Tanka INTE på Shell!-storyn och dess upplösning

Status
Ej öppen för fler svar.

RJ

God & glad kexchoklad!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
2 st Kawasaki KX450F 12:a och 09:a
Självklart skall du gå vidare med det här Raid72! Skadar ju inte att skriva ett litet brev.
Att det skulle vara bättre på vischan stämmer för det mesta men inte alltid. Jag kommer från ett litet samhälle med hör och häpna en shellmack. Personalen där måste klassas in bland de lataste i Sverige. För att få tanka måste de aktivera pumpen från kassan, det räcker alltså inte att välja oktan och sedan tanka utan någon måste "godkänna" ditt val först. Detta är väl helt OK om det inte tog så lång tid, har hänt flera ggr att man har fått stå och vänta åtskilliga minuter, i rent sinne brukar man då stå och toktrycka på oktanväljaren för det piper till inne på macken för varje pip. När det sedan är dags för betalning brukar personalen vara som bortblåst eller att de står bakom disken och läser en tidning. Har också hänt flera ggr att istället för att lägga ifrån sig tidningen när man vill betala måste de fortsätta att läsa klart artikeln/meningen, sanslöst. Jag sparar det bästa till sist. En kund hade tankat, kom in för att betala, inte en kotte syntes till. Kunden gick runt i butiken, ropade efter någon, stendött. Men eftersom detta är i norrland och (nästan) alla norrlänningar är ärliga ville vår vän inte smita. Han åkte till polisstn och lämnade pengarna där, polisen tog motvilligt emot pengarna efter övertalning av vår kompis. Efter ett tag ringde de från shellmacken till polisen för att anmäla en smitning, gissa om de blev förvånade när kosingen fanns där och de fick höra förklaringen...

Opps blev en lång utläggning. Kontentan är, gör din röst hörd något sådant här skall ingen tåla.

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Raid72 skrev:
Självklart! Men det KAN ju ha varit så att en slang eller nått hoppade av/sprack precis när jag tankade. DET är ju inte frågan utan vad som händer när det har läkt ut bensin... Läser du tidigare inlägg så ser du vad de har för skyldigheter, som de inte verkar ha en aning om (heller).

/R

Jo jag håller med.. En normal funtad människa hjälper enn annan i synnerhet i ett sådant fall.

jboive

Pjååår Räijsing
Gick med
12 Mar 2003
Hoj
KTM Super Duke 1290R / KTM 300 EXC TPI 2021
Som ett tillägg vill jag säga att jag aldrig tidigare har blivit illa behandlad eller ovanligt korkat bemött på någon mack oavsett om det är Shell, Statoil eller OK etc. Allt som oftast har de gjort vad man kan förvänta sig av dem och hjälpt till i den mån de kan.

Det som är skrämmande är att en viss person kan sitta och försvara denna behandling av en "jobbig" kund...

/R

UltraMarine

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Inga märkvärdiga saker
Näe det piper inte till för varje gång du trycker på oktanväljaren.

Antagligen är det något som måste göras eller så skriver dom upp ditt regnummer/ signalement innan du får tanka.
eller så är dom och hämtar något på lagret... man kan inte veta..

Jag heter Lasse

Bara 4 hjul.
Gick med
19 Jun 2003
Hoj
Sex. HVA125, CR500(strax AF), YZ125, YRRD-YZ501F, YZ450F, GSXR750. 3000GT.
UltraMarine skrev:
Ingen alls - skäll inte på personalen för att din bil har hål i tanken.

Om personalen är utrustad med lite sunt sunt förnuft kan de förstå varför man BÖR flytta bilen fast att det ingår i ens jobb. :rolleyes:

Det är som att inte stanna vid en trafikolycka om någon behöver hjälp bara för att det inte är ens jobb!

Behandla andra som du själv vill bli behandlad.

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Inte alls förvånad..vi bor i Sverige..

Fär väl kopiera mitt inlägg från en annan sida:

Detta är knappast ett Shell-unikt problem.
Ordet SERVICE existerar inte i en svensk hjärna, än mindre att utöva det.. Misstänker starkt att ge service är för en svensk samma sak som att bli, som det populärt heter, kränkt..
Vem har inte stolpat in i en klädbutik och hittat några småtjejor i intensivt samspråk om vad de skall göra/gjorde på lördag. Kundjävleln kan dra åt h-te, han hindrar ju vår djupa diskussion.
Betr Shell-incidenten så, även om killen gav f-n i kundservicen så var det hans absoluta skyldighet att kolla utsläppet av brännbara ämnen.

F ö är jag inte ett dugg förvånad, undviker till 100% både Shell och Statoil vis av tidigare erfarenheter..

En del deltagare i denna tråd borde fö inte heller jobba i ett SERVICEyrke..

Holger

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2003
Hoj
VTR 1000 Firestorm
Jag behåller den hellre än att säljer den till dig,du skulle köra den utan olja eller nåt för att du inte fattar att man måste ha d sen komma tillbaks med den efter 1 vecka.
hur fan kan man skriva såhär?

Bensinmacken jag jobbar på har svårt att få personal - det är därför jag fick jobb där...
Det är det värsta jobbet jag någonsin haft...

Låter ungefär på dig som att dom fick ta d som ingen ville ha :)

Gilgo

MES
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
...
Jag har jobbat på Shell och som alla andra säkert kan luska ut med röven så är det inget Shell specifikt att inte hjälpa folk. Där jag jobbade hjälpte vi mer än gärna till folk med både det ena och det andra. Hjälpte på ledig tid en tjej att ta sig in i bilen efter hon hade låst in sina nycklar, har bistått med min egen bil när det var en äldre herre som hade problem med att starta p.g.a. dåligt batteri. Hade hon kommit in hade det inte varit nån tvekan utan man hade gått med ut och kikat på det o sen puttat bort bilen åt sidan. Racka inte ner på Shell... racka ner på personalen på den specifika stationen. Jag kan slå vad om att chefens attytid bestämmer hela stationens attytid. Visst får man ta mkt skit av ett fåtal idioter men det är ändå det fåtal som blir glada och tacksamma av att man hjälper dom som gör en hel dag betydligt roligare.

Föressten så tycker jag det ingår i servicen man ska erbjuda att hjälpa till med lite allt möjligt som att byta torkarblad och lampor. Behöver någon hjälp då ser man till att hjälpa dom bäst man kan.

Last edited:

Muerte

Enduro älskare
Gick med
5 Jun 2003
Hoj
2015 KTM Adventure 1190
UltraMarine skrev:
Det är du (raid) som är den jobbiga kunden - jag repeterar: jag skulle inte ha sagt så till kvinnan...

om vi säger så här då... om det hade varit tvärtom... din gravida fru åker ner och ska tanska bilen osv och ser att den pinkar soppa... och hon får inte hjälp av personalen... hade du sagt likadant till din fru när hon kommer hem som du svarar raid eller?? tror du också hade åkt ner till macken och skällt ut dom... då hade DU varit den "jobbiga" kunden... och han var inte jobbig anser ja... han var förbannad för ingen hjälpte hans gravida fru som inte får knuffa bilen för den väger förmycket och det kan skada barnet om du inte visst det

Diversion

Guest
Tror att problemet är att mackar inte är mackar längre. Förr gick man in på en mack och kunde köpa torkarblad, lampor etc. Personalen var ofta kunnig när det gällde fordon.

Nu kan man bara köpa mat och dataspel, personalen vill inte skita ner händerna (Nä fy!! det här är en mack, här sysslar vi inte med motorfordon). Kunskaperna och serviceviljan blir därefter.

UltraMarine

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Inga märkvärdiga saker
"Jag har jobbat på Shell och som alla andra säkert kan luska ut med röven så är det inget Shell specifikt att inte hjälpa folk. Där jag jobbade hjälpte vi mer än gärna till folk med både det ena och det andra. Hjälpte på ledig tid en tjej att ta sig in i bilen efter hon hade låst in sina nycklar, har bistått med min egen bil när det var en äldre herre som hade problem med att starta p.g.a. dåligt batteri. Hade hon kommit in hade det inte varit nån tvekan utan man hade gått med ut och kikat på det o sen puttat bort bilen åt sidan. Racka inte ner på Shell... racka ner på personalen på den specifika stationen. Jag kan slå vad om att chefens attytid bestämmer hela stationens attytid. Visst får man ta mkt skit av ett fåtal idioter men det är ändå det fåtal som blir glada och tacksamma av att man hjälper dom som gör en hel dag betydligt roligare."

Näe det är Shell detaljist personalpolitik som är problemet.
Underbemanning och underbetalt gör inte personalen glad och det är inget stationschefen kan göra något åt.
Kunderna tror ofta vi är flera på macken men i själva verket jobbar jag helt ensam. Man vill ju inte skylta med att man är ensam på macken för då lär man få än mer problem...

Iceman1975

Stället krymper
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CB1000RA
Raid72: Gå vidare!

UltraMarine: Läs vad Raid72 har skrivit! Fattar inte hur du kan försvara detta.. :kocko

UltraMarine

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Inga märkvärdiga saker
personalen vill inte skita ner händerna

Vi städar/rengör:

Toaletten (superäckligt)
Kokmaskin
Ugn
Grill
Stekhäll
Kaffebryggare
Mosmaskin
GOLV...

Vi blir ordentligt svettiga och skitiga under ett pass.

Däremot får vi inte lämna kassan när vi jobbar själv (inte utan att stänga/låsa macken)

Sen verkar endel kunder tro att arbetet ingår när man köper en glödlampa för 11:-

Skorpan

Guest
Teo skrev:
Jag är nästan berädd att hålla med.. även om Jag blir bannad :Bugar

de tillhandahåller bensin, du har en bil och det är din ensak/skylldighet att hålla den frisk och funkis.

Dock i detta fall med nämda havande så bode det finnas så pass mycket medmänsklighet i var och varranann att man hjälps åt att försöka lösa det hela.
men dom hade ju köpt bilen precis och visste inte om att den läckte :fakta

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
Att man inte måste betyder väl inte att man kan göra det ändå.
Trasiga knän och halvinvalid, är alltså allihopa det på bygget?
Jag förstår heller inte hur en ensam klen person ska orka flytta sin bil, det är ju inte särskilt smart tat starta bilen i det här läget, självklart ska ni inte laga folks bilar, men så enkla saker som att på 1 minut flytta en biljäkel tycker jag inte ens har med din sk dåliga löna tat göra, du gör ju inget vettigt för att förtjäna några pengar så lönen är väl för bra för din nivå.
att det är ett fåtal som blir glada kan man ju förstå om man läser denna tråden, det är väl sånna som trodde de skulle få stryk när de kom in till er.
Det handlar ju inet om idioter, jag jobbar som bilmeck, och du skulle veta vilka idioter som kan dyka upp, men det är bara att försöka hjälpa till, garva kan man göra på rasten efteråt.

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
UltraMarine skrev:
Vi städar/rengör:

Toaletten (superäckligt)
Kokmaskin
Ugn
Grill
Stekhäll
Kaffebryggare
Mosmaskin
GOLV...

Vi blir ordentligt svettiga och skitiga under ett pass.

Däremot får vi inte lämna kassan när vi jobbar själv (inte utan att stänga/låsa macken)

Sen verkar endel kunder tro att arbetet ingår när man köper en glödlampa för 11:-

alltså svettig och skitig för det där görat, kanske bäst du blir skrivbordsfjant om du tyckte det där var nått att bli svettig o skitig av.

Skorpan

Guest
UltraMarine skrev:
Jag kommer egentligen från industri / utveckling så jag har en massa utbildning i arbetsmiljö och även varit skyddsombud och jag kan bara säga att flytta bilar strider mot arbetsmiljölagen.

Det finns inte heller något som säger att personalen på en bensinmack skall vara tillräckligt starka för att kunna flytta på en bil.

Ett kassabiträde kan ju ha något handikapp...

Personligen kommer jag inte knuffa bilar då den ynkliga lönen inte är värd risken för skador på mina redan tidigare skadade knän.
för dom som undrar så är lönen 14700:- i månaden...
och även om nu fallet skulle vara så att du inte behöver flytta bilar så ÄR DU ANSVARIG FÖR MACKEN OCH MÄSTE GÖRA NÅT ÅT DET,ringa brandkår,112 eller dylikt
finns inget försvarsbart i det här fallet-hela macken kunde ju ha smällt om det nu hade gått riktigt illa
och om det nu börjar brinna,skiter du i o ringa då?? :kocko

twinner

Obemannad.Bekvinnad.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Nej, nästa år.
jag bor precis brevid en mack och där ser man hur dom titt som tätt springer ut och hjälper äldre damer att kolla olja och utföra div tjänster.det ligger också ofta saneringssand på backen så jag förmodar att dom exemplariskt sköter sitt jobb:)+att dom är supertrevliga.. Q8/OK

var det ingen som lyssnade på p3(sovorgon) i går när kjell tog tag i problemet.håller med programmets åsikt.. det är för mycket korv och matförsäljning på mackarna nuför tiden,personalen vet inget om bilar eller fordon.mest massa jävla snorungar som jobbar på mackar:brynad

dom flesta anställda är dock trevliga:)
det kanske är skillnad när man bor i en liten stad?

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM