Tankar kring modellåret 2022?

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Hoj
Kawasaki KLX650C
Det finns ju gråzoner också. Man kan ju tycka att individen ska få bestämma själv ibland och ibland inte.

Personligen, för Sveriges del, så tycker jag gott man kan begränsa toppfarten till 180 på alla fordon som körs på svenska vägar. Finns ingen anledning att köra fortare. Vill man köra så fort bryter man mot lagen och de som ändå vill göra det kan alltid flasha bort spärren. Eller koppla ur abs eller whatever.
Tillhör du dom som tyckte att eu-direktivet om krav på ABS för motorcyklar var bra?

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Var ju ganska många här på forumet som tyckte att det var en bra idé att myndigheterna i stället för individen själv är bättre skickade att göra bedömningen om man ska kunna låsa upp sina hjul eller ej, när ABS-kravet kom. Dvs. man applåderade att individen fråntogs bestämmanderätten att själv fatta beslutet. Märklig inställning. Undrar om det är en generationsfråga?
Ja, majoriteten på SportHoj var emot men nu är majoriteten för... Följ strömmen och tyck som alla andra? Visst är ABS bra om man inte kan bromsa eller är upptagen med att pilla på sin GPS eller prata i telefon under körning! Men för oss andra som inte följer strömmen och kan tänka själv är det ett dyrt tillbehör att reparera...

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Ja, majoriteten på SportHoj var emot men nu är majoriteten för... Följ strömmen och tyck som alla andra? Visst är ABS bra om man inte kan bromsa eller är upptagen med att pilla på sin GPS eller prata i telefon under körning! Men för oss andra som inte följer strömmen och kan tänka själv är det ett dyrt tillbehör att reparera...
Väldigt få kan bromsa effektivt i en paniksituation. Det är fakta.

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Hoj
Kawasaki KLX650C
Jag tror ABS är bra för dom flesta, i dom flesta situationer. Och att dom flesta vill ha ABS. Och att det hade sett likadant ut på marknaden som nu, även utan krav. Och att frågan därmed inte är något som politiker ska lägga sig i. Om man känner sig kompetent att bedöma sitt eget behov själv så är det ju inget problem. Och att då diktera "de godas sidas tyranni" genom att stödja krav på premissen att "andra" inte är kapabla att göra vettiga val, och därmed stödja att storebror ska diktera vad som ska gälla för alla, oavsett personliga premisser och behov tycker jag är märkligt.

Samma resonemang går ju att tillämpa på vad som helst, om politikerna får fritt spelrum, utan protester. T.ex. att det är en alldeles utmärkt idé med en maxhastighet på 80 km/h för motorcyklar, och att denna hastighet ska forceras med hjälp av elektronisk gaskontroll kopplad till gps. Varje litet politiskt beslut som inskränker vår frihet att köra hoj på de premisser vi själva väljer är ytterligare ett steg utför på ett sluttande plan, där vi inom en snar framtid är så kringskurna att det inte kommer att vara värt besväret att köra hoj längre.

Och det känns inte ok på något plan i min bok.

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Jag tror ABS är bra för dom flesta, i dom flesta situationer. Och att dom flesta vill ha ABS. Och att det hade sett likadant ut på marknaden som nu, även utan krav. Och att frågan därmed inte är något som politiker ska lägga sig i. Om man känner sig kompetent att bedöma sitt eget behov själv så är det ju inget problem. Och att då diktera "de godas sidas tyranni" genom att stödja krav på premissen att "andra" inte är kapabla att göra vettiga val, och därmed stödja att storebror ska diktera vad som ska gälla för alla, oavsett personliga premisser och behov tycker jag är märkligt.

Samma resonemang går ju att tillämpa på vad som helst, om politikerna får fritt spelrum, utan protester. T.ex. att det är en alldeles utmärkt idé med en maxhastighet på 80 km/h för motorcyklar, och att denna hastighet ska forceras med hjälp av elektronisk gaskontroll kopplad till gps. Varje litet politiskt beslut som inskränker vår frihet att köra hoj på de premisser vi själva väljer är ytterligare ett steg utför på ett sluttande plan, där vi inom en snar framtid är så kringskurna att det inte kommer att vara värt besväret att köra hoj längre.

Och det känns inte ok på något plan i min bok.
Jag köper det resonemanget rakt av.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Precis !

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
Håller med i frågan att man ska få bestämma själv och inte något EU-direktiv men jag ser inte kopplingen att ABS skulle vara dåligt för att, som du skriver, "är det ett dyrt tillbehör att reparera."

Det är ju en annan sak att det är dåligt att det är dyrt men betyder inte att ABS skulle vara dåligt.
Är ABS bra då om det skulle vara gratis?

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Håller med i frågan att man ska få bestämma själv och inte något EU-direktiv men jag ser inte kopplingen att ABS skulle vara dåligt för att, som du skriver, "är det ett dyrt tillbehör att reparera."

Det är ju en annan sak att det är dåligt att det är dyrt men betyder inte att ABS skulle vara dåligt.
Tror snarare han menar att om man fick välja så kunde man slippa risken att behöva laga ABS komponenter i framtiden. Som faktiskt måste fungera för att klara en besiktning

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar

Jag ser heller inte kopplingen! :hej
Tror snarare han menar att om man fick välja så kunde man slippa risken att behöva laga ABS komponenter i framtiden. Som faktiskt måste fungera för att klara en besiktning
:tummenupp

_biker

Medlem
Gick med
11 Apr 2012
Hoj
Gixxer
Någon som har koll på hur mc-försäljningen sett ut i år? Försäljningen av båtar har ju gått bananas under pandemin där de flesta båttillverkare haft fulla orderstockar... Önskan att inte trängas med andra och vistas mer i naturen kanske har gynnat offroadhojs-försäljngen..?

h11maj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Dec 2017
Hoj
En snabb, en långsam, en i bitar.
Jag önskar att XSR900 drogs in.
Inte ofta jag kallar något för fult, men passade det verkligen in på.

Något har helt enkelt gått snett och blivit rejält fel, i många led.

DampKid

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2017
Hoj
Många Hyndor
Någon som har koll på hur mc-försäljningen sett ut i år? Försäljningen av båtar har ju gått bananas under pandemin där de flesta båttillverkare haft fulla orderstockar... Önskan att inte trängas med andra och vistas mer i naturen kanske har gynnat offroadhojs-försäljngen..?

Jo, nyförsäljningen har minskat något jämfört med 2020. Men, med tanke på att handlarna, i spåren av corona-pandemin, knappt hade några 21or alls att sälja så är siffrorna ändå bra...

Jag önskar att XSR900 drogs in.
Inte ofta jag kallar något för fult, men passade det verkligen in på.

Något har helt enkelt gått snett och blivit rejält fel, i många led.

Mjaeee, smaksak, förstås. Men tycker nog ändå att 22ans XSR900 faktiskt gått från en nästan ofattbar styggelse till... pja, rätt cool...

1635894196144.jpeg

tobbes

Sporthojsnörd?
Gick med
13 Jun 2016
Hoj
Gammal Katana 1100, något nyare RC30, inte alltför lastgammal VT
Nu blev det ju ingen mässa i Sverige, så jag bokade biljett till Milano.
Nu ska här klämmas och kännas!
Tyvärr verkar EICMA bli lite stympat i år då flera tillverkare har meddelat att de inte kommer att vara på plats (BMW, Ducati, HD, KTM/Husqvarna kommer inte vad jag har sett). Det kan ju hända att några av de nya hojarna från dessa ändå finns på plats hos andra utställare, men lite synd är det.

Anca

Sporthojsnörd
Gick med
26 May 2013
Hoj
Kawasaki Z1000SX -2019
Tyvärr verkar EICMA bli lite stympat i år då flera tillverkare har meddelat att de inte kommer att vara på plats (BMW, Ducati, HD, KTM/Husqvarna kommer inte vad jag har sett). Det kan ju hända att några av de nya hojarna från dessa ändå finns på plats hos andra utställare, men lite synd är det.
Ja lite rumphugget blir det.
Men det ska ändå bli kul att få se mässan och alla utställare. I Milano har jag varit tidigare men aldrig på mässan.
Jag ska i alla fall klämma på nya Guzzin!

DampKid

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2017
Hoj
Många Hyndor
Näh, tror inte 2022 års Yamaha MT-10 sopar hem några designpris nu heller. Synd, på en annars så rar ärta...

1636490561701.jpeg
1636490585431.jpeg
1636490608434.jpeg

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...