Tankar kring modellåret 2022?

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Synd att de fallit i samma fälla som nästan alla nya elhojstillverkare.....Navmotor. Förvisso från Bosch och inte Kina, men ändå.

Jag tycker inte att just det var den största ”synden” när det gäller denna hoj… ofjädrad vikt är betydelselöst för den hojen (tänk på alla scootrar som en hel jäkla bensinmotor+transmission sittandes fast på bakhjulet.

Problemet här är snarare att man försökt bygga en hipsterbåge i blandad retrostil där ingenting hänger ihop.

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Jag tycker inte att just det var den största ”synden” när det gäller denna hoj… ofjädrad vikt är betydelselöst för den hojen (tänk på alla scootrar som en hel jäkla bensinmotor+transmission sittandes fast på bakhjulet.

Problemet här är snarare att man försökt bygga en hipsterbåge i blandad retrostil där ingenting hänger ihop.
…och sannolikt är allt kinaprylar, förutom eventuellt navmotorn. Lär rosta som rävar.

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
Sen på bollen.
Men skitroligt när någon kommer med en sprillans ny literklubba som ska dräpa skiten ur allt. Så sätter fartspärren in vid 180kmh när min gamla Daytona tuffar på och lämnar den svindyra sporthojen bakom sig.
Kan vi se att hojar pre 2022 kommer hålla priset bättre än nya hojar?
Kommer ju definitivt kolla på hojar pre 2022 när jag ska komplettera eller byta hoj.

Scenario: Ska dräpa skiten ur rakan på Anderstorp. Va fan ligga på fartspärren 3/4 av rakan?
Inte så roligt direkt!

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Sen på bollen.
Men skitroligt när någon kommer med en sprillans ny literklubba som ska dräpa skiten ur allt. Så sätter fartspärren in vid 180kmh när min gamla Daytona tuffar på och lämnar den svindyra sporthojen bakom sig.
Kan vi se att hojar pre 2022 kommer hålla priset bättre än nya hojar?
Kommer ju definitivt kolla på hojar pre 2022 när jag ska komplettera eller byta hoj.

Scenario: Ska dräpa skiten ur rakan på Anderstorp. Va fan ligga på fartspärren 3/4 av rakan?
Inte så roligt direkt!
Gäller väl bara bilar från början?

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
Gäller väl bara bilar från början?
Ok då missade jag något där.
Generellt tycker jag att myndigheterna kan sluta lägga sig i dessa detaljer samtidigt som jag inte har behov av att köra bil i +180kmh.
Men den dagen en olycka sker vid omkörning för att bilen har fartspärr. Ja vad händer då?
Kanske inte 180kmh är den hastighet som borde hindra en omkörning men rent teoretiskt kan faktiskt en fartspärr orsaka olyckor.

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
Generellt tycker jag att myndigheterna kan sluta lägga sig i dessa detaljer samtidigt som jag inte har behov av att köra bil i +180kmh.
Men den dagen en olycka sker vid omkörning för att bilen har fartspärr. Ja vad händer då?
Kanske inte 180kmh är den hastighet som borde hindra en omkörning men rent teoretiskt kan faktiskt en fartspärr orsaka olyckor.
Fartspärr på min bil.
Ser inte att det är ett problem och har svårt att se att det skulle behövas för att undvika olycka.

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
Fartspärr på min bil.
Ser inte att det är ett problem och har svårt att se att det skulle behövas för att undvika olycka.
Kanske inte när fartspärren ligger på 180kmh men vad händer när den kommer på 150 eller lägre?
Tror inte vi sett slutet på var den ska ligga med tanke på hur politikerna hanterar nollvisionen och hur man når dit.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Planen är att det ska gå att gasa hårdare för att stänga av spärren. Detta loggas, och i första implementationen ska det inte rapporteras, men det är bara en fråga om 5-10 år tills det rapporteras.

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
Planen är att det ska gå att gasa hårdare för att stänga av spärren. Detta loggas, och i första implementationen ska det inte rapporteras, men det är bara en fråga om 5-10 år tills det rapporteras.
Kan ju kanske kopplas till försäkringspremien i framtiden.
Finns ju redan försäkringar med lägre pris om man kör men en GPS-puck som loggar din körstil.
Totalvägrar sådan övervakning.

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
På min bil hjälper det inte att stampa hårdare på pedalen, 180 är max.
Men det är ju Volvo's lösning.

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
Tänk er frustrationen när man hamnar bakom någon som kör 70 på 90-väg.
Hyfsat mycket trafik så man kommer inte om helt enkelt.
Då är 90-vägen helt plötsligt förvandlad till 70-väg.
Garanterar att det kommer dyka upp tjänster på trafikverket där man har som uppgift att köra runt och sänka hastigheten på vägarna om man inte kan köra över skyltad hastighet.

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Kan ju kanske kopplas till försäkringspremien i framtiden.
Finns ju redan försäkringar med lägre pris om man kör men en GPS-puck som loggar din körstil.
Totalvägrar sådan övervakning.
Samma här.

Argumentet, gör du inget fel gör väl övervakning inget, köper jag inte. Trygghet kan vi köpa och valutan är vår frihet.

Min dåvarande chef tyckte det var olustigt när jag filmade honom med mobilen på hans kontor men samtidigt var min arbetsplats kameraövervakad (trygghetskamera heter det tydligen) och han hade tillgång till materialet.

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
Samma här.

Argumentet, gör du inget fel gör väl övervakning inget, köper jag inte. Trygghet kan vi köpa och valutan är vår frihet.

Min dåvarande chef tyckte det var olustigt när jag filmade honom med mobilen på hans kontor men samtidigt var min arbetsplats kameraövervakad (trygghetskamera heter det tydligen) och han hade tillgång till materialet.
Klockrent att du filmade chefen för att visa poängen.
Finns en massa exempel på övervakning.
T.ex en liten mjukvara man smyger in på datorn vid en uppdatering som sedan loggar vad man gör på datorn.
Blivit vanligare nu i pandemin när folk jobbar hemma.
Helt plötsligt är du övervakad utan att du har en aning om det.

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Klockrent att du filmade chefen för att visa poängen.
Finns en massa exempel på övervakning.
T.ex en liten mjukvara man smyger in på datorn vid en uppdatering som sedan loggar vad man gör på datorn.
Blivit vanligare nu i pandemin när folk jobbar hemma.
Helt plötsligt är du övervakad utan att du har en aning om det.
Ja. Det finns massor av exempel där arbetsgivare tycker att man är livegen under arbetstid. Visst ska jag sköta mitt jobb men nån jävla måtta får det vara på misstron! Det främjar ju inte mitt engagemang och kreativitet att ständigt vara påpassad och ifrågasatt, om man så säger.

Sen vill pappa staten införa (hemliga) tvångsåtgärder för att övervaka mig "för säkerhets skull" när jag transporterar mig? Nä, dags att skaffa sig en 2g mobil, trampcykel och lösnäsa på allmän plats för min säkerhets skull.

Vem övervakar övervakarna?

DampKid

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2017
Hoj
Många Hyndor
Tjitt i pommessfritten! Hade vÄrkligen hoppats att Royal Enfield skulle visat upp en asball scrambler på årets EICMA, men så verkar det tyvärr inte bli? Life sucks! Får nog ge mig till tåls med en Classic 350, under tiden. 20 underbart opigga indiska pållar? Ja, för fan...

1637769137417.jpeg

1637769185794.jpeg

DampKid

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2017
Hoj
Många Hyndor
Honda ADV 350? Som förväntat inte alls lika radikal som storebror X-ADV 750. Synd att Honda inte var lite djärvare, tog ut svängarna, och lät utvecklingsavdelningen i Rom designa den här med. Som det nu är blev det mer en sminkad Forza. Det är väl okej, fast man är ju så snubblande nära att omdefiniera hela mc-skotergenren. Men utrymmet under sadeln gick inte av för hackor... *krädd*

Får dock mina 3,5 bananer för good thinking!

1637939008778.jpeg
1637939037118.jpeg
1637939066772.jpeg

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...