Jag brukar avböja vänligt men bestämt innan de hinner dra sin dänga. Jag avbryter dem och säger att de kan bespara sig tiden då jag förstår att de vill sälja men inte är intresserad att köpa. De ställer oftast frågan hur jag kan veta det, så innan de ställer frågan så frågar jag var det var nånstans de ringer från. "Tele2", -"Jo, utan att ljuga för dig nu så är jag faktiskt bunden ett bra tag framöver ändå, samt är nöjd med det jag har just nu, så du har nog bättre lycka hos någon annan, ring vidare du."
Nåt i den stilen.
Det gäller att försöka studsa dem vidare istället för att ta upp kampen, det är deras jobb att överkomma motstånd. Ger man inget motstånd samt slänger upp en solid anledning till att de faktiskt inte kan sälja något till en, och gör det övertygande, då ger de upp direkt.
Finns läge skojar jag lite med dem, och är det en brud som låter ung och sexig, vilket ofta är fallet, passar jag på att charma dem.
Samtalet tar få sekunder, och under samma tid det skulle tagit att skälla ut dem har man kanske gett en stackars människa lite hopp, en liten glimt om att inte hela befolkningen består av vresiga människor med svarta tungor.
De är trots allt människor likt dig och mig, som bara försöker ta sig igenom dagen och försörja sig. Telefonförsäljning är värre för dem än det är för dig.
Anledning att vara otrevlig kommer först när de inte lyssnar på vad man säger, blir obehagligt påstridiga, ringer upprepade gånger trots avböj, eller helt sonika beter sig som skitstövlar.
Ibland händer det onekligen.
Ett företag som verkligen flippade mitt humör, det är TNS Gallup.
De som ringer upp och tycker att man ska delta i en jävla undersökning klockan 20.45 på kvällen, och det "tar bara ca 30 minuter".
De ringde mig minst fyra gånger i veckan, jag kände igen numret på presentatören. Till sist svarade jag och gick med på undersökningen.
Det visade sig således att det var en myriad av frågor rörande vilka varumärken man noterat i reklamer, vilka radiokanaler blabla och vilka tidningar blåblå.
Detta är ju givetvis pikant i det avseendet att jag över huvud taget aldrig ser på TV(äger inte ens en), lyssnar inte på radio och läser aldrig dagstidningar.
Således kunde jag inte svara på en enda fråga i 30 minuter.
Man tycker då att de kanske skulle anse mig som en olämplig deltagare i en sådan undersökning, men nej. De frågade om de fick ringa igen, och jag uttryckte klart och tydligt mitt missnöje om detta skulle upprepas.
Men..
De fortsatta att ringa. Jag svarade cirka fem gånger och förklarade att jag inte ville vara med och att de skulle stryka mig från sin lista, sedan slutade jag svara totalt. Och de bara fortsatte. Vecka efter vecka, dag efter dag.
De lyckades ALLTID tajma in sina samtal när jag stod i duschen, satt på muggen, satt och åt, var försjunken i en film, läste en bok, etc, etc. UNDANTAGSLÖST! Och de ringde seriöst i MINUTER. Vi snackar 50 jävla signaler!
När jag en dag kom springande ur duschen med vatten yrandes från lemmarna, såg på displayen att det var Gallup, då ruttnade jag totalt och svarade vrålandes att "NU JÄVLAR TAR NI OCH SLUTAR RINGA FÖRIHELVETEEEEE!!!!!!! AAAAAAAAAAH!!!! JAG VILL OCH KAN INTE VARA MED I ERA UNDERSÖKNINGAR!!!!! RESPEKTERAAAAAAAAA!!!" och slängde på luren.
De har slutat ringa.