Telefonförsäljare=Idioter?

Petai

Ny medlem
Gick med
19 Jun 2008
Hoj
Snabbare än förra!
Bästa förslaget mot telefonförsäljare.. Skaffa dolt nr så är problemet löst, har inte haft en enda telefon säljare som ringt under mina 16 år:p
Men dom verkar lite roliga att driva me .. :p

BostonGurka

Bannad
Gick med
27 Mar 2006
Hoj
Anonym
Jag har jobbat som telefonsäljare i brist på lastbilsjobb ett tag, och det är inte så hemskt som folk får det att låta. Det som är värst är prestationskraven, men att samtala med folk är inte någon större bedrift. Folk som beter sig som idioter bara för att någon ringer upp anser jag vara just idioter.

Däremot folk som vänligt men bestämt säger, här har du ingenting att hämta. Ring nån annan istället så slipper du slösa din tid, uppskattades mycket.

Så i egenskap av före detta telefonförsäljare så kan jag ge lite tips (som i många fall redan är avhandlade i tråden) för att slippa försäljarna.
1. Gå med i nix-registret. Se även punkt 2.
2. Ljug och säg att du är med i nix-registret och fråga varför dom ringer. Be sedan vänligt att dom tar bort numret från listorna, för allas bästa. Säljaren slipper slösa tid på ett samtal som inte leder någonvart, samt du slipper bli uppringd och slösa tid på att förklara detta.
3. Var trevlig även om du inte är intresserad. Folket som ringer har lätt att få tag i personuppgifter och KAN jävlas tillbaka om det råkar vara någon som är lagd åt det hållet.

Som jag sa tidigare, idiotier mot telefonförsäljare skrattar JAG åt, men det är inte säkert att alla skrattar åt det.
Det är ett jobb som faktiskt kan vara tillfredställande och roligt, men vissa dagar är det ett rent helvete, men det måste göras. Att folk håller på att jävlas tycker jag bara är jävligt ruttet.

För övrigt är det många gånger dataproblem som orsakar felaktiga uppringningar. Det är inget personligen, vilket det oftast uppfattas som.

Edvinsjölund; Jag kan komma förbi och ge dig en kurs i motståndskraft mot telefonförsäljare nån dag =).

//Robert

Om jag inte missförstår Yttrandefrihetsgrundlagen så gäller den även
telefonsamtal.

Det innebär att det är jag kan bestämma själv vad jag ska säga i min
telefon (så länge jag inte bryter mot någon annan lag).
En telefonförsäljare som ringer till mig kan dessutom när han/hon vill
avsluta samtalet. Tycker du att min yttrandefrihet ska begränsas pga
att telefonförsäljare kan få tag på mina personuppgifter?

MÅNGA av de telefonförsäljare som ringer till mig använder
försäljningsmetoder som jag tycker är oseriösa och vilseledande
Jag tycker att man som god konsument ska framföra sådana åsikter om
man vill att marknadsekonomin ska fungera.
Och är man en god producent bör man nog lyssna på de åsikterna.

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
Tycker du att min yttrandefrihet ska begränsas pga
att telefonförsäljare kan få tag på mina personuppgifter?

Hehe, nej jag tror inte han menar så, utan mer som ett tips, tacka bara nej och lägg på och va trevlig under dom få sekunder samtalet pågår.

Lite som att be någon att inte säga att Jesus var en idiot när man är hos Livets Ord, man FÅR göra det, men det är en dålig idé. ;)

PiteRobban

Glad Norrlänning
Gick med
9 Mar 2008
Hoj
KTM 690 Enduro R, KTM 400 EXC, Suzuki DR350S
Precis. Bara menat som tips. Inget annat.
Ingen mening med att vara otrevlig för personen i andra änden av luren försöker bara försörja sig själv och en eventuell familj. Vi är ju alla människor.

//Robert

BostonGurka

Bannad
Gick med
27 Mar 2006
Hoj
Anonym
Ingen mening med att vara otrevlig för personen i andra änden av luren försöker bara försörja sig själv och en eventuell familj. Vi är ju alla människor.

//Robert

Ja, det skulle vara skönt att slippa otrevliga telefonförsäljare.

GsxrAbuser

Drygast i stan!
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
*Cr 500 -93 xross*Cbr954 Fireblade china Express
fan nu när jag tänker efter, har det inte ringt någon sen jag gjorde denna tråd! kanske blev skrämda :)

changco

Trasig posör.
Gick med
8 Jul 2006
Hoj
jo
Ringde någon stackars tjej och efer ca5 min ´hade jag inte förstått vad hon ville lura på mig, så vi avslutade samtalet.

Ligger man bara och kliar sig på pingen och har tråkigt kan det vara skoj,.

zynthaxx

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Hoj
-06 Buell XB12X

//Robert

Jo, men tryter det på arbetsmarknaden finns det alltid hederliga jobb: I värsta fall blir man liksom stekvändare på gatuköket eller tar jobb som trappstädare eller whatever. Man måste liksom inte ta anställning på en telemarketingfirma, skatteverket eller rånartjänst, eller? :va

C.Barrow

Medlem
Gick med
30 Dec 2004
Hoj
-------
Fimpa ner hemtelefonen och kör bara mobilen :fakta

Jag har enbart blivit uppringd av Comhem och Bredbandsbolaget på mobilen. Då ville de bara fråga ifall jag ville binda upp mig igen och därmed få deras "tjänster" till ett rabatterat pris under bindningstiden :)

Att folk fortfarande kör med hemtelefon är lite lustigt, men det är iofs en helt annan fråga.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Fimpa ner hemtelefonen och kör bara mobilen :fakta
Att folk fortfarande kör med hemtelefon är lite lustigt, men det är iofs en helt annan fråga.

Varför inte ha hemtelefon, det kostar ju inget om man inte använder den, och det kan väl vara bra att ha en hemtelefon som backup om man skulle sumpa mobilenj.

Fast när man har ringt för 12:- på hemtelefonen när räkningen kommer undrar man ju om den inte bara samlar damm.

C.Barrow

Medlem
Gick med
30 Dec 2004
Hoj
-------
Varför inte ha hemtelefon, det kostar ju inget om man inte använder den, och det kan väl vara bra att ha en hemtelefon som backup om man skulle sumpa mobilenj.

Fast när man har ringt för 12:- på hemtelefonen när räkningen kommer undrar man ju om den inte bara samlar damm.

Jag har ett kontantkort hos en annan operatör och en reservmobil ifall olyckan skulle vara framme/nätet lägger ner :)

Thundercat

Ringmärkt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En svart.
I morse ringde det kl 04.45 till frugans mobil från ett 08-nummer, ingen användare när man söker på det så det är säkert nåt jävla telemarketingföretag.

Rejard

Ny medlem
Gick med
17 Feb 2009
Hoj
Ducati Monster S4
Utsätts turligt nog inte för detta så ofta, men finns 2 rätt praktiska sätt att svara med iaf, beroende på vilket humör man är på...

Snabbt och effektivt:
- Hej jag ringer från ....
- Hej, jag tycker vi gör så här nu, sluta ringa så sparar vi både din och min tid.
/klick.

Om man istället har lite tid över och inget vettigt att göra, kan man ju till att börja med verka intresserad och be dem berätta mer osv. När de sedan lyckligt frågar om man vill teckna/beställa deras tjänst/produkt, svarar man blankt nej och ber dem skicka över alla underlag så att man får en chans att själv kontrollera avtal mm

Jerry Seinfeld var ju fan klockren, måste provas! "Greatest Prank call ever" var jävligt kul att lyssna på men känns inte som att man klarar hålla masken så länge :tungan

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Hoj
Specialized Rockhopper 29er 2011 Bianchi Via Nirone 7 105 2011 BMW F800R 2011
Eftersom jag själv en gång i tiden suttit på en supportlinje (iofs rätt stor skillnad mot säljare) så brukar jag som regel vara trevlig när jag tackar nej, vet ju att de har ett helvete på jobbet.

Men nu på slutet har de lyckats ringa mig till den milda grad att även jag blivit otrevlig. För någon vecka sedan ringde någon kalsongkrängarfirma från skåne:

-Samuel
<Ja, hej mitt namn är < och jag ringer från kalsongfirman...
-Tack, men jag vill inte ha något.
<Är du helt säker för...
-JA, jag är absolut säker! *klick*

Kändes rätt gött ändå. Blir nog en ny, hårdare linje i fortsättningen :)

Jag har ett svar som brukar ställa dem...

"Nej tack, jag är så nöjd med det paret jag har..."

PiteRobban

Glad Norrlänning
Gick med
9 Mar 2008
Hoj
Jo, men tryter det på arbetsmarknaden finns det alltid hederliga jobb: I värsta fall blir man liksom stekvändare på gatuköket eller tar jobb som trappstädare eller whatever. Man måste liksom inte ta anställning på en telemarketingfirma, skatteverket eller rånartjänst, eller? :va

Nej, men alla vill inte stå i flottigt matos och flippa puckar hela dagarna heller... Jag personligen jobbar hellre med telemarketing än puckvändning eller städning.

Din inställning till telefonförsäljare säger mer om dig än om säljarna ifråga. Det är ganska så roligt om man är social som människa och tycker om att prata med folk.
Alla hatar inte telefonsäljare, utan majoriteten av kunderna är faktiskt trevliga. Annars skulle jag aldrig nånsin ha jobbat med det.
Har även jobbat i kundtjänst och det var minsann värre folk som ringde då, för dom ringde ju för att dom hade problem... Då blev utmaningen en helt annan. Mitt personliga mål med varje samtal var att kunden skulle ha skrattat innan vi la på luren och det lyckades för det mesta. Fick till och med tackkort med en kanin på, av en kund som ringde och var flygandes förbannad i början...

Dumt att döma ut en hel yrkesgrupp. Rätt trångsynt om man frågar mig.

Nåväl... Det är ganska så kul att läsa den här tråden iallafall =).

//Robert

Rymding

grön på mc.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2002 Kawasaki ZR-7S + 1991 Honda Dominator NX-250 + 2002 Kawasaki ZX-6R 636
Precis när jag sitter och läser denna tråd så ringer det på mobilen. När jag hittat den så hinner de lägga på, men det är ett mycket välkänt nummer... The Phone House... De ringer och lägger oftast på när man (hinner) svara. Jävligt irriterande! Jag är med i NIX, men handlade för tre år sedan ett minne i en PH-affär. Jag har sagt att de ska ta bort mig. Jag har ringt och mailat till dem och begärt att bli borttagen. Jag hag varit in på affären och begärt att de ska ta bort all info om mig. Men lika fan så tar det ett halvår så börjar de ringa igen.... Å att de bara lägger på när man äntligen hittat telefonen eller släppt det man meckat med och snabbtvättat händerna är fan så mera irriterande än att de är dryga att prata med...

I morgon är det dags att ringa till nå¨n chef på Fån House....

BostonGurka

Bannad
Gick med
27 Mar 2006
Hoj
Anonym
Precis när jag sitter och läser denna tråd så ringer det på mobilen. När jag hittat den så hinner de lägga på, men det är ett mycket välkänt nummer... The Phone House... De ringer och lägger oftast på när man (hinner) svara. Jävligt irriterande! Jag är med i NIX, men handlade för tre år sedan ett minne i en PH-affär. Jag har sagt att de ska ta bort mig. Jag har ringt och mailat till dem och begärt att bli borttagen. Jag hag varit in på affären och begärt att de ska ta bort all info om mig. Men lika fan så tar det ett halvår så börjar de ringa igen.... Å att de bara lägger på när man äntligen hittat telefonen eller släppt det man meckat med och snabbtvättat händerna är fan så mera irriterande än att de är dryga att prata med...

I morgon är det dags att ringa till nå¨n chef på Fån House....

OK jag påstår inte att telefonförsäljare som ringer hem till mig är idioter.
(I alla fall inte generellt.)

Men däremot påstår jag att telefonförsäljarna (alltså de som säljer
telefoner) på The Phone House generellt sett är idioter.

Jag har haft med dem att göra två gånger.

Ena gången tänkte jag utnyttja ett erbjudande de hade om ett bra pris
på en telefon. För att telefonen skulle gå att använda var jag tvungen
att skriva på ett avtal. När jag skulle köpa telefonen ville jag först se
avtalet. Men i butiken "kunde" de inte visa mig avtalet förrän jag hade
betalt telefonen. Jag ringde till huvudkontoret för att påpeka det orimliga
i förfarandet. 3-4 gånger blev jag lovad att jag skulle få se avtalet
antingen i butik eller via brev. Något de tog tillbaka varje gång eftersom
det "inte gick". Till slut tröttnade jag utan att ha fått se avtalet.

En annan gång köpte jag trots allt en telefon hos dem, varvid försäljaren,
efter att jag betalt, tar upp telefonen ur förpackningen, tappar den i
golvet och sedan vägrar byta ut den eller ens kontrollera att den
fungerar.

Det finns dock en sak som är bra med TPH:
Jag kommer aldrig mer att ha något med dem att göra. :)

zynthaxx

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Hoj
-06 Buell XB12X
Alla hatar inte telefonsäljare, utan majoriteten av kunderna är faktiskt trevliga.

Nja, det handlar väl egentligen inte om att hata telefonförsäljarna som personer - spridningen av trevliga och otrevliga människor i den gruppen är väl ungefär likadan som i samhället i övrigt - men från mitt perspektiv handlar det om en total ickeförståelse för hur man kan välja ett jobb som är uppfunnet med det uppenbara syftet att skapa vinst genom kundens obehag - därav jämförelsen med Skatteverket och Radiotjänst.

Telefonsupport är en helt annan grej - det är en opt-in-tjänst, där kunden bestämmer sig för att ringa upp. Jag har själv jobbat med sånt, och även om det inte föll sig helt naturligt för mig (jag är inte särskilt extrovert), så gjorde jag ändå ett bra jobb, med ett liknande mål som du (försöka få folk att lämna mig med bättre humör än när de ringde upp).

PiteRobban

Glad Norrlänning
Gick med
9 Mar 2008
Hoj
Nja, det handlar väl egentligen inte om att hata telefonförsäljarna som personer - spridningen av trevliga och otrevliga människor i den gruppen är väl ungefär likadan som i samhället i övrigt - men från mitt perspektiv handlar det om en total ickeförståelse för hur man kan välja ett jobb som är uppfunnet med det uppenbara syftet att skapa vinst genom kundens obehag - därav jämförelsen med Skatteverket och Radiotjänst.

Telefonsupport är en helt annan grej - det är en opt-in-tjänst, där kunden bestämmer sig för att ringa upp. Jag har själv jobbat med sånt, och även om det inte föll sig helt naturligt för mig (jag är inte särskilt extrovert), så gjorde jag ändå ett bra jobb, med ett liknande mål som du (försöka få folk att lämna mig med bättre humör än när de ringde upp).

Okej =). Jag håller med dig om det. Men det är ju inte uppfunnet för att skapa vinst på kundens obehag. Dock kan vissa av kunderna uppleva obehag.
Det handlar ju egentligen bara om att upplysa människor om en produkt eller tjänst, samt skapa ett värde och en nyfikenhet hos kunden, och sedan knyta ihop säcken och skaffa uppdragsgivaren en ny kund.
Rätt likt vilket säljarjobb som helst.

Sälja på det sättet att det blir obehagligt för kunderna är inget jag har något till övers för. Tyvärr så kan det vara sådana prestationskrav på vissa ställen att det blir tal om "fulsälj". Och det är inte okej.
En före detta jobbarkompis som också jobbade med telefonförsäljning skrev upp folk utan att ha sålt till dom. Det handlade om ca 70 personer. Den killen jobbade inte kvar efter det utan fick lämna bygget på stående fot. Uppdragsgivarens anställda ringde upp samtliga berörda kunder och bad om ursäkt och fick styra upp någon kompensation... Typ blomstercheckar eller vad det var...

Så det finns precis som du säger alla sorters folk i alla branscher.

//Robert

Wize

Ny medlem
Gick med
18 Mar 2009
Hoj
07 KTM
Tips!

Deras första fråga är alltid, har du tid en liten stund! Svara aldrig NEJ på den frågan för då kommer dom förfölja dig med samtal tills du dör!

Rak och ärlig funkar alltid för mig!

Blev själv uppringd igår av en tjej ifrån "tre".. Hon frågade om jag hade tid vilket jag absolut inte hade då jag satt mitt i ett möte.. (Väntade arbetssamtal- därför jag svarade). Sa gång på gång vänligt att jag INTE hade tid just nu men ring igen senare.. Tjejen blev irriterad om la tillslut på luren.

Efteråt ringde hon till min sambo och försökte sälja till henne istället.. Då kläcker hon ur sig att hon pratat med mig innan och att JAG hade varit otrevlig och blivit arg då hon ringde... .WTF

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning