Telefonförsäljare=Idioter?

staten99

Inga åsikter längre
Gick med
4 Feb 2008
Hoj
två hjul
Min kamrat låter sina barn svara i telefon när det ringer från ett dolt
eller ett nummer han inte känner igen
Och när då försäljaren frågar efter pappa eller mamma
Så börjar dom gråta hysteriskt och säger att mamma / pappa är död
och slänger på luren
Samtalen har börjat avta :)

Tony Z1000

Bättre att ha otur än ingen tur alls!!!
Gick med
10 Aug 2004
Hoj
Z 1000 -08
När frun svarar och det är en försäljare i andra änden som söker efter mej svarar hon: Lycka till, får du tag i honom kan du väl be den jäveln ringa mej.

En annan variant hon provat är: Han har flyttat.

Min kollega däremot är vad man kan kalla "trött" på alla försäljare som ringer till vårt företag för att sälja allt från tvättmedel och telefoner till skruvar och sopsäckar. Han brukar kunna snoppa av dom ganska rejält. För ett tag sen ringde en försäljare för 3e gången på bara några dagar från samma företag och skulle sälja samma sak som dom andra 2 som vi tackat nej till. Han frågade ganska artigt om hon hade en penna och papper framför sig och det hade hon förstås. Då sa han: Skriv då med stora bokstäver att (vårt företagsnamn) inte är intresserade av något som ni har att sälja och sätt upp den lappen på väggen i ert lunchrum. Klick

Tony

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Ringer förvånadsvärt lite telefonförsäljare till mig.
En idé som nämnts tidigare är att rålimma på försäljaren. Oavsätt kön/ålder/vilja. Återkommer med resultat.

changco

Trasig posör.
Gick med
8 Jul 2006
Hoj
jo
Hej jag agneta ringer från bla.ab
Hejdu
Är du intresserad av xxx
Är det dyrt?
Nej
Synd endast det dyraste är bäst nog för mig.
Jaha hejdå
klick

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Jag svara nästan aldrig på telefonnr jag inte känner igen. Slår upp telefonnumret, ser vem det tillhör. Emailar företaget i fråga att plocka bort mitt telefonnr direkt... på så sätt har jag sluppit prata med någon på väldigt länge.

Är även med i Nix, men den listan börjar företagen gå runt nu genom skumma tillvägagångsmetoder.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Är även med i Nix, men den listan börjar företagen gå runt nu genom skumma tillvägagångsmetoder.

Du menar "tidigare kundrelation"?
Dom har ju faktiskt rätt att ringa, frågan är hur gamla kundrelationer man får ringa till?

Jag får nästan inga samtal alls, för mig har NIX funkat skitbra, men jag hör många som säger att det rings ändå, så jag tror att det beror på hur länge man har varit nixad.

Sen är det ju fördjäkligt synd att man inte kan nixa företagstelefoner, men ÅAS har man ju betalt för att skälla ut dom som ringer firman och vill sälja lysrör...

Mollis

Ny medlem
Gick med
10 May 2008
Hoj
Min man har många
Så här funkar NIX enligt NIX själva:

Spärren gäller endast icke begärda samtal till privatpersoner i försäljnings- marknadsförings- eller insamlingssyfte. Spärren hindrar således inte samtal för enkäter, marknadsundersökningar, samhällsinformation, politiska kampanjer, religiös upplysning eller liknande.

Lurch

Partiellt rupturerad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 750
Jag bor i Östersund men har mobiltelefon kopplad till centrex-växel och delad faktura (jobb/privat). När jag ringer så visas mitt fasta jobbnummer vilket är ett 08-nummer, det är fan omöjligt att få en människa att svara. Alla tror att det är nån jävla säljare från Stockholm som ringer... :)

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
OK! Jag har inte haft så mycket telefonförsäljartid att prata bort på sistone,
men nyss så pratade jag faktiskt tre kvart med en Comhemförsäljare som
försökte sälja något. Jag vet riktigt inte vad. Jag lyssnade inte så noga.

Har inte sen denna tråden fått ETT samtal från säljare,tjejen som tidigare varit nedringd av säljare har endast fått från typ somalia och dom svarar man ju inte på.

Är det lågkonjunktur hos telesäljarna oxå?
Fixar kanske inte teleräkningarna längre?

Jag saknar dom ju inte men skulle gärna ta upp denna utmaningen.

Henrik

fält

VROM
Gick med
16 May 2007
Hoj
Skeppshult
Nån som råkat ut för npc kvalite i göteborg som säljer tvättmedel??
Dom jävlarna ger ju sig fan aldrig!!!! :mad:

Jojye

Perfektaste
Gick med
18 Jun 2008
Hoj
2K1 Triumph TT 600
tycker synd om folk som behöver sjunka så lågt att de måste ta ett sånt jobb.

BabyBlade

-Oxygenium-
Gick med
3 Jul 2005
Hoj
CBR 600RR 2003 (köper man rätt fr början behöver man inte byta !)
Finns det fortfarande folk som har fast telefon alltså?! (All sådan terrorism upphörde med en gång när jag sa upp fasta telefonen.) Hit ringer det aldrig ngr obehöriga :tummenupp .Däremot rände Jehovas här en period och försökte tvångsinta mig till deras sekt, fast jag var aldrig" hemma" när de ringde på dörren. Man får ordna med själv lite, fixa & trixa så att man får tillvaron som man vill ha den :)

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Finns det fortfarande folk som har fast telefon alltså?! (All sådan terrorism upphörde med en gång när jag sa upp fasta telefonen.) Hit ringer det aldrig ngr obehöriga :tummenupp .Däremot rände Jehovas här en period och försökte tvångsinta mig till deras sekt, fast jag var aldrig" hemma" när de ringde på dörren. Man får ordna med själv lite, fixa & trixa så att man får tillvaron som man vill ha den :)

Mig och tjejen har dom mobbat på mobilerna,har hemligt på den fasta så när vi vill vara ifred stänger vi mobilerna och vet att det bara är dom som fått numret som ringer på den fasta,bra och avstressande system tycker vi.

Henrik

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM

Det ingår telefoni i bredbandet så då kan jag likaväl ha (ip)telefon(i). Är jag hemma ringer jag från den då det är billigare än att ringa från mobilen.

Har jag inte tid att prata i telefon så svarar jag inte (gäller även mobilen), enkelt. Är det viktigt så ringer de igen/talar in ett meddelande.

Kantian

Trefaldig världsmästare
Gick med
23 Sep 2008
Hoj
fyfan
tycker synd om folk som behöver sjunka så lågt att de måste ta ett sånt jobb.
Riktigt så illa är det inte. Många av callcenterföretagen har sina kontor på lite varmare breddgrader, exvis Barcelona. Ungdomarna får gratis resa och boende till en passade partystad, hjälp att komma igång med ett ungdomsliv i ett annat land och företagen får billig arbetskraft. Andra sitter och säljer DN/SVD för 40 papp i månaden eller nasar kreditkort på Arlanda för 100 papp.

Samtidigt sitter det tomtar här i Svedala och slabbar runt på verkstadsgolv för 25 papp.

PAPP!

Men konstnärerna är ändå de riktiga vinnarna. Att pyssla med samma saker som på dagis och få betalt för det, det är en riktig vinstlott.

Last edited:

PiteRobban

Glad Norrlänning
Gick med
9 Mar 2008
Hoj
KTM 690 Enduro R, KTM 400 EXC, Suzuki DR350S
Jag har jobbat som telefonsäljare i brist på lastbilsjobb ett tag, och det är inte så hemskt som folk får det att låta. Det som är värst är prestationskraven, men att samtala med folk är inte någon större bedrift. Folk som beter sig som idioter bara för att någon ringer upp anser jag vara just idioter.

Däremot folk som vänligt men bestämt säger, här har du ingenting att hämta. Ring nån annan istället så slipper du slösa din tid, uppskattades mycket.

Så i egenskap av före detta telefonförsäljare så kan jag ge lite tips (som i många fall redan är avhandlade i tråden) för att slippa försäljarna.
1. Gå med i nix-registret. Se även punkt 2.
2. Ljug och säg att du är med i nix-registret och fråga varför dom ringer. Be sedan vänligt att dom tar bort numret från listorna, för allas bästa. Säljaren slipper slösa tid på ett samtal som inte leder någonvart, samt du slipper bli uppringd och slösa tid på att förklara detta.
3. Var trevlig även om du inte är intresserad. Folket som ringer har lätt att få tag i personuppgifter och KAN jävlas tillbaka om det råkar vara någon som är lagd åt det hållet.

Som jag sa tidigare, idiotier mot telefonförsäljare skrattar JAG åt, men det är inte säkert att alla skrattar åt det.
Det är ett jobb som faktiskt kan vara tillfredställande och roligt, men vissa dagar är det ett rent helvete, men det måste göras. Att folk håller på att jävlas tycker jag bara är jävligt ruttet.

För övrigt är det många gånger dataproblem som orsakar felaktiga uppringningar. Det är inget personligen, vilket det oftast uppfattas som.

Edvinsjölund; Jag kan komma förbi och ge dig en kurs i motståndskraft mot telefonförsäljare nån dag =).

//Robert

Nicotin

Guest
finns ju dock telesäljare som vägrar ge sig..jag är med i nix registret och meddelade detta men snubben bara maler och maler..slänger på luren efter ha lessnat totalt..snubben ringer igen och tar upp sitt samtal där jag slängde på luren..fick inte en syl i vädret..slänger på luren igen och vägrar svara..ringer 2-3 gånger på fasta sen ringer fanskapet på mobilen..då ville jag tala med hans chef..detta fick jag och då undrade jag varför hans anställda inte ger sig när man från början vänligt och bestämt tackat nej till vad dom nu sålde..joo säger han..dom måste ju kämpa för sin lön och du kan ju inte ha ngt mer viktigt att göra en kväll som denna än att köpa den produkten vi just nu har suuperduuperdeal på..suck....

vissa fattar inte ett nej..tyvärr..sen finns det säljare som dock är mycket trevliga och fattar piken..

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning