Jag har jobbat som telefonsäljare i brist på lastbilsjobb ett tag, och det är inte så hemskt som folk får det att låta. Det som är värst är prestationskraven, men att samtala med folk är inte någon större bedrift. Folk som beter sig som idioter bara för att någon ringer upp anser jag vara just idioter.
Däremot folk som vänligt men bestämt säger, här har du ingenting att hämta. Ring nån annan istället så slipper du slösa din tid, uppskattades mycket.
Så i egenskap av före detta telefonförsäljare så kan jag ge lite tips (som i många fall redan är avhandlade i tråden) för att slippa försäljarna.
1. Gå med i nix-registret. Se även punkt 2.
2. Ljug och säg att du är med i nix-registret och fråga varför dom ringer. Be sedan vänligt att dom tar bort numret från listorna, för allas bästa. Säljaren slipper slösa tid på ett samtal som inte leder någonvart, samt du slipper bli uppringd och slösa tid på att förklara detta.
3. Var trevlig även om du inte är intresserad. Folket som ringer har lätt att få tag i personuppgifter och KAN jävlas tillbaka om det råkar vara någon som är lagd åt det hållet.
Som jag sa tidigare, idiotier mot telefonförsäljare skrattar JAG åt, men det är inte säkert att alla skrattar åt det.
Det är ett jobb som faktiskt kan vara tillfredställande och roligt, men vissa dagar är det ett rent helvete, men det måste göras. Att folk håller på att jävlas tycker jag bara är jävligt ruttet.
För övrigt är det många gånger dataproblem som orsakar felaktiga uppringningar. Det är inget personligen, vilket det oftast uppfattas som.
Edvinsjölund; Jag kan komma förbi och ge dig en kurs i motståndskraft mot telefonförsäljare nån dag =).
//Robert