Test av MC-ryggsäck (av mig själv)

Mr_SunBear

Medlem
Gick med
11 Jan 2007
Hoj
2hjulslös
Har precis köpt en sådan fick den levererad igår. Köpte samma modell fast med kolfiberskal. (gillar looken) Den känns grymt gedigen och genomtänkt. Mina krav var att den skulle rymma och skydda en dator plus lite annat. Vara vattentät samt se lite annorlunda ut. Denna uppfyller alla krav jag hade. Sedan att den är "godkänd" som ryggskydd är ju alltid ett plus.

Paser

I'm the metal machine!
Gick med
12 Mar 2006
Hoj
Jorå
Finns det inga ryggsäckar som är anpassade för ryggpuckel?
Kör oftast med mitt helställ och det är lite småbökigt med puckel+ryggsäck, specielt i högre hastigheter...

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Köpte samma modell fast med kolfiberskal. Denna uppfyller alla krav jag hade. Sedan att den är "godkänd" som ryggskydd är ju alltid ett plus.

Har också en likadan ryggsäck med kolfiberskal sedan mer än ett år tillbaka. Man har inte testat ryggsäcken med det skalet då den inte säljs i tillräckligt stor upplaga för att det ska vara försvarbart att få den godkänd som ryggskydd. Endast standardskalen är godkända som ryggskydd om jag uppfattat saken rätt. För min del har det ingen betydelse då jag ändå inte skulle åka utan ett vanligt ryggskydd.

En nackdel som jag upptäckt är att den har ett relativt stort vindomfång som gör att man spänner sig i axlar och nacke onödigt mycket. Själv kör jag en 748 som har en rätt extrem körställning. Kombinationen är inte helt lyckad tyvärr. Upplevde inte att jag hade samma problem med min gamla ryggsäck som hängt med sedan urminnes tider. Den hade dock gjort sitt.

Främsta anledningen till att jag köpte min ryggsäck var inte för att den skulle använda den då jag körde motorcykel utan för att ibland förvara min dator, lite träningskläder, badkläder, kamera etc. Till det fungerar den utmärkt. Skalets insida har tyvärr en förmåga att nöta på saker som t ex böcker. När man väl är medveten om det så kan man lätt komma runt problemet genom att skydda objektet i fråga.

The Duck

Tvivelaktig figur
Gick med
5 Oct 2006
Hoj
Kawasaki Z750 -07
Kul att denna gamla tråd fått nytt liv.

Hursom, jag har använt min hela sommaren, och jag har inte kommit på något dåligt som jag inte skrev tidigare. Å andra sidan har jag en mer upprätt körställning än tidigare skribent, varför jag inte upplevt detta.

Ridde

Inkörningsperiod
Gick med
1 Apr 2004
Hoj
Vit Z 1000 -08
Vore kul om folk som har andra ryggsäckar, också skrev lite om dessa, samt bifogade bilder, så man kanske kunde välja lite annat. Har dessvärre inte råd att punga ut 2k på denna säcken, men visst fan är den snygg och verkar riktigt praktisk. :tummenupp

JTPK79

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2007
Hoj
Borta...
Förstår inte hur dessa väskor kan vara godkända som ryggskydd. Är det inte lätt hänt att remmarna slits loss vid en omkullkörning, vurpar man i hög hastighet är det ju rätt stora krafter som påverkar, plus att väskan kan åka upp, ner eller åt sidan om man inte har den hårt fastspännd...

KarlHelmer

Medlem
Gick med
6 Dec 2007
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Jag har en Alpinestars Tech Aero Back Pack. Kanske inte den billigaste men för att va ryggsäck så är den slimmad o sitter riktigt bra även i högre farter. Märker den inte ens på ryggen. Har ett speciellt fack för dator som är våtdräktsliknande material. Står att i texten att de flesta 15" laptops går i den....men jag får i min 17" HP utan några problem alls plus andra grejer. Finns även andra fack för karta, verktyg, hjälm o allt vad man kan tänka sig.
De två små facken som sitter på bandet man spänner runt magen är perfekta för mobil kontokort o annat man kan vilja komma åt utan att behöva mecka av sig allt.

Alla dragkedjor är tätade som på jackor som ska va vattentäta...ligger som gummi över så de inte ser ut som vanliga dragkedjor. Sen finns det även ett regnskydd längst upp på väskan som man kan stanna o dra på hela väskan. Är som en påse i regnkläderaterial som sitter fast i en ficka. Om jag läste rätt om väskan ska den då klara skyfall. Har kört utan det extra regnskyddet i ganska mycket regn ett par mil utan att nånting i väskan va fuktigt ens.

Hittade den tyvärr inte i nån webbutik i sverige så jag tog den från fc-moto.de.

Här är direktlänken till den...kan inte annat än o rekommendera den här väskan.

http://www.fc-moto.de/epages/fcm.sf/...Aero-Back-Pack

Kostar visserligen 129 euro men det är den utan tvekan värd.

ps. funkar grymt bra o smuggla in öl på GP-Speedway i datorfacket då ryggen har en plastskiva i sig. ds.

Dr.Pepper

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Jul 2007
Hoj
939 Hypermotard SP + Yamaha R1
Lånar tråden lite. Ni som kör med Axio, erfarenheter? Tycker dom verkar bra, snygga iaf.

Alex T

ruta ett igen
Gick med
20 Mar 2007
Hoj
Honda SP-2 castrol edition
Kör med boblebee men upplever att såfort man ska luta sig lite ner för att få bättre aerodynamik så tar hjälmen i locket på den, dvs den sitter för högt upp, visst kan man ha den längre ner på ryggen men då känns det inte som den sitter tight nog, ska försöka fixa en bild hur jag menar

Eiik

Ny medlem
Gick med
25 May 2007
Hoj
Buell XB12R
Tack!

Jävligt bra recension. Har själv letat lite efter ryggsäck utan att hitta något jag gillat. Blir lättare nu.

DP

aka Dragster Pilota
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
har 2 hjul
the duck in da house:
Jag har själv letat runt en massa och slutligen inhandlat en Boblbee Megalopolis Aero

Köpte min första Boblbee 2000 då hade dom precis öppnat och det var i princip bara jag & Jonas Birgersson (IT-mupp & miljonär) som hade sådana, lite roligt var att vi båda jobbade på B2 på den tiden. Jag har mest använt dom på flyg & tåg och fortfarande frågar folk "har du en pulka på ryggen??", den är nog bland det bästa i ryggsäcksväg om man ska ha lite stuff som laptop och annat med sig, jag började använda den på hoj för ett par år sedan men att den funkar som ryggskydd hänger jag inte i granen, kör med mitt Halvarsson Track även med Boblbee på. För några år sedan blev jag påkörd av en "filbytande bankir" i en Range Rover och gick i gatan hårt, laptop och allt i ryggan var helt oskadda däremot var plastskalet på vänstersidan nernött till ett hål, jag ringde Boblebee och undrade om man kunde köpa bara skalet och byda det "skicka hit den så får vi ta en titt" var svaret och en vecka senare kom en ny och en bild från deras kontor där min gamla crashade hängde bland några prototyper....

Idag har jag 3 st en kromad, en svart fylld med surf & hoj dekaler och en lite mindre Peoples Delight i silver som är bra nuförtiden när det finns Mini PC och man inte behöver så mycket med sig. Jag anväder alla flitigt....

DP says: Funkar perfekt när man ska ha lite med sig...

Last edited:
Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...