Test av MC-ryggsäck (av mig själv)

ShawnXIII

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2008
Hoj
03,Hayabusa LE,
ingen som har testat Bagster Spider väskan?
har beställt en för 1100:- och tycker den verkar vara en riktigt bra väska som man även fäster på bågen så man slipper ha den på ryggen.

willy

Alla sätt är bra, utom dem dåliga.
Gick med
22 Sep 2003
Hoj
Honda RS125-05, såld. Prototyp RSV Mille R
Jag har en Alpinestars Tech Aero Back Pack. Kanske inte den billigaste men för att va ryggsäck så är den slimmad o sitter riktigt bra även i högre farter. Märker den inte ens på ryggen. Har ett speciellt fack för dator som är våtdräktsliknande material. Står att i texten att de flesta 15" laptops går i den....men jag får i min 17" HP utan några problem alls plus andra grejer. Finns även andra fack för karta, verktyg, hjälm o allt vad man kan tänka sig.
De två små facken som sitter på bandet man spänner runt magen är perfekta för mobil kontokort o annat man kan vilja komma åt utan att behöva mecka av sig allt.

.

Hej!

Har denna något hårt, skyddande skal? Behöver en bra rygga för mc åka nu när det börjar bli vår och fastnade lite för Alpinestars Tech Aero. Du verkar nöjd med din och det antar jag att du fortfarande är?

Mvh

Jacob

Afterburner

Twinner sinner
Gick med
24 Apr 2005
Hoj
Suzuki SV1000S K4
Jävla skittråd! Kunde inte hålla mig och beställde precis en Boblbe-e Megalopolis Aero i färgen "Phantom" (Mattgrå)... Haha! :banana

// Afterburner

Bifogat

• aerophantomdetail.JPG
    aerophantomdetail.JPG
    134.2 KB · Visningar: 635

Big Boy

Psychosocial
Gick med
26 Jul 2008
Hoj
Motard
Samma här! Det fina är att det verkar finnas ett fack speciellt för laptopen! Riktigt schysst!

// Afterburner

Dock en sak ja undrar...blir det inte farligt med plastgrunkan om man landar med ryggen före.

"Megalopolis Aero från Boblbe-e skyddar effektivt din rygg och ryggsäckens innehåll! "

Står att den fungerar som ryggskydd...hur?

Afterburner

Twinner sinner
Gick med
24 Apr 2005
Hoj
Suzuki SV1000S K4
Dock en sak ja undrar...blir det inte farligt med plastgrunkan om man landar med ryggen före.

"Megalopolis Aero från Boblbe-e skyddar effektivt din rygg och ryggsäckens innehåll! "

Står att den fungerar som ryggskydd...hur?

Om man tittar på de olika modellerna (exempelvis Sport jämfört med Aero) så verkar Aero'n vara styvare i ryggen? Lite mer svank s.a.s.

// Afterburner

Big Boy

Psychosocial
Gick med
26 Jul 2008
Hoj
Motard
Om man tittar på de olika modellerna (exempelvis Sport jämfört med Aero) så verkar Aero'n vara styvare i ryggen? Lite mer svank s.a.s.

// Afterburner

[YOUTUBE-ID]zfdYJRpKBo0[/YOUTUBE-ID]

Hittade inget bättre klipp på tuben..ville gärna se en recension..

kiko

Peace ...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ducce å Verte
Samma här! Det fina är att det verkar finnas ett fack speciellt för laptopen! Riktigt schysst!

// Afterburner

Mät innan bara, alla laptops får inte plats ... naturligtvis beroende på vilken modell du har etc.
Boblbee flexar ju inte som vanliga ryggor samt att den inte e formbar på samma sätt.

Har en tidig modell själv, bra skit! Men de har vissa begränsningar pga material och form.

Afterburner

Twinner sinner
Gick med
24 Apr 2005
Hoj
Suzuki SV1000S K4
Mät innan bara, alla laptops får inte plats ... naturligtvis beroende på vilken modell du har etc.
Boblbee flexar ju inte som vanliga ryggor samt att den inte e formbar på samma sätt.

Har en tidig modell själv, bra skit! Men de har vissa begränsningar pga material och form.

Jag har en Mac Air, så jag tror det funkar :D

Dadde

Medlem
Gick med
16 Oct 2004
Hoj
KTM 450 exc -07. Ducati Monster 620ie -04 . Yamaha R1 Såld. Yamha FZR 1000 Såld. Kawasaki GPX 600 Såld. Honda NSR 125 Såld.
Fungerar den bara till 15 tums latop eller även till 17 tum?

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jag har aldrig förstått iden med dessa hårda ryggsäckar kan jag erkänna. En hård ryggsäck är ju betydligt mer ogynnsamm att packa, dvs om man inte stuvar minutiöst så kommar man inte upp i samma fyllnadsgrad på en 20 liters hård ryggsäck som en 20 liters mjuk. Det är som att packa i en plåthink jämför med en säck.

Bland alpinister har jag aldrig mött ngn med dessa hårda ryggsäckar. De är ju tyngre och rymmer mindre.

Det svankformade urtaget i nederkant är ju också en gåta. Att så permanent bygga bort volym i ryggsäcken bara för att visa ngn som går bakom att en sovsack skulle kunna passa där.:confused: Hela konstruktionen verkar minst sagt korkad.

Jag förstår förstås om ngn vill köpa en för att man tycker att den är snygg. Men sedan kan jag inte komma på några andra argument. Möjligtvis om syftet var att utrusta soldater inför ett luftlandsättningsuppdrag i oländig terräng med ngn känslig utrustning i ryggan.

Last edited:

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Hoj
crescent
Det svankformade urtaget i nederkant är ju också en gåta. Att så permanent bygga bort volym i ryggsäcken bara för att visa ngn som går bakom att en sovsack skulle kunna passa där.:confused: Hela konstruktionen verkar minst sagt korkad.

Tror att det svankformade urtaget är mer för att hindra att den hjälm man har i hjämnätet glider ur o ramlar på backen

kiko

Peace ...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ducce å Verte
En massa bra som vanligt ...

Du har som vanligt ett vettigt resonemang.
De är sämre på vissa sätt eftersom de mycket riktigt har inbyggda begränsningar.

Jag gillar den jag har för att den skyddar ömtåliga saker bättre än en vanlig rygga. Den är stabilare i fart än en vanlig så länge denna inte är välfylld.

Angående formen och det hårda skalet ger det helt klart vissa begränsningar men även vissa bra saker enligt min uppfattning.
Det rymms mindre i säcken vilket är en nackdel vid exempelvis mc-åkning om man vill få med mycket i den utan fladder.

Däremot går det att packa mycket på den i olika påbyggnadskombinationer alt. krokar, spännremmar etc. lite som en gammal hederlig ramrygga.
Jag personligen tycker den är riktigt bra och stabil som platform för att få med sig skyffel, verktyg, bräda, skidor, stativ (med kameran skyddad i) etc. Dock som en daypack eller motsvarande.

Som seriös hiking-rygga eller som i ditt exampel med alpinister skulle jag helt klart välja en annan rygga för att få låg vikt och packvolym etc.

Tror att det svankformade urtaget är mer för att hindra att den hjälm man har i hjämnätet glider ur o ramlar på backen

Det svankformade urtaget är rätt smidigt i kombination med olika nät eller de olika väskor etc. som passar där. för hjälm, skor, skydd, verktyg etc.

Dock är det helt klart som Jörgen säger att den inre volymen påverkas negativt.

Last edited:

Kneedrag

Guest
Boobelbee är coola ryggor men om man nu inte vill lägga ner så mycket pengar så rekomenderar jag en Haglöfs Corker. En 15 tum laptop ,en hel del kläder + småprylar får plats perfekt

ImgWriter.asp

Finns på flesta sportaffärer

Last edited:

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Rossis förra
Denna har jag
http://www.checkray.se/axio/swift07_carbon.html
swift_carbon.jpg

Riktig lätt, känns knappt. Har inte en massa fladdrande grejer hängande. Får lätt plats med en laptop och träningskläder i den. För laptopen har den ett eget fack. Snyggaste väskan som finns i många färger. Köpte min på checkray för ca 1280kr då de hade nåt erbjudande förra året.

Man kan göra den personlig med klubblogga eller andra dekaler

Rätt tajt och stabil väska så det är nog inga problem att fästa en gopro HD hero eller contor HD kamera på denna rygga. Beställt en gopro hd hero 1080 kamera så detta ska provas i sommar.

Last edited:

Tingeling

envis
Gick med
18 Aug 2005
Hoj
såld
Bland alpinister har jag aldrig mött ngn med dessa hårda ryggsäckar. De är ju tyngre och rymmer mindre.

Det svankformade urtaget är från början tänkt för att ryggsäcken ska ligga bra just mot svanken och att man ska kunna fästa rollerblades, träningskläder eller vad man nu vill ha med sig med hjälp av ett "cargo-net" eller med remmar. Jonas Blanking, som är designern bakom väskan, ville kunna ta rollerblades till jobb och ändå ha med sig dator, träningskläder etc. Det var så tanken till väskan föddes. Han ville inte ha en "mjuk" rygga ifall han skulle trilla så därför blev det en med hårt skal.

Det finns även tillbehör som gör att du kan fästa skidor på din Boblbee, och jag har kompisar som åker med sin Megalopolis och säger att det är toppen. Inte testat själv, men funderar på att ha systemkameran i min Boblbee nästa skidresa, är lite rädd att sabba kameran om jag vurpar.

Jag har själv två stycken Boblbee, en stor och en liten (den stora är egenligen för stor men det var den enda som fanns när jag ville ha en) och är supernöjd. Givetvis är ett hårt skal begränsande, men tycker fördelarna överväger. :tummenupp

Phogelbice

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2008
Hoj
Husabürg, Scott
Ska nog köpa en Knox Sixpack till våren, ser helt klockren ut. Vill inte ha en hård de ser ut att skava baktill och verkar jobbiga att packa, dessutom är de fula (viktigast är ju att de är snygga och inte funktionen.. :rolleyes:!).

Ser ut såhier:
sixpackkkkkk.gif

Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...