Test av MC-ryggsäck (av mig själv)

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Det svankformade urtaget är från början tänkt för att ryggsäcken ska ligga bra just mot svanken

Men då ska väl inte det vlymförbrukande urtaget vara på ryggsäckens baksida?:confused:

...man ska kunna fästa rollerblades, träningskläder eller vad man nu vill ha med sig med hjälp av ett "cargo-net" eller med remmar.

Nät alt spännremmar är det ju på de flesta mjuka ryggor.

Jonas Blanking, som är designern bakom väskan, ville kunna ta rollerblades till jobb och ändå ha med sig dator, träningskläder etc. Det var så tanken till väskan föddes. Han ville inte ha en "mjuk" rygga ifall han skulle trilla så därför blev det en med hårt skal.

En mjuk rygga är väl ett bättre val om man vill skydda sig

Men rollerblade-trilla-dator-kombon kan jag förstå. Om man åker rollerblades och har ovanan att trilla ofta samt bivillkoret med en ömtålig dator i ryggan så kan jag förstå resonemanget.

Men kraschar man på gathoj så tycker jag att en tilltufsad dator är ett litet problem i sammanhanget.

Tror att det svankformade urtaget är mer för att hindra att den hjälm man har i hjämnätet glider ur o ramlar på backen

Det låter märkligt tycker jag, ett volymminskande urtag pga ev ett felkonstruerat nät? Ngt så vansinnigt som det där urtaget, som dessutom tvingar tyngpunkten hos lasten uppåt, måste ju ha en bättre orsak?:confused:

Last edited:

Tingeling

envis
Gick med
18 Aug 2005
Hoj
såld
Men då ska väl inte det vlymförbrukande urtaget vara på ryggsäckens baksida?:confused:
Svankformen ligger ju mot ryggen och då får man ju en konvex yta mot ryggen och motsvarande konkav yta för att förvara saker på andra sidan (baksidan)

Men kraschar man på gathoj så tycker jag att en tilltufsad dator är ett litet problem i sammanhanget.
Så är det kanske, men väskan är inte från början tänkt för att användas på motorcykel. Den klassades som ryggskydd för att Boblbee insåg att många motorcyklister använde ryggsäcken och de såg en ny tänkbar marknad.
Väskan har funnits i mer än 10 år och motorcykelvarianten kom för bara något år sen om jag inte har fel för mig.

Fördelen är ju att man kan använda precis den ryggsäck man tycker passar bäst, mjuk, hård, stor, liten eller ingen alls :)

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Svankformen ligger ju mot ryggen och då får man ju en konvex yta mot ryggen och motsvarande konkav yta för att förvara saker på andra sidan (baksidan)

Att man har en svankform på rygg-/framsidan förstår jag, i synnerhet om ryggsäcken är hård och oeftergivlig.
Men jag förstår inte varför man gör en spegling av formen på ryggsidans baksida. Man hade ju kunnat ha lastvolym ända ner i botten istället.

Fördelen är ju att man kan använda precis den ryggsäck man tycker passar bäst, mjuk, hård, stor, liten eller ingen alls :)

Helt klart! Jag använder en mjuk rygga. kör sällan utan ryggsäck, det är skönt att ha med sig första-hjälpen samt slippa ha mobil, nycklar, plonka mm i skinnstället. Dessutom kan jag då ha med mig lite verktyg och en H4.

Jag tycker helt klart att man ska köpa en Blanking-ryggsäck om man gillar den.

Här är en till oumbärlig pryl som Blanking designat och fått pris för.
:gnissla

Träbrillor

made_000-08.jpg

Last edited:

Hawk

#96 Supermoto
Gick med
9 Jun 2007
Hoj
KTM 525 exc, 450 SMR
Ska nog köpa en Knox Sixpack till våren, ser helt klockren ut. Vill inte ha en hård de ser ut att skava baktill och verkar jobbiga att packa, dessutom är de fula (viktigast är ju att de är snygga och inte funktionen.. :rolleyes:!).

Ser ut såhier:
sixpackkkkkk.gif

Denna har ja kört med 2 sommrar nu och måste säga att den är helt ok.
Saknar lite styvare remmar, annars klockren.
sitter som en smäck på ryggen och är otroligt lättpackad.
lite meck innan man kommer på hur man lätt ska fästa hjälmen men när den väl sitter där är det så jäkla skönt att slippa bära på den.

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Hoj
Thunderace & FZ750
[YOUTUBE-ID]zfdYJRpKBo0[/YOUTUBE-ID]

Hittade inget bättre klipp på tuben..ville gärna se en recension..

Han som gjorde denna film förtjänar ett slag med basebollträt i huvve... Vaffan håller de t.ex. på med de första 25 sekunderna?

På vilket sätt skyddar den där ryggräcken bättre än en sovsäcksstoppad tygryggsäck från Biltema för 129 kr? Låt mig stoppa ner några tubsockor och badlakan i en äkta biltemasäck så får ni gärna stå och slå 100 såna där fjolliga slag på mig. (Väck mig när ni är klara bara.) Jag garanterar att biltemasäcken ser bättre ut efter en sån behandling än en ryggsäck av lackad hårdplast...

Vill ni ha grejorna i era tygsäckar torra? Packa i en plastpåse.

Ursäkta men jag fattar helt enkelt inte vitsen med hårdplast på ryggen. Jag har kört med helt vanliga tygryggsäckar i alla år och aldrig haft det minsta problem.

MindLess

UndraVadSkaMan
Gick med
1 Jun 2007
Hoj
KTM 990 Supermoto 2009
Denna har ja kört med 2 sommrar nu och måste säga att den är helt ok.
Saknar lite styvare remmar, annars klockren.
sitter som en smäck på ryggen och är otroligt lättpackad.
lite meck innan man kommer på hur man lätt ska fästa hjälmen men när den väl sitter där är det så jäkla skönt att slippa bära på den.

En sådan blir det för mig när säsongen drar igång :tummenupp

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Rossis förra
Han som gjorde denna film förtjänar ett slag med basebollträt i huvve... Vaffan håller de t.ex. på med de första 25 sekunderna?

På vilket sätt skyddar den där ryggräcken bättre än en sovsäcksstoppad tygryggsäck från Biltema för 129 kr? Låt mig stoppa ner några tubsockor och badlakan i en äkta biltemasäck så får ni gärna stå och slå 100 såna där fjolliga slag på mig. (Väck mig när ni är klara bara.) Jag garanterar att biltemasäcken ser bättre ut efter en sån behandling än en ryggsäck av lackad hårdplast...

Vill ni ha grejorna i era tygsäckar torra? Packa i en plastpåse.

Ursäkta men jag fattar helt enkelt inte vitsen med hårdplast på ryggen. Jag har kört med helt vanliga tygryggsäckar i alla år och aldrig haft det minsta problem.

Man ser helt enkelt snabb ut och inte ut som en snorrunge som är påväg till skolan eller liknande:tungan

Innan ni ratar dessa plastryggor så testa en innan.

Hawk

#96 Supermoto
Gick med
9 Jun 2007
Hoj
KTM 525 exc, 450 SMR
Man ser helt enkelt snabb ut och inte ut som en snorrunge som är påväg till skolan eller liknande:tungan

ja är över 30.. har helskägg och rakat huvve.. ingen som går på att ja går i skolan.. trots ryggsäck :D

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Hoj
Thunderace & FZ750

Sorry men det är ju MED denna ryggsäck som man ser töntig ut... Man ser ju bara ut som en märkestönt, med det därtill så vanliga hävdelsebegäret, som inte förstår att det går hur bra som helst med ett alternativ som kostar en tiondel. Speciellt när man som motorcyklist går på marknadsföringen och köper en svindyr rygga som egentligen är designad för bergsbestigning, alternativt som flythjälpmedel för plurrande långfärdsskridskoåkare...

Jag kan inte låta bli att dra paralleller till hur en 21-åring, som vill åka fort, köper ett titanavgassystem för 15 000:- till sin R1:a istället för att satsa 500 kr på en kurvkurs...

Jag trög vara måste...

Jag har som sagt kört med tygsäckar i alla år. (I alla möjliga sorters väder.) Jag har aldrig upplevt att de fungerat dåligt eller på något sätt inverkat negativt på min körning. Så varför då lägga ner 2 000 spänn på en hård ryggsäck som väger minst 2 kilo och som är snudd på omöjlig att packa vettigt? Varför överhuvudtaget testa dylikt?

Men jag måste likväl berömma TS för det vettiga initiativet att starta denna tråd. Informativt första inlägg! (Är TS återförsäljare av dessa burkar i Sverige månntro? I.s.f. så blir inte TS glad om man informerar att dessa plastlådor, och deras tillbehör, är väsentligt mycket billigare på Ebay...)

PS: Jag gillar din självironi Bullysmile. Följande mening ...

skrevs ju trots allt av...

Bifogat

• skolpojke.jpg
    skolpojke.jpg
    23.1 KB · Visningar: 137
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag har sett någon instruktionsvideo på den där "svankryggsäcken" och svankurtaget i plasten var till för att grejor man spände utanpå skulle sitta stadigare.

Dom demonstrerade med massor av olika grejor fastspända med nät utanpå, bland annat ett par rollerblades.

Det enda som satt bättre tack vare urtaget var precis som jörgen sa en rullad sovsäck/tält, allt annat satt sämre mot den halkiga plastytan än om det vore fastspänt mot en tygsäck.

Jag har aldrig sett någon frakta en sovsäck eller ett tält fastspändt utanpå en plastryggsäck.
Någonsin.

DiscoDuck IV

Medlem
Gick med
1 Jul 2004
Hoj
R1M -17
Boobelbee är coola ryggor men om man nu inte vill lägga ner så mycket pengar så rekomenderar jag en Haglöfs Corker. En 15 tum laptop ,en hel del kläder + småprylar får plats perfekt

ImgWriter.asp

Finns på flesta sportaffärer

Har också en sådan som jag köpte efter rekommendation här på sporthoj. Snygg och få fladdrande delar.

Dock så upplever jag att kännbart luftmotstånd, kommer tidigare och är större än andra ryggsäckar jag har haft, antagligen pga. att droppformen är på fel håll.

Så vill du ha en ryggsäck med lite/medium luftmotstånd så rekommenderar jag inte den här.

/Disco

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Rossis förra
Sorry men det är ju MED denna ryggsäck som man ser töntig ut... Man ser ju bara ut som en märkestönt, med det därtill så vanliga hävdelsebegäret, som inte förstår att det går hur bra som helst med ett alternativ som kostar en tiondel. Speciellt när man som motorcyklist går på marknadsföringen och köper en svindyr rygga som egentligen är designad för bergsbestigning, alternativt som flythjälpmedel för plurrande långfärdsskridskoåkare...

Jag kan inte låta bli att dra paralleller till hur en 21-åring, som vill åka fort, köper ett titanavgassystem för 15 000:- till sin R1:a istället för att satsa 500 kr på en kurvkurs...

Jag trög vara måste...

Jag har som sagt kört med tygsäckar i alla år. (I alla möjliga sorters väder.) Jag har aldrig upplevt att de fungerat dåligt eller på något sätt inverkat negativt på min körning. Så varför då lägga ner 2 000 spänn på en hård ryggsäck som väger minst 2 kilo och som är snudd på omöjlig att packa vettigt? Varför överhuvudtaget testa dylikt?

Men jag måste likväl berömma TS för det vettiga initiativet att starta denna tråd. Informativt första inlägg! (Är TS återförsäljare av dessa burkar i Sverige månntro? I.s.f. så blir inte TS glad om man informerar att dessa plastlådor, och deras tillbehör, är väsentligt mycket billigare på Ebay...)

PS: Jag gillar din självironi Bullysmile. Följande mening ...

skrevs ju trots allt av...

testa en och du kanske förstår varför en sådan rygga funkar bättre än en med tyg. Sedan betalade jag ca 1300kr för min så förstår inte vart du fick 2000kr ifrån.

Förra sommaren vart jag av med grejer värde 2500kr pågrund av en tygväska som gärna blåser upp sig till en "fallskärm" i högre farter. Detta gör att blixtlåset sakta sakta går upp och sedan kör du med öppen rygga. Då detta hände körde jag på E4 en sommar dag så det var bara glömma att kliva av och plocka ihop sina grejer som redan hade förstörts av bilarna bakom. Tur var det att jag inte hade nåt tungt eller verktyg som kanske hade krossat någons framruta och eventuellt skapat en mindre trevlig olycka för en oskyldig stackare.

Så vill du alltid dubbelkolla att du stängt blixtlåset på rätt sida och ände, eller låsa/knyta/o.s.v. ihop den så den kanske inte öppnar sig så do it.

Vissa är emot allt nytt och är snabba på att såga det innan de ens testat eller insett varför just den produkten är framtagen. Finns ett visst behov antagligen då inte en vanlig rygga är gjort för farter längre stunder, finns en hel del historier här på SH ang. detta.

Antagligen tog du åt dig av nåt jag skrev så du lägger upp en bild på mig när jag slangar och försöker göra dig ironisk över den.
Är stolt över bilden som är riktig snygg så det gör inget att den visas igen, visar bara att jag gillar att ha kul på min hoj, och pågrund av det använder utrustning som är tillämpad efter mitt behov och körsätt.

Afterburner

Twinner sinner
Gick med
24 Apr 2005
Hoj
Suzuki SV1000S K4
Det var ju ett jävla gnäll om att ryggsäcken är värdelös.
Det är väl samma med 80% av dem som kör literhojar här, de har en fastän de egentligen inte behöver.
Jag köpte ryggsäcken för att den ska skydda min dator (som är helt ovärderlig för mig och mitt arbete) plus att den är helt fantastiskt snygg. Absolut, jag är prylbög.

Vill Ni köra omkring med mjuka ryggsäckar är det givetvis helt OK, precis som det är om jag leker Ninja Turtles med min i plast. Capiche?

// Afterburner

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Hoj
Thunderace & FZ750
Bully. Beklagar att du haft dålig erfarenhet av att tygsäckar åkt upp och att du förlorat prylar. Har själv aldrig upplevt något sådant problem. Men du, fyra små likadana hänglås på biltema kostar 40 kr. Det måste vara såväl smidigare som lättare att sätta dit sådana på en trilskande tygsäck än att köra omkring med toppboxen fastspänd på ryggen... ;)

Antagligen tog du åt dig av nåt jag skrev så du lägger upp en bild på mig när jag slangar och försöker göra dig ironisk över den.
Är stolt över bilden som är riktig snygg så det gör inget att den visas igen, visar bara att jag gillar att ha kul på min hoj, och pågrund av det använder utrustning som är tillämpad efter mitt behov och körsätt.

Nja, det var mest den där kommentaren om att ryggsäckspiloter ser ut som snorungar på väg till skolan som jag tyckte blev så komisk när man tittar på den där bilden. De flesta slangnissar jag sett är moppedister på väg till högstadiet så för mig blir din kommentar närmast klassisk. Kör man så där vid övergångställ på allmän väg så spelar det nog ingen roll om man har ryggsäck eller ej. Den mentala åldern avslöjas ändå väldigt snabbt. :)

Om några år så förstår du nog vad jag menar. :)

Ditt körsätt hör bevisligen hemma på bana. Använder du ryggsäck på bana?

Last edited:

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
Hej.

Köpte denna förra säsongen.
Axio Forza
Är grymt nöjd med den. Datorn får plats samt ombyte och annat lull lull som kan vara bra att ha med sig.
Kan starkt rekommendera den ryggsäcken.

Mvh
Andreas

Kantian

Trefaldig världsmästare
Gick med
23 Sep 2008
Hoj
fyfan
testa en och du kanske förstår varför en sådan rygga funkar bättre än en med tyg. Sedan betalade jag ca 1300kr för min så förstår inte vart du fick 2000kr ifrån.

Förra sommaren vart jag av med grejer värde 2500kr pågrund av en tygväska som gärna blåser upp sig till en "fallskärm" i högre farter. Detta gör att blixtlåset sakta sakta går upp och sedan kör du med öppen rygga. Då detta hände körde jag på E4 en sommar dag så det var bara glömma att kliva av och plocka ihop sina grejer som redan hade förstörts av bilarna bakom. Tur var det att jag inte hade nåt tungt eller verktyg som kanske hade krossat någons framruta och eventuellt skapat en mindre trevlig olycka för en oskyldig stackare.

Så vill du alltid dubbelkolla att du stängt blixtlåset på rätt sida och ände, eller låsa/knyta/o.s.v. ihop den så den kanske inte öppnar sig så do it.

Vissa är emot allt nytt och är snabba på att såga det innan de ens testat eller insett varför just den produkten är framtagen. Finns ett visst behov antagligen då inte en vanlig rygga är gjort för farter längre stunder, finns en hel del historier här på SH ang. detta.

:lol :spegelvisir

Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...