Test av MC-ryggsäck (av mig själv)

barbazoo

adrenaline mc
Gick med
21 Feb 2008
Hoj
Ducati 1098s, Yamaha Xvs1100, Yamaha xv950r Bolt
köpte min Boblbee på blocket för 600kr i nyskick man kan få dessa till ok priser.Är mkt nöjd med den.

Kantian

Trefaldig världsmästare
Gick med
23 Sep 2008
Hoj
fyfan
Grymt bra skriven recension! :tummenupp Mer sånt åt folket!

Någon som kör med Kriega och kan recensera dem?

http://www.motowerx.se/
Jopp. Köpte 25L-versionen till förra säsongen. Ryggsäcken är fenomenal på alla sätt och vis. Kvalitetsintrycket är gediget; fickor, prylar och pinaler samt organisationstillbehören räcker till för alla uppgifter. Även om säkringssystemet och selen känns lite "cheesy" och PR-bullshit så är det riktigt smidigt och framförallt bekvämt. Den känns inte, vinden fångar den inte och man kommer åt allt mycket lätt. I kombination med någon Kube-ficka på bröstselen för att komma åt mobil eller plånbok är det helt underbart.

Det enda smolket i bägaren är att den är FÖR stor, jag kan inte använda allt utrymme ens om jag packar ned två omgångar ombyte samt fyra kg kurslitteratur och en laptop. Jag är lite kär i mitt helställ så jag har aldrig försökt att knöla ned det, men om man vill är jag övertygad om att det får plats. Det här innebär dock att det känns onödigt att släpa runt på en alltför stor ryggsäck - även om den i komprimerat läge inte ser stor ut - varför jag också allt oftare slängde på mig en vanlig Haglöfsrygga modell mindre.

Summa summarum: 25L-versionen är säkert suverän för hojresan till fjordarna i Norge eller bergen i Schweiz, men för vardagsbruk är den för stor. Besväras man inte av det är det en oerhört bra produkt, men jag skulle nog satsa på de mindre modellerna istället. Kvaliteten bör säkerligen vara densamma.

Har du någon fråga är du välkommen att ställa den.

Edit: Värt att påpeka är att ryggsäcken kan göras mycket mindre och smidigare med komprimeringsremmarna, men själva känslan av att man har för mycket oanvänt tygmaterial på ryggen sitter fortfarande kvar. Även om det inte syns, så känns det och åtminstone jag blir irriterad av den känslan. Det blir för slappt. Kanske kan man slänga i lite skrot för att få lite vikt, men då är det närmare till hands att ta en annan rygga.

Last edited:

Hoppe

Nu +9 hk
Gick med
5 Jul 2008
Hoj
BMW K1200S, Tricolor
Tackar! Ännu en bra recension! :tummenupp Det blir en Kriega, ska bara bestämma mig om storleken.

/Hans Olof

Jopp. Köpte 25L-versionen till förra säsongen. Ryggsäcken är fenomenal på alla sätt och vis. Kvalitetsintrycket är gediget; fickor, prylar och pinaler samt organisationstillbehören räcker till för alla uppgifter. Även om säkringssystemet och selen känns lite "cheesy" och PR-bullshit så är det riktigt smidigt och framförallt bekvämt. Den känns inte, vinden fångar den inte och man kommer åt allt mycket lätt. I kombination med någon Kube-ficka på bröstselen för att komma åt mobil eller plånbok är det helt underbart.

Det enda smolket i bägaren är att den är FÖR stor, jag kan inte använda allt utrymme ens om jag packar ned två omgångar ombyte samt fyra kg kurslitteratur och en laptop. Jag är lite kär i mitt helställ så jag har aldrig försökt att knöla ned det, men om man vill är jag övertygad om att det får plats. Det här innebär dock att det känns onödigt att släpa runt på en alltför stor ryggsäck - även om den i komprimerat läge inte ser stor ut - varför jag också allt oftare slängde på mig en vanlig Haglöfsrygga modell mindre.

Summa summarum: 25L-versionen är säkert suverän för hojresan till fjordarna i Norge eller bergen i Schweiz, men för vardagsbruk är den för stor. Besväras man inte av det är det en oerhört bra produkt, men jag skulle nog satsa på de mindre modellerna istället. Kvaliteten bör säkerligen vara densamma.

Edit: Värt att påpeka är att ryggsäcken kan göras mycket mindre och smidigare med komprimeringsremmarna, men själva känslan av att man har för mycket oanvänt tygmaterial på ryggen sitter fortfarande kvar. Även om det inte syns, så känns det och åtminstone jag blir irriterad av den känslan. Det blir för slappt. Kanske kan man slänga i lite skrot för att få lite vikt, men då är det närmare till hands att ta en annan rygga.

Halogen

Apajävel!
Gick med
7 May 2005
Hoj
En ensam 1L pastaräser + 5,7L gjutjärn
Det enda smolket i bägaren är att den är FÖR stor, jag kan inte använda allt utrymme ens om jag packar ned två omgångar ombyte samt fyra kg kurslitteratur och en laptop.

Är den såpass stor alltså? :va

Nu kör jag med en 20l noname från stadium, den ser ut som att den ska sprängas när jag knölar ner träningskläder, handduk och gympadojjor. 25l verkade som en helt perfekt storlek tills jag läste det här..

hass

Fairings are for sissies!
Gick med
5 Aug 2004
Hoj
2008 Honda CB1000RA
Är du säker att du inte ha 35L versionen? Den har jag - toppen bra är den!

35L versionen:
R35.jpg

25L versionen:
R25.jpg

Antagligen kommer jag att köpa en Kriega tailpack till sommaren.

Last edited:

Catherine

Ny medlem
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
Gixxer 750 K8
Hej alla ryggsäcksanvändare!
Jag undrar över en sak... Möjligen lite offtopic, men ändå en intressant fråga i sammanhanget. Påfrestningen på nacken riskerar väl att bli ganska mycket större om man kraschar med en ryggsäck, eller? Hur ser ni på det?
Jag har själv köpt en tankväska pga detta för min pendling till jobbet. Men jag kanske är fel ute...
/Catherine

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Det beror ju på några faktorer som hur du landar vid en krasch, hur full är väskan, hur tung är väskan osv osv.

Gr00ver

Ny medlem
Gick med
27 Aug 2007
Hoj
Suzuki SV650S K7
Jag använder själv en kriega 25l när jag åker fram o tillbaka till jobbet. Uppfattar inte den som gigantiskt stor. Kör oftast bara med ett ombytte med kläder och visst finns det utrymme kvar, men inte så jättemycket. Sen att man kan reglera med spännen gör ju att den inte fladdrar eller har sig när man kör. Ett stort plus för mig är att axelremmarna inte hamnar i armhålorna utan sitter mer centralt pga deras spännsystem. Känner inte ens av ryggan när jag kör.

Kantian

Trefaldig världsmästare
Gick med
23 Sep 2008
Hoj
fyfan
Är du säker att du inte ha 35L versionen? Den har jag - toppen bra är den!

35L versionen:
R35.jpg

25L versionen:
R25.jpg

Antagligen kommer jag att köpa en Kriega tailpack till sommaren.
Är du säker på att du har en Honda?

Volvo V70
66m5cybg2rxg3iaft9f

Honda CB1000R
2008-honda-cb1000r.jpg

Är den såpass stor alltså? :va

Nu kör jag med en 20l noname från stadium, den ser ut som att den ska sprängas när jag knölar ner träningskläder, handduk och gympadojjor. 25l verkade som en helt perfekt storlek tills jag läste det här..
Det är min subjektiva uppfattning. Den är monstruös jämfört med min 20L Everest. Vänta, jag skall provpacka.

Så. Det ryms 5 st frottéhanddukar av ca storlek 180x100cm. Då är ytterfacket outnyttjat så där kan man säkert pressa in ett par hojhandskar eller någon tröja.

Last edited:

Gollum

Idrott luktar svett...sport luktar bensin!
Gick med
5 Jun 2007
Hoj
BMW K 1600 GT
The Duck:

Du som är klädd i helsvart, jag får lite Läderlappsfeeling när jag tänker på din outfit, kan inte denna OakAxx-rygga vara något för dig?

ryggsaeck_1.jpg

Anticimex, where R U :va

Näe, det var en riktigt bra recension du tog dig tid att skriva, nu kanske jag äntligen kan byta ut min Dell dataväska till Laptoppen som jag faktiskt haft då den varit bäst hittills :tummenupp

Jien

Nu med Cheyhoj
Gick med
6 Nov 2006
Hoj
CBR600RRA
Fråga till er med kriega ryggsäcken.
Är sugen på 35L varianten hur pass bra håller dom tort invändigt i regn?

Kantian

Trefaldig världsmästare
Gick med
23 Sep 2008
Hoj
fyfan
Fråga till er med kriega ryggsäcken.
Är sugen på 35L varianten hur pass bra håller dom tort invändigt i regn?
Ihållande spöregn? Det blir blött. En lättare skur eller ihållande duggregn är inga problem. Men fuktigt blir det alltid.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Vill ni ha ett budget-tips så kan jag varmt rekommendera "Dakine" 35l, brukar finnas på Stadium och dylikt och kostar runt 500:-
Jag köpte min för snart 8 år sen och den är fortfarande som ny! Då efter åtskilliga mil på hoj, både sommar och vinter, 10-tal utlandsresor om inte fler och otaliga tvättar i tvättmaskinen.
Klart den bästa väskan jag har haft, har 5-6st till i förrådet men ingen är lika bra som denna trots att den är bland de billligare modellerna.

hass

Fairings are for sissies!
Gick med
5 Aug 2004
Hoj
2008 Honda CB1000RA
Är du säker på att du har en Honda?

Volvo V70
66m5cybg2rxg3iaft9f

Honda CB1000R
2008-honda-cb1000r.jpg

Hahaha! Förlåt - jag menade inte att antyda att du var dum eller nåt... det kunde ha varit ett skrivfel, det händer ju. Ditt svar var ju roligt! :fyllisar

Kantian

Trefaldig världsmästare
Gick med
23 Sep 2008
Hoj
fyfan
Hahaha! Förlåt - jag menade inte att antyda att du var dum eller nåt... det kunde ha varit ett skrivfel, det händer ju. Ditt svar var ju roligt! :fyllisar
Jag tyckte bara att det var en skön kommentar, så jag var tvungen att bjuda tillbaka :tummenupp

Men jag kan bekräfta att det är en 25L:are :banana

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Själv är jag inte så förtjust i "pulkan" (bumblebee eller vad den heter)... just för det hårda skalet mestadels men sen tycker jag den inte är särskilt snygg heller.

Så därför undrar jag om det är någon som har erfarenhet av Knox Aero Pack eller Knox Sixpack?
Tycker de verkar trevliga och även i vettig prisklass då jag inte tänker lägga 2k på en rygga.

Jien

Nu med Cheyhoj
Gick med
6 Nov 2006
Hoj
CBR600RRA
Har handlat ryggsäck nu på stadium så tänkte ge fler tips om den för er som söker en stor rygga.

057323_001.jpg

Har provpackat den med lite olika mängder och även om jag bara har den halvfull så kan dra åt remmarna så den blir tajt och känns mindre än vad den är.
När jag packade den full så fick jag i 2st BJJ GI + ombyte vanliga kläder och handduk utan problem hade nog fått ner en massa mer men nu pulade jag mest ner grejerna.
Ett plus var jag fick i ett extra visir i facket ovanpå väskan.
Bra passform tack vare bra justeringar på remmar.

Kändes som man fick mycket väska för pengarna 599kr hade kostat 999kr
Öppet köp så bara gå hem och provpacka och se om den fyller ens behov :tummenupp

Edit det ingår även en "påse" till denna för blöta dagar :)

Direkt länk

Last edited:

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Var och köpte Knox Sixpack igår.

Har idag använt den när jag åkte hoj till jobbet och kan konstatera att följande:

Positivt
* Den är väldigt smart uppbyggd med sina få men geniala fack.
* Laptopfodralet får klart godkänt.
* Fullpackad så känner jag inte att den tynger på något speciellt ställe utan viktfördelning är så pass som de beskriver i produktbeskrivningen.

Negativt
* Hjälmupphängningen är lite småbökig att få till.
* Den skall rymma 25l men med en laptop i så kan den kännas något liten.

Det som jag finner som positivt med väskor framtagna för hojåkare kontra andra vanliga är att de för hojåkare har inga onödiga strappar här och där som flappar och flyger i vinddraget.
Sen att man har tänkt på dragkedjan så att den inte kan öppnas av fartvinden.

Arne_Duck

Fuck a duck... please!
Gick med
31 May 2005
Hoj
ZX10r -04, ZX6r -98
Jag har kört med en Boblbe-e sedan 2000 (som en till it-nörd här på forumet) och den har varit underbar. Under dessa år har den skyddat mina kameror och laptoppar i två vurpor på hoj och ett otal på mountainbike. Den gamla var inte godkänd som ryggskydd och fö sitter den inte tillräckligt bra för det enl min åsikt. De nya sitter mkt bättre.
Men nu har jag pensionerat den till förmån för en Axio Forsa, som jag köpte hos checkray, för 2 dagar sedan. De sålde ut demoexxen från mässan för 750:- Det är det värt.

Min laptop går utan problem ner i säcken med alla tillbehör och lite till. Sitter bra på ryggen. Har ju såklart inte testat den på hojen än...

Bifogat

• axio.jpg
    axio.jpg
    50.6 KB · Visningar: 206
Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...