Test av MC-ryggsäck (av mig själv)

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Hoj
Thunderace & FZ750
haha du är så gullig när du försöker vara en gaywanabe badboy här på sporthoj.

Kan du definiera gaywanabe badboy?

Har försökt visualisera hur en sådan ser ut men jag går bet...

En sån där vattentät plastryggsäck kan säkert fungera som badboj men vad en gaywanabe är övergår mitt ringa förstånd.

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Rossis förra
Bully. Beklagar att du haft dålig erfarenhet av att tygsäckar åkt upp och att du förlorat prylar. Har själv aldrig upplevt något sådant problem. Men du, fyra små likadana hänglås på biltema kostar 40 kr. Det måste vara såväl smidigare som lättare att sätta dit sådana på en trilskande tygsäck än att köra omkring med toppboxen fastspänd på ryggen... ;)

haha, som sagt testa först snacka skit sen. stå där varje gång och pilla med nåt lås.

Nja, det var mest den där kommentaren om att ryggsäckspiloter ser ut som snorungar på väg till skolan som jag tyckte blev så komisk när man tittar på den där bilden. De flesta slangnissar jag sett är moppedister på väg till högstadiet så för mig blir din kommentar närmast klassisk. Kör man så där vid övergångställ på allmän väg så spelar det nog ingen roll om man har ryggsäck eller ej. Den mentala åldern avslöjas ändå väldigt snabbt. :)

Om några år så förstår du nog vad jag menar. :)

Ditt körsätt hör bevisligen hemma på bana. Använder du ryggsäck på bana?

Bilden är tagen i Lunda industriområde på stunt tisdagarna. Men fortsätt du att hitta helt ointressanta grejer om just min bild eller körsätt som tillför nåt till denna diskussion, för det andra du kommer med (skolrygga och hänglås) pysslade vi med för ett bra tag sen, men utveckligen går framåt.

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Man ser helt enkelt snabb ut och inte ut som en snorrunge som är påväg till skolan eller liknande:tungan

Innan ni ratar dessa plastryggor så testa en innan.
Det är inte lönt, vill man inte förstå så gör man det inte.

Jag är inne på min andra Boblbe-e och kommer att skaffa en tredje när det blir dags. Använder min dagligen i jobbet och visst, en tygrygga hade rymt mer men inte skyddat det som finns i på samma sätt. Använder inte min till hojåkning först o främst (gillar inte ryggsäck öht. när jag kör hoj, har hellre tankväska) men jag reser jäkligt mycket i tjänsten och den är kanon som handbagage. Kan inte se det som en nackdel att den är godkänd som ryggskydd heller - om jag nu skulle vilja ha den när jag kör hoj.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm

Jag väntade på den där.:D Men då kan många här vittna om alla de ggr jag fått använda verktygen. Det har då oftast gällt att få igång dikeskörda sporthojar. De har ju som regel bara mobiltfn med sig, inte ens förstahjälpen. Så då blir det att hjälpa dem att räta ut böjda kopplingshandtag och växelpetar, tejpa ihop kåpor mm. Min stora blygsel och ödmjukhet förhindrar mig dock från att namnge SH-medlemmar vars kraschade japs- och alphojar jag fixat så de kan parvla sig hem och belasta sina försäkningbolag. :D

I ryggan brukar jag ha med 1st H4, 1 Set tuminsexnycklar, bitsskruvmejsel, tejp, en skiftnyckel och en universaltång, 1 st 7/16 samt 1 st ½" ringnyckel. väger kanske 8 hekto. Rätt värt kan jag säga.

Första-hjälpen-kudden har jag dessbättre inte behövt använda, peppar peppar.

Men det är ju riktigt att en vass HD gärna skakar sönder tex en H4 eller vibrerar loss en batteripolanslutning. Då måste man ha med egna verktyg, ty tumverktyg är det ont om på mackar och hos förbipasserande fordon.

Last edited:

bullysmile

Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Rossis förra
Kan du definiera gaywanabe badboy?

Har försökt visualisera hur en sådan ser ut men jag går bet...

En sån där vattentät plastryggsäck kan säkert fungera som badboj men vad en gaywanabe är övergår mitt ringa förstånd.

och vad tror du skulle få mig att ens orka förklara det för dig? det är ju lönlöst att ens gå vidare med detta så detta är det sista jag skriver till dig.

Men lycka till med dinrygga, kommer väl komma en likadan lirare som dig fast ännu mer stenåldern och hävar att man kan ha en svart sopsäck med sina saker i och spänna fast det med silvertejp på ryggen, benet, magen eller what ever o.s.v.
Viss det funkar men vissa käkar ris med pinnar :p

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Det är inte lönt, vill man inte förstå så gör man det inte.

Så är det nog. Var själv länge skeptisk. Använder inte heller min ryggsäck till främst mc- körning.

De gånger jag använt ryggsäcken till och från banan har jag velat slänga den i diket på vägen hem varje gång. Den sitter nämligen inte alls optimalt på ryggen om skinnstället har en puckel på ryggen. Det påfrestar nacken otroligt mycket. Efter en dag på banan är man rätt slut både mentalt som fysiskt.

Även om man använder en mc- jacka utan puckel på ryggen kommer ryggsäcken att vara relativt obekväm ifall man kör en sporthoj med extrem körställning. Den har ett relativt stort vintomgång. Nacke och axel muskulatur kommer att ta stryk. Vill man sträcka på sig vid ett trafikljus kan den nedre kanten på ryggsäcken repa kutsen om man har otur.

Ryggsäcken passar nog en körställning som är mer upprätt om man avser att använda den till mc åkning. Det är min slutsats.

Vet inte om jag skulle förlita mig på att ryggsäcken är säker på mc bara för att den är godkänd som ryggskydd. Besöker ni "fabriken" där man monterar ihop ryggsäckarna kommer man antagligen stolt visa upp ett skal som varit utsatt för en mc krasch. Det är från tiden innan de blev godkända som ryggskydd har jag för mig. Under åren som varit har berättelser som dessa spridits och bidragit till märkets image. Man har samarbetat med biltillverkare. Med tiden har man utvecklat olika tillbehör för sporter som bergsklättring, skidåkning, mc-åkning. Saker som ytterligare bygger upp en image kring ryggsäckens mångsidighet. Faktum är att jag inte stött på någon bergsklättrare eller skidåkare som använder sig av den. Frågan är hur väl utvecklade tillbehören är och hur de fungerar i praktiken. Jag har inte provat dem så därför låter jag det vara osagt. Kanske någon annan som har egen erfarenhet eller synpunkter?

Själv ställer jag mig frågande vad som händer vid en eventuell krasch.

Kommer ryggsäcken att sitta kvar eller slits den av?
Om man landar på ryggen hur kommer det att påfresta nacken med tanke på skalets utformning och hårdhet?

Oavsett hur det ligger till med den saken skulle jag aldrig köra utan ett riktigt ryggskydd.

Tänker man använda ryggsäcken till att förvara en dator (MacBook Pro 15"), systemkamera eller lite träningskläder etc är den perfekt.

Jide

Svartvit
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
M1100S
Faktum är att jag inte stött på någon bergsklättrare eller skidåkare som använder sig av den. Frågan är hur väl utvecklade tillbehören är och hur de fungerar i praktiken. Jag har inte provat dem så därför låter jag det vara osagt. Kanske någon annan som har egen erfarenhet eller synpunkter?
De som lägger 2 papp på en ryggsäck hänger kanske inte så mycket i "stora backen" i Tandådalen. Har åkt en del snowboard med Boblbee och precis som du skriver så är den riktigt grym när man vill ha med sig kamerautrustning etc. och vet med sig att man kommer ligga på rygg (sexskämt) många gånger under dagen. Den är dock inte lika bekväm i sittliften om man behåller den på. Jag har ramlat mycket men aldrig fått ont i nacken. Kör med ryggskydd under ryggan eftersom vi delar på "bördan" och sen är det inte min ryggsäck heller, tyvärr.

Bra produkt tycker jag. Kul att folk bränner pengar tycker jag också, vore tråkigt om alla körde runt med samma ryggsäck, på likadan hoj, i likadant skinnställ, likadan hjälm, likadana stövlar, likadana handskar.... ja ni fattar.

bullysmile

Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Rossis förra
Varför?
Jag har förvisso också ett sådant, det följde med hjälmen. Aldrig använt men det är säkert perfekt om jag får en tegelsten i huvudet och vill leka adidaskrigare.

spegelvisir är snyggt hur mycket än ni gammelmodiga farbröder försöker bevisa motsatsen för det spelar ingen roll försöker ändå inte bevisa nåt för en helt stil och trend död gammling som dig och alla andran som tycker så.

så denna tråd handlade om ryggsäckar så back on topic

Kantian

Trefaldig världsmästare
Gick med
23 Sep 2008
Hoj
fyfan
javisst! vill du att jag borrar dig i 2:an eller vad har mitt yrke med detta att göra.
Fasen vad du är känslig - som en riktig kvinna!:Bugar

spegelvisir är snyggt hur mycket än ni gammelmodiga farbröder försöker bevisa motsatsen för det spelar ingen roll försöker ändå inte bevisa nåt för en helt stil och trend död gammling som dig och alla andran som tycker så.

så denna tråd handlade om ryggsäckar så back on topic
Prasselbyxor, tubsockor och hood-över-stället är också snyggt. Kör all-in för fan.
Jaharen Haglöfs och en Kriega i garderoben. Den senare är alltför rymlig för stadspendling dock.

Last edited:

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Hoj
Thunderace & FZ750
De som lägger 2 papp på en ryggsäck hänger kanske inte så mycket i "stora backen" i Tandådalen. Har åkt en del snowboard med Boblbee och precis som du skriver så är den riktigt grym när man vill ha med sig kamerautrustning etc. och vet med sig att man kommer ligga på rygg (sexskämt) många gånger under dagen. Den är dock inte lika bekväm i sittliften om man behåller den på. Jag har ramlat mycket men aldrig fått ont i nacken. Kör med ryggskydd under ryggan eftersom vi delar på "bördan" och sen är det inte min ryggsäck heller, tyvärr.

Bra produkt tycker jag. Kul att folk bränner pengar tycker jag också, vore tråkigt om alla körde runt med samma ryggsäck, på likadan hoj, i likadant skinnställ, likadan hjälm, likadana stövlar, likadana handskar.... ja ni fattar.

Jag får medge att i skidbacken kan jag gott o väl tänka mig tåcke dära hårdplastlåda på ryggen för att skydda känslig elektronik och smörgåsarna. :tummenupp Vurpor är ju tack o lov aningen mer frekventa i skidbacken.

och vad tror du skulle få mig att ens orka förklara det för dig? det är ju lönlöst att ens gå vidare med detta så detta är det sista jag skriver till dig.

Men lycka till med dinrygga, kommer väl komma en likadan lirare som dig fast ännu mer stenåldern och hävar att man kan ha en svart sopsäck med sina saker i och spänna fast det med silvertejp på ryggen, benet, magen eller what ever o.s.v.
Viss det funkar men vissa käkar ris med pinnar :p

Den svarta sopsäcken är i alla fall oslagbar i packningssammanhang. Vattentät och närmare 200 liters packvolym! Dessutom är den extremt formbar och tål oerhört mycket hårdare slag än en rygglåda i plast.

Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...