Test av MC-ryggsäck (av mig själv)

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Den svarta sopsäcken är i alla fall oslagbar i packningssammanhang. Vattentät och närmare 200 liters packvolym! Dessutom är den extremt formbar och tål oerhört mycket hårdare slag än en rygglåda i plast.
Varför är det viktigt att säcken skall hålla? :confused:
För mig är det bra mycket viktigare att innehållet inte krasar. Förmodar att du kör hoj utrustad med toppluva med motivationen "hjälmen spricker ju om jag drattar i backen" :D

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Rossis förra
Fasen vad du är känslig - som en riktig kvinna!:Bugar

haha det är du som inte glömmer turkarna som klappade, hejade och firade deras fotbollsseger. Har de varit i farten igen?

Den svarta sopsäcken är i alla fall oslagbar i packningssammanhang. Vattentät och närmare 200 liters packvolym! Dessutom är den extremt formbar och tål oerhört mycket hårdare slag än en rygglåda i plast.

ja och slänger man en keps och en hjälm ut från ett höghus så pajar hjälmen och kepsen är hel och fin, bara att damma av det och den funkar utmärkt igen. Sedan är den lätt att ha med en extra ifall nån behöver ett, dessutom kostar de en hel del mindre än en hjälm. Båda är ju för att ha på huvudet :huvet :rolleyes:

Last edited:

SilverJonten

Ny medlem
Gick med
9 Sep 2007
Hoj
KTM690E/SMC, KXR250, Artic Cat 550 / ZR800
Men då ska väl inte det vlymförbrukande urtaget vara på ryggsäckens baksida?:confused:

Nät alt spännremmar är det ju på de flesta mjuka ryggor.

En mjuk rygga är väl ett bättre val om man vill skydda sig

Men rollerblade-trilla-dator-kombon kan jag förstå. Om man åker rollerblades och har ovanan att trilla ofta samt bivillkoret med en ömtålig dator i ryggan så kan jag förstå resonemanget.

Men kraschar man på gathoj så tycker jag att en tilltufsad dator är ett litet problem i sammanhanget.

Det låter märkligt tycker jag, ett volymminskande urtag pga ev ett felkonstruerat nät? Ngt så vansinnigt som det där urtaget, som dessutom tvingar tyngpunkten hos lasten uppåt, måste ju ha en bättre orsak?:confused:

Kolla in http://www.naturkompaniet.se/Info/ReadMore.aspx?Id=6295 för pack tips av ryggsäckar.
Rätt informativt.

Kan hålla med dig om att det hårda skalet tar en del plats som man skulle kunna knökat fullt om man hade en i tyg men det hårda har ju en del fördelar med..

Jag tycker den är rätt smart för rätt aktivitet dvs inte som ryggskydd när man tävlingskör osv.
Men som ryggsäck/ryggskydd när man åker till gymmet/affären o kanske inte annars skulle ta på sig ryggskyddet osv. Skidåkning, rollerblades, cykeltur o skoterutflykt osv osv.

Bra med lite extraskydd samtidigt som man har något o ha laptopen ( om man nu måste ha med den jämt) och lite grejer i.

Jag körde med min som kombinerat ryggskydd/väska till o från jobbet för något år sen och där kan jag hålla med dig om att det inte kändes helt rätt till iofs.

bullysmile

Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Rossis förra
Jag ser inte väskan som en komplet ryggskydd, utan kör alltid med ryggskydd som vanligt med eller utan väska. Bara ett plus ifall den ger lite mer skydd för ryggen. Har den mest för att skydda laptopen samt andra grejer.

Har en "vän" som åkt cirka 270km/h med denna axio väskan och det kändes knappt att han hade på sig den.

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
Jag ser inte väskan som en komplet ryggskydd, utan kör alltid med ryggskydd som vanligt med eller utan väska. Bara ett plus ifall den ger lite mer skydd för ryggen. Har den mest för att skydda laptopen samt andra grejer.

Har en "vän" som åkt cirka 270km/h med denna axio väskan och det kändes knappt att han hade på sig den.

Gillar den skarpt. Har aldrig reflekterat över om jag har den på mig.
Åker nästan alltid med ryggan på (Axio) Så det känns konstigt att inte ha rygga på när jag kör. Har dock alltid ryggskydd och skulle ha det så oavsett vilken rygga jag har på mig. Tror inte att en rygga kan ersätta ett riktigt ryggskydd. En rygga istället för ryggskydd borde bli sämre än ett inbyggt ryggskydd i jackan.

//Andreas

Last edited:

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Hoj
crescent
Fan vilket tjafs det var här inne.
Vissa gillar designen, andra inte. Vissa ifrågasätter dens funktioner, andra bryr sig inte. Någon tycker den är dyr..en annan tycker den är värd pengarna...

Jag köpte den iallfall för att JAG tycker den är snygg som fan...ENDA anledningen..punkt. Gillar inte att ha samma saker som alla andra o bobbelbee är onekligen anorlunda i designen. Kanske i dyraste laget men vafan..jag gick över 30 lax i back på bågen jag nyss sålde efter 3 år så 2000:- för en rygga man kan ha hela livet är inte så jävla farligt. Ett par jeans, jacka, 1/3 av ett snus-år kostar fan lika mycket..beroende vad man köper produkterna givetvis ;)
Agree to disagree now god people o ge varandra en kram nu

Last edited:

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
Fan vilket tjafs det var här inne.
Vissa gillar designen, andra inte. Vissa ifrågasätter dens funktioner, andra bryr sig inte.

Jag köpte den iallfall för att JAG tycker den är snygg som fan...ENDA anledningen..punkt. Gillar inte att ha samma saker som alla andra o bobbelbee är onekligen anorlunda i designen. Kanske i dyraste laget men vafan..jag gick över 30 lax i back på bågen jag nyss sålde efter 3 år så 2000:- för en rygga man kan ha hela livet är inte så jävla farligt. Ett par jeans, jacka, 1/3 av ett snus-år kostar fan lika mycket..beroende vad man köper produkterna givetvis ;)
Agree to disagree now god people o ge varandra en kram nu

Alla får tycka vad de vill om ryggan. Jag har en annan, säger inte att det är något fel på den som presenteras från början i denna tråd. Däremot tycker jag om den jag själv har därmed tycker jag att man kan tala om det. Har dy köpt rygga du är nöjd med så är allt frid och fröjd. Det är ju ändå du som ska ha den och då är ju din smak den viktigaste. :tummenupp

Mvh
Andreas

Kneedrag

Guest
Har också en sådan som jag köpte efter rekommendation här på sporthoj. Snygg och få fladdrande delar.

Dock så upplever jag att kännbart luftmotstånd, kommer tidigare och är större än andra ryggsäckar jag har haft, antagligen pga. att droppformen är på fel håll.

Så vill du ha en ryggsäck med lite/medium luftmotstånd så rekommenderar jag inte den här.

/Disco

Du får durka bättre ;):hihi

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Har inte läst igenom tråden, så frågan kan ha besvarats - i vilket fall jag ber om ursäkt - men finns det någon ryggsäck optimerad för raceställ (med puckel)?

bullysmile

Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Rossis förra
Hade jag inte haft en Axio hade jag testat biltemas nya rygga. Ser bra ut och uppfyller nog de viktigaste syftet.
549kr
Archive%5CProduct_images%5C82%5CLarge%5C82-612_l.jpg

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
Yamaha
Själv köpte jag en Alpinestars Charger :
Alpinestars-CHARGER-BAG.jpg

Bra kvalite, haller torrt i mindre skurar, precis som storebror har den lite tätade blixtlas, med nan sorts gummitätning. Lite för liten för att ha som skol eller jobbväska, far inte ner min 15" Thinkpad med 9-cells batteri i PC-facket. en 14" eller 13" ska inte vara nagra problem.
det finns lite smarta fack för mp3 spelare med hallare för hörlurssladd, lättatkomlig pa ovansidan, och ännu mer lättatkomliga fack pa sidorna. I det facket längst ner pa utsidan, finns hjälmnät, ganska praktiskt. En jättebra detalj är en säkerhetsknapp pa vänster axelband, en quickrelease. Hur manga av er har kämpat med att fa pa väskan över en stel mc-jacka ? Bra med band över bröstet mellan axelbanden.
Negativt: storleken, den är rent för liten för att vara en jobb eller skolväska. blixtlaset kan bara stängas at ett hall. Hallo, detta är 2010 ..
För kort midjebälte - gjort för speniga italienare. Kostar 90€

[YOUTUBE-ID]yV_BhknyuuQ[/YOUTUBE-ID]

peppureikä

Guest
Själv köpte jag en Alpinestars Charger :
Alpinestars-CHARGER-BAG.jpg

Bra kvalite, haller torrt i mindre skurar, precis som storebror har den lite tätade blixtlas, med nan sorts gummitätning. Lite för liten för att ha som skol eller jobbväska, far inte ner min 15" Thinkpad med 9-cells batteri i PC-facket. en 14" eller 13" ska inte vara nagra problem.
det finns lite smarta fack för mp3 spelare med hallare för hörlurssladd, lättatkomlig pa ovansidan, och ännu mer lättatkomliga fack pa sidorna. I det facket längst ner pa utsidan, finns hjälmnät, ganska praktiskt. En jättebra detalj är en säkerhetsknapp pa vänster axelband, en quickrelease. Hur manga av er har kämpat med att fa pa väskan över en stel mc-jacka ? Bra med band över bröstet mellan axelbanden.
Negativt: storleken, den är rent för liten för att vara en jobb eller skolväska. blixtlaset kan bara stängas at ett hall. Hallo, detta är 2010 ..
För kort midjebälte - gjort för speniga italienare. Kostar 90€

[YOUTUBE-ID]yV_BhknyuuQ[/YOUTUBE-ID]
Märkesbög!!!Skaffa dig en Biltema ist!!!

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
Yamaha
apropa ryggsäckar som ryggskydd, glöm det, jag gjorde ett empiriskt test i höstas da jag smackade in i ett träd och flög genom nagra tjocka grenar. Axelremmen gick av innan jag slog ner i marken. Tur att jag hade ryggskydd under jackan.

...alltid retar det någon..
Gick med
13 Feb 2008
Hoj
HD XR1200, -09
Nu vet jag inte i vilket väder ni andra kör hoj men mina ryggsäckar ser ut som bakluckan på en Volvo 245 på landsbygden - de är väldigt grusiga så att spendera för mycket pengar på en rygga som inte tål 1. Tvätt eller 2. Naturens krafter kommer i alla fall inte jag göra.

Kör just nu med en Haglöfs laptop väska helt fyrkantig som sitter tight på ryggen och inte skapar något drag i vanlig snabb Stockholmstrafik.

Har kört med Stadiums varianter och de blir fladdriga i farter över 150 men det gissar jag allt blir.
f

Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...