Thunderace-tråden!

snowmad

- bäst på att vara sämst -
Gick med
29 Jun 2007
Ort
hemma...............i mitt hem
Hoj
R1 & yzf1000r
Rackarns! Skapligt osamanhängande... Ta en öl! Det brukar lugna nerverna.

:3freak
eller så var der redan några för mycket då........ :fyllisar

Tog hand om håkans CBR ja, den har du ju sett bakljuset på förr va? Får hoppas jag kan ligga före dig nån gång iaf! Vi får väl skapa ett eget forum via PM :) Men jag har ju kvar thunderacen några månader till ;)
Hmmm enda sättet att få fart på en honda är väl att turbo konvertera :va
"tänker på den cbr1100xx sbb jag konverterad för nått år sadan" :D
 
Last edited:

Tegheim

Snabbast i Depån! Renoverat nyckelben 2!
Gick med
24 Jun 2008
Ort
Nässjö
Hoj
Honda CBR900RR -99 / Yamaha WR250 -91 / Yamaha YZ250F -08
Funkar inte den här tråden utan mig eller? :)

Ikväll skruvade jag loss sidokåpan och toppkåpan. Imorgon ska jag lämna in dem på lack. Har gått varv efter varv runt hojen och letatskador, fattar inte hur den klarade sig som den gjorde. Ett plastfäste har gått av på den kåpan som ligger under gashandtaget, men de ska ändå bytas. Sen har rör-ramen till lyset fått en kyss, men inga plast skador konstigt nog.
Har funderat fram och tillbaka ang det här med omkullkörda hojar + försäljning. Jag har bestämt mig för att vara helt ärligt och dokumentera allt och visa upp vid annons. Är jag dum då? Hade jag varit köpare hade jag hellre vetat all historia bakom en hoj.

Jag ska se till att den är i skick som ny, men ändå. Ärlighet varar längst, eller?
 

spixer

spiff
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Skåne
Hoj
yzf 1000R och FZR1000
felkoder

Någon som har koll på ev felkoder från varvräknaren.
Jag misstänker att givaren till soppavarningslampan är kass, lampan lyser när jag slår på tändningen men har aldrig sett den lysa när jag kör trots ett soppatorsktillfälle.
Finns det något annat sätt att ta reda på om givaren är kass mer än att demontera tanken och mäta den?
 

toxicated

Ny medlem
Gick med
7 Jan 2004
Ort
Skåne
Hoj
Ingen just nu
Någon som har koll på ev felkoder från varvräknaren.
Jag misstänker att givaren till soppavarningslampan är kass, lampan lyser när jag slår på tändningen men har aldrig sett den lysa när jag kör trots ett soppatorsktillfälle.
Finns det något annat sätt att ta reda på om givaren är kass mer än att demontera tanken och mäta den?


Från Instruktionsboken

"Testsystem för strömkretsar
Motorcykeln är försedd med ett system som kontinuerligt provar följande strömkretsar
- Spjällsensor (TPS)
- EXUP-ventil i avgassystemet
- Bränslevarningslampan

Om störningar uppträder i dessa strömkretsar visar varvräknaren kontinuerligt följande

Inget ustlag under tre sekunder - Specefikt varvtal under 2,5sek (se tabell) - Verkligt varvtal under tre sek.

Tabell
3000v/min Spjällsensor TPS
7000v/min - EXUP-ventil
8000v/min Bränslevarningslampa"


Hoppas det hälper dig
 

spixer

spiff
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Skåne
Hoj
yzf 1000R och FZR1000
Från Instruktionsboken

"Testsystem för strömkretsar
Motorcykeln är försedd med ett system som kontinuerligt provar följande strömkretsar
- Spjällsensor (TPS)
- EXUP-ventil i avgassystemet
- Bränslevarningslampan

Om störningar uppträder i dessa strömkretsar visar varvräknaren kontinuerligt följande

Inget ustlag under tre sekunder - Specefikt varvtal under 2,5sek (se tabell) - Verkligt varvtal under tre sek.

Tabell
3000v/min Spjällsensor TPS
7000v/min - EXUP-ventil
8000v/min Bränslevarningslampa"


Hoppas det hälper dig

Tyvärr inte, men tack ändå eller jo lite hjälpte det men inte för detta felet ;)
Varningslampan lyser ju som sagt när man slår på tändningen så den är hel vilket gör att jag tror att det är givaren.
Men finns det något sätt att kolla givaren utan att montera ner tanken?
 

snowmad

- bäst på att vara sämst -
Gick med
29 Jun 2007
Ort
hemma...............i mitt hem
Hoj
R1 & yzf1000r
Varningslampan lyser ju som sagt när man slår på tändningen så den är hel vilket gör att jag tror att det är givaren.
Men finns det något sätt att kolla givaren utan att montera ner tanken?
Det är väl att ta loss kontakten till givaren och bygla.
lyser lampan då men inte med tom tank, ja.........:va då är det väl givaren, lyser den inte i alla fall = kabelbrott. (har dock inte orkat kolla el-chema men rent logiskt så :tummenupp
 
Last edited:

Tiger_Tank

Ny medlem
Gick med
13 May 2008
Ort
Göteborg
Hoj
1992, Yamaha. FZR 600// 1996, thunderace 1000
Tjipp!!

Köpte mig en thunderace förra året.
Tycker som många andra att den är lite "seg" att svänga med.
Har hört att man kan sätta på en tail raiser på den.
Är det nån här som har prövat det?
Märks det nån skillnad?

//Thomas
 

Rappe

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha&Kawasaki
Tjipp!!

Köpte mig en thunderace förra året.
Tycker som många andra att den är lite "seg" att svänga med.
Har hört att man kan sätta på en tail raiser på den.
Är det nån här som har prövat det?
Märks det nån skillnad?

//Thomas

Jag tyckte det blev en klar förbättring bara av att byta däck.
när jag köpte min t ace satt det michelin pilot sport på.
Bytte till michelin pilot power och det blev en klar förbättring i kurvorna,dom däcken är ju lite mer toppiga i sin utformning så testa det först om du inte redan har liknande däck på.
 

Lillpricken

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2010
Ort
Vetlanda
Hoj
1998 Thunderace
Hjäälp

Har nyligen införskaffat en Thunderace -98 med läckande gaffelben. Lämnade in gaffelbenen på Mascot motor för byte av packningar. Idag ringde de och sa att ena gaffelbenet var felmonterat vilket innebär att en detalj gått sönder: Längst ner inuti gaffelbenet sitter det en mojäng av aluminium som fixeras genom att man monterar en skruv från utsidan i nedre gaveln. (Någon som fattar vad jag menar?). Den mojängen var av! :huvet

Mekanikern var vänlig nog att informera mig om att denna detalj inte går att köpa som reservdel, utan man är tvungen att köpa hela innanmätet.

Vore överlycklig om någon därute har ett gammalt gaffelben och kan tänka sig att demontera denna detalj och sälja till mig. :Bugar Skicket på själva gaffelbenet spelar ingen roll, inte ens om det är krokigt! Huvudsaken är att denna detalj är hel!

Ni som äger en verkstadshandbok och tycker att jag är otydlig kan kolla på bilden näst längst ner på sid 7-47...

Kan inte påstå att detta var en kul inledning som Thunderace-ägare...
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Beklagar dina problem Lillpricken. Läckande packboxar i framgaffel på Thunders tror jag tyvärr är ganska vanligt. Det är nog en av hojens få svagheter. Jag gissar att det har och göra med den grova diametern på gaffelbenet. Få hojar har grövre.

Gaffelben säljs hela tiden på Ebay. Hur mycket kostar det att fixa enligt verkstan?
 

Lillpricken

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2010
Ort
Vetlanda
Hoj
1998 Thunderace
Eftersom detaljen jag beskrev inte går att köpa separat måste hela innanmätet bytas. Kostar 6000:-

Den som mekade med gaffelbenen sist gjorde fel när han monterade nedre bulten enligt mekanikern.

Ska ringa runt till några skrotar och se om de kan sälja enbart denna del...
 

Rappe

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha&Kawasaki
Eftersom detaljen jag beskrev inte går att köpa separat måste hela innanmätet bytas. Kostar 6000:-

Den som mekade med gaffelbenen sist gjorde fel när han monterade nedre bulten enligt mekanikern.

Ska ringa runt till några skrotar och se om de kan sälja enbart denna del...

Du har Pm.
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Eftersom detaljen jag beskrev inte går att köpa separat måste hela innanmätet bytas. Kostar 6000:-

Den som mekade med gaffelbenen sist gjorde fel när han monterade nedre bulten enligt mekanikern.

Ska ringa runt till några skrotar och se om de kan sälja enbart denna del...

6000 kr !?

HÄR har du i.a.f. ett defekt gaffelben för omkring 500 kr. (Samma säljare säljer även det andra benet ännu billigare. )
 

Lillpricken

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2010
Ort
Vetlanda
Hoj
1998 Thunderace
Tack G-man! Vilket engagemang! :tummenupp

Var i kontakt med Sam's och Fleninge igår och ska återkomma till dem på måndag. De skulle kolla om de har några defekta gaffelben. (Annars är de naturligtvis bara intresserade av att sälja HELA gaffelbenet)

Ett annat alternativ är att TIG-svetsa ventilen. Känner ett par grabbar som borde klara det.

Det ironiska är att det syns att ventilen blivit felmonterad 2ggr!

Jag avvaktar dock Sam's och Fleninges svar innan jag kontaktar tysken. Får se om han är villig att demontera enbart ventilen och skicka den mot att jag betalar för hela gaffelbenet.

Om intresse finns uppdaterar jag under nästa vecka hur det har gått...
 

tomasbjork

Ny medlem
Gick med
21 May 2005
Ort
Piteå
Hoj
2x Yamaha r1 -01 banhoj
Tjipp!!

Köpte mig en thunderace förra året.
Tycker som många andra att den är lite "seg" att svänga med.
Har hört att man kan sätta på en tail raiser på den.
Är det nån här som har prövat det?
Märks det nån skillnad?

//Thomas

Jag har tail raiser på min eller kortare "Dog bones" om man vill. Tycker den blev mycket mer lättsvängd. En dålig grej är dock att det blir ännu mer tryck på armarna.

/Tomasbjork
 

Tiger_Tank

Ny medlem
Gick med
13 May 2008
Ort
Göteborg
Hoj
1992, Yamaha. FZR 600// 1996, thunderace 1000
Jag har tail raiser på min eller kortare "Dog bones" om man vill. Tycker den blev mycket mer lättsvängd. En dålig grej är dock att det blir ännu mer tryck på armarna.

/Tomasbjork



Har hört att hojen blir lite mer "orolig" i högre hastigheter.
Hur mycket höjde sig hojen?

Hänger man lika mycket på armarna som om man kör en ren "Sporthoj"?

//Thomas

ps har inte kollat va det är för däck på den än.
 

Friherren

Jävlar, vad vi kommer slå oss...
Gick med
28 Jul 2005
Ort
Bokeslund i "De la casa de Ladrón"
Hoj
Yamaha YZF1000R -00
Hallå Mannar!

BOBBINS....är det dags o montera.

Vilken gänga är det i svingen? Verkar vara någon konstig stigning....provade att "tolka" den med gängtapp och kom fram till att det inte var någon standard mm-gänga.

Så alla ni som redan har läckra lyftrullar vilken bult skall jag veva i?

PEACE!!!!
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Hallå Mannar!

BOBBINS....är det dags o montera.

Vilken gänga är det i svingen? Verkar vara någon konstig stigning....provade att "tolka" den med gängtapp och kom fram till att det inte var någon standard mm-gänga.

Så alla ni som redan har läckra lyftrullar vilken bult skall jag veva i?

PEACE!!!!

Sökningar i tråden kan resultera i mycket informativ information.
 

Phåne

Slappröv
Gick med
10 Jan 2009
Ort
örebro
Hoj
Hojutta
Hej igen i tråden, tror jag har nåt gammalt inlägg här :)

Lider med Tegheim, aldrig roligt att reparera sin käresta.
Jag fick lägga ner min älskade i höstas pga en bil som inte kunde högerregeln, sen sket han i att stanna, men det är en annan historia, endast trafikförs på hojen så försbolag va inte att tänka på.

utan ner i garaget och slå på tanketrumman. och här är det snart färdiga resultatet.
Ska byta slipon eller kapa kortare eller bygge ett eget, inte bestämt än.
höjning bak och sen fundera jag på att plasta bort skjutssadeln eller om nån har en cuts billigt? :)

Före

5099_204444955719_890275719_7429-1.jpg




Efter

DSCN1758.jpg


Peace out boys and girls
 
Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top