Thunderace-tråden!

Tegheim

Snabbast i Depån! Renoverat nyckelben 2!
Gick med
24 Jun 2008
Ort
Nässjö
Hoj
Honda CBR900RR -99 / Yamaha WR250 -91 / Yamaha YZ250F -08
Jag har beställt ett nytt Yuasa från England. Jag vet hur arg jag kommer att bli om jag går in och reklamerar. Vill ju inte ha ett nytt heller och pengar är nog att glömma efter garantitiden.

Blybatteri då? Är det inte massa hemska avgifter att skicka sådana produkter tänkte jag.
 

Tegheim

Snabbast i Depån! Renoverat nyckelben 2!
Gick med
24 Jun 2008
Ort
Nässjö
Hoj
Honda CBR900RR -99 / Yamaha WR250 -91 / Yamaha YZ250F -08
Ett helt vanligt Yuasa YTX14-BS för 760:- inkl frakt (1268:- + frakt hos Touringbutiken).

Okej, va mer nyfiken på om man fick skicka syra-batteri hur som helst. Men uppenbarligen får man det :) Billigare än Yamaha-Original på Mascot iaf :)
 

Wibäck

Lagligt är fränt!
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Linköping
Hoj
Yamaha YZF1000R Thunderace
Okej, va mer nyfiken på om man fick skicka syra-batteri hur som helst. Men uppenbarligen får man det :) Billigare än Yamaha-Original på Mascot iaf :)

"Battery comes complete with Acid Activiation Kit & Instructions"
Är det samma sak som att det är torrladdat? Någon som kan det här?
 

Lomma

Modded
Gick med
10 Sep 2009
Ort
Viken
Hoj
Ducati S4R 2008, Ducati Monster 900 Sie 2000
"Battery comes complete with Acid Activiation Kit & Instructions"
Är det samma sak som att det är torrladdat? Någon som kan det här?

Det betyder att du får en frän behållare med 6 pipar som du öppnar och sticker ner i batteriets poler för tömning av syra till blyackarna (behållarna innehåller alltså syra med rätt vikt = som om det vore laddat). Efter en liten väntetid (jag brukar ge det en timma) så har batteriet aktiverats och det är bara att skruva in i hojen samt köra. Np.
 

lifstar

Ny medlem
Gick med
24 Aug 2010
Ort
Borlänge
Hoj
2000 Yamaha YZF 1000 R Thunderace
ramnummer, motornummer

Om motornummer och ramnummer inte överensstämmer, är det dåbytt motor eller ?
 

erssson

pappa
Gick med
26 May 2009
Ort
Enköping
Hoj
Yamaha YZF1000R (Thunderace) -96
Nån som har koll på om Biltemas främre depåstöd (det med dobbar som sätts in under gaffelbenen) funkar på dunderklumpen? Det sitter ju nån klämskruv rätt nära hålet... (& ja jag vet att det finns nån adapter, men funkar det utan och man kan spara 80 spänn på att skriva en fråga här så är jag snål nog att göra det:))


Om motornummer och ramnummer inte överensstämmer, är det dåbytt motor eller ?

Gällande motor- och ramnummer har jag ingen aning om hur de ska överensstämma... I manualen står det: The vehicle identification number is used to identify the motorcycle and may be used to register the motorcycle with a licensing authority. och : The first three digits of the engine serial number indicate the model type; the remaining digits are the unit production number.
På min är numren inte alls desamma (utom 3 första, 4VD) och jag är rätt säker på att motorn inte är bytt.
 

Rappe

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha&Kawasaki
Nån som har koll på om Biltemas främre depåstöd (det med dobbar som sätts in under gaffelbenen) funkar på dunderklumpen? Det sitter ju nån klämskruv rätt nära hålet... (& ja jag vet att det finns nån adapter, men funkar det utan och man kan spara 80 spänn på att skriva en fråga här så är jag snål nog att göra det:))

Jag funderade på det med, när jag stod och tittade på mitt depåstöd.
Inte biltema dock, tror det funkar perfa om man börjar med att ta bort klämbulten innan man hissar upp den.
Den ska ju ändå bort när hjulet ska av.
 

erssson

pappa
Gick med
26 May 2009
Ort
Enköping
Hoj
Yamaha YZF1000R (Thunderace) -96
Jag funderade på det med, när jag stod och tittade på mitt depåstöd.
Inte biltema dock, tror det funkar perfa om man börjar med att ta bort klämbulten innan man hissar upp den.
Den ska ju ändå bort när hjulet ska av.
Sant. Har lite otur när jag tänker ibland...
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Motorcykeln i all ära men största behållningen av den här filmen är tamme f-n snubbens dialekt! Varför fick man inte lära sig skottska i skolan? Oxfordbrittish up yours! :)

[YOUTUBE-ID]QKuiDWW0l-U[/YOUTUBE-ID]
 

spixer

spiff
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Skåne
Hoj
yzf 1000R och FZR1000
Nån som har koll på om Biltemas främre depåstöd (det med dobbar som sätts in under gaffelbenen) funkar på dunderklumpen? Det sitter ju nån klämskruv rätt nära hålet... (& ja jag vet att det finns nån adapter, men funkar det utan och man kan spara 80 spänn på att skriva en fråga här så är jag snål nog att göra det:))

Jo det funkar, men jag vågade inte lämna den på stödet utan pallade under så att den kunde sjunka som mest några mm och det visade sig vara klokt. efter någon timme stod gaffelbenen på underpallningen och hängde inte i stödet.
Hade man inte pallat under hade den troligen legat ner. :gnissla
 

erssson

pappa
Gick med
26 May 2009
Ort
Enköping
Hoj
Yamaha YZF1000R (Thunderace) -96
Jo det funkar, men jag vågade inte lämna den på stödet utan pallade under så att den kunde sjunka som mest några mm och det visade sig vara klokt. efter någon timme stod gaffelbenen på underpallningen och hängde inte i stödet.
Hade man inte pallat under hade den troligen legat ner. :gnissla

Hmmm... Låter ju inte skitbra. Vad gav med sig? Tror du det hjälper att svetsa dit något extrastag för att göra det stadigare.
(Nu blev det lite OT och jag gissar att svaret finns att finna i någon 168 sidor lång biltematråd.:rolleyes:)
 

spixer

spiff
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Skåne
Hoj
yzf 1000R och FZR1000
Hmmm... Låter ju inte skitbra. Vad gav med sig? Tror du det hjälper att svetsa dit något extrastag för att göra det stadigare.
(Nu blev det lite OT och jag gissar att svaret finns att finna i någon 168 sidor lång biltematråd.:rolleyes:)

Det var fyrkantprofilen som piggarna sitter på som vek ned sig i förhållande till den fyrkantiga infästningen i själva stödet.
Alltså nu stoppade ju min underpallning att den vek sig hela vägen så jag vet ju inte om den hade vikt sig en bit till och sedan inte mer men jag tänker inte chansa :D

Om man minskar toleransen mellan de bitarna kanske det funkar, men jag lyfter bara med den och pallar under.
 

Tiger_Tank

Ny medlem
Gick med
13 May 2008
Ort
Göteborg
Hoj
1992, Yamaha. FZR 600// 1996, thunderace 1000
Nån som vet några snygga blinkers till t-acen?
Funderar på integrerade blinkers med bromsljus bak, nån som har sådana?
Funkar bra?
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Nån som vet några snygga blinkers till t-acen?
Funderar på integrerade blinkers med bromsljus bak, nån som har sådana?
Funkar bra?

Det inte tillåtet i Sverige - och det finns onekligen en bra anledning till varför så är fallet. Det blir helt enkelt onödigt svårt att avgöra åt vilket håll man egentligen ska svänga. Minsta tillåtna avstånd mellan blinkers 24 cm fram och 18 cm bak. Källa.

Det är bara att inse att blinkersarna inte sitter där för att vara snygga. De sitter där för att du inte ska bli kylaremblem. Välj blinkers därefter...
 

Wibäck

Lagligt är fränt!
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Linköping
Hoj
Yamaha YZF1000R Thunderace
Nån som vet några snygga blinkers till t-acen?
Funderar på integrerade blinkers med bromsljus bak, nån som har sådana?
Funkar bra?

Som G-Man säger så är blinkers integrerat i bakljuset kef. Jag köpte miniblinkersar av den här modellen. De är smäckrare än original och blinkar riktigt bra (23W). Det behövs dock en drös adapterplattor för monteringen.

Finns även pilformade och allt möjligt fult skit om man vill ha det. eBay är din kompis.

// Wibäck
 

Tiger_Tank

Ny medlem
Gick med
13 May 2008
Ort
Göteborg
Hoj
1992, Yamaha. FZR 600// 1996, thunderace 1000
okey!

Då skiter vi i det.
Vet ni några blinkers som är bra?
Har tittat på biltemas men det står att dom bara
är godkända för montering bak!

Ebay känns sådär.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top