Thundercat-klubben!

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Så glad, meckade upp tanken och testade... allt verkade fint med multimetern så på med allt igen och testa och ingen felkod.

Yamaha-Center skulle 4795:- för bara TPS... på ebay finns en förgasare med TPS för under $100.
 

SnowstormAland

VW Passat Club #069
Gick med
18 Apr 2008
Ort
Åland, Finland
Hoj
To be announced...
Hey 'yall!

Fasen vad skönt, äntligen har solen och värmen hittat hit! Det är riktigt skönt att köra hem från jobbet på kvällarna. Har mest blivit jobb pendlande än så länge för min del. Har bara vart ut på två längre kvällskörningar här hemma plus en resa till Stockholm. Men sommaren har ju inte äns börjat ännu så man lär nog hinna få ihop till en och annan kilometer ;)

Drivan: Fick du ordning på dina blinkers? Och fick du cykeln igenom besiktningen?

Krister: Vad skönt att du fick ordning på problemet. Det är inte roligt när cykeln börjar bete sig konstigt. Har själv haft samma problem med min. Stannade på en mack och tog en kaffe och läste vad som var fel, när jag sen skulle åka vidare var felet bortblåst. Skummt.

Foxxen: Jag hakar gärna på. Bara det passar med mitt arbets schema så. Jobbar ju varannan helg mer eller mindre. Men är jag ledig kommer jag gäna över och kollar in dom andra cyklarna =) Skulle ju vara trevligt att träffa männen, och kvinnorna, bakom användarnamnet och utbyta lite erfarenheter över en kopp kaffe.

Skaffade du förrästen packväskor? Om du inte gjort det kan du få köpa mina mjuka. Kommer att skaffa hårda väskor till nån av våra hojar så man får med lite mera grejer nu när vi är två som reser. PM'a mig om du vill diskutera saken.

jocke-j: Har för mig att du skrev tidigare i vintras att du skulle montera 12V uttag på cykeln. Hur har det gått med det? Lägg gärna upp lite bilder och skriv hur du gick till väga så vi har nåot att avundas ;)

Kör försiktigt där ute i trafiken!

//Snowstorm
 
Last edited:

Drivan

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2009
Ort
Nynäshamn
Hoj
t-cat 98
Ja jag fick den färdig och den rullade igenom besiktningen med blankt papper :yoparty

Tänkte väll ta nån bild på den snart. ska bara komma ihåg att ta med kameran
 

Alle_gbg

Ny medlem
Gick med
2 May 2009
Ort
Götet
Hoj
Thundercat -98
Tjena alla kattägare, Jag har lite frågor jag behöver hjälp med, Bland annat vad innehåller 1800mils servicen? Jag undrar om någon sitter på en servicemanual liknande dem man kan köpa på ebay fast på svenska helst? Eller för den delen vart en sådan går att köpa, alltså inte haynes. och sist men inte minst exakt vad är strypningarna som gör att den är reggad som 37kw?(det jag kunnat söka fram på SH är jorda cdi:n, förgasarbrickor och munstyckena skulle vara 145 istället för 155) :)
 

SnowstormAland

VW Passat Club #069
Gick med
18 Apr 2008
Ort
Åland, Finland
Hoj
To be announced...
Servicemanualer, handböcker och reservdelskatalog

Hej,

Drivan: Skönt att du fick den igenom. Ser fram emot bilderna på cykeln.

Alle_gbg: Välkommen till 'klubben'! Vad gäller strypningarna så kan jag tyvärr inte svara på hur just T-Cat'en är stryp. Finns lite skrivet om just strypning av T-Cat längre bak i tråden men om du inte orkar leta så sumerar jag lite snabbt. Dom flesta T-Cat's är inte strypta rent fysiskt utan bara på papper, detta för att man skulle få ner försäkringspremierna och göra cykeln mer lättsåld. Dock finns det säkert cyklar som verkligen är strypta men det märker man när man provkör dem. Skulle dock spontant tippa på att om den är strypt så sitter det brickor vid insugen. Så är det iaf på dom cyklar jag haft att göra med med stypning, bland annat vår egen Honda CBR 600 F. Bara att ta bort luftburken och montera bort brickorna så har man full effekt. Kanske någon annan besitter information om detta?

Nedan följer länkar till all documentation man kan tänkas behöva för att göra stora som små service arbeten. Underlättar även letandet efter information vad geller service intervaller, specifikationer med mera.

Yamaha YZF 600 R Thundercat - User's Manual 1996
Yamaha YZF 600 R Thundercat - User's Manual 2002
Yamaha YZF 600 R Thundercat - Factory Service Manual
Yamaha YZF 600 R Thundercat - Haynes Service Manual
Yamaha YZF 600 R Thundercat - Parts Catalog


All documentation är på engelska och i PDF format. Hoppas dessa kommer till användning. Har du någon ducumentation i PDF format ni vill ha tillagt så är det bara att PM'a mig så uppdaterar jag listan.

//Snowstorm
 
Last edited:

Alle_gbg

Ny medlem
Gick med
2 May 2009
Ort
Götet
Hoj
Thundercat -98
SnowstormAland:tummenupp
Tack för länkarna, redan kikat där på hollänska sidan och hittat en del sen innan men hittade itne FSM manualen, men nu så tackar =). Jag har läst åtskilliga timmar på SH och letat om detta med strypningarna(då min hoj beter sig alldeles för svag för att vara ostrypt och de få ägare som haft den sen innan säger att den fortfarande är strypt) och hittat just detta med cdi strypning dvs 9000rpm istället för 11500rpm som varstopp och sen 145munstycken istället för 155 samt förgasar brickor. Men jag får la lov att inspektera hojen närmare helt enkelt.

Till er andra, med vilka delar och vad kostar det att rensa upp bakdelen(reg plåt m.m.) om man itne vill kapa i org stänkskärmen?
 

Doxster

Ny medlem
Gick med
9 Oct 2006
Ort
Malmö
Hoj
GSX-R 1000 K2
Tjipptjopp alla TC-ägare.

Har inget MC-kort än men försöker ha lite framförhållning och hitta några bra kandidater till när jag får lappen, och hur kunde jag förbise Thundercaten?! Måste varit för att den låg i touring kategorin på blocket...

Jag har ju inte nått de magiska 25 somrarna än så försäkring för mig är fortfarande snordyrt, thundercat verkar vara nere på mer rimliga nivåer dock. Men hur är den att köra? Jag är ju ute efter en sporthoj... Inte en touring, är den mest sport eller mest touring? Eller kanske en äkta hybrid?

Jag var mest inne på en Honda CBR 900 men den ligger precis där uppe där jag helst inte vill vara i försäkringspremien, ungefär precis så att jag klarar av den, och en buffert är ju alltid nice att ha. Vilket jag antagligen inte kommer kunna ha med en sån premie, iaf inte så stor. Är det en stor skillnad på en CBR 900 och en TC? Det är dock förstahojen så en 900 kanske är att ta sig vatten över huvudet?

Jag är inget större fan av den stora sadeln, såg att vissa hade satt på kuts (tror jag det heter?) och det såg ju tokbra ut, men finns det sånna man kan ta av och på efter behov? Har ju en bättre hälft som jag har tänkt lura upp där bakom mig...

Hoppas ni kan ta er tid att svara på mina hemska nybörjarfrågor :fyllisar
 

Foxxen

Dunderräv
Gick med
14 Nov 2007
Ort
Johanneshov
Hoj
YAMAHA FZ6-N S2 ABS -09
Foxxen: Jag hakar gärna på. Bara det passar med mitt arbets schema så. Jobbar ju varannan helg mer eller mindre. Men är jag ledig kommer jag gäna över och kollar in dom andra cyklarna =) Skulle ju vara trevligt att träffa männen, och kvinnorna, bakom användarnamnet och utbyta lite erfarenheter över en kopp kaffe.
Verkar tyvär inte många intresserade... :gnissla
Skaffade du förrästen packväskor? Om du inte gjort det kan du få köpa mina mjuka. Kommer att skaffa hårda väskor till nån av våra hojar så man får med lite mera grejer nu när vi är två som reser. PM'a mig om du vill diskutera saken.
Lade ner det. Köpte en häftig ryggsäck istället. :rolleyes:
...... Hoppas ni kan ta er tid att svara på mina hemska nybörjarfrågor :fyllisar
Kan bara säga att den är riktig skön att köra.
Mindre krut än CBR900, men chansen att överleva de första åren är desto större... :tummenupp
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Hey 'yall!

Fasen vad skönt, äntligen har solen och värmen hittat hit! Det är riktigt skönt att köra hem från jobbet på kvällarna. Har mest blivit jobb pendlande än så länge för min del. Har bara vart ut på två längre kvällskörningar här hemma plus en resa till Stockholm. Men sommaren har ju inte äns börjat ännu så man lär nog hinna få ihop till en och annan kilometer ;)

Krister: Vad skönt att du fick ordning på problemet. Det är inte roligt när cykeln börjar bete sig konstigt. Har själv haft samma problem med min. Stannade på en mack och tog en kaffe och läste vad som var fel, när jag sen skulle åka vidare var felet bortblåst. Skummt.

Kör försiktigt där ute i trafiken!

//Snowstorm

Snowstorm: Kan meddela att jag fick som sagt bort felet, skrev här på SH att jag fick bort det, käkade middag med familjen och sen drog ut och körde omkull på rullgrus som nån/några bilar dragit upp i en skymd 180graderskurva. Så nu står katten på verkstad då hela högersidan är skrapad och även ett hål i höger motorkåpa.
Själv klarade jag mig med stukat lillfinger.

Så nu måste jag vänta på att hojen blir lagad eller löst tills det blir åka igen.
 

BioCenter

Förvirrad
Gick med
26 Jul 2007
Ort
Falsterbo
Hoj
Aprilia RSV Mille
Visst är det tragiskt när man går omkull, men i detta fallet så är ett stukat finger väldigt lindrigt. Hoppas att du får tillbaka den snart igen & håller dig på hjulen under resten av säsongen.

Har blivit lite körning för min del. Haft lite bristande motivation & annat som satt stopp för mig. Men det kommer snart igen.
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Visst är det tragiskt när man går omkull, men i detta fallet så är ett stukat finger väldigt lindrigt. Hoppas att du får tillbaka den snart igen & håller dig på hjulen under resten av säsongen.

Har blivit lite körning för min del. Haft lite bristande motivation & annat som satt stopp för mig. Men det kommer snart igen.

Absolut, men det "komiska" var att jag hade felkod tidigare på dagen, mekade och fixade och allt såg bra ut... så PANG, heltrasig istället.
 

PKR

Ny medlem
Gick med
5 Oct 2008
Ort
Strängnäs
Hoj
yzf 600r
Krasch

Tjena alla Thundercats.
Ny här i tråden då jag skaffa en Thundercat för 2 veckor sedan.
Har redan hunnit o lagt den och är ute efter reservdelar.
Skulle vilja ha tips på sidor, firmor eller privatpersoner.
Det jag behöver ha är toppkåpan,(den kåpan där rutan sitter i) och så behöver jag ha bromshandtag.
Är tacksam för alla svar.
//PKR
 

SnowstormAland

VW Passat Club #069
Gick med
18 Apr 2008
Ort
Åland, Finland
Hoj
To be announced...
Strypning och reservdelar

Hej,

Har varit lite inaktiv ett tag igen, både här i forumet och med min egen T-Cat. Har ägnat all mc tid åt tjejens nya CBR istället och kollat igenom den och fixat iordning den åt henne. Har bara blivit nån enstaka liten tur med min egen men nu lär det bli mera igen när CBR'en är ihopmonterad och servad igen.

Alle_gbg: Angående uppränsning av bakdelen på cykeln så tycker jag personligen att det enda sättet att få det snyggt är att fimpa orginalskärmen. Tycker den är onödigt stor och bulkig. Men om du vill behålla den är nog det enda du kan göra att byta till miniblinkers. Jag själv skulle skaffa en undertray till den och böja till en egen skylthållare och fästa miniblinkers i undertrayet. Sen har jag förstått att svenska bilprovningen är rätt kinkiga med reflex bak men det löser man ju snyggt genom att lägga en liten strimma röd reflextejp strax under regskylten.

Sen vad det gäller larmet så skulle jag tycka att smidigaste stället att montera själva enheten är under sadeln och montera sirenen framme vid signalhornet.

Ännu vad gäller strypning av T-Cat'en har jag gjort lite efterforskning. Enligt de uppgifter jag fått från handlare så stryps Thundercaten med brickor i insuget. Detta gör det ju väldigt enkelt att kontrollera om den är strypt eller ej, bara att montera bort tanken och lyfta på luftfiltret så ser man om det sitter brickor eller inte.

Doxster: Jag rekomenderar starkt Thundercaten som kandidaten att satsa på. Har själv kört närmare 20kkm med min sedan jag köpte den för ett år sedan och är supernöjd. Har både pendlat med den och kört långresa till Norge med den, helt underbar. Funkar bra för både sportig körning och touringkörning. Tycker körställningen är väldigt skön på den, passar iaf mig bra som är 180/80. En av dom bästa sakerna med T-Cat'en är att fjädringen är så lätt att ställa in både fram och bak. Justerade in min förra året och den blev helt perfekt, lätt att ställa om beroende på förhållande, skall man köra långt vill man ju ha lite mjukare och skall man pina den på bana så vill man ju ha den lite styvare. Om man nu skall hitta nån nackdel med den skulle det väl vara att den är lite seg i mellanregistret jämfört med många andra 600cc supersportare men är man ny så är nog detta inget man behöver fundera på.

Krister: Tråkigt att höra att cykeln vart skadad. Men det är ju bara materiella ting. Huvudsaken att du klarade dig oskadd. Hur har det gått med cykeln? Blev den så totalad att den vart inlöst eller får du den reparerad? Blev det allvarligare skador än bara kåporna?

Hur funkar det i Sverige om fösäkringsbolaget löser in cykeln? Kan man få köpa den av dom sen eller hur är det med den saken? *nyfiken*

PKR: Välkommen till klubben! Gå in och kolla på Bike's hemsida. Dom har en MC Demontering där du kan få tag i delar billigt. Dom har en demonterad Thundetcat och även reservdelar på hyllan. Kanske du hittar vad du letar efter. Annars kan du kolla med Spinnin Wheel om dom har något på lager. Dom har för tillfället ingen skrotad enligt sidan men dom kanske har nån del i lager, vrt att kolla. Hoppas du får ordning på den snabbt så du kommer ut på vägarna.

Och kör nu försiktigt där ute, vill inte läsa om flera skadade T-Cat's eller förare!

//Snowstorm
 

BioCenter

Förvirrad
Gick med
26 Jul 2007
Ort
Falsterbo
Hoj
Aprilia RSV Mille
Var hittar man en vettig undertail/undertray?
Känns som att de enda som jag har hittat är dem med 2 små runda lampor (R6 look). Men jag är mer sugen på att behålla original bakljus.
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Snowstorm: Verkar bli lösen på den, enligt verkstan skall det kosta 48.000:- att laga den. Det är alla kåpor och prylar du kan tänka dig på högra sidan inkl motorkåpa och packning.
Hade den helförsäkrad så för mig blir det bara självrisk.
Vet inte om man kommer kunna köpa den, men det är inte intressant då jag redan har en Honda VTR på gång. :)
 

recman

Beta ver. 0.1
Gick med
29 Sep 2007
Ort
Sverige
Hoj
KTM 625 SMC -05
Nån här som har koll på om det hyffsat enkelt skulle gå att flytta en bakdel (inkl sadel) från en R6/R1 från tidigt 2000-tal till en YZF 600R -97:a? Kanske nån som redan gjort det eller hört talas om nån annan som gett sig på det?
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top