Tiggeriet i Sverige

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Vi byggde välfärden på frihandel. Varför skulle inte vi kunna rita och utveckla fartyg, bilar, lastbilar, IT med mera med produktionen där den är billigast?

Kruxet är väl att alla inte blir ingenjörer och dylikt, det är ont om de där mer praktiska jobben om man inte vill jobba med sörvis... det löser sig skall du se.

För asien innehar inga ingenjörer och konstruktörer.:va

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Vi byggde välfärden på frihandel. Varför skulle inte vi kunna rita och utveckla fartyg, bilar, lastbilar, IT med mera med produktionen där den är billigast?

Kruxet är väl att alla inte blir ingenjörer och dylikt, det är ont om de där mer praktiska jobben om man inte vill jobba med sörvis... det löser sig skall du se.

9 000 000 ingenjörer? Återkom när du har nåt vettigt att säga.
Så jävla typiskt ingenjörer att hävda att dom är lösningen på alla världens problem. :D No offence men ni är helt odugliga.
Själv är jag en enkel hantverkare, råkar bara snitta 35-40000 för att jag är bland dom skickligaste man kan hitta i min yrkesgrupp. Och hade jag valt att utbilda mig till ingetjör hade jag kunnat grunda det i hög grad teoretiska kunnandet med nåt ingen av er har. Praktiska hands-on förmågor.
Säger detta för jag har många vänner som är ingenjörer i flertalet områden.
En del designar åt petrokemin, andra pysslar med olika former av el. Gemensamt är att dom är helt hjälplösa utan en dator.

Last edited:

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Så jävla typiskt ingenjörer att hävda att dom är lösningen på alla världens problem. :D No offence men ni är helt odugliga.

Tror inte han menade så, men det samhället skulle jag vilja se.:rofl

Fast odugliga är ju inte direkt sant.

Last edited:

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Själv är jag en enkel hantverkare, råkar bara snitta 35-40000 för att jag är bland dom skickligaste man kan hitta i min yrkesgrupp. Och hade jag valt att utbilda mig till ingetjör hade jag kunnat grunda det i hög grad teoretiska kunnandet med nåt ingen av er har. Praktiska hands-on förmågor.
En del designar åt petrokemin, andra pysslar med olika former av el. Gemensamt är att dom är helt hjälplösa utan en dator.

Generaliseringar spar tid.

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
Aprilia Caponord, Husqvarna Raider 13C

Oj då. Men tjänstesamhället handlar mycket om teknik och produktutveckling. Och då använder man datorn idag, inte minst för att man samarbetar i globala projekt.

Inget illa ment. Det är tråkigt hur andelen minskar av jobb med praktisk teknisk förmåga. Besvärliga tider för alla länder med hög BNP.

Frågan är vad vi hittar på istället. Automatiseringen kommer bara att öka, även av tjänstejobben. Finns inget trollspö att vifta med tyvärr.

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Oj då. Men tjänstesamhället handlar mycket om teknik och produktutveckling. Och då använder man datorn idag, inte minst för att man samarbetar i globala projekt.

Inget illa ment. Det är tråkigt hur andelen minskar av jobb med praktisk teknisk förmåga. Besvärliga tider för alla länder med hög BNP.

Frågan är vad vi hittar på istället. Automatiseringen kommer bara att öka, även av tjänstejobben. Finns inget trollspö att vifta med tyvärr.

Enkel lösning. Basinkomst åt alla och låter maskinerna sköta produktionen.
Kapitalismen avskaffas och ett ekonomiskt system som baseras på rättvis distribution av resurser införs. För vem som har en halv hjärna att tänka med tror på ett system som bygger på oändlig tillväxt när planetens resurser är ändliga? Och sen häcklar jag bara ingenjörer för att det är roligt! Har stor respekt för vad som går att åstadkomma med tankekraft och tekniskt snille.

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Hoj
Husaberg FS650
Enkel lösning. Basinkomst åt alla och låter maskinerna sköta produktionen.
Kapitalismen avskaffas och ett ekonomiskt system som baseras på rättvis distribution av resurser införs. För vem som har en halv hjärna att tänka med tror på ett system som bygger på oändlig tillväxt när planetens resurser är ändliga? Och sen häcklar jag bara ingenjörer för att det är roligt! Har stor respekt för vad som går att åstadkomma med tankekraft och tekniskt snille.

Jag hooppas medborgarlön också är ett häcklande, annars kan vi lägga ner sporthoj då ingen kommer ha råd med annat än en CB250, förutom politruckerna i MP. Själv är jag troligen ännu sämre än en ingenjör enligt dig (chefsjobb de senaste 8 åren) men tror helt klart på att tjänstesamhället är vägen till ökad tillväxt. Som du själv säger kan vi inte bara låta de praktsika människorna bygga saker hela tiden för då tar resurserna slut. kan vi istället köpa och sälja tjänster kan vi öka tillväxten (mer pengar till alla), skapa en grund för arbeten som passar även de utan utbildning och ha det allmännt bra i ett *ironi på* hemskt högerkapitalistiskt samhälle *ironi av*. Det är inte precis som att tjänstesamhället är något nytt och Sverige är bra på altt från TV-spel (Notch, Dice), musik (bla bla mafia o.s.v), banking, IT-tjänster etc. Alla förutsättningar finns för en ljusnande framtid.

Skall vi däremot ha basinkomst så tror jag de flesta kan räkna ut hur samhället mår. Vissa av oss gillar att jobba och har inget att vinna på att stanna, kvar blir tiggarna, miljöpartisterna, kommunisterna och en och annan Sosse som undrade vad som hände. Resten kommer successivt lämna landet.

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Vissa av oss gillar att jobba och har inget att vinna på att stanna, kvar blir tiggarna, miljöpartisterna, kommunisterna och en och annan Sosse som undrade vad som hände. Resten kommer successivt lämna landet.

Vänster folk är verkligen de nötter som du framställer det. De har aldrig sett om sitt hus, aldrig demokratiskt byggt upp landet, aldrig haft en solidarisk tanke med andra. Du verkar onekligen full sketen med bra ideèr :rolleyes:

1779916_647118852016594_1815575728_n.jpg

Last edited:

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Jag hooppas medborgarlön också är ett häcklande, annars kan vi lägga ner sporthoj då ingen kommer ha råd med annat än en CB250, förutom politruckerna i MP. Själv är jag troligen ännu sämre än en ingenjör enligt dig (chefsjobb de senaste 8 åren) men tror helt klart på att tjänstesamhället är vägen till ökad tillväxt. Som du själv säger kan vi inte bara låta de praktsika människorna bygga saker hela tiden för då tar resurserna slut. kan vi istället köpa och sälja tjänster kan vi öka tillväxten (mer pengar till alla), skapa en grund för arbeten som passar även de utan utbildning och ha det allmännt bra i ett *ironi på* hemskt högerkapitalistiskt samhälle *ironi av*. Det är inte precis som att tjänstesamhället är något nytt och Sverige är bra på altt från TV-spel (Notch, Dice), musik (bla bla mafia o.s.v), banking, IT-tjänster etc. Alla förutsättningar finns för en ljusnande framtid.

Skall vi däremot ha basinkomst så tror jag de flesta kan räkna ut hur samhället mår. Vissa av oss gillar att jobba och har inget att vinna på att stanna, kvar blir tiggarna, miljöpartisterna, kommunisterna och en och annan Sosse som undrade vad som hände. Resten kommer successivt lämna landet.

Tanken med basinkomst är skitpengar att överleva på som ersätter försäkringskassa, akassa och soc, och frigör administrativ arbetskraft och resurser till mer skapande, uppfinnande arbeten som jag ser det. Som du ser det och som jag såg det innan jag såg fördelarna så är det helt förkastligt.
Sen säger jag inget ont om chefer OM dom har kompetensen och vidsynen som krävs för att ta upplysta beslut.
Men ge mig ett utförligt svar på hur din heliga tillväxtko ska fortsätta växa när resurserna vi använder tar slut. Jorden är varken platt eller oändlig och vi har inte teknologi för att kolonisera rymden än, vilket krävs för oändlig tillväxt. Snälla tänk ett steg längre än din näsa räcker.
Dessutom har det nuvarande ekonomiska systemet ett katastrofalt fel: varje tekniskt framsteg måste mjölkas klart och säljas färdigt innan nästa kan släppas till marknaden vilket hämmar den teknologiska utvecklingen på ett oacceptabelt sätt. Förstår du vad jag säger?
Alla nuvarande politiska alternativ leder bara djupare i fördärv.

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Hoj
Husaberg FS650
Vänster folk är verkligen de nötter som du framställer det. De har aldrig sett om sitt hus, aldrig demokratiskt byggt upp landet, aldrig haft en solidarisk tanke med andra. Du verkar onekligen full sketen med bra ideèr :rolleyes:

View attachment 400499

Jag drar inte alla över en kam. Både min far och farfar har varit "renlärliga" kommunister och båda har uträttat mycket i sina dagar. Farfar kände lenin personligen och min far har varit med och byggt fackrörelsen till vad den är idag.

Det de stod för, till skillnad från dagens flum, är idén om att kommunismen fungerar för att alla vill bidra. Det som inte kan bidra skall få bra hjälp av staten. Idag är det är det tävling i bollhavet om "vem skall vi tycka synd om idag", tiggaren som har råd att åka till sverige, eller flyktingen som vill ha semesterbidrag för att åka till sitt hemland? MP och V's version av solidaritet är något helt annat än samhällsbyggande (vilket kommunismen som ideologi vill vara) och kvar är något vars logik tycks hämtat ur en barnbok. Jag räknar inte med S för även om jag inte röstar på dem så har de i alla fall en egen variant av balans i sin ideologi.

Visa mig ett modernt sämhälle där kommunismen fungerar och majoriteten av befolkningen är lyckliga så skall jag gladeligen lyssna noga på din åsikt. Tills vidare är det mest smileys och one-liners du kommer med.

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Hoj
Husaberg FS650
Tanken med basinkomst är skitpengar att överleva på som ersätter försäkringskassa, akassa och soc, och frigör administrativ arbetskraft och resurser till mer skapande, uppfinnande arbeten som jag ser det. Som du ser det och som jag såg det innan jag såg fördelarna så är det helt förkastligt.
Sen säger jag inget ont om chefer OM dom har kompetensen och vidsynen som krävs för att ta upplysta beslut.
Men ge mig ett utförligt svar på hur din heliga tillväxtko ska fortsätta växa när resurserna vi använder tar slut. Jorden är varken platt eller oändlig och vi har inte teknologi för att kolonisera rymden än, vilket krävs för oändlig tillväxt. Snälla tänk ett steg längre än din näsa räcker.
Dessutom har det nuvarande ekonomiska systemet ett katastrofalt fel: varje tekniskt framsteg måste mjölkas klart och säljas färdigt innan nästa kan släppas till marknaden vilket hämmar den teknologiska utvecklingen på ett oacceptabelt sätt. Förstår du vad jag säger?
Alla nuvarande politiska alternativ leder bara djupare i fördärv.

Det du kallar medborgarlön kallar jag socialbidrag och finns redan. Fördelen med att hålla isär dem (och ersättningsnivån) är att det incitament för att inte halka nedåt i skalan. Om valet bara är arbete eller Soc är jag övertygad om att ändamålsglidningen gör att fler fastnar i bidrag. Jag känner inte till något land som har det system du eftersträvar jag så jag kan tyvärr inte hänvisa till fakta, men jag konstaterar att vi dels har bidragsturism idag och dels en alldeles för låg andel personer som klarar övergången från socialbidrag till arbete. I min värld är det något negativt men vi kanske tycker olika även där?

Svaret på din andra fråga ligger lite i tjänstearbetets natur. För 10 år sedan visste ingen vad Facebook var. Idag genererar de arbete och reklamintäkter över hela världen, för att inte tala om pengar i form av aktiekaptial. Dessa pengar kommer till stor del från reklam (tjänst) som säljer andra tjänster o.s.v. I teorin är tjänster en oändlig resurs. Det finns givetvis mer jordnära tjänster som ortopeder, advokater, psykologer o.s.v. Nu hoppas jag inte att vi behöver vare sig mer advokater eller psykologer i framtiden men även i länder som Kina börjar övergången till I-land göra att tjänstesektorn växer. Bland annat för att de själva inser att det inte är hållbart att bara vara världens industri (något jag själv upplevt då sikten var ca. 2 kvarter i Beijing denna vecka).

Vi kommer aldrig enbart kunna försörja ett land på enbart tjänster men Sveriges BNP går stadigt uppåt och tjänstesektorn anses stå för 60-70% av vårt BNP. Verkligheten visar alltså att det går ganska bra att skapa tillväxt på just tjänster.

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Schweiz är på god väg att inför medborgarlön. Största fördelen skulle vara att automatisera distributionssystemet vad jag kan se, vi behöver mindre byråkrati, inte mer.
Men du vill ha allt som som det redan är. Så länge du har det bra är du nöjd. Men när saker går söderut och människorna 'under' dig i din skala av lyckade individer utan vilka du aldrig hade haft ett chefsjobb till att börja med blir arbetslösa i den utsträckning att samhället kollapsar fullständigt. Då kan du ta och minnas det här meningsutbytet.
Sen pratar vi fullständigt förbi varann, och jag upplever det inte som särskilt meningsfullt att prata med en så totalt nersläckt människa som dig. Det känns rätt hopplöst ärligt talat.
Och varför tror du att jag anser att det är ok att importera människor som sitter på arslet och äter upp det sista av vårt välfärdssystem som jag betalar nästan halva min lön för att upprätthålla? Jag pratar om hårda rationaliseringar och effektiviseringar här, och du tror jag är efterbliven vänstervriden lallare?
Ge dig.

Last edited:

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Hoj
2004 Triumph Thruxton
och angående vad du säger om Beijing, jag har sett industristäderna runt Delhi, känt stanken och sett slavarna som lever korta, brutala förgiftade liv där. Är det det vi bygger vårt välstånd på är vi inte ett dugg bättre än plantageägarna i kära gamla Dixieland för nåt hundratal år sen.
Och vi är väl ganska överens om att det inte var ok, eller hur?

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Hoj
Husaberg FS650
Jag är väl dum som du säger för jag ser inte vart vi pratar förbi varandra. Vi båda vill att det finns jobb för alla och det skall vara skälig ersättning. Vi båda vill ha ett hållbart resursutnyttjande och inge av oss vill ha rovdrift på miljön eller arbetskraften. Om det gör mig efterbliven så får det väl vara så.

Skillnaden är jag tror att ansvarsfullt företagande visst kan fungera. Det är inte samma sak som fri kapitalism för den har gång på visat sig leda till just det ingen av oss vill ha.

Jag tror inte någon av oss är efterbliven, vi har bara olika vägar att nå samma mål, det kan ju vara så att det finns mer än en väg... För att komma tillbaka till kärnfrågan så kan tiggeri eller uppmuntran till tigger aldrig vara en hållbar lösning på fattigdom. Eftersom vi nu mest talar om Rumäner och de är med i EU bör vi använda de politiska krafter vi har för att de skall få ett skäligt liv i sitt hemland.

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Ok, ja jag ser ju bara inte att ansvarsfullt företagande är den rådande kulturen i businessvärlden :) Men visst, företagsamhet och driftighet är goda mänskliga egenskaper, absolut.
Sen är frågan vilken väg som är snabbast, humanast och effektivast.
För att möta teknologisk massarbetslöshet, vilket är ett oundvikligt faktum borde t.ex de grupper som kommer drabbas hårdast erbjudas land och odlingsmöjligheter då vi annars kommer få uppleva globala svältkatastrofer och flyktingströmmar i en omfattning vi aldrig kunnat föreställa oss. Såna saker tänker jag på.
Men det är skönt att diskutera med en individ i chefsposition som faktiskt har vettiga åsikter! :thumbup:

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Jag tror de som vill förbjuda tiggeriet har inte tänkt igenom vilka usla alternativ tiggarna har. Jag är alltså stark motståndare till att förbjuda tiggeri. Vad har folk tänkt sig att straffet ska vara?

Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...