Tiggeriet i Sverige

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
hehe Precis. Tyvärr ganska ologiskt och inte helt enkel korrelation. Blir till att tigga för att betala böterna! Inte helt lätt det där.

Fast det gör det meningslöst att tigga, problemet löst:tummenupp

Nej, sannerligen inte lättlöst det där.

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Hörde på nyheterna att en majoritet inom båda politiska blocken vill förbjuda tiggeri. Antar det innebär samtliga riksdagspartier.

Själv är jag lite kluven.
Ur ett liberalt perspektiv kan man se det som en rättighet att sitta på trottoaren och vara skitig och fattig så länge man inte aktivt stör eller hindrar.
Däremot måste man ju vara realist och inse att tiggeri inte är någon bra lösning på problemet med att befinna sej i en svår ekonomisk och social situation.

Jag tycker man kan kalla det vi nu upplever i Sverige för en pågående "tiggarinvasion" och jag ställer mej starkt frågande till att dessa tiggare faktiskt får en bättre livskvalitet av att komma hit.

Ett förbud mot tiggeri löser ju såklart inte problemen i dessa människors liv, men kanske kan det vara en början på en lösning. När tiggeri inte längre är ett alternativ kanske det öppnar för att både människor och ansvarig stat försöker hitta nya och bättre möjligheter.

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Bättre att göra som i Paris (om jag inte minns fel), där borgmästaren sade: vi diskriminerar ingen, här får alla sova under broarna, fattiga som rika.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Så länge de inte belamrar markytan är det fritt. Se alla mobilnätsföretag, elnätsföretag mm som försöker pracka på dig ett nytt avtal när du besöker stan i solskenet..

Vilket i så fall gör att dom kan sälja en liten blomma för att komma förbi ett eventuellt förbud.

Helt meningslöst med andra ord.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Alldeles så, det finns mer än en lag som behöver översyn.

Eller så förbjuder man att ge till tiggare som föreslagits ovan.

Alt. att man inte få ge mindre än en femhundring.

Men i slutändan måste man fråga sig om allt verkligen behöver lagstadgas, det är ju inte så att rättsväsendet funkar tippitipptop som det är redan.

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR
Vilket i så fall gör att dom kan sälja en liten blomma för att komma förbi ett eventuellt förbud.

Sen innebär ju det att man nästan måste jobba för att plocka blomman eller masa sig till affären och köpa den. Så det lär nog inte inträffa.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Sen innebär ju det att man nästan måste jobba för att plocka blomman eller masa sig till affären och köpa den. Så det lär nog inte inträffa.

Fast om kunden ger tillbaka samma blomma direkt slipper tiggaren skaffa mer än en.....

Det skulle vara så mycket enklare om folk bara bet ihop, knöt näven i ficka, och lät bli att lägga en slant för att döva samvetet.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Ja, konstigt nog visas det ju på ett enastående entreprenörskap och rejäl arbetsflit bara det man gör är olagligt. Konstigt det där.

Påminner mig om pundaren jag såg som bar 20-liters gasflaskor över ett tvåmetersstaket, enastående bedrift.

En bekant anställde nästan bara ungdomsbrottslingar i produktionen på företaget, visst slogs det sönder en del i ren ilska, men satan vad dom hade energi, och jobbade som vettvillingar gjorde dom.

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Hoj
Kawasaki Zx1200
Jag tog imot en ros av en tjej och gick iväg rätt
fort. Jäklar vad hon kom efter fort. Och jag som trodde
hon gav mej rosen

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...