Du glömde några saker ur artikeln:
"En av sajterna som skrivit om händelsen är nyheteridag.se, startad och driven av den före detta kommunfullmäktigeledamoten för Sverigedemokraterna Chang Frick."
"Han berättar även att bilden av att hjälpinsatsen skulle ha plundrats och tömts av EU-migranterna var osann. I själva verket återstod åtta vanliga billaster och tre minibusslaster med skänkta kläder och saker, som kördes ut till härbärgen.
– Ja, vi fick en hel del över, säger Reis.
SD i Göteborg: "Vill inte ha dem här"
Även Victor Reis har kopplingar till SD. Han skrev på Twitter några veckor innan evenemanget att han gått med i SDU. I en rundringning som Göteborgs-Posten gjorde i augusti är SD det enda partiet i Göteborg som vill förbjuda tiggeri."
"– Jag tänkte ”vad tråkigt, undrar var det var någonstans”. När jag förstod att det var där jag varit blev jag arg, för jag insåg att jag satt och läste om något jag hade en helt annan bild av, säger hon och fortsätter:
– Att det här skulle vara ett så kaotiskt evenemang håller jag inte med om. Det är mycket värre när de släpper något nytt plagg på H&M, och då är det ändå normalt fungerande välbärgade människor som är där, säger hon."
""Rapporteringen rasistiskt vinklad"
Tillsammans med Victor Reis var Mahlea Therese Hellertz och Elisabeth Bergh med och arrangerade hjälpinsatsen. Hellertz och Bergh menar, precis som Ben Amri, att det som skrivits i efterhand är missvisande.
– Jag tycker att rapporteringen om vad som hände är överdriven och rasistiskt vinklad, säger Hellertz och fortsätter:
– Alla som vi ansåg behövde varma kläder fick det. Det var en klick som gärna kom tillbaka och ville ha mer. Så vi fick kommunicera mellan oss för att hålla koll på vem som redan fått. I artikeln framstår som att ”romerna snodde allt vi hade”, men så var det ju inte."