Tiggeriet i Sverige

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Det är nog så att du inte vet särskilt mycket om journalistik och om hur svensk mediemarknad är beskaffad.

Men jag inser mina begränsningar, och sätter punkt här med förhoppningen om att du en dag ska inse att det endast är en slump att du är född här. En slump som gett dig rätt att vara en kostnad för staten i 20-30 år innan du ens börjar bära dina kostnader via skattsedeln, fram till pension och ålderdom (som något mindre kostsam än ungdom). Samma kostnad som vi borde ställa mot kostnad för invandring/flyktingmottagning (om man nu sänker sig till den nivå där man räknar på människor likt ekonomiska enheter).
Människor är inget annat än ekonomiska enheter, som du väljer uttrycka det som.

kallholmen

Ny medlem
Gick med
17 Sep 2009
Hoj
2004 Triumph Thunderbird Sport
Fast till slut kokas allt ner till kronor och ören, närande och tärande osv. Man kan inte driva politik baserat på känslor som i ditt inlägg här ovan.
Eh, jo? Det är väl just det politik och större delen av lagstiftningen är till för? Typ moral. Våldtäkt, äganderätt, allas lika värde, osv? Allt är baserat på samhällsnormer byggda på känslor.

Ett land fungerar som ett företag eller, som din egen privatekonomi om du så vill. Utgifter kontra inkomster.
Om du som företagare kan anställa någon outbildad eller anställa någon färdigutbildad (eller närapå)? Hur väljer du då?
Om du som företagare vill ha avsättning för det du hypotetiskt säljer eller tillverkar, är det inte bra med fler kunder?

Dessutom är det ett faktum att invandrarföretagare är bättre än svenska företagare på att anställa och har högre tillväxt. Detta trots att deras företag får mindre stöd från samhället.
Som ursvensk egenföretagare så tycker jag att det är beundransvärt. http://www.jusektidningen.se/Jusektidningen/Nyheter/Notiser/Invandrarforetag-anstaller-mest/

Enchantment

Ny medlem
Gick med
19 Feb 2006
Hoj
cbr1100xx gasgas 300
Om du tillför ett land tusentals nya invånare varje år utan möjlighet att försörja sig själva måste väl ändå dessa ha en negativ inverkan på samhällsekonomin? Förstår inte riktigt vad du far efter i dina exempel.

En god ekonomi är ju själva förutsättningen för att ett land ska fungera och där tycker jag inte det duger att hatta runt med känsloargument. Har man för många tärande i förhållande till närande så går det ju snett förr eller senare.

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Om du som företagare vill ha avsättning för det du hypotetiskt säljer eller tillverkar, är det inte bra med fler kunder?

Så om vi tar in alla världens flyktingar nästa år borde det gå asbra för Sverige? Eller?

Om vi bortser från den forskning från andra länder (som räknar med allt, inte bara det som ger önskat resultat) och som visar att invandring är en kostnad, så kan man ändå ganska enkelt tänka sig att det finns en gräns för vad ett land klarar av.

För att dra en jämförelse med ett företag så tycker jag det i dagsläget funkar lite som att man tar in en massa råmaterial som man sedan inte riktigt vet hur man ska förädla för att få en bra produkt som kan ge inkomster. Förr eller senare KOMMER man tjäna pengar på råmaterialet, men sålänge man tar in mer än man kan förädla så kommer det aldrig gå runt.

Det är ett faktum att det tar tid för immigranter att komma in i arbetsliv osv. De måste bäras upp den första tiden av de som redan finns i landet.

Om det då anländer för många att bära upp kontra antalet som kan bära dem så kraschar ju alla ner i backen. Med rätt system för integration, effektiva system som inte kostar miljarder etc, etc, så höjer man gränsen för hur många man kan ta in, men i dagsläget är det inte alls uppenbart att vi ligger under den gränsen.

Dessutom hjälper det ju definitivt inte att alla som föreslår att man ska minska invandringen tills man har ett system i balans blir klassade som rasister, trots att detta inte alls är betydelsen av det ordet.

kallholmen

Ny medlem
Gick med
17 Sep 2009
Hoj
Som sagt, jag tycker att det är fel att räkna på människor som ekonomiska enheter. För mig handlar invandring eller/och flyktingmottagande om empati, människovärde och rättvisa.

Men låt oss:
Världens största ekonomi är till 100 procent byggd på invandring.

Vad kostar en födsel? Vad kostar infrastrukturen runt varje barn (vård, skola, omsorg?) Vad kostar ett barn i tid? Vad kostar lekparker, dagis, boende, utbildning? Vad kostar en ungdom? Vad kostar en student? Vad kostar allt i samhället runt varje uppväxt?

Som jag ser det så är de som trots alla hinder lyckats ta sig in i Europa (de i EU har vi ju redan röstat in, liksom hela vitsen med det projektet) pretty jävla driftiga. Och har visat prov på enorm flexibilitet och framåtanda.

Även om de är en belastning för samhället i hela fem-tio-femton år är de fan så mycket billigare än gemene svensk. Något man hajade tidigt over där, i Amerikat.

Sen tycker jag inte att det alltid finns ett likhetstecken mellan flyktings/invandringskritik och rasism.

I mitt tycke är man inte främlingsfientlig förrän man tycker sig själv vara bättre än de som vill komma hit.
Man är inte rasist förrän man tycker att den folkgrupp man tillhör är bättre än andra folkgrupper.

Om man bortser från allt ovan och låtsas att SD lyckats räkna rätt på vad en eventuell kostnad är. Så är ju faktiskt deras summa i typ samma nivå som kostnaden för ett Nuon.

Last edited:

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Som sagt, jag tycker att det är fel att räkna på människor som ekonomiska enheter. För mig handlar invandring eller/och flyktingmottagande om empati, människovärde och rättvisa.

Men låt oss:

Vad kostar en födsel? Vad kostar infrastrukturen runt varje barn (vård, skola, omsorg?) Vad kostar ett barn i tid? Vad kostar lekparker, dagis, boende, utbildning? Vad kostar en ungdom? Vad kostar en student? Vad kostar allt i samhället runt varje uppväxt?

Som jag ser det så är de som trots alla hinder lyckats ta sig in i Europa (de i EU har vi ju redan röstat in, liksom hela vitsen med det projektet) pretty jävla driftiga. Och har visat prov på enorm flexibilitet och framåtanda.

Även om de är en belastning för samhället i hela fem-tio-femton år är de fan så mycket billigare än gemene svensk. Något man hajade tidigt over där, i Amerikat.

Sen tycker jag inte att det alltid finns ett likhetstecken mellan flyktings/invandringskritik och rasism.

I mitt tycke är man inte främlingsfientlig förrän man tycker sig själv vara bättre än de som vill komma hit.
Man är inte rasist förrän man tycker att den folkgrupp man tillhör är bättre än andra folkgrupper.

Om man bortser från allt ovan och låtsas att SD lyckats räkna rätt på vad en eventuell kostnad är. Så är ju faktiskt deras summa i typ samma nivå som kostnaden för ett Nuon.

Lönedumpare kort och gott:gnissla

kallholmen

Ny medlem
Gick med
17 Sep 2009
Hoj
Eh..? Det handlar om att det finns samhällskostnader för oss som haft turen att vara födda här – som inte finns för dem som kommer hit.

Lönedumpning är en annan fråga som även den har stark anknytning till EU-medlemskapet och fria rörligheten (lex laval, om du minns?). Dvs vi har röstat för en gemensam arbetsmarknad och då svenska modellen är byggd på avtal snarare än på lag så blir dessa frågor än lite mer knepigare för Sverige. Fast många trodde nog att EU-valet handlade mer om snus och spritmonopol än om gemensam lag, valuta, de fyra friheterna och nationalstatens upplösning.

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Eh..? Det handlar om att det finns samhällskostnader för oss som haft turen att vara födda här – som inte finns för dem som kommer hit.

Lönedumpning är en annan fråga som även den har stark anknytning till EU-medlemskapet och fria rörligheten (lex laval, om du minns?). Dvs vi har röstat för en gemensam arbetsmarknad och då svenska modellen är byggd på avtal snarare än på lag så blir dessa frågor än lite mer knepigare för Sverige. Fast många trodde nog att EU-valet handlade mer om snus och spritmonopol än om gemensam lag, valuta, de fyra friheterna och nationalstatens upplösning.

Ehh, jänkarna har nog varit lite duktigare på att få lönedumparna i arbete då dom inte är så frikostiga med bidrag som sverige så dom har liksom inget val men än så länge är svenska arbetsgivare ganska skeptiska till att anställa en t ex somalie utan utbildning (ska jag vara ärlig tror jag många utlänningar har väldigt svårt att få ett arbete även med en bra utbildning i sverige) så vi har inte fått känna på lönedumpning på allvar....... än, men det kommer förmodligen tids nog.

Vad menar du med tur att vara födda här? Prioriterar man religion före utveckling kan det knappast vara sveriges fel! Har du sett vilka stränder t ex somalia har? När jag såg dom tänkte jag genast turism, pengar, möjligheter osv men religion går före allt och det ska väl inte väst straffas för eller:va

Last edited:

kallholmen

Ny medlem
Gick med
17 Sep 2009
Hoj
Fast faktum är ju att vi via ränteavdrag, rot och rut skickar mer bidrag per capita till Saltsjöbaden och Danderyd än till Vårby eller Rinkeby. Så nog har vi råd? Eller prioriterar vi så inihelvete galet?

Däremot så delar jag din oro för lönedumpning. Då facken förlorar mark så blir den svenska modellen allt mer urvattnad. Vilket i brist på lagstiftning ger öppet mål för de som vill inleda ett sk "race to the bottom" med exempelvis lönedumpning.

kallholmen

Ny medlem
Gick med
17 Sep 2009
Hoj
Det är en slump att du är född här. Du har inte förtjänat det, lika lite som tex Abdullah förtjänat att födas vid en strand i Somalia.

Jag håller dock återigen med dig. Religioner är ett jävla gissel, gör tex folk passiva och underdåniga i detta liv i tron att det ordnar sig när de dör..? Galet.

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850

Men låt oss:

Självklart kostar barn födda i Sverige också pengar. Men det gör det ju inte mer rimligt att låta invandringen skjuta i höjden eller hur? Visst om vi bara tog emot färdigutbildade människor i vuxen ålder som kom ut snabbt i arbetslivet och betalade skatt i Sverige hela livet så skulle det förmodligen se annorlunda ut. Men sån är inte verkligheten, eller hur? Och jag personligen skulle inte vilja att det var så. Hellre hjälpa färre ordentligt än att sätta fler i skiten, så att säga.

Och vad gäller amerika så tror jag du missuppfattat HUR det landet byggdes upp. Det handlade helt enkelt om att ta sig dit, och sen klara sig helt själv och många människor dog på det sättet. Det var definitivt inte tal om att fly dit och bli omhändertagen av något slags system som de redan boende stod för. Men för all del, låt nyanlända ta en bit mark i de norrländska skogarna och klara sig själva. USA´s väg till dagens läge är dessutom definitivt inte något att sträva efter med arbetskraft byggd på slaveri och rejäla inbördeskrig. Och jag kan passa på att påminna om vad som hände med det folket som bodde i amerika INNAN massinvandringen skedde. De är nog sådär nöjda med "mångkulturen" i den framgångssagan.

För övrigt är det inte bara SD som säger att invandringen kostar. Danska och norska forskare har också klagat på att de svenska forskarna inte räknat rätt när de kommit fram till att det är en vinstaffär. Eller rättare sagt att de inte har de siffror som behövs för att kunna undersöka det ordentligt.

I övrigt håller jag med om din definition av rasist, men det är definitivt inte den synen som ganska många på vänsterkanten verkar ha.

kallholmen

Ny medlem
Gick med
17 Sep 2009
Hoj
Först: Jag ser att det finns andra värden än de ekonomiska till att välkomna människor till oss. Men jag förstår inte hur du tänker när du menar att alla ska vara färdigutbildade? Vi som är födda här behöver ju barnomsorg och utbildning i sisådär tjugo år innan vi bidrar till skattkistan. Varje år vi kan kapa på det är ju en vinst? Dessutom behöver vi konsumenter. Och som du själv var inne på, utrymme finns.

Anledningen till att Chicago var Sveriges näst största stad vid sekelskiftet var löftet och tron på en bättre framtid där än här. Och att amerikanska staten gav bort mark.
Tja. Samerna är ju inte heller asnöjda med svensken.

Drar alltid örona åt mig när någon slentrianhänvisar till "forskningen". Menar inte att du har fel eller så. Men att räkna på vad var och en av oss kostar är svinsvårt. Tex, låginkomsttagare åker kollektivt i mycket större utsträckning dvs de kräver inte svindyr infrastruktur såsom jag själv gör när jag tar Volvon till jobbet. Eller: invandrarföretagare får betydligt mindre stöd av staten och gör dessutom mindre skatteavdrag (skattar mer) och anställer fler än vad svenska företagare gör.

Det finns ohyggligt många parametrar.
Så det är lättare att bara konstatera att det inte är en naturlag att några ska ha och andra inte ska ha. Jag är inte mer värd än någon annan. Det är en slump att jag är född här. Och om vi delade på allt skulle jag förlora litet men andra vinna mycket.
Just nu är ojämlikheten i världen större än någonsin: http://www.jusektidningen.se/jusektidningen/nyheter/notiser/farre-ager-allt-mer/ En procent äger hälften! Frukten av ett orimligt system om du frågar mig.

Last edited:

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
De flesta vill ju se till sitt eget först inget konstigt med det .Är man rädd att få det sämre så vill man ju stoppa anledningen.

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj

Vart kommer pengarna till allt detta ifrån då? Någon magisk lyckofe eller från skattebetalarnas och tillika barnens föräldrar och släktingars fickor?

Har du eller tänker du skaffa barn? Om du står för ditt resonemang är du ju då en stor hycklare som inte adopterar en 17 årig somalier istället. Tänk vad pengar du skulle spara!

kallholmen

Ny medlem
Gick med
17 Sep 2009
Hoj
Har två ungar och erkänner villigt att jag inte lever som jag lär. Inte ens i tanken. Hyckare är bara förnamnet. Bor blått i Tjockhult och tjänar asbra på ett jobb som mer är som en vuxenlek. Är dessutom ledig på tok för mycket för statskassans bästa. Osv.

Men det jag säger är att det blir precis så tokigt när man räknar på människor som ekonomiska enheter. Klart vi ska fortsätta att pippa och skaffa massa underbara ungar.
Men ska man räkna på vad andra människor kostar bör man väl först räkna på vad man själv kostar/kostat?
Det är väl ingen naturlag att här ska det bo lika många här som i tex Österrike (stort som Västerbotten)? Tyskarna är 81 miljoner (arb lös 2,7 %) och Nederländerna 17 miljoner (arb lösa 1,6).

De som eventuellt vill komma finns det utrymme för. Dessutom kommer de även att vara fin-fina konsumenter, studenter och arbetare. Till ett lägre pris än tex jag själv.

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Hoj
Har två ungar och erkänner villigt att jag inte lever som jag lär. Inte ens i tanken. Hyckare är bara förnamnet. Bor blått i Tjockhult och tjänar asbra på ett jobb som mer är som en vuxenlek. Är dessutom ledig på tok för mycket för statskassans bästa. Osv.

Men det jag säger är att det blir precis så tokigt när man räknar på människor som ekonomiska enheter. Klart vi ska fortsätta att pippa och skaffa massa underbara ungar.
Men ska man räkna på vad andra människor kostar bör man väl först räkna på vad man själv kostar/kostat?
Det är väl ingen naturlag att här ska det bo lika många här som i tex Österrike (stort som Västerbotten)? Tyskarna är 81 miljoner (arb lös 2,7 %) och Nederländerna 17 miljoner (arb lösa 1,6).

De som eventuellt vill komma finns det utrymme för. Dessutom kommer de även att vara fin-fina konsumenter, studenter och arbetare. Till ett lägre pris än tex jag själv.

Tyskland har inte lika frikostiga bidrag, i vissa fall för en del en hel livstid så det finns egentligen inga andra val för nyanlända där än att tvingas integrera sig själv och skaffa ett arbete, det är skillnaden mellan tyskland och sverige. Kravlösheten i sverige är bortom all rimlighet. Regeringen (vilka det nu än må vara i sverige) gör ett jobb, det är att klubba igenom att den som vill komma hit skall få komma, sen verkar det som att allt ansvar helt plötsligt upphör genom att skyffla över "problemen" på kommunerna och AF. Här har ni, gör vad ni vill vi har gjort vårat nu är det erat ansvar typ, bostäder, ja det får ni fixa bäst fan ni kan vi avsäger vi oss allt ansvar. Kommunerna går på knäna, kommunledningarna svettas innanför blusarna, när kommer nästa laddning, varför får vi ingen förvarning så att vi har en vettig mottagning, att vi hinner ordna fram boenden mm mm jag skulle kalla detta för ovärdig människohandel från statens sida och det är inte okej varken för de som kommer eller för de som ska ta hand om dem.

Jag har själv en släkting som flydde balkankriget så jag har hyfsad koll på hur processen går till, mottagandet var en katastrof redan i början på 90-talet och flyktingarna skyfflades runt som en horder getter men det viktigaste verkar vara att ta emot så många som möjligt på kortast tid:näsblod

Last edited:

kallholmen

Ny medlem
Gick med
17 Sep 2009
Hoj
Jag ser inga hinder till ett förbättrat mottagande. Vi kan ta vara på kompetenser bättre och bygga ut och om. Absolut.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Bidrag till Saltsjöbaden? Det är näringslivet och dess anställda som ser till att det finns medel, vilket gräsligt bakvänt resonemang.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Jag ser inga hinder till ett förbättrat mottagande. Vi kan ta vara på kompetenser bättre och bygga ut och om. Absolut.
Antar att du tillhör den privilegierade överklassen, har bara hört sådana stolligheter från en miljardär förut, naturligtvis bosatt långt från mångkultur.

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring