Fram till 2003 räknades jag som utländsk (har en mor från Vasa, arbetskraftsinvandrare), det innebar att mina kostnader och min mors lades på invandringshögen. Samt att vi till 2003 var en del av massinvandringen. Skulle vi räkna som Norge så skulle antalet med utländskt bakgrund i Sverige vara betydligt lägre (typ hälften, jag vet inte hur många barn man får i snitt?). SCBs definitioner:
Personer med utländsk bakgrund definieras som personer som är:
Utrikes födda, eller inrikes födda med två utrikes födda föräldrar.
Definition av begreppet finns redovisad i Meddelanden i samordningsfrågor för Sveriges officiella statistik (MIS 2002:3). Definitionen av begreppet ändrades 2003. Tidigare ingick även inrikes födda personer med en utrikes född förälder i begreppet.
Personer med svensk bakgrund
I SCB:s statistik definierade som person som är född i Sverige och har minst en inrikes född förälder.
Du skriver:
"Sen ser jag inte riktigt hur man skulle tjäna på att ta in någon som "bara" behöver ekonomiskt stöd i 10-15 år. Det är ju inte så att den ersätter ett barn fött i sverige utan snarare har man nu två individer som kostar pengar i x antal år."
Vi som bor här är de som förr eller senare blir skatteunderlaget. Hellre förr. Ok?
Jag håller med om att vi ska hjälpa med bistånd, det är superbra om det sköts på rätt sätt.
Tyvärr använde Alliansen (läs: moderaterna, de andra har inget emot biståndsreglerna) biståndsbudgeten på kreativa sätt och fick även pisk av OECD för det. Ambassader, flyktingmottagande och lön till förre biståndsminister Gunilla Carlsson och hennes statssekreterare.Totalt sett i kronor räknat gör Sverige fler avdrag för olika kostnader från biståndsbudgeten än något land – och summan är större än 16 OECD-länders avdrag tillsammans.
Tror att så mycket som 13 procent av biståndet gick till kostnader på hemmaplan.
Hur mycket som försvinner längs vägen kan man tyvärr bara spekulera i...
Jag ser dock ingen motsättning mellan bistånd och hög befolkningstillväxt.
Läste du artikeln jag länkade? Och isåfall tycker du inte de hade en poäng med sin kritik?
Om till exempel jag och min sambo skulle flytta till USA och om 3-4 år få ett barn och då flytta hem till Sverige igen, så kommer vårt barn att räknas som invandrare och hamna i den statistiken. Trots att det faktum att han eller hon är född utomlands inte kommer ha någon som helst påverkan på hur han eller hon klarar sig resten av livet. Statistiken blir alltså snedvriden.
Och vad gäller blivande skatteunderlag så hänger ju det på att de som invandrar faktiskt BLIR skatteunderlag tillräckligt länge för att betala igen det de kostade när de anlände. Något som är långt ifrån säkert att de gör. Men ingen vet eftersom ingen kollar om de ens fortfarande bor kvar i landet. Men all slags kontroll av invandrare skulle förmodligen genast hamna i rasist-högen.
Och nej det borde inte finnas någon motsättning men när kostnaden för den höga "befolkningstillväxten" skulle kunna användas på så fruktansvärt mycket bättre sätt så blir det väl en motsättning? Återigen: hjälpa många för låg kostnad, eller få för en hög kostnad?
Hade mottagandet i Sverige iallafall fungerat bra hade jag haft mindre att kritisera men i dagsläget verkar det ju vara mer eller mindre kaos i vissa områden.
Och angående hur mycket pengar som försvinner på vägen till bistånd så tror jag knappt jag vågar räkna på vad som försvinner på administration för hjälp innanför sveriges gränser. En inte alls vild gissning är att det är betydligt mer än 13%.