Du missuppfattade meningen i mitt inlägg. Jag anser inte heller att det bara är ekonomisk vinst som är tanken bakom invandring. Jag är inte så dum att jag inte förstår att det finns folk som behöver hjälp och att vi bör göra vad vi kan för att hjälpa dem.
Vad jag menar är att om man försöker hjälpa
för många, och kanske framförallt på fel sätt, så slutar det med att man inte kan hjälpa någon och de som försöker hjälpa också hamnar i skiten till slut.
Sen ser jag inte riktigt hur man skulle tjäna på att ta in någon som "bara" behöver ekonomiskt stöd i 10-15 år. Det är ju inte så att den ersätter ett barn fött i sverige utan snarare har man nu två individer som kostar pengar i x antal år.
Dessutom är det just detta som de forskarna jag "slentrianmässigt" syftade till förut. De svenska siffrorna är enligt dem inte tillräckligt för att ens i närheten räkna på det. Exempelvis räknas tydligen alla födda i sverige som svenskar (nej detta har jag inget emot, jag är inte Sverigedemokrat) men problemet är att de då inte kommer med i någon statistik. Dvs det blir svårt att se om det finns en högre kostnad även i andra generationen.
På samma sätt räknas barn födda i utlandet som invandrare, även om de är barn till två svenska föräldrar och växer upp i Sverige som vilket annat barn som helst.
Här kan du läsa mer och även ladda ner ursprungsartikeln om du orkar läsa norska men jag kan dra en av punkterna: I Norge är 11%, av det som svenska siffror räknar som invandrare, i själva verket barn till norska föräldrar. De räknas inte med i statistiken eftersom det skulle ge en felaktig bild av invandrares sysselsättning och hur de klarar sig i samhället.
http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/sverige-vet-inte-vad-invandringen-kostar_3945770.svd
Så ja, att räkna på vad var och en kostar ÄR svinsvårt. Men när man läser välformulerad kritik mot svenska siffror bör man kanske se över sättet vi räknar på.
Angående vilka man ska hjälpa och inte så finns det ju en annan aspekt på det också.
Såg tidigare idag en video med någon dansk man som påpekade att det första man bör göra är att sätta sig ner och göra en lista med vad man ska prioritera.
Hjälpa många till en låg kostnad hamnar först på listan.
Hjälpa få till en hög kostnad hamnar sist på listan.
UNICEF säger på sin hemsida: "Varje dag dör 1 400 barn på grund av smutsigt vatten och bristfällig hygien. Det är fler dödsfall än som orsakas av krig och konflikter."
110 påsar vätskeersättning kostar 74 kronor. Vill du räkna på hur många barn vi kan rädda om vi istället lägger 17,43
miljarder (den siffran som alla utom SD hade på budgeten för migration) på vätskeersättning till afrikanska barn? Pengar som idag läggs på att misslyckas med att integrera människor i sverige, skapa utanförskap och ett land som lutar åt krisläge.
Eller vad sägs om HIV och AIDS i afrika? Återigen från UNICEFs egna hemsida:
"En vanlig och effektiv medicin, cotrimoxazole, kan nästan
halvera barns dödlighet till följd av hiv och aids.
Medicinen kostar mindre än en krona per dag."
Vi skulle alltså kunna ge mer än 45 miljoner sådana doser om året för samma kostnad vi nu lägger bara på de som lyckas ta sig till sverige.
Börjar du nu inse att det finns anledningar till att räkna på vad invandringen kan tänkas kosta? Istället för att göra som de så kallade "antirasisterna" och sticka huvudet i sanden och lägga all energi på att hjälpa få till en hög kostnad.