Tiggeriet i Sverige

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Citerade artikeln lite högre upp i tråden redan igår. Ofattbart att man påstår sig ha mer rätt än någon annan att tigga på på en viss plats även om det följer en logik att dela upp områden mellan varandra.
Ok, det missade jag att du redan citerat den artikeln.
Oavsett, makalöst att hävda ensam tiggarrätt utanför en mataffär.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Ok, det missade jag att du redan citerat den artikeln.
Oavsett, makalöst att hävda ensam tiggarrätt utanför en mataffär.

Vi är helt överens om den saken. Jag tror tyvärr att det finns överenskommelser där man delat upp platser och områden för att inte den här typen av problem ska uppstå. Det gagnar knappast tiggarnas situation. De får knappast några större sympatier när de ställer till med våldsscener utanför en stor matvaruaffär. Det väcker troligtvis ett stort obehag hos vanliga människor.

Säg även att det var en brand i ett tältläger i tidningen här om dagen. Det var ju tur att ingen brann inne. Det är oförsvarbart att någon gör en sådan handling om nu branden var anlagd.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Jag funderar på att börja tigga. Tror man tjänar några tusen per dag svart. Rätt bra faktiskt.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Jag funderar på att börja tigga. Tror man tjänar några tusen per dag svart. Rätt bra faktiskt.

Jag undrar om de tjänar så bra. Tycker de allra flesta bara går förbi dem. Du kan ju ta och testa att ställa dig på ett strategiskt bra läge i Stockholm. Passa dig bara så att det inte är någon annan som har tingat den platsen med hänvisning till artikeln ovan där det blev bråk om en plats. Sannolikheten är nog rätt hög att de bästa platserna redan är upptagna i Stockholm precis som här. Måste ge tiggarna eloge för en sak. De vet verkligen var man ska placera sig.

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Jag undrar om de tjänar så bra. Tycker de allra flesta bara går förbi dem. Du kan ju ta och testa att ställa dig på ett strategiskt bra läge i Stockholm. Passa dig bara så att det inte är någon annan som har tingat den platsen med hänvisning till artikeln ovan där det blev bråk om en plats. Sannolikheten är nog rätt hög att de bästa platserna redan är upptagna i Stockholm precis som här. Måste ge tiggarna eloge för en sak. De vet verkligen var man ska placera sig.

Det kan du fundera över medans du kikar på filmerna:tummenupp

http://youtu.be/KIzPVca3fug

http://youtu.be/QZN-6kEM8no

Så nästa gång du kör förbi marcus har han byggt sig ett palats ute på djursholm för tiggarpengarna:yoparty

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Hoj
KTM 1090 ADV-R

Den magiska regeln om att gå en mil i någon annans skor är alltför sällan efterföljd.
Gäller att smälta in bara, tigga på östermalm i barbourjacka funkar nog dåligt.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Det kan du fundera över medans du kikar på filmerna:tummenupp

Så nästa gång du kör förbi marcus har han byggt sig ett palats ute på djursholm för tiggarpengarna:yoparty

Om nu tiggare tjänat ihop pengar som räcker till att bygga ett "lyxhus" i Rumänien så är det bara att gratulera. I en artikel jag läste stod det att man tjänade ca 150 kr/dag.

Den magiska regeln om att gå en mil i någon annans skor är alltför sällan efterföljd. Gäller att smälta in bara, tigga på östermalm i barbourjacka funkar nog dåligt.

Jag förutsatte att Markus klädde ner sig rejält och såg till att se lite skamfilad ut i övrig. Allt för att bli en trovärdig tiggare.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Jag börjar notera att fler och fler som sitter nu är kvinnor, någon fler som har samma erfarenhet?

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Om nu tiggare tjänat ihop pengar som räcker till att bygga ett "lyxhus" i Rumänien så är det bara att gratulera. I en artikel jag läste stod det att man tjänade ca 150 kr/dag.

Problemet, som jag ser det, är inte bara att tiggeriet kommer med påföljande problem. Våld och i framtiden stölder som exempel.

Det är även att det inte hjälper någon som har det svårt. Har man ingenting i Rumänien så kommer man inte kunna ta sig till Sverige och överleva här. Därför lånar de pengar.
Pengarna de lånar måste de betala ränta på såklart, vilket leder till att den som har pengar att låna ut blir ännu rikare på tiggeriet.

Det har i flera artiklar jag läst påpekats att en eller ett par i byn lånar ut pengar till de andra för att de ska kunna åka och tigga. Men likt förbaskat sägs det att det inte är organiserat.

Man kan ju jämföra med mitt jobb; min chef stod för min utbildning och all utrustning, dvs åtskilliga tiotusentals kronor innan jag ens börjat jobba. Jag utförde sedan ett jobb där den absolut minsta delen av allt jag drog in på att jobba, gick till mig.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Problemet, som jag ser det, är inte bara att tiggeriet kommer med påföljande problem. Våld och i framtiden stölder som exempel.

Större klyftor i samhället leder onekligen till att det blir ett tuffare samhällsklimat där våld, stölder och annat blir en konsekvens.

Jag är för dåligt insatt i hur tiggarna finansierar sina resor hit och hur stora kostnader de har för sitt uppehälle och hur mycket som blir över att skicka hem till sina familjer. Jag tror som sagt inte att det handlar om några större pengar. Problemet med tiggare från Rumänien är ett Europeiskt problem. Inget som bara berör Sverige.

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Hoj
2004 Triumph Thruxton

Jag förutsatte att Markus klädde ner sig rejält och såg till att se lite skamfilad ut i övrig. Allt för att bli en trovärdig tiggare.
Markus lär ju vara en sån där tiggare som viftar aggressivt med kryckor och jiddrar på nåt låtsasspråk med folk

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Är det fullkomligt orealistiskt att, som jag ser det, tro att de som är här skulle hitta på något annat om det inte lönade sig?
Antalet borde minska istället för att öka om det inte bar sig, den explosionen till antal vi sett tyder ju inte på att det går dåligt, speciellt denna årstiden.

Men det kanske bara är vad jag tror och sanningen är att de håller på att frysa ihjäl här på våra gator utan att få något tillbaka, jag kan bara inte sätta mig in i hur hårt dom har det.

Om en promille av besökarna på vårat lokala köpcenter langar fram en 10 var så landar deras dagsintäkt på 250 ungefär, då de sitter där 7 dagar i veckan så blir det 7500 i månaden, inte mycket men går att leva på och få lite över om man bor gratis.
Men, då de till och med sitter utanför den lokala konsumbutiken som kanske har en 100-del av antalet besökare så tror jag inte det är så få som ger något, i synnerhet då den kasse donerade kläder vart dumpad där dom brukar bli hämtade,(bara den resan kostar 35spänn enkel med en billig bil i soppa)allt borde vara av värde när man får så små intäkter per dag........

Eller kanske bara är jag som inte tror någon gör något utan ersättning och att överlevnadsinstinkten skulle ta över om man inte kunde leva på intäkterna, sanningen kanske är att dom dör ihjäl om vi inte räddar dom.

Eller är det som Rumäniens ambassadör sa, "vi måste lära dom att tigga inte är ett arbete"

Personligen skiter jag i vilket, dom stör inte mig förrän dom är på min tomt och då kommer jag se till att dom avlägsnar sig, ifrågasätter bara alla snyftande världsräddare.....

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Har sett att det är 3-4 st som turas om att sitta vid den affären jag brukar handla i sen vet jag inte om de sitter vid andra affärer med Men det är sällan jag ser de får nåt

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09
Är det fullkomligt orealistiskt att, som jag ser det, tro att de som är här skulle hitta på något annat om det inte lönade sig?
Antalet borde minska istället för att öka om det inte bar sig, den explosionen till antal vi sett tyder ju inte på att det går dåligt, speciellt denna årstiden.

Men det kanske bara är vad jag tror och sanningen är att de håller på att frysa ihjäl här på våra gator utan att få något tillbaka, jag kan bara inte sätta mig in i hur hårt dom har det.

Om en promille av besökarna på vårat lokala köpcenter langar fram en 10 var så landar deras dagsintäkt på 250 ungefär, då de sitter där 7 dagar i veckan så blir det 7500 i månaden, inte mycket men går att leva på och få lite över om man bor gratis.
Men, då de till och med sitter utanför den lokala konsumbutiken som kanske har en 100-del av antalet besökare så tror jag inte det är så få som ger något, i synnerhet då den kasse donerade kläder vart dumpad där dom brukar bli hämtade,(bara den resan kostar 35spänn enkel med en billig bil i soppa)allt borde vara av värde när man får så små intäkter per dag........

Eller kanske bara är jag som inte tror någon gör något utan ersättning och att överlevnadsinstinkten skulle ta över om man inte kunde leva på intäkterna, sanningen kanske är att dom dör ihjäl om vi inte räddar dom.

Eller är det som Rumäniens ambassadör sa, "vi måste lära dom att tigga inte är ett arbete"

Personligen skiter jag i vilket, dom stör inte mig förrän dom är på min tomt och då kommer jag se till att dom avlägsnar sig, ifrågasätter bara alla snyftande världsräddare.....

Det märkliga är att jag ser dessa tiggare dagligen och jag har aldrig någonsin sett någon skänka en slant. Känns mysko minst sagt. :va

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Det märkliga är att jag ser dessa tiggare dagligen och jag har aldrig någonsin sett någon skänka en slant. Känns mysko minst sagt. :va

Bara enkel logik, detta är inte sovjet så dom är inte utkommenderade och dom lever inte på luft, kvarstår bara att dom åtminstone får ihop så det blir något över.

Eller har du något annat svar på att dom sitter där dag efter dag i sina trasor?

Att dom går iväg när dom röker förstår jag i detta antirökklimatet, det skulle väl vara spiken i kistan för deras verksamhet om dom syntes med en cigg i munnen, men dom är trots allt inte fattigare än att dom har råd att röka, även smuggelcigg kostar ju.

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09
Bara enkel logik, detta är inte sovjet så dom är inte utkommenderade och dom lever inte på luft, kvarstår bara att dom åtminstone får ihop så det blir något över.

Eller har du något annat svar på att dom sitter där dag efter dag i sina trasor?

Att dom går iväg när dom röker förstår jag i detta antirökklimatet, det skulle väl vara spiken i kistan för deras verksamhet om dom syntes med en cigg i munnen, men dom är trots allt inte fattigare än att dom har råd att röka, även smuggelcigg kostar ju.

Jag har inget svar på det nej.
Trasor? De tiggare häromkring har inga trasor på sig, de är hela och rena och har ordentligt med kläder o filtar, och iPhones. :)
Jag försöker förstå hur det funkar men det kan nog bara de själva svara på.

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!