Tiggeriet i Sverige

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Jag har inget svar på det nej.
Trasor? De tiggare häromkring har inga trasor på sig, de är hela och rena och har ordentligt med kläder o filtar, och iPhones. :)
Jag försöker förstå hur det funkar men det kan nog bara de själva svara på.

Olika här, på landsbygden verkar trasiga kläder och skor trigga givarviljan, tråkigt nog för hon som lämnade kassen med kläder så vart det inte pengar i den, ombyte sker bakom butiken.

Är en ny på posten nu så hon kanske inte fick lika mycket efter den manövern, eller så har dom bara rullande schema, är inte där så ofta och lägger inte märke till dom men tjejen har utsikt från jobbet.
I stan ser dom lite mindre tärda ut, troligen beror det på antalet personer som kan ge.

Ju fler som passerar desto mindre viktigt verkar det bli att vara luggsliten, kvantitet före kvalité....

Min gissning är att antalet kommer minska framåt hösten, som vilken annan ny marknad som helst så blir det gärna en överetablering till en början men när allt har satt ( :D ) sig så kommer det vara färre som finns här, de attraktiva platserna kommer vara hårt reglerade av organiserade kedjor medans de oorganiserade som kommer på egen hand får hållas i utkanterna. Cynisk? NäääääH

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Större klyftor i samhället leder onekligen till att det blir ett tuffare samhällsklimat där våld, stölder och annat blir en konsekvens.

Jag är för dåligt insatt i hur tiggarna finansierar sina resor hit och hur stora kostnader de har för sitt uppehälle och hur mycket som blir över att skicka hem till sina familjer. Jag tror som sagt inte att det handlar om några större pengar. Problemet med tiggare från Rumänien är ett Europeiskt problem. Inget som bara berör Sverige.

Det handlar förmodligen inte om några större summor alls nej, per tiggare.

Men kan jag styra över 20-30 stycken så kan jag nog roffa åt mig en rejäl slant.

Enligt wikipedia så är genomsnittslönen per månad, innan skatt, i Rumänien 398 Euro. För sverige är siffran 2835 Euro. Utslaget på 30 dagar blir det 13 euro per dag för rumänien och 94 för sverige.

Dvs vad vi ser som "dåligt" betalt är utan tvekan en stor summa pengar för en rumän. 13 euro är nog inga problem att tigga till sig i Sverige. Kan de då tigga till sig kanske 30 euro så snackar vi mer än dubbelt så mycket som en genomsnittlig arbetarlön. För Bulgarien, som många också kommer ifrån, så är genomsnittslönen ÄNNU lägre. Då förstår man att det är en väldigt bra affärsidé att komma hit och tigga till sig en rätt så bra månadslön.

Och om varje tiggare får ihop 20 euro om dagen (vilket jag inte ser som omöjligt), och jag ser till att hjälpa 10 personer ta sig till Sverige för att tigga, mot att jag får hälften av allt de tjänar, klart som fan jag kan leva som en kung i Rumänien då. Jag får ju in en rumänsk månadslön på 4 dagar utan att lyfta ett finger. Jämförbart med att få in 26 500 SEK på 4 dagar.

Och kan de som "jobbar" åt mig få ihop 30 euro om dagen så tjänar de fortfarande bättre än genomsnittet hemma, även efter att de betalat mig.

Så själv tror jag inte det kommer minska sålänge det är lagligt och inte hela sverige är fullt från söder till norr.

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Så själv tror jag inte det kommer minska sålänge det är lagligt och inte hela sverige är fullt från söder till norr.

Du missar en detalj, antalet givare.

De tiggare som finns kommer få mindre av färre personer så de som inte sitter på bra platser kommer det vara synd om sen, på riktigt.
Min gissning är att redan nu är det fler här än vad gåvorna räcker till, kommer troligen bli vanligare med bråk om plats och kanske även lite aggressivare tiggeri i desperation.

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Du missar en detalj, antalet givare.

De tiggare som finns kommer få mindre av färre personer så de som inte sitter på bra platser kommer det vara synd om sen, på riktigt.
Min gissning är att redan nu är det fler här än vad gåvorna räcker till, kommer troligen bli vanligare med bråk om plats och kanske även lite aggressivare tiggeri i desperation.

Jo de större städerna är säkert på gränsen snart, men det finns nog många mindre städer och kvarter kvar tror jag. Sen får man ju inte glömma att de som åker hit förmodligen inte vet exakt vad det är de ger sig in på, eller hur situationen ser ut.
Lite som bärplockarna som typ varje år blir lurade av någon men likt förbaskat kommer det busslaster med dem nästa år igen.

De blir lurade att Sverige är det förlovade landet, men efter att ha tagit lånet och tagit sig hit så visar det sig halvt omöjligt att tjäna tillräckligt för att betala tillbaka. När man kommer hem ska man då erkänna att man blivit lurad och sprida den informationen till resten av landet.

Men absolut, aggressivare tiggeri och mer kriminalitet för att dryga ut dagskassan är definitivt framtiden om inget görs.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Iakttog en utanför ICA värtan runt nyår. Tre sedlar på 10 minuter, dvs >60 kr. Svårt att räkna ett snitt baserat på en iakttagelse men låt oss säga att det är 60kr/tim, det motsvarar en lön om ca 14000kr. Det är säkert det tre-femdubbla på Drottninggatan.

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Varför måste vissa härinne vara så förbaskat dryga när man ställer en seriös fråga? Jag ser bara nån snubbe som åker omkring och kollar på en massa lyxvillor. Det säger mig inget så därför frågade jag istället.
Jeeeez

Okej, ville bara ge marcus lite inspiration men de rumänska zigenarkåkarna kanske inte är hans smak eller ens passar in i djursholm vad vet jag:D

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Satt en enligt mig välmående tiggare utanför affärn igår, "get a job". När ja gick ut var han borta, kanske på intervju... Kan ju hoppas. Eller anstränga sig lite, samla burkar, typ..

600cc

Sporthojsnörd
Gick med
30 Sep 2007
Hoj
FZR600
Jag bor granne med ett tiggarläger som inhyser 10-15 personer. Det är fruktansvärt trevligt att gå utanför dörren och känna lukten av mänsklig avföring. I början satte kommunen ut en bajamaja när grannskapet klagade. Den användes ett tag men sen gick de tillbaka till att bajsa på asfalten istället.Det står förvisso några bilar på deras lägerplats men jag har aldrig sett dem användas så jag skulle tro att "leveransbilarna" bara används av vissa grupper. Oftast brukar vi hamna på samma buss på väg till jobbet så då står man där och gnuggar jackor mot varandra...

2Wheeldrive

Nu kör vi!
Gick med
9 Mar 2005
Hoj
BMW 850 GSA Triumph T100 Bonneville
Jag vet inte varför jag tycker synd om vissa tiggare och varför jag ogillar andra :va
Det känns så konstigt och jag har egentligen inget svar på det, det som jag har märkt är att jag ger aldrig pengar till en tiggare som ger mig "tyck synd om mig blicken" ! Sitter det någon som inte håller på och härjar och söker ögonkontakt så ger jag gladeligen bort en liten slant.
Nu tar jag en risk som skriver det här men jag gör det ändå, jag hatar män som tigger! jävla lata grisar!
Gå ut och fiska eller nåt, någon restaurang köper väl fisken av er.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Jag bor granne med ett tiggarläger som inhyser 10-15 personer. Det är fruktansvärt trevligt att gå utanför dörren och känna lukten av mänsklig avföring. I början satte kommunen ut en bajamaja när grannskapet klagade. Den användes ett tag men sen gick de tillbaka till att bajsa på asfalten istället.Det står förvisso några bilar på deras lägerplats men jag har aldrig sett dem användas så jag skulle tro att "leveransbilarna" bara används av vissa grupper. Oftast brukar vi hamna på samma buss på väg till jobbet så då står man där och gnuggar jackor mot varandra...

Kulturyttring.
Zigenare vill ha ett skithus var.

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Vem kom på den briljanta idén att släppa in Boratländer som Rumänien och Bulgarien i EU till att börja med? Finns det inte ekonomiska krav på medlemskap...?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Vem kom på den briljanta idén att släppa in Boratländer som Rumänien och Bulgarien i EU till att börja med? Finns det inte ekonomiska krav på medlemskap...?
Vem som kom på idén vet jag inte men när Göran Persson varnade för "social turism" så påstods det inte bara vara stötande utan också grundlöst. Samma journalister som hånade Göran får nu bajs i deras parker på Södermalm, vilket är roligt. :)

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Vem som kom på idén vet jag inte men när Göran Persson varnade för "social turism" så påstods det inte bara vara stötande utan också grundlöst. Samma journalister som hånade Göran får nu bajs i deras parker på Södermalm, vilket är roligt. :)
Samme Guran gick ut och erkände i sina memoarer att vår generation inte har nån pension att hoppas på så jag hoppas tiggarna bajar på gräsmattan på hans gods..
Själv ska jag börja langa horse och vapen när jag når pensionsåldern. Ponerat att det finns nåt samhälle kvar att sälja till..
Annars tänker jag leva på potatismjöl och rent hat!

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
Har nån fler än jag sett den där göken som traskar runt i tågvagnarna med en halv krycka, går kraftigt framåtlutad med raka ben och skramlar med pappmuggen?

Jag ger mig fan på att det inte alls är nåt fel på karln, rent anatomiskt ser allt korrekt ut. Om jag gick med en halv krycka, kroppen fälld 90 grader framåt med stela ben skulle jag också stappla fram. Så det är nog ännu en bluff i syfte att öka inkomsterna.

En sak är detta hejdlösa tiggeriet, men allt jävla lurendrejeri stör jag mig på oerhört.

BeyondEvil

*****ninja
Gick med
9 May 2012
Hoj
Vita faran!
Samme Guran gick ut och erkände i sina memoarer att vår generation inte har nån pension att hoppas på så jag hoppas tiggarna bajar på gräsmattan på hans gods..
Själv ska jag börja langa horse och vapen när jag når pensionsåldern. Ponerat att det finns nåt samhälle kvar att sälja till..
Annars tänker jag leva på potatismjöl och rent hat!

:rofl

Min plan, du har STULIT min plan! :fakta

Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...