Tiggeriet i Sverige

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Jag kan dock aldrig erinra mig över att någon försökt sälja Situation Stockholm på samma sätt...

Det är väsensskilt med svenska utsatta och dessa turister. Det är nästan förolämpande att nämna dem i samma sammanhang.

Jag såg en jävla kärring med hund i Mörby Centrum, hunden började sniffa på tiggaren, var på han tog sig ton, tror du kärringen bad han hålla käft?`Nej då, hon bad om ursäkt och gav pengar. :lol

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
Jag är verklifen tudelad i frågan. Men lutar emot att man inte skall ge pengar. Men vissa typer man stöter på speciellt ungdomar, som sitter där och man deras blickar säger: va gör jag i det här landet, o tigger? Men sicken affärsmodell att sitta o tigga. Att uppmuntra till det är mer stjälpning än hjälp. Tycker jag.
Men har man vistats i riktigt fattiga länder, o set skiten. Är det svårt att inte känna ett visst medlidande. Som en vän sa. Han blir förbannad på att man det känns som. Ett samvete tas i beslag o enda sättet att få det tillbaks, är att skänka pengar. Det suger.

Last edited:

- Jerker -

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2009
Hoj
Nej
Okej, tiggeriet finner inga gränser....

Nu har det tagit en ny vändning, man har börjat prångla ut nån jävla tidning och det formligen kryllar av romer som ska sälja denna skit. "Sofia" heter den, jag vet inte om det är rumänska textilförbundets medlemstidning eller vad fan det är men de metoder man använder börjar nu bli rejält integritetskränkande.

Tunnelbanan Sundbyberg i Stockholm, klockan runt 18.
7 minuter innan nästa södergående tåg kommer. På denna tid hinner en grupp om fyra romer trycka upp sagda blaska i nyllet på mig inte mindre än NIO gånger och ska ha pengar.
Jag avfärdar dom varje gång, för varje gång allt mer bryskt.
Trakasserierna fortsätter på tåget. Mellan Sundbyberg och Fridhemsplan, vilket tar ca 10 minuter, hinner samma grupp med ytterligare 6 närgågna försök. Den sista gången skriker jag nästan att hon ska fara åt helvete med sin jävla tidning, att jag inte är intresserad för 15 gången.

Vad i helvete, ska man behöva tåla sånt här?
Jag skiter i från vilket land människan kommer från, i inget civiliserat land ska någon behöva stå ut med såna här trakasserier oavsett från vem.
Jag kan dock aldrig erinra mig över att någon försökt sälja Situation Stockholm på samma sätt...

Det är en tidning som de ska börja sälja för 100 kronor. Upplägget är att de köper den för 20 kronor och får behålla överskottet. Vi får se när de inser att alla inte kan sälja samma sak på samma plats.

Det positiva är att de i alla fall erbjuder något. Det är ju bättre än att bara försöka se så miserabel ut som möjligt.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Det positiva är att de i alla fall erbjuder något. Det är ju bättre än att bara försöka se så miserabel ut som möjligt.

Vete tusan, vem bekostar projektet och vad är det förväntade resultatet? Fler eller färre hitresta? Kommer de kunna leva på det och köpa lägenheter i Stockholm City och börja betala skatt, eller vad är planen?

- Jerker -

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2009
Hoj
Nej
Vete tusan, vem bekostar projektet och vad är det förväntade resultatet? Fler eller färre hitresta? Kommer de kunna leva på det och köpa lägenheter i Stockholm City och börja betala skatt, eller vad är planen?

Ser ut att vara ett privat initiativ.

http://www.dn.se/ekonomi/banker-nekar-pengar-fran-eu-migranter/

De kommer bara bli fler när det finns några kronor till att skramla ihop. Fast nu när de bosätter sig i innerstan och förslummar delar av stan så lär folk med lite inflytande tröttna.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Ser ut att vara ett privat initiativ.

http://www.dn.se/ekonomi/banker-nekar-pengar-fran-eu-migranter/

De kommer bara bli fler när det finns några kronor till att skramla ihop. Fast nu när de bosätter sig i innerstan och förslummar delar av stan så lär folk med lite inflytande tröttna.

Både och, man kan ju hoppas, men de har suttit i Karlaplansallén i över ett år och förpestat för samhällsbärarna så jag vete tusan vad som krävs. Som tidigare rapporterat är de i fjällen, Sälen i alla fall, nu så någon gång kommer väl droppen. Skall vi gissa att när de sitter i vägen på Sandhamn på Volvo Ocean Race starten så kommer någon ta bladet från munnen?

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Problemet är inte som det ser ut idag, utan hur det kommer se ut i framtiden.
Och som med det mesta så är det enklare att styra skutan rätt nu än om 2 år när det ser ut som många andra länder i Europa med rån och stölder.

Enkelt, ut ur eu.

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Både och, man kan ju hoppas, men de har suttit i Karlaplansallén i över ett år och förpestat för samhällsbärarna så jag vete tusan vad som krävs. Som tidigare rapporterat är de i fjällen, Sälen i alla fall, nu så någon gång kommer väl droppen. Skall vi gissa att när de sitter i vägen på Sandhamn på Volvo Ocean Race starten så kommer någon ta bladet från munnen?

Jag kanske skulle offra mig och köra skytteltrafik ner till tennisveckan i Båstad i sommar? Win-win tänker jag, tiggarna försvinner från Halmstad samtidigt som de tjänar en jävla massa pengar på alla med rosa pikétröjor och backslick.

Enkelt, ut ur eu.

Ja frågan är om det är så enkelt att genomföra?

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Jag kanske skulle offra mig och köra skytteltrafik ner till tennisveckan i Båstad i sommar? Win-win tänker jag, tiggarna försvinner från Halmstad samtidigt som de tjänar en jävla massa pengar på alla med rosa pikétröjor och backslick.

Säkert inte enkelt, men knappast omöjligt.

Skulle vara roligt att se siffror på hur mycket svensk export har gynnats av eu.

se_net_exports_1998-2011.png

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM

Kör dem till Tylösand, ju fler helylleidyller som får EU-feeling desto bättre.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Det är en tidning som de ska börja sälja för 100 kronor. Upplägget är att de köper den för 20 kronor och får behålla överskottet. Vi får se när de inser att alla inte kan sälja samma sak på samma plats.

Vi här uppe i veganfeministvänsterstan Umeå är redan ett steg före er där.
Här trycktes en tidning som hette Dik Manouch (eller något ditåt) och lämmnades på kyrkorna så att dom skulle kunna dela ut dom till dom tiggare som skulle sälja dom på stan sen.

Problemet var bara att tiggarhövdingen kom dit i sin 130000krs husbil och lastade alla tidningarna, sedan sålde han dom till tiggarna som skulle ha fått hämta dom gratis....
(Edit: det är visst inte klart om han använde husbussen eller om han lastade sin BMW full med tidningar)

En riktig entrepenör det där, det drygade säkert ut intäkterna han har från uthyrningen av husvagnar och bilar han också servar tiggarna med..

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Vi här uppe i veganfeministvänsterstan Umeå är redan ett steg före er där.
Här trycktes en tidning som hette Dik Manouch (eller något ditåt) och lämmnades på kyrkorna så att dom skulle kunna dela ut dom till dom tiggare som skulle sälja dom på stan sen.

Problemet var bara att tiggarhövdingen kom dit i sin 130000krs husbil och lastade alla tidningarna, sedan sålde han dom till tiggarna som skulle ha fått hämta dom gratis....
(Edit: det är visst inte klart om han använde husbussen eller om han lastade sin BMW full med tidningar)

En riktig entrepenör det där, det drygade säkert ut intäkterna han har från uthyrningen av husvagnar och bilar han också servar tiggarna med..
Husbilsföraren är en produkt av strukturell rasism och genusfientlig allianspolitik.

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Inget om tiggeri, men om de krafter som hela tiden drar rasistkort, ser mansgrisar bakom varje krök och vägrar se hur det kan finnas något negativt i världen förutom vita kristna män.
Slutet är nära... http://hbl.fi/nyheter/2015-02-24/725261/jamstalld-snorojning-blir-vanligare-i-sverige
Dumheten har snart nått en kritisk punkt där idioti är normen och hela det demokratiska samhället därmed imploderar och tas över av någon typ av tänkande individer med en helt annan agenda än demokrati.
Människor verkar ha slutat tänka helt. Jämställd snöröjning!? :crash

Lite fredagsbitter. Hade fastedag igår...

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Något om tiggeri, Per >Gudmundsson skrev - som vanligt - klockrent i gårdagens SvD och idag mötte han AFA i SvT morgon:

I början av februari kunde Stockholms stad räkna till 44 bosättningar på trottoarer och under viadukter, i parker och i skogsområden, där omkring 500 hitresta EU-medborgare hade slagit läger under vistelsen i staden. Förra året fanns det 17. De flesta bosättningarna är belägna på Norrmalm, Kungsholmen och i Enskede-Årsta-Vantör.

Det berättar Dagens Nyheter (25/2), där också det moderata oppositionsborgarrådet Anna König Jerlmyr vädjar till riksdag och regering att ändra lagstiftningen, så att bosättningarna med tiggare lättare kan avhysas.

”Med dagens lagstiftning räcker det med att de flyttar några meter, då måste markägaren komma in med en ny ansökning till Kronofogden”, säger Anna König Jerlmyr till DN.

Hon har givetvis rätt. Enskilda måste ha rätt att freda sin egendom, även i de fall där det är osedvanligt synd om inkräktaren. På samma sätt måste kommunen ha möjlighet att upprätthålla ordning på de gemensamma ytorna.

Men det är ofattbart att det har tillåtits gå så här långt. Redan i dag finns det nämligen en rad lagar och regler som inte upprätthålls, men som om de åtföljdes skulle ha avsevärd effekt.

Det är inte tillåtet att lägga sig att sova utanför McDonalds på Norrmalmstorg. Det är inte förenligt med ordningsreglerna att belamra trottoaren med sitt bohag. Det är inte lagligt att slå läger i parker, att skräpa ner eller att bygga små skjul i skogspartierna.

De senaste åren har den allmänna debatten dock kantrat på ett sätt som har lett till att ordningsmakten har retirerat av hänsyn till opinionsvindar och mediedrev. Lagarna och reglerna efterlevs inte längre, av rädsla för beskyllningar om att bedriva häxjakt på Europas fattigaste. Samhället skickar därmed signalen att det är fritt fram för hitresta tiggare, varför företeelsen växer.

Men dessa är regler som gäller alla och envar. Att upprätthålla dem är inte att jaga romer med blåslampa. Det är att värna rättsstatens fundament att verka för att lagen ska gälla, lika för alla.

Det rödgrönrosa styret i staden anser dock att ”avhysningar ska undvikas i största möjliga utsträckning”, som det står i budgeten. Det är en inställning som förvärrar misären på Stockholms gator.

Den politiska viljan på lokal nivå spelar roll. Några har kanske noterat avsaknaden av barn, tiggande på Stockholms gator eller i misären i lägren. Så ser det inte ut i hela landet. Det beror på en viljeansträngning från staden, och tydliga signaler till dem som annars tänkt resa hit och utsätta barn för en på alla sätt olämplig och farlig tillvaro.

Tiggarna anpassade sig snabbt till regelverket. Det går att påverka.

Man ska inte utesluta möjligheten att återinföra förbudet mot tiggeri, om det anses nödvändigt. Inte heller ska man vifta bort oppositionsborgarrådet Anna König Jerlmyrs vädjan till lagstiftarna.

Men frågan är om vi inte först ska följa de lagar och regler som redan finns. I Utlänningslagen (2005:716) 8 kap 2§, exempelvis, ges polismyndigheten rätt att avvisa personer ”om det kan antas att han eller hon under vistelsen i Sverige eller i något annat nordiskt land inte kommer att försörja sig på ett ärligt sätt”. Formuleringen om ”ett ärligt sätt” är särskilt ägnad att inrymma försörjningsvägar som inte är specifikt olagliga men som likväl inte anses önskvärda, utan snarare ses som företeelser vi önskar motverka.

Innan vi börjar utreda nya förbud kanske vi ska plocka fram lagboken. Det förfarandet har också fördelen att det går snabbare. Med nuvarande takt kan antalet bosättningar ha ökat till över 100 nästa år.

Jag tycker alla som tycker Per är bra skall skicka ett uppmuntrande mail, han lär få sin beskärda del av PK-skiten mulad i fejset så bjud på lite nätkärlek. per.gudmundson@svd.se

http://www.svd.se/opinion/ledarsidan/lag-galler-aven-for-tiggare_4360265.svd

Oklart om SvT-sändningen ligger ute, jag hittar den inte än och om den kommer ut så var det ca 0750 http://www.svt.se/gomorron-sverige/, men det var i alla fall den sedvanliga morgonpanelen med indignerad Helle Klein, reserverad Birger Schlaug och kristallklar Per Gudmundsson. Tiggarfrågan fick väldigt lite utrymme men Helle hann minsann utbrista än det ena och än det andra spelade utbrottet.

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Kör dem till Tylösand, ju fler helylleidyller som får EU-feeling desto bättre.

Tylösand är alldeles för nära mitt eget hem. Har dem hellre på andra sidan bukten. Tennisveckan i Båstad får sin beskärda del privilegierade (bortskämda) stockholmare ändå så ett 30-tal rumäner och bulgarer skulle nog märkas.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Tylösand är alldeles för nära mitt eget hem. Har dem hellre på andra sidan bukten. Tennisveckan i Båstad får sin beskärda del privilegierade (bortskämda) stockholmare ändå så ett 30-tal rumäner och bulgarer skulle nog märkas.

Jag tycker det är värt ett försök men hoppas inte på för mycket, vartenda privilegierat överklassområde i Stockholm har fått en rejäl dos EU :)

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO