Han kunde väl lika gärna dela med sig av sin egen historia?Du menar att de tre första orden i inlägget var otydliga?
Att man delar något med andra säger ju inte om det är något eget eller någon annans man delar.
Han kunde väl lika gärna dela med sig av sin egen historia?Du menar att de tre första orden i inlägget var otydliga?
Jag har inte fördömt någon åsikt om tiggeri, jag har vänt mig mot att man tycker att det skulle vara kul det som totoro berättade som en självupplevd historia och jag gör det utifrån en ganska klar och allmänt accepterad syn på rätt och fel.
Jag vänder mig också mot de, inkl, dig, som i detta fall ska hacka på personer som anser det onödigt att kränka tiggare, oavsett vad man tycker om dem och samtidigt då flytta fokus till mindre viktiga saker som pantsystemets vara eller inte vara. Det är ju faktiskt till att undvika kärnan i det hela: är det ok eller inte att lura en person på det sättet?
Att du inte förstår harangen om Breivik och IS förvånar mig då det är en kommentar till din uppfattning om att moraliskt försvarbara handlingar skulle vara de som vi vågar visa upp. Breivik och IS har ju just det gemensamt: de vill visa upp vad de gör vilket: Enligt din norm, skulle göra deras handlande då vara moraliskt försvarbart. Breivik och IS anser ju faktiskt att de inte gör något moralsikt förkastligt. Helt ärligt tror jag inte du håller med dem trots din definition för moraliskt beteende, även om den inte är helt kass. Jag föredrar dock den gyllene regeln...
Han kunde väl lika gärna dela med sig av sin egen historia?
Att man delar något med andra säger ju inte om det är något eget eller någon annans man delar.
Du menar att de tre första orden i inlägget var otydliga?
Jag delar med mig av mina egna upplevelser ibland jag med...
Blir tjatigt att upprepa sig.
Så kolla http://www.sporthoj.com/forum/showt...et-i-Sverige&p=6175162&viewfull=1#post6175162
Jaja ingår man i er klubb av inbördes beundran kan jag förstå att det aldrig blir missförstånd. Alla kan ju inte vara perfekta internetriddare.
och alla på internet skriver alltid korrekt svenska.
och alla på internet skriver alltid korrekt svenska.
Av någon anledning tycker jag att det är rätt kul att debattera med dig...Angående IS och Breivik, OK nu är jag med, men det mått jag nämner på moral handlar inte om att alal som står för det de gör är moraliskt acceptabla, det handlar om att man inför sig själv vid tvekan om vad som är moraliskt rätt eller inte kan fråga sig "Behöver jag dölja det jag nu skulle kunna göra i det fall jag gör det?", om svaret är "Ja" - då är du förmodligen/ofta på tunn moralisk is.
Av någon anledning tycker jag att det är rätt kul att debattera med dig...
Får kanske ta upp det med min terapeut!
jag skrev att jag tycker det är kul och intressant inte att jag är enig!Det är också för mig glädjande; att kunna sprida tillfredsställelse även i fiendelägret alltså.
För övrigt är jag förvånad att du inte kände igen definitionen, jag hade fått för mig att den är vedertagen, trodde du var mästare på att sitta och älta akademiska exempel och teoretiska exempel?
Jag skrev inte att du är enig heller!jag skrev att jag tycker det är kul och intressant inte att jag är enig!
Visst är den vedertagen och jag använder den själv i förhållande till min son. Enkel och konkret. Svagheten är att den definitionen egentligen bara fokuserar på konsekvenser för dig av ditt beteende. Och utifrån den är ju det som totoro tog upp inte ett problembeteende, utifrån gyllene regeln är det det.
Nog om detta, nu blir det till att jobba!
Det är också för mig glädjande; att kunna sprida tillfredsställelse även i fiendelägret alltså.
För övrigt är jag förvånad att du inte kände igen definitionen, jag hade fått för mig att den är vedertagen, trodde du var mästare på att sitta och älta akademiska- och teoretiska exempel?
EDIT:
Angående etik och moral, det här blir väldigt lösryckt nu, kapitlet är långt, säg till om du vill ha hela:
Is the practice such that it is hidden so as not to arouse criticism? As
soon as it is felt that a behaviour must be hidden from others within the
organisation, it is clearly open to ethical scrutiny.
Detta rör alltså moral och beslut i kapitlet "Developing Ethical Behaviour in Our Leaders" i en managementbok jag har.
Verkligheten är förstås mer komplex än så här, det finns saker man kan göra som är OK att berätta för vissa men inte för andra. Moral är som bekant inte absolut, men även här finns vägledning att finna i litteraturen förstås (för att inte tala om i Heliga skrifter!):
View attachment 420929
Så, om totoro (eller vem som nu var lite taskig mot tiggaren) är utilitarist så kan man säga att beteendet var moraliskt försvarbart men under förutsättningen att det leder till något gott, och det är väl möjligen tveksamt om det leder till minskat tiggeri om man en gång är taskig mot en tiggare. Å andra sidan, om miljön för tiggare överlag är mindre gynnsam så kommer tiggeriet minska över tid och det är enligt mig högst önskvärt.
Jag har även för sakens skull repeterat Guds 10 budord denna morgon och där står verkligen ingenting om tiggare eller pantburkar, däremot står det att man inte får stjäla, men hur var det nu, var den beskrivna situationen stöld?
Det var nog samma "studie" som jag läste.Jag skrev inte att du är enig heller!
Tillbaka till ämnet, SVT text påstår att någon norsk (!) studie "krossar myter" om tiggarna.
$1000 question:
Vem stod bakom?
Triumph Speed Triple 30 år
Tiden flyger, som man säger... |
|
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield
Royal Enfield har tagit ste... |
|
MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION
MV Agusta firar sitt 80-års... |
|
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
EICMA 2024: Yamaha
Yamaha gasar på friskt infö... |
|
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|
Yamaha Tracer 9 uppdateras
Sporttouring-modellerna TRA... |
|
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |