Tiggeriet i Sverige

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Ort
Där vägen tar slut
Hoj
Kawasaki Zx1200
Ordklyveri. Men att dela på internet menas att skicka nåt vidare. Nåt man hittat på nätet
Behöver inte inte vara ens egen historia. Och är oftast inte de heller. Men ledsen om folk trodde storyn var min:gråta
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Jag har inte fördömt någon åsikt om tiggeri, jag har vänt mig mot att man tycker att det skulle vara kul det som totoro berättade som en självupplevd historia och jag gör det utifrån en ganska klar och allmänt accepterad syn på rätt och fel.
Jag vänder mig också mot de, inkl, dig, som i detta fall ska hacka på personer som anser det onödigt att kränka tiggare, oavsett vad man tycker om dem och samtidigt då flytta fokus till mindre viktiga saker som pantsystemets vara eller inte vara. Det är ju faktiskt till att undvika kärnan i det hela: är det ok eller inte att lura en person på det sättet?

Att du inte förstår harangen om Breivik och IS förvånar mig då det är en kommentar till din uppfattning om att moraliskt försvarbara handlingar skulle vara de som vi vågar visa upp. Breivik och IS har ju just det gemensamt: de vill visa upp vad de gör vilket: Enligt din norm, skulle göra deras handlande då vara moraliskt försvarbart. Breivik och IS anser ju faktiskt att de inte gör något moralsikt förkastligt. Helt ärligt tror jag inte du håller med dem trots din definition för moraliskt beteende, även om den inte är helt kass. Jag föredrar dock den gyllene regeln...

Väderkvarnar, much?
 

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Ort
Ö-vik
Hoj
Trampcykel...
Jaja ingår man i er klubb av inbördes beundran kan jag förstå att det aldrig blir missförstånd. Alla kan ju inte vara perfekta internetriddare. :)
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Jaja ingår man i er klubb av inbördes beundran kan jag förstå att det aldrig blir missförstånd. Alla kan ju inte vara perfekta internetriddare. :)

Skillnaden är att min lilla klubb inte rusar huvudstupa in i något utan att ha lite på benen. Sen är förvisso min lilla klubb ytterst liten, när mitt frånfälle inträder upplöses den till följ av brist på medlemmar.

Sen var det knappast jag som hoppades på att vara riddaren på den vita hästen som kom till undsättning för den påhittade stackaren i den uppdiktade historien....
 

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Ort
Ö-vik
Hoj
Trampcykel...
Att ni ävles så ut å de grövsta för att få försvara att ni tycker det var roligt med en historia där någon jävlades med en annan människa (tiggare/utländsk såklart, hur kul hade det annars varit kan man undra?) är beundrandsvärt.
 

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Ort
Skåne
Hoj
Mille
Angående IS och Breivik, OK nu är jag med, men det mått jag nämner på moral handlar inte om att alal som står för det de gör är moraliskt acceptabla, det handlar om att man inför sig själv vid tvekan om vad som är moraliskt rätt eller inte kan fråga sig "Behöver jag dölja det jag nu skulle kunna göra i det fall jag gör det?", om svaret är "Ja" - då är du förmodligen/ofta på tunn moralisk is.
Av någon anledning tycker jag att det är rätt kul att debattera med dig...
Får kanske ta upp det med min terapeut!
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Av någon anledning tycker jag att det är rätt kul att debattera med dig...
Får kanske ta upp det med min terapeut!

Det är också för mig glädjande; att kunna sprida tillfredsställelse även i fiendelägret alltså.

För övrigt är jag förvånad att du inte kände igen definitionen, jag hade fått för mig att den är vedertagen, trodde du var mästare på att sitta och älta akademiska- och teoretiska exempel?

EDIT:
Angående etik och moral, det här blir väldigt lösryckt nu, kapitlet är långt, säg till om du vill ha hela:

Is the practice such that it is hidden so as not to arouse criticism? As
soon as it is felt that a behaviour must be hidden from others within the
organisation, it is clearly open to ethical scrutiny.

Detta rör alltså moral och beslut i kapitlet "Developing Ethical Behaviour in Our Leaders" i en managementbok jag har.

Verkligheten är förstås mer komplex än så här, det finns saker man kan göra som är OK att berätta för vissa men inte för andra. Moral är som bekant inte absolut, men även här finns vägledning att finna i litteraturen förstås (för att inte tala om i Heliga skrifter!):
Skärmklipp.JPG

Så, om totoro (eller vem som nu var lite taskig mot tiggaren) är utilitarist så kan man säga att beteendet var moraliskt försvarbart men under förutsättningen att det leder till något gott, och det är väl möjligen tveksamt om det leder till minskat tiggeri om man en gång är taskig mot en tiggare. Å andra sidan, om miljön för tiggare överlag är mindre gynnsam så kommer tiggeriet minska över tid och det är enligt mig högst önskvärt.

Jag har även för sakens skull repeterat Guds 10 budord denna morgon och där står verkligen ingenting om tiggare eller pantburkar, däremot står det att man inte får stjäla, men hur var det nu, var den beskrivna situationen stöld? :)
 

Bifogat

  • Skärmklipp.JPG
    Skärmklipp.JPG
    70.2 KB · Visningar: 43
Last edited:

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Ort
Skåne
Hoj
Mille
Det är också för mig glädjande; att kunna sprida tillfredsställelse även i fiendelägret alltså.

För övrigt är jag förvånad att du inte kände igen definitionen, jag hade fått för mig att den är vedertagen, trodde du var mästare på att sitta och älta akademiska exempel och teoretiska exempel?
jag skrev att jag tycker det är kul och intressant inte att jag är enig!
Visst är den vedertagen och jag använder den själv i förhållande till min son. Enkel och konkret. Svagheten är att den definitionen egentligen bara fokuserar på konsekvenser för dig av ditt beteende. Och utifrån den är ju det som totoro tog upp inte ett problembeteende, utifrån gyllene regeln är det det.
Nog om detta, nu blir det till att jobba!
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
jag skrev att jag tycker det är kul och intressant inte att jag är enig!
Visst är den vedertagen och jag använder den själv i förhållande till min son. Enkel och konkret. Svagheten är att den definitionen egentligen bara fokuserar på konsekvenser för dig av ditt beteende. Och utifrån den är ju det som totoro tog upp inte ett problembeteende, utifrån gyllene regeln är det det.
Nog om detta, nu blir det till att jobba!
Jag skrev inte att du är enig heller!

Tillbaka till ämnet, SVT text påstår att någon norsk (!) studie "krossar myter" om tiggarna.

$1000 question:
Vem stod bakom?

:D :D :D
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Det är också för mig glädjande; att kunna sprida tillfredsställelse även i fiendelägret alltså.

För övrigt är jag förvånad att du inte kände igen definitionen, jag hade fått för mig att den är vedertagen, trodde du var mästare på att sitta och älta akademiska- och teoretiska exempel?

EDIT:
Angående etik och moral, det här blir väldigt lösryckt nu, kapitlet är långt, säg till om du vill ha hela:

Is the practice such that it is hidden so as not to arouse criticism? As
soon as it is felt that a behaviour must be hidden from others within the
organisation, it is clearly open to ethical scrutiny.

Detta rör alltså moral och beslut i kapitlet "Developing Ethical Behaviour in Our Leaders" i en managementbok jag har.

Verkligheten är förstås mer komplex än så här, det finns saker man kan göra som är OK att berätta för vissa men inte för andra. Moral är som bekant inte absolut, men även här finns vägledning att finna i litteraturen förstås (för att inte tala om i Heliga skrifter!):
View attachment 420929

Så, om totoro (eller vem som nu var lite taskig mot tiggaren) är utilitarist så kan man säga att beteendet var moraliskt försvarbart men under förutsättningen att det leder till något gott, och det är väl möjligen tveksamt om det leder till minskat tiggeri om man en gång är taskig mot en tiggare. Å andra sidan, om miljön för tiggare överlag är mindre gynnsam så kommer tiggeriet minska över tid och det är enligt mig högst önskvärt.

Jag har även för sakens skull repeterat Guds 10 budord denna morgon och där står verkligen ingenting om tiggare eller pantburkar, däremot står det att man inte får stjäla, men hur var det nu, var den beskrivna situationen stöld? :)

Det lustiga med de etablerade tolkningarna av moral är att precis allt är moraliskt accepterbart bara man tillhör rätt grupp.............
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Jag skrev inte att du är enig heller!

Tillbaka till ämnet, SVT text påstår att någon norsk (!) studie "krossar myter" om tiggarna.

$1000 question:
Vem stod bakom?

:D :D :D
Det var nog samma "studie" som jag läste.
Man hade frågat tiggare:
"Är du rik?"
"Är det synd om dig?"

Nästa "studie" kommer att krossa myten om att de flesta dömda brottslingarna är skyldiga.
 
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top