Till alla som vistas i trafiken!

marie

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2006
Ort
I ett tält
Hoj
cbr 1000rr '08
Skitbra skrivet. Skickar vidare detta till min kara slakt och vanner hemma. Ser framemot att komma hem till lilla Sverige!
 

Pippi

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jul 2004
Ort
Tyresö
Hoj
Troll
Inge fel att vara vänlig och trevlig i trafiken:tummenupp
men tyvärr så är en hojåkare för de flesta bilister en idiot som inte tänker på sin familj:näsblod att bara ge tröttnar man på,sitter man på hojen är alla bilister tänkbara nollkollare= överlevnadsinstinkt statoil tyresö hopplös brukar åka bakvägen bakom ica till rödlyset.såg dig på tyresövägen häromdan
kan inte finnas så många andra röd-vita gixxrar i tyresö.
MVH

Ja, visst är det så, just därför skrev jag detta. "morsan" Du får gärna klippa klistra insändare, jag har inte tid möjligheten för tillfället...

Dessvärre var det inte jag då jag i gårkväll (onsdag) klädde på mig stället för första gången i vår och tog en promenad med min sambo till garaget för att sätta i batteriet och köra och tanka... Lagom kort sväng att börja med hehe. Så startar den inte... tillslut är är både jag och hojen sur så, ur med batteriet och upp på ny laddning över natten. Kommer ner idag och sätter i batteriet och min älskare startar nästan omgående! UNDERBART!!! Så i helgen blir det första turen för i år :tummenupp :tummenupp :tummenupp

Du skriver väl, är klarsynt och mogen i ditt sätt att tänka och agera i trafiken.

Det händer allt för ofta när man är ute och åker bil att man funderar hur man skulle hanterat vissa situationer om man istället suttit på en MC. Exempelvis om en bil plötsligt svänger till eller liknande. Ett klockrent exempel hände mig för någon vecka sedan. Jag befann mig i rondellen, men bilen som skulle in väjde inte. Asfalten var inte speciellt välstädad, utan det fanns grus osv. Hade jag suttit på en MC vore risken stor att jag bromsat omkull mig. Men i en bil blir inte situationen lika alarmerande. Därför brukar jag, när jag kör bil, tänka efter hur jag skulle gjort om jag just nu istället suttit på en MC.

Men förutom hur bilister och andra "stora" trafikanter beter sig, och är nonchalanta, så blir jag lika besviken varje gång jag ser någon mc-broder eller syster bete sig som ett förvuxet barn i trafiken.

Jag tror detta är en känslig samverkan mellan bilister, lastbilsförare och mc-förare. Jag tror icke-mc-förare ser mc-förare som "det där övriga" i trafiken. Man har inte lika stor respekt för en mc-förare.

Denna respekt tror jag vi alla kan hjälpa till för att bygga upp. Genom föredömligt beteende, visa att vi är mogna, och att vi faktiskt har lite mer utbildning. Visar vi att vi är medvetna om vår litenhet och känslighet i trafiken så kommer övriga trafikanter att bygga upp ett förtroende för oss.

Om vi däremot visar att vi inte bryr oss, racear, åker på bakhjul i korsningar och innerstaden, ligger och pressar i ytterfil etc, idiotiska omkörningar, kör fort, så förlorar vi den respekten hos andra trafikanter. Vi visar ju inte själva att vi bryr oss om oss själva.

Pippi: Ut med dig i tidningarna, du skriver väl, och jag gissar att du även talar väl.


Tack så mycket och jag håller fullständigt med dig. Visst är det så att vi mc-förare måste föregå med gott exempel vilket vi har varit inne på tidigare. Visst hornen växer, men välj dina tillfällen!!!

Som jag skrivit tidigare, sprid gärna denna text, länk, brev till allmänheten, någon kanske börjar använda blinkers eller se i döda vinkeln fler gånger osv. Det är nog lätt som mc, bil och lastbils-förare att se trafiken på ett annat sätt då man befinner sig i den dagligen, men som sagt kan vi alla få EN som tänker efter en gång extra så är det kanske 1000 personer som sprider det vidare och helt plötsligt så har vi kanske räddat ett liv...

Jag skall själv skriva ut denna och sätta upp den på jobbet i morgon :)
 
Last edited:

morsan

Grinig gråhårig käring
Gick med
6 Sep 2006
Ort
Älvdalen
Hoj
Honda FT 500
Upp igen!
Helios, din tur i morgon :)
Jo, jag ska kopiera och skicka till tidningarna, men det får försvinna lite mera snö först.
Jag såg hela 2 MC idag som inte var Off-road eller Supermotard så våren kommer nog hit också :D
 

Pippi

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jul 2004
Ort
Tyresö
Hoj
Troll
Upp igen!
Helios, din tur i morgon :)
Jo, jag ska kopiera och skicka till tidningarna, men det får försvinna lite mera snö först.
Jag såg hela 2 MC idag som inte var Off-road eller Supermotard så våren kommer nog hit också :D

Härligt! Själv ska jag ut en sväng om ett par timmar :D
 

Pippi

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jul 2004
Ort
Tyresö
Hoj
Troll
Pippi, hur var det?

Kommer ner och tar ut pärlan. Startar och vi är redo att dra. Lägger i en växel och han bara dör... Gör om samma sak igen med samma resultat... Killen skruvar och fixar men ingen förändring så de va bara att rulla upp honom i garaget igen... Vette tusan när jag ska få ut på vägarna....

Någon som kan komma förbi tyresö och fixa ;) ;) ;)
 

morsan

Grinig gråhårig käring
Gick med
6 Sep 2006
Ort
Älvdalen
Hoj
Honda FT 500
Du har inte en sådan där MC som dör om man lägger i växeln om den står på stödet? Jag har läst att det finns sådana här på SH :rodnar
 

Pippi

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jul 2004
Ort
Tyresö
Hoj
Troll
Du har inte en sådan där MC som dör om man lägger i växeln om den står på stödet? Jag har läst att det finns sådana här på SH :rodnar


Nix, de sitter i någontilg annat... Vet inte vad de kan va... Har sprayat 5-56 och skall ner o testa igen i morgon. Idag har det vart barnkalas och grillmiddag så hojen har fått vila.

Trevlig kväll!
 

morsan

Grinig gråhårig käring
Gick med
6 Sep 2006
Ort
Älvdalen
Hoj
Honda FT 500
Upp upp upp!
Läser man olyckstråden är det viktigare än någonsin förr att detta skickas till tidningarna!
 

GyroTarzan

Always Coca Cola
Gick med
30 Apr 2006
Ort
Kalmar
Hoj
Yamaha R1 -00 + Kawasaki ZX9R -95
Mkt bra inlägg, ska tänka på det när jag ska ut med hojen. Någon skrev tidigare i tråden att han hade barn hemma, å samma gäller mig, har 3 st underbara barn + sambo som väntar på mig när jag är ute å kör som jag bara måste hem till.
 

Lundberg

Nu har jag verkligen en drömhoj!
Gick med
9 Oct 2006
Ort
Åkersberga
Hoj
Honda CBR600F 2011
Ja, då är våren äntligen här.

Hej Pippi,


Jag tycker det är helt underbart det du skriver! Och jag känner igen mig framför allt med att jag sedan jag tog båge kortet (förra året) har börjat visa "alla" mer hänsyn i trafiken och jag blir inte längre lika uppretad när någon tränger sig förbi eller liknande! Jag försöker istället göra det bästa av situationen! Jag har blivit otroligt noga med att visa var jag ska genom att blinka tydligt och anpassa bilen och farten och mitt körsätt för att även fysiskt visa med hela mitt kör sätt vad jag vill och vart jag ska!

Tyvärr finns det många idioter i trafiken (främst bilister) som tror att dem är minipoliser tänk om man kunde få bort dem i trafiken vad mycket bättre allt skulle vara!

TILL ALLA kör med huvudet, gasa på dem rätta ställena för att köra helt lagligt tror jag alla vet att det nästan är omöjligt! Och bromsa på dem rätta ställena också!

Låt denna sommar bli en rekord sommar i minst antal olyckor!
 

Pippi

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jul 2004
Ort
Tyresö
Hoj
Troll
Hej Pippi,


Jag tycker det är helt underbart det du skriver! Och jag känner igen mig framför allt med att jag sedan jag tog båge kortet (förra året) har börjat visa "alla" mer hänsyn i trafiken och jag blir inte längre lika uppretad när någon tränger sig förbi eller liknande! Jag försöker istället göra det bästa av situationen! Jag har blivit otroligt noga med att visa var jag ska genom att blinka tydligt och anpassa bilen och farten och mitt körsätt för att även fysiskt visa med hela mitt kör sätt vad jag vill och vart jag ska!

Tyvärr finns det många idioter i trafiken (främst bilister) som tror att dem är minipoliser tänk om man kunde få bort dem i trafiken vad mycket bättre allt skulle vara!

TILL ALLA kör med huvudet, gasa på dem rätta ställena för att köra helt lagligt tror jag alla vet att det nästan är omöjligt! Och bromsa på dem rätta ställena också!

Låt denna sommar bli en rekord sommar i minst antal olyckor!



Ja visst är det så! Dock så blir jag fortfarande arg på dem som tränger sig före vid blixtlås eftersom det leder till många av köerna i Stockholm. Men självklart svär jag inte lika mycket nu som innan jag körde lastbil och hoj. Det är nästan så att jag tycker synd om många för att dem inte har tillräckligt logiskt tänkande och även för lite utbildning/kunskap om trafiken.

Vi kommer aldrig bli av med någon som befinner sig i trafiken , snarare tvärtom, de kommer bli fler då många lär av sina föräldrar osv. Därför är det extra viktigt att sprida budskapet i första inlägget och som jag sagt tidigare:

KOPIERA GÄRNA; SÄTT UPP PÅ JOBBET, MAILA VÄNNER OCH BEKANTA... osv

För Er information så körde jag min första sväng idag, dock på min sambos hoj, men ååååååhhhhhhh vad underbart det är!!!
 

morsan

Grinig gråhårig käring
Gick med
6 Sep 2006
Ort
Älvdalen
Hoj
Honda FT 500
Nu har iaf jag kopierat texten och sparat den som ett Word-dokument :)
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top