Till alla som vistas i trafiken!

morsan

Grinig gråhårig käring
Gick med
6 Sep 2006
Ort
Älvdalen
Hoj
Honda FT 500
Bra! Jag ska skicka en sväng har i Dalarna om några dagar :) Vi har kallt här igen :(
 

Pippi

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jul 2004
Ort
Tyresö
Hoj
Troll
Skickat till Insider

Hej Robert och alla andra som jobbar med Insider!


Detta är någonting som borde belysas betydligt mycket mer! Vägverket lägger ut sandhögar utan att markera att de finns och om Ni läser i denna tråd;



http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=151044&highlight=halt+m%F6rby



så förstår Ni säkert att vi vanliga hojåkare blir förbryllade.



Även denna tråd upplyser om hur snett vinklat det är i olycksstatistiken; http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=151318


Då vi försöker hitta på evenemang för att få bort "buset" från gatan så händer detta:



http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=131872&highlight=stuntkv%E4ll



Det som hände var att de satte upp en flygande besiktning i samband med detta evenemang och en polis fick sparken för att han stod upp för hojåkarna. OK om polisen haft en flygande besikting lite längre bort men vad detta ledde till var att de flesta åkte till de sedvanliga ställena; Tyresö, Skogskyrkogården och Sveavägen för att fortsätta buset på gatan...



Då det är så otroligt lätt utbildning för att ta sitt B-körkort och man behöver inte gå någon "avrostningskurs" fast man inte kört bil på många år. Statistiken säger att de flesta singel olyckor är förare över 65 år om jag inte missminner mig helt. Borde inte vägverket då införa läkarkontroll var 5e år från det år alla fyller 55 år och efter 65 årsdagen införa denna läkarkontroll var annat år eller liknande för alla som har körkort så som det i dagsläget är för C och högre klasser?



Här kommer en tråd som jag startade;



Ja, då är våren äntligen här. Med hundbajs, solglasögon, värme och så vi. Vi som lever våra liv i två perioder. På vintern putsar vi våra älskarinnor och älskare. Vi ser på lärorika filmer, läser och drömmer oss tillbaka till den föregångna underbara varma årstiden. Vi lär oss om hur vi skall kunna göra det bättre, säkrare och roligare till nästa årstid. Vi planerar när vi skall gå på våra utbildningar och hur vi skall bete oss.

Vi är tillbaka. Vi som brinner för att få ta ut våra älsklingar ur vinterdvalan, ut ur garaget där vi svettats och svurit för skruvar som saknas, olja som inte går att få bort osv.

Vi är vanliga människor som har en passion. Vi har familjer och jobb, barn, skola och en helt fantastisk hobby. Dyr, men helt fantastisk. Se dig om i din omgivning, jag kan lova dig att det finns någon som delar denna fantastiska hobby med mig. Någon på gymmet, din sons kompis pappa eller någon på kontoret. Vi finns överallt!

Varför jag skriver detta är för att jag vill uppmärksamma alla som någon gång befinner sig i trafiken. Jag vill att vi skall värna om varandra. Efter min första säsong i fjol så var jag vid flera tillfällen på väg att bli påkörd. En man stannade inte för stopplikt, jag vet att han såg mig för vi hade ögonkontakt. Han struntade helt enkelt i det. Bilister som byter fil utan att använda blinkers (färdriktningsvisare). Hur skall vi som ”inte syns i trafiken” kunna läsa era tankar om att ni tänker byta fil? Vi har förlorat många vänner, bekanta, bekantas bekanta på grund av att andra gör misstag. Ja, vi gör också misstag, vi överskrider gränser och vissa lever om mer än andra, men vi är de mest pålästa i trafiken. Vi uppdaterar våra körkunskaper varje år. Vi använder oss inte alltid av en trafikskola, men på en parkering, i ett industriområde eller liknande övar vi för att bli bättre, lära oss mer och förstå trafiken och fordonet vi kör på. Hur många bilister gör det? Hur många ställer bilen hemma då de har ont i huvudet eller har feber, då kroppen säger att man inte borde ge sig på något så koncentrationskrävande som trafiken. Jag gör det, jag ställer mitt fordon och väntar tills jag vet att jag klarar av trafiken. Tills jag vet att jag kan fokusera till 100 % på vad jag och alla i min trafiksituation gör. För jag vet att som bilist eller lastbilschaufför behöver jag inte fokusera så mycket som när jag måste läsa av trafiken tio gånger mer, åt mig och alla omkring mig.

Under vintern har jag varje gång jag gett mig ut i trafiken gjort en god gärning; jag har släppt förbi en annan bilist fast jag har förkörsrätt enligt höger regeln (vid köer eller "svåra korsningar" till exempel). Jag har visat i rondeller vart jag skall köra ut ur rondellen och vet ni, folk har tackat mig, jag har gjort någon glad genom att visa vart jag är på väg. Om vi alla hjälps åt och gör en god handling i trafiken varje gång vi befinner oss i den så kommer det bli mycket roligare att vistas i den, vi kommer att tacka varandra och lämna ett leende på varandras läppar. Använd er av blixtlåsmodellen och lämna avstånd i trånga passager så bilar kan lätt glida in istället för att kasta sig in. Det kommer att gynna alla som vistas i trafiken. Visst, DU kanske förlorar fem sekunder på det, men tänk på de som vinner fem minuter på det och alla köer som vi slipper!

Visa hänsyn i trafiken så kommer vi få ner antalet olyckor, vi kommer att må bättre och alla kommer att trivas med det. Även vi hemska omänskliga "puckon" och idioter till motorcyklister, som egentligen kan vara vem som helst i din omgivning.





28-åriga Pippi med en dotter på 6 år…

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=149409






Detta har jag förmedlat vidare till vägverket och fick detta till svar:


Hej Pippi

Tack för ditt brev och din omtanke om andra i trafiken. Med inställningen att visa hänsyn till andra skapas förutsättningar för en smidig trafik. Det är ett budskap som vi gärna sprider. Jag kan dock inte utlova att det brev du skrivit kommer att spridas genom Vägverkets försorg, eftersom vi kommunicerar våra budskap i andra former.

Med vänlig hälsning
Christer Hårrskog
Informationsdirektör
HK, Kommunikation







Snälla Insider hjälp oss att sprida dessa budskap då vi alla vill överleva även denna säsong så vi får spendera kommande vinter med våra nära och kära! Jag har mailat detta till Rix FM, dn.se, Aftonbladet och Metro men inte fått någon respons... Hoppas verkligen ni kan hjälpa oss!



Vänliga hälsningar XXX
 

Fenster

Ny medlem
Gick med
25 Feb 2007
Ort
Down under...
Hoj
Traja S3 -06
Polis som fick sparken??? Kan jag Aldrig tänka mig. Poliser får inte sparken när dom trycker upp batonger i underlivet på småflickor. Hur skulle detta få en polis sparkad??
 

Pippi

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jul 2004
Ort
Tyresö
Hoj
Troll
Äntligen årets första tur på gång :) Var nere och tankade upp honom o fyllde luft så nu bär det av jippiiiiiiii :D:D:D:D
 

morsan

Grinig gråhårig käring
Gick med
6 Sep 2006
Ort
Älvdalen
Hoj
Honda FT 500
Nu har jag skickat texten till sex tidningar i Dalarna, FK, BT, SDT, MT, NLT och DD :)
Ska bli kul att se om den kommer in i någon av dem :gnissla
 

cog

Ny medlem
Gick med
25 Mar 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Daytona 675 -07a
Kanonbra inlägg!

Själv brukar jag göra en riskbedömning enligt följande innan jag gasar på:

-Utsätter jag några medtrafikanter för fara (inom synhåll eller dolda, typ kurvor, krön, utfarter mm)?

om ja -> var extra observant och intag eventuellt bromsberedskap
om nej -> läs vidare

-Utsätter jag mig själv för fara (grus på vägen, djur som springer ut i gatan, storlek på eventuella djur som kan tänkas uppenbara sig på vägen)?

om skog -> stora djur vill jag inte krocka med + träd gör ont att köra in i vid en eventuell undanmanöver. Anpassa farten och var extra observant ev. ingat bromsberedskap.

om öppet lanskap -> små djur kan köras över och vid eventuell vurpa finns inga hinder som man glider in i. Läs vidare.

om vildstängsel -> liten risk att något djur springer upp på vägen. Läs vidare

-Utsätter jag mig själv för någon ekonomisk risk och risk att förlora körkortet (med andra ord, finns länsman inom synhåll eller bakom nästa krök)?

om ja -> överväg risker och det ekonomiska läget, anpassa sedan farten (hastighetsgräns+30 ger böter, gäller ej 50-väg, över detta ryker kortet)

Nu kan man anpassa farten till en "rolig" fart. Vad som är en "rolig" fart är upp till föraren ;)
 

Pippi

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jul 2004
Ort
Tyresö
Hoj
Troll
Svar från TV 4

Hej,



Tack för att du mejlade! Bra insändare och vi kommer nog ha anledning att prata mer om säkerheten i trafiken framöver.



Med vänlig hälsning

XXX

Nyheterna
 

morsan

Grinig gråhårig käring
Gick med
6 Sep 2006
Ort
Älvdalen
Hoj
Honda FT 500
Insändaren i Mora Tidning i dag!
Med Hur skall vi som ”inte syns i trafiken” kunna läsa era tankar om att ni tänker byta fil? och Visa hänsyn i trafiken så kommer vi få ner antalet olyckor, vi kommer att må bättre och alla kommer att trivas med det. som egna stycken och fetstil! De har tydligen läst igenom den innan den gick i tryck :)
Någon som sett den i någon annan dalatidning?
 

Pippi

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jul 2004
Ort
Tyresö
Hoj
Troll
Insändaren i Mora Tidning i dag!
Med Hur skall vi som ”inte syns i trafiken” kunna läsa era tankar om att ni tänker byta fil? och Visa hänsyn i trafiken så kommer vi få ner antalet olyckor, vi kommer att må bättre och alla kommer att trivas med det. som egna stycken och fetstil! De har tydligen läst igenom den innan den gick i tryck :)
Någon som sett den i någon annan dalatidning?

tjohoo!!! Underbart! Har du lust att skicka den till mig? Svår att få tag på i stlm antar jag... Får se om jag kan gå förbi biblan i morgon o kolla...
 

morsan

Grinig gråhårig käring
Gick med
6 Sep 2006
Ort
Älvdalen
Hoj
Honda FT 500
tjohoo!!! Underbart! Har du lust att skicka den till mig? Svår att få tag på i stlm antar jag... Får se om jag kan gå förbi biblan i morgon o kolla...

Det är din text kopierad rätt upp och ner:tummenupp Bara att de avdelat vissa stycken och fetmarkerat dem:)

Edit" Pippi, du har mail :)
 
Last edited:

Pippi

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jul 2004
Ort
Tyresö
Hoj
Troll
Det är din text kopierad rätt upp och ner:tummenupp Bara att de avdelat vissa stycken och fetmarkerat dem:)

Edit" Pippi, du har mail :)

Jag har inte fått mailet... :confused: Har PMat dig, har du fått det? PM och GB verkar inte funka som de ska... Hade 3 nya i GB men inget markerat på pennan vid logga ut knappen....
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top