Till er som förstår er på motorsång!!

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Union Pacific, sedemera Amtrac beställde under slutet av 30-talet en lokserie som kom att bli världens största ånglok, loken kallades "Big Boy". De var avsedda för att klara att dra tyngre/längre godståg på de brantaste stigningarna i USA än ngn av föregångarna. Julklappsdrömmen för oss Märklinister fö.

Man känner nästan hur golvet skakar om man lyssnar på detta med lurar, Challenger är ett bevarat Big Boy som körs av entusiaster. Ca 5 MW och 250 ton. Här har dock godsloket en lätt uppgift.

[YOUTUBE-ID]0sUCUa_gzmU&feature=related[/YOUTUBE-ID]

För den som är intresserad kan man söka på Big Boy på YT och hitta massor.

Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Union Pacific, sedemera Amtrac beställde under slutet av 30-talet en lokserie som kom att bli världens största ånglok, loken kallades "Big Boy". De var avsedda för att klara att dra tyngre/längre godståg på de brantaste stigningarna i USA än ngn av föregångarna. Julklappsdrömmen för oss Märklinister fö.

Man känner nästan hur golvet skakar om man lyssnar på detta med lurar, Challenger är ett bevarat Big Boy som körs av entusiaster. Ca 5 MW och 250 ton. Här har dock godsloket en lätt uppgift.

För den som är intresserad kan man söka på Big Boy på YT och hitta massor.
Alla med maskinintresse borde prova att köra ånglok.
Skitskoj!
Fullt med enkla men geniala lösningar.
Fungerar bra men måste handhavas rätt.
Snackar man med killarna på "Ohsabanan" så får man åka med i loket.
Äkta kulturyttring.
[YOUTUBE-ID]0gRgBkbAYTc[/YOUTUBE-ID]

Klotmeister
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Zx9r -96 Såld, Sp1 -00 Såld, Zx12r -01 Såld, Bobber -99 Såld, Ducati S2R 800 -05
Detta slår fan i mig det mesta...

Sicket jävla ljud....

[YOUTUBE-ID]<object width="425" height="344"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/fZMPDCNyQxE&hl=sv_SE&fs=1&"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/fZMPDCNyQxE&hl=sv_SE&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>[/YOUTUBE-ID] :Bugar:yoparty

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Mera v16
[YOUTUBE-ID]hvTggX3ADlY[/YOUTUBE-ID]

[YOUTUBE-ID]myxMudtFX6g[/YOUTUBE-ID]

Har redan postat dessa mfl AutoUnion-filmer i tråden, men de är helt klart värda att ses fler ggr. Tala om att vara före sin tid. :D

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
:tråkad...:tråkad...:)...:tråkad

[YOUTUBE-ID]J6T2AjBtDMQ&feature=related[/YOUTUBE-ID]

Last edited:

Kricke

Inga vuxenpoäng
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Böhmerland 600
[YOUTUBE-ID]N60w4DBKZ8s[/YOUTUBE-ID]
2 mins in börjar det sevärda. Vid 5,25 är det rocknroll:tummenupp

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Detta slår fan i mig det mesta...

Sicket jävla ljud....

[YOUTUBE-ID]<object width="425" height="344"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/fZMPDCNyQxE&hl=sv_SE&fs=1&"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/fZMPDCNyQxE&hl=sv_SE&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>[/YOUTUBE-ID] :Bugar:yoparty

Ja jag håller med. De där motorerna trycker verkligen ur sig allt jag vill höra vad gäller non-nitrorejsing: både turbinlikt tjut likväl som amerikanskt vriddominant ryt och ekande muller.

Helt klart ett motorljud som får kottarna att ramla i backen, perfekt! Bara att sprätta upp ett sexpack och ta på sig lurarna och blunda och sugmotordrömma sig tillbaks till tiden innan turbon dödade allt vackert kolvmotorljud. :Bugar

[YOUTUBE-ID]RBKUQPjQ16I[/YOUTUBE-ID]

Om det finns fler motörhead-fans här så kan jag tipsa om denna antika nascar-rulle. Saknar också motorljudet. Men det gör ju inget när det är Lemmy som alternerar V-åttorna. :)

[YOUTUBE-ID]w4SuEPN1IUI&feature=related[/YOUTUBE-ID]

/J

Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Här är den pylon-anpassade Grumman Bearcat "Rare Bear " som jag länkat till för ngt åpr sedan i denna tråd. Här är en "ny" film.

Så sjukt mulligt ljud från hennes Pratt&Wittney (2-kransig 18-burkars stjärna) http://en.wikipedia.org/wiki/Pratt_&_Whitney_R-2800.

Rare Bears exemplar är dock rejält uppskrämd.

Hörde en Bearcat första gången på en flyguppvisning i Lausanne när jag var 17, så skönt motormuller/-sång mellan alpväggarna. Bas som en kyrkorgel.

[YOUTUBE-ID]5MuLPRqDAK0[/YOUTUBE-ID]

[YOUTUBE-ID]SsfCTDcavJY&feature=related[/YOUTUBE-ID]

En original Bearcat i samma version som jag frös på i Lausanne

[YOUTUBE-ID]Kw6UWPaTUt0&feature=related[/YOUTUBE-ID]

Jag vill åka till Reno!

Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Burnis med 40-tals Rat Rod KompressorDodge

[YOUTUBE-ID]sTttGBldgDA[/YOUTUBE-ID]

Last edited:

tårtan

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2005
Hoj
Ktm,Husa.,Beta trail
[YOUTUBE-ID]vOey7ugadH8[/YOUTUBE-ID]
Varför nöja sig med en kompressor.

Torgo

The Master does not approve
Gick med
28 Oct 2005
Hoj
En svart Qvarna 701
[YOUTUBE-ID]RBKUQPjQ16I[/YOUTUBE-ID]

Kul video, inte en enda bild på bilen som motorljudet kommer ifrån :D
Bilen på bilderna har en 3l H16, udda konstruktion men sånt gillar jag :)
Den kompressormatade V16 på 1,5l (600hk vid 12000rpm :yoparty ) som låter så underbart i filmen tävlades det med under 1950 och 1951 års F1-mästerskap. Bilen på bilderna tävlade två säsonger, 1966 och 1967.

Ingen av dom var dock vidare framgångsrika, tyvärr.

ktmforum.se

Ny medlem
Gick med
20 Mar 2010
Hoj
KTM
Det här är mina tre favoriter!

[YOUTUBE-ID]jOfBMRKLCCA&feature=related[/YOUTUBE-ID]

[YOUTUBE-ID]KzawpW9tIk4&feature=related[/YOUTUBE-ID]

[YOUTUBE-ID]vt1_OKkZzp4&feature=fvw[/YOUTUBE-ID]

Jippo

Ditt jävla jippo!
Gick med
3 Mar 2008
Hoj
Yamaha R1 -05 & KTM 525 EXC Factory SM
en gång till

denna har varit uppe innan, men den tål att höras igen!
[YOUTUBE-ID]e8tkVSKb77Y[/YOUTUBE-ID]

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...