Jag kan bidra med lite gamla foton på en del av mina gamla och nuvarande 80-talare
Hösten 1985 fyllde jag 18 och RD 125:an skulle ersättas med en tung MC. Jag funderade på den nya XJ 600:an, en snygg och vettig hoj. Men så var det ju det där sönderblädradde exet av Bike nummer 2 från 1982, där GuD testade Katana 1100 i Japan. Och vem har sagt att en MC är förnuftig? No. 105 införskaffades, på fotot avbildad på Bro-rakan våren 1986. Ett djäkla kliv från 125:an…
Katanan var, i alla fall i mina ögon, den häftigaste hojen i början på 80-talet, men 1986 släppte Suzuki GSX-R 1100, 20-30 kg lättare och lika många hästar starkare. En design från roadracing, medan Katanan är mer en dragracer. Habegäret växte, och våren 1987 byttes Katana mot en mörkblå/röd GSX-R 1100, 1986 års modell, på bilden fotad på parkeringen under Stans snabbaste hoj på Bromma 1987. Kortare, lättare och kraftfullare med en kraftig effektökning runt 4500 varv fick man passa gas och fotbroms på ettan för att inte slå runt.
Jag gillade min 86:a, tyvärr så gjorde någon annan det också och den blev stulen från parkeringen vid Stans snabbaste hoj i Västerås 1988. Ett apr månader senare fick jag ut en svart/röd 87:a på försäkringen. Motorn på 87:an var klenare än på 86:an, ingen risk för överslag. Saknade min 86:a.
1989 kom Yamaha med en uppdaterad FZR 1000, med enorm ram och EXUP-ventil i avgassystemet. Modern, snygg, snabb. GSX-R byttes mot en splitterny silver-grå FZR. Under åren hade hornen växt, knäpuckar inhandlats och sytts på (och skrapats). Nürburgring hägrade. FZR:en tog mig dit 4 år i rad, en veckas piskande varje gång. Så djäkla kul! En suveränt stabil hoj, men kanske lite dålig markfrigång, allt skrapades i kurvorna: fotpinnar, bromspedal, undersidan av kåpan, avgassystemet var rejält nerslipat. Men så en solig oktobersöndag så inträffade det som oftast händer förr eller senare när man kör på gränsen. I den snabba höger-vänster kombinationen i Stäketavfarten, norrgående, så hade någon bil spillt vätska, så när jag ryckte över hojen från höger till vänster så försvann den under mig. Björne och Greger på Solna MC köpte motorn för att montera i nästa dragracer, tyvärr omkom Björne och motorn hamnade i en OW01:a har jag för mig.
Två bilder på mina nuvarande 80-talare. RC30:an på klassisk mark i slutet på 90-talet. Hade köpt årskort men inte kollat upp att de hade infört bullerbegränsning. Tre varv fick jag kört innan jag blev portad: 112 dB vid 6000 varv… Micron race-system låter högt!
Min RC30 kommer jag ALDRIG att sälja, snart 20 år i min ägo
30 år efter att jag köpt min första Katana tyckte jag det var dags att köpa mig en ny. Katanan är väl kanske den sämsta hoj väghållningsmässigt sett som jag haft, men den har en plats i mitt hjärta! Dessutom tycker jag att det är roligt att man får anstränga sig lite för att köra snyggt
Fotad i Tarquinia Lido 2015. Jag letade fram min gamla Alien Driver för fototillfället