Så vad ska jag säga i tingsrätten för att komma undan så billigt som möjligt?
Min plan är att vara ödmjuk och absolut inte ställa mig och påstå att poliserna ljuger, utan försöka att visa att det var ett litet misstag, och att det inte är berättigat att ge mig böter på 20.000:- för.
Väldigt tacksam för hjälp! /Anders
Jag har pratat med länsmakten om bakhjulsåka flera gånger..
Och som någon sade - det finns inget specifikt förbud mot att köra bakhjul, om det inte tolkas som allmän fara för andra trafikanter. Gör man det i stan, fast ändå kontrollerat och utan att överskrida gällande hastighet, så blir det svårare att övertyga rätten om att det inte var vårdslöshet.
Men, det finns ingenting som säger att det är förbjudet att köra bakhjulet i laglig jämn fart, kontrollerat och utan fara för andra trafikanter. Det handlar mer om stopsträckan, har du framhjulet i luften, så tar det lite längre att få ned framhjulet och sedan bromsa, än om du haft framhjulet nere hela tiden.
Där är en aspekt som du borde kunna ta upp. Jag har själv stannat både på motorväg & landsväg samt i stan efter att ha kört slangen, fast utan vingel eller under såpass kort tidsvarsel att man inte kunnat pricka in en exakt hastighet. Men som du påpekade ang nykterhet, jag var nykter, det var kontrollerat, och ej över gällande hastighet - fanns inte heller något kommande övergångsställe där man skulle kunna tänkas behöva stanna på kort varsel.
Ta med det:
-du var nykter
-du hade full kontroll över situationen
-du hade inget uppkommande övergångsställe där du skulle behöva stanna på kort varsel, utan fritt i trafiken framför dig, fritt från alla trafikanter.
-det kan faktiskt se mkt våldsammare ut än det är, då man sitter i en stillastående och i förhållande av motorcykeltypen -låg bil
ta även med tekniska termer som en motards utväxling med mera. det räcker ju bara att vrida på rullen med lite sås i tanken för att hjulet skall lätta. men poängtera att du hade fri syn framför dig, inga andra trafikanter framför, samt att du inte överskred gällande hastighet & "hur det skulle tolkas som vårdslöshet, har du väldigt svårt att förstå".
var ödmjuk. anklaga inte poliser för att ljuga eller dylikt. det var bara deras uppfattning, och det kan faktiskt se mkt våldsammare ut då man sitter i en stillastående och i förhållande av motorcykeltypen -låg bil.
---
jag gjorde liknande grej en gång i tiden, på sveavägen, fast slanga 2an med 1000cc hoj som jag koppla upp i 90. framför ögonen på polis som stog intill anslutande väg. det var ett otroligt sammanträffande att de hann ropa på sina 2 piket-buss-kollegor 300 meter längre fram som av ren slump befann sig längre fram på vägen, som dessutom lyckades omringa mig vid ett rödlyse där det var en del trafik (tvungen att sätta ner fötterna..) kom dock undan med utskällning, och sen dess har jag aldrig lättat framhjul i stan...men det var bl a då som jag fick höra lite om juridiken kring vårdslöshet kontra hur man ska tolka framhjul som lättar från marken.
dock var det fortf i mitt tycke, en riskfri gärning. det utfördes med 100% säkerhet, grönt ljus, och nära mittlinjen, där vägbanan består av 4 filer. man ser 100 meter i förväg om någon är påväg ut i gatan. där fanns inte heller några parkerade bilar vid sidan om vägen. eller butiker som vid tidpunkten hade öppet etc... det var söndagkväll och fritt fram.
och även om någon klassar det som "farligt" eller pekar finger åt och säger "fy dig, en döv kan gå ut i gatan utan att se sig för... eller gamla agda som är blind å har pekstav går ut i gatan å blir ihjälkörd" - så har det veterligen mig, aldrig någonsin skett en sådan olycka? aldrig någonsin att man hört talas om att någon blivit ihjälkörd pga lite slangenkörning? motorcyklister är ju måna om sin egen säkerhet, man är inte skyddad som i en bil. (ta med det också) - att du är oskyddad som mc-förare, och att du aldrig någonsin skulle kunna tänka dig att ta risker, där andra eller dig själv skulle kunna skadas. att det är skillnad då man sitter i bil och vansinneskör, då är man mer skyddad mot övriga trafikanter.