Tips om att försvara sig själv efter bakhjulskörning

j.sehlin

Ny medlem
Gick med
4 Jan 2007
Hoj
KTM 525 -05 EXC/SM
Läste de 2 första sidorna sedan blev de för mycket...

Men man måste väl klassa detta som vårdslöshet i trafik, då de försämrar bromsträcka och aggering i styrning osv.
Men lika så gör väl om du skulle behöva klia dig med en hand tex, inte kan man bromsa för fullt med en hand......

Men du kan nog inte neka allt, måste nog säga att du hade koll på all trafik, och det du gjorde inte alls var något märkvärdigt utan att de va helt under kontroll, och att du aldrig skulle göra det om de vore någon fara med det...

Men ja, inte är de lätt inte...

Lycka till iaf.....

Gabor

Guest
Ja, varför lägga ner så mycket jobb på något som du redan blivit ertappad för.
Komma sen att påstå att man har full koll på sin körning med framhjuet i luften. Bromsberedskap och bromssträckan i dina 20 km i tim blev ett stop 10 meter efter polismannen som ville ha stop på dig...:rolleyes:

Hur snabbt stannar man en hoj med båda hjulen i marken ? 3-5 meter om det skulle behövas...avstånd som räddar liv på ett barn som springer ut i vägen.

Trafiken är ingen jävla lekstuga, ta ditt straff som en man å stå för det du gjort, så slipper du kosta en massa pengar i onödan.

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
Motard
Trafiken är ingen jävla lekstuga, ta ditt straff som en man å stå för det du gjort, så slipper du kosta en massa pengar i onödan.
Sluta med moralsnacket asså, du och alla andra moralkärringar kör säkert lika olagligt som resten av medlemmarna på sh!

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Last edited:

sportbike

Guest
Helt ot,men vi va inne på MC-Douglas på svae-gatan i somras.
Då kom det en herre på en svart gixxer....på slangen....på trottoaren.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Komma sen att påstå att man har full koll på sin körning med framhjuet i luften. Bromsberedskap och bromssträckan i dina 20 km i tim blev ett stop 10 meter efter polismannen som ville ha stop på dig...:rolleyes:

Hur snabbt stannar man en hoj med båda hjulen i marken ? 3-5 meter om det skulle behövas...avstånd som räddar liv på ett barn som springer ut i vägen..

Att körde förbi polisen innan han fick stopp är ju till hans nackdel. Men han har enligt polismannen kört under gällande hastighet.(50km/h?)

Antag att gubbe 1 kör 25km/h på bakhjulet och gubbe 2 håller lagliga 50km/h. Vem av dom tror du stannar snabbast?

sportbike

Guest
Säg som Mr X när han blev stoppad:
Bakhjul,vadå bakhjul,jag kom åt gasen.......

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Att sätta ner en wheelie som pågått i 10 meter i 20km/h kan ju inte ta mer tid än att lyfta händerna på ratten ifall man styr bilen med knäna eller med händerna i knäna. Eller för den delen att lyfta foten från gasen till bromsen. Ska det vara straff på att man inte håller en fot på bromsen när man kör bil i stan? Förutsatt att du inte stod rakt upp då...

Halmstrån ja...

Vad innebär riktigt vårdslöshet i trafik? Känns som om man skulle kunna dra minst ett eller två körkort varje gång man är ut med bilen.

Gick med
18 Feb 2006
Hoj
japp
Svårt... Det kanske inte har med saken att göra men i mitt jobb läser jag bla. yttranden som företagare skriver till mig (till myndigheten) eftersom vi överväger att påföra miljäsanktionsavgifter och sånt. Det är jävligt tröttande att läsa en massa jidder som ska få en att tycka synd om företagaren men som inte har med saken att göra. Mitt råd är att du håller dig till sakfrågan.

Du är alltså åtalad enligt en viss paragraf eller nåt sånt? Kolla så att du verkligen har brutit mot lagen/paragrafen. Vad har du för argument för att du faktiskt inte gjort det? Finns det förmildrande omständigheter eller faktorer som gör att du inte kan/bör fällas?

Här brukar jag söka efter lagtexter: www.lagrummet.se

.

Är du oxå miljöinspektör? Eller lst? :tungan

Dominator-Rocks

Guest
:Fortfarandeupprörd

:mad: Man blir förbannad :fakta

Tio meter med framhjulet i luften .... *Djuuuuuup suuuuuuck*

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Påpeka att det är normalt för motorcyklar att lätta på framhjulet då man kör iväg. Kanske kan vara bra att säga att hjulet bara lyfte några decimeter också vilket det oftast gör vid acceleration. Säg att det brukar göra det när du startar. Dra till med att du kör en 3.000mil om året och att du aldrig orsakat en trafikolycka också så dom förstår att du har koll på läget. Iof kanske du inte ska lyssna på mig då jag brukar gå förlorande ur rättssalar/frågor :va :tummenupp

LarJod

Shit happens - Organdonator
Gick med
11 Dec 2007
Hoj
Yamaha FZR 1000
Jag håller med Mikey :
Men buuhuhuhu...

Det var inte meningen...

Jag kan inte kontrollera effekten...

Ja la ju bara i tvåan...

Vilken karl som står för vad han gör :tungan

Du blev tagen "med fingrarna i kakburken" acceptera bryt ihop och gå vidare:pannkyss

Mikey

Bygger om allt!
Gick med
8 Mar 2003
Utanför Örebro med min familj på vår gård!
Hoj
Honda Hybrid, byggd av 919,954, VFR800 + mycket eget!
Att körde förbi polisen innan han fick stopp är ju till hans nackdel. Men han har enligt polismannen kört under gällande hastighet.(50km/h?)

Ja...så varför kunde han inte stanna i tid då??

Allt babbel om att han inte kunde bromsa in "hårdare" av rädsla för att bli rammad av bakomvarande fordon är ju bara pinsamt!

Antag att gubbe 1 kör 25km/h på bakhjulet och gubbe 2 håller lagliga 50km/h. Vem av dom tror du stannar snabbast?

Testa vetja, och upplys oss :tummenupp

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs VM-kva...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...