Tips om pålitlig alkotestare önskas

Har Dräger i firmatrucken och har blåst rött efter en lunch med lättöl. Dock så svepte jag halva glaset med öl strax innan jag blåste. Har hänt några gånger.

Ja, givetvis måste ju målet vara att kunna bli så drängfull som möjligt och ändå köra bil/hoj så tidigt som möjligt dagen efter.

För så fort elektroniken visar grönt är man ju en lämplig förare, oavsett hur man mår.

Om det fanns någon bättre metod att mäta när man är lämplig förare är jag säker på att även polisen hade använt den.

Värst vad gnälligt det blev nu då.
Jag väntar alltid till kvällen med att åka hem, även om jag känner mig körklar runt 12-1

Det är inte alltid så kul direkt..

Edit: självklart ska man inte automatiskt köra bara för att elektroniken visar grönt.
Är man riksbakis så kanske det är läge att låta bilen stå ändå.

Last edited:
Den där kalkylatorn suger ju ganska så friskt, enligt den skulle alkoholen från igår gå ur min kropp om 8 timmar och det är inte speciellt troligt.

Ja, vid lite större värden verkar den få frispel. :) Den som drack två sjuttisar igår skulle inte nyktra till för än i övermorgon! :hihi

Däremot verkade den räkna hyffsat på en "normal" mängd..

Edit:
Fast det kanske inte är så märkligt.. Kroppen kan väl bara förbränna ca 2cl 40% sprit per timme oavsett hur man beter sig.. Så har man druckit ordentligt mycket så är det ju inga problem att ha promille i ett dygn.

Last edited:
Jag var på Riskettan i måndags och då berättade kursledaren/körskoleläraren att han tog hem en av alkomätarna som de har i bilarna precis innan de blev installerade.
Han drack en lättöl och blåste rött direkt efter. Där efter blåste han en gång var 5:e min. Det tog för honom 45min innan han blåste grön och då var han på ett tiotal kilo över 100 kg.
Det tipset vi fick var att för varje cl ren sprit han har druckit ska man vänta 1tim för att vara säker.
Tänk på om ni åker dit för rattfylla eller bara blir misstänkt men ej dömd så drar staten in bidragen i sjukvården så som blodprov etc. Och om du åker dit är det minst 6 leverprov à 5k styck :näsblod

Jag var på Riskettan i måndags och då berättade kursledaren/körskoleläraren att han tog hem en av alkomätarna som de har i bilarna precis innan de blev installerade.
Han drack en lättöl och blåste rött direkt efter. Där efter blåste han en gång var 5:e min. Det tog för honom 45min innan han blåste grön och då var han på ett tiotal kilo över 100 kg.
Det tipset vi fick var att för varje cl ren sprit han har druckit ska man vänta 1tim för att vara säker.
Tänk på om ni åker dit för rattfylla eller bara blir misstänkt men ej dömd så drar staten in bidragen i sjukvården så som blodprov etc. Och om du åker dit är det minst 6 leverprov à 5k styck :näsblod

Tror nog dom tog i lite väl mycket med marginaler. 10 öl betyder alltså att man ska vänta drygt ett dygn...

Jag har testat att äta en punshkaramell och blåsa direkt efteråt och då slår mätaren rejält högt men någon minut senare så blåser man grönt. Mängden alkohol i blodet är ju och förblir noll efter en punshkaramell. Att diskutera lättöl och blåstest är ganska fånigt. Det är väl ganska tveksamt om det kommer någon mätbar mängd alkohol till blodet efter en lättöl.

Last edited:
Edit:
Fast det kanske inte är så märkligt.. Kroppen kan väl bara förbränna ca 2cl 40% sprit per timme oavsett hur man beter sig.. Så har man druckit ordentligt mycket så är det ju inga problem att ha promille i ett dygn.

2cl sprit/h låter sjukt lite och som sagt så är jag inte nykter än enligt den där räknaren och då var jag ändå uppe på benen som vilken normal människa som helst vid 9-snåret i morse och skulle inte ha något problem att köra bil nu. Är övertygad om att jag skulle blåsa grönt för länge sen.

2cl sprit/h låter sjukt lite och som sagt så är jag inte nykter än enligt den där räknaren och då var jag ändå uppe på benen som vilken normal människa som helst vid 9-snåret i morse och skulle inte ha något problem att köra bil nu. Är övertygad om att jag skulle blåsa grönt för länge sen.

2cl är iaf vad man brukar ha som snittvärde när man räknar... Sen kan det givetvis skilja en aning mellan person och person och inblandat en del andra faktorer men så mycket mer än så lyckas man inte förbränna...

.....så en alkomätare kanske inte skulle skada hemma hos dig. :D

2cl är iaf vad man brukar ha som snittvärde när man räknar... Sen kan det givetvis skilja en aning mellan person och person och inblandat en del andra faktorer men så mycket mer än så lyckas man inte förbränna...

Problemet är väl att det stämmer med SMÅ mängder förtärd alkohol,
men stämmer inte ett skvatt om man räknar på en halvliter-liter spritt och dylikt.

Tex 0.5l sprit = 1dygn+1timme

Problemet är väl att det stämmer med SMÅ mängder förtärd alkohol,
men stämmer inte ett skvatt om man räknar på en halvliter-liter spritt och dylikt.

Tex 0.5l sprit = 1dygn+1timme

Menar du att kroppens förmåga att förbränna alkohol ökar med mängden man druckit?:va

2cl sprit/h låter sjukt lite.

"I genomsnitt förbränner en man 0,1 gram och en kvinna 0,085 gram alkohol per kilo kroppsvikt och timme. Det innebär att en man som väger 75 kg förbränner alkoholen i ett glas vin med 15 cl (ungefär 15 gram) på två timmar, medan en kvinna som väger 60 kilo behöver tre timmar. För en flaska vin åtgår 10 timmar för mannen, och 15 timmar för kvinnan. Det finns en viss individuell variation i förbränningen. Dock finns det inget sätt att påverka förbränningshastigheten, exempelvis genom mediciner, kaffe, bastubad etc. "
http://www.can.se/sa/node.asp?node=2649
Källa: CANs faktablad, april 2010. Faktagranskat av överläkare Sven Andreasson

Last edited:
Menar du att kroppens förmåga att förbränna alkohol ökar med mängden man druckit?:va

Alkoholen försvinner iaf ;)

Om det sen pissas, svettas eller vad som sker.

Förresten, är inte 2cl baserat på 100% ? :va

Förbränningen räknas ju även alltid på en 40kilos flicka för att det ska finnas marginaler :D

Hmm, det kanske skulle behövas i så fall. Jag drack ungefär 60cl sprit under 9 timmar och är övertygad om att jag skulle ha blåst grönt betydligt tidigare än vad de förutspår med den där tabellen.
Den kanske är "sponsrad" av IOGT-NTO :gnissla

Inte många rätt i det inlägget.

Jag antar att jag inte är ensam om att undra när jag är körduglig.

Jag har sökt länge efter nåot test av alkotestare men inte hittat.
Jag har dock förstått att man ska ha en som använder bränslecellsteknik.

Någon som vet?

Jag har en Dräger som jag är mycket nöjd med. Klart värt sitt pris!

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick