Vad har ledläggningsvinkeln med det hela att göra? Luta hojen mindre! Av de du räknar upp är ju FZR1000 störst och klumpigast, TRX850 smidigast, YZF750R racigast och CBR900 bäst motor men förmodligen svårast att hitta däck till. Gixxern är mycket motor men 90:an har fortfarande tveksam ram för nån seriösare banåka, till och med jämfört med din 500...
Fick bara fotpinnar att skrapa i på TRX:en, men för att jämföra med nåt du känner igen går det att köra ifrån de flesta i röd grupp på gocartbana utan att nåt tar i... Den är riktigt smal jämfört med alla de andra, men jag har ingen övrig erfarenhet av dem.
(bilden är INTE ett exempel på bra körteknik... men visar åtminstone möjlig nerläggningsvinkel på TRX med gatdäck)
Mycket nedlägg är kul, plus att det känns bättre att inte behöva klättra av hojen för att kunna ta en kurva ordentligt, vill ju gärna att knät ska ta i backen innan hojen gör det så att man vet var man har den.
Misstänkte att FZRen skulle vara klumpig... men om man läser bikes begagnat guide så beskriver de den tidigare modellen som en riktig kurvmaskin och det enda som skiljer dem åt är gaffelvinkeln samt att den senare har tappat ca 10kg. Jag hade för mig att ljuddämparna på TRXen satt ganska långt ner, men det där ser ju riktigt bra ut. Är inte stötdämparna lite mossiga? Fast det kanske går att fixa med andra fjädrar, går väl på en tusenlapp, ny gaffel blir nog för dyrt. Men hur är ram och bromsar på TRX då?
Köra i röd grupp hade nog gått med 500an också, bara att hänga av ordentligt... låg väl i mellanskiktet i blå grupp. Enda problemet är att hinna om på rakan så att man kan hålla sitt eget tempo sen.
Angående GSXRen tror inte jag kommer köra på en sån nivå så att jag når ramens begränsningar, men målet är ju en hoj jag kan ha i 2-3 år, så det är trevligt med lite att växa i om man säger så.
Appropå thunderrace så gillar jag inte alls utseendet på den, tycker den är för bullig. De andra är väl inte heller några under av skönhet, men tillräckligt snygga iallafall.