Tips på 4wd-bilar med diffbroms/difflås

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Min erfarenhet av pickisar i o f s äldre är att det driver dåligt om flaket är tomt.
Min Mazda B2600 behövde lite last för att greppa bra bak.
 

nick burn

Sporthojsnörd
Gick med
8 Jun 2012
Ort
Norrköping
Hoj
bana ducati 999ish... gata monster 1000sie
Min erfarenhet av pickisar i o f s äldre är att det driver dåligt om flaket är tomt.
Min Mazda B2600 behövde lite last för att greppa bra bak.
Det kan nog stämma fortfarande.
Komforten är i stötigaste laget med som olastad…
Åker själv omkring med tre-fyrahundra kilo på flaket så personligen är det inget jag märker av.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag hade min tunga sten som gjorde min pickup miljövänlig
"Jag fraktar väldigt tunga stenar"tungsten.jpg

Men vintertid/ u terrängen skulle den ha mått bra av en lite större sten, som var tung på riktigt
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Hmm har kört L200 och haft Isuzu Trooper och de var som i stort sett alla andra japs 4x4, dvs inkopplingsbar framhjulsdrift och manuella frihjulsnav - senare årsmodeller automatiska nav. Men ingen diffspärr i bakaxeln utan en 25% broms.

Däremot är/var Isuzu skottsäker mekaniskt till skillnad från tex Nissan. GM-samarbetet var gynnsamt.
 

nick burn

Sporthojsnörd
Gick med
8 Jun 2012
Ort
Norrköping
Hoj
bana ducati 999ish... gata monster 1000sie
Hmm har kört L200 och haft Isuzu Trooper och de var som i stort sett alla andra japs 4x4, dvs inkopplingsbar framhjulsdrift och manuella frihjulsnav - senare årsmodeller automatiska nav. Men ingen diffspärr i bakaxeln utan en 25% broms.

Däremot är/var Isuzu skottsäker mekaniskt till skillnad från tex Nissan. GM-samarbetet var gynnsamt.
Det var nog bara fram till -98 typ som det var riktiga diffspärrar på dom
 

ch_yzf

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2005
Ort
Finland
Hoj
Yamaha Thunderace, Gammelhonda
Det var nog bara fram till -98 typ som det var riktiga diffspärrar på dom
Gällande L200 så har de modeller som heter "Magnum" i alla fall spärr i bakaxeln. Kör för tillfället en L200 utan spärr i bakaxeln, men har ännu inte lyckats med att köra fast den, och använder väldigt sällan 4x4. Bra däck är hemligheten.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag har diffspärr på min "snik" -13 L200 men vad för typ eller om det nu är en riktig diffspärr eller hur den funkar vet jag inte. Dock så blir det samma rakt fram effekt som att låsa diffen på traktorn och ABS lampan tänds också då den kopplas via knapp på panelen.

När man vant sig med lågväxel och diffspärr vill man inte vara utan den
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Min Land Cruiser från 2013 hade alla möjligheter att låsa och trixa med diffar, underbart.
Köra med eller utan släp i lössnö, grymt fint.
Och noll problem med den bilen.

LC_150.jpg
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top