Tips på bra hojmärke/modell runt 40-55000kr

Maria1980

Skitskraj MC
Gick med
24 Jun 2004
Ort
Enköping
Hoj
Sålt Millen :(
2fast4hjo skrev:
Det är en Er6, 72 hk, samma effekt som min sv 650 men den väger 10 kilo mer. Prismässigt ligger de på samma nivå..runt 59900.

Jo, jag vet att det är en ER6 (F) och vad effekten ligger på osv... Jag la ju själv upp bilden...redan läst all information på Kawasakis hemsida. Min fråga var: Är det någon som vet om den kan vara "vassare" än min cbr600?

Jag tänkte att nån som hållit på med hojar i många år har erfarenhet som tex att en denna hoj kan erbjuda mera klös, kanske för att den är nyare, har annan typ av koppling/motor/vridmoment osv osv. Svar från kunnigt folk emottages tacksamt!

Lam-Kaka skrev:
Hmm får man fråga längden på dig?, skulle underlätta för hoj valet :pannkyss


Jag är jättelång, 156 cm :tummenupp

Känner mig tryggare nu än när jag tog mckortet för 2 år sedan, så om jag bara når med tåspetsarna gör inte så mycket. Det viktigaste är att det är ett bra avstånd till styret, så att inte :tuttar slår i tanken... :tummenupp
 

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Ort
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
Maria1980 skrev:
Jo, jag vet att det är en ER6 (F) och vad effekten ligger på osv... Jag la ju själv upp bilden...redan läst all information på Kawasakis hemsida. Min fråga var: Är det någon som vet om den kan vara "vassare" än min cbr600? !

Jaha..gnäll då...Det är väl bara ut och provköra..vad man upplever som "vasst" är ganska individuellt. Hojen är ny på marknaden så ngn "kunnig i min närhet" har inte provkört den. Respons av dem som har kört finner du här http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=94756&highlight=er6

Edit..nu vet jag inte exakt vad din hoj gör i toppfart men tycker nog att er6:an har en ngt dåligt toppfart http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=1693059&postcount=47 sv:n har "maxats" till 225, går säkert att krama ut nga km/h till.
 
Last edited:

newstead

vårkänslor
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
Maria1980 skrev:
Cbr:en ska säljas, vill ha lite mer krut... För att minimera risken att jag missat någon bra modell, så lägger jag ut en liten tråd..

Letar efter en maskinellt pålitlig och såklart snygg sporthoj i prisklassen 40-55.000 kr. 600-1000 kubik. Från 1997 och framåt. Vilka märken/modeller rekommenderar du? Inte motards eller streetfighter.

vilken som helst av gixxer, r1/r6, cbr 900 eller zx-9... ta den som du hittar till bäst pris i förhållande till skick bara :tummenupp
 

Maria1980

Skitskraj MC
Gick med
24 Jun 2004
Ort
Enköping
Hoj
Sålt Millen :(
2fast4hjo skrev:
Jaha..gnäll då...Det är väl bara ut och provköra..vad man upplever som "vasst" är ganska individuellt. Hojen är ny på marknaden så ngn "kunnig i min närhet" har inte provkört den.

Jag gnäller inte men har svårt för besserwisserattityd och det vet du sedan tidigare.

Många säger tex att R6 har mer klös än Cbr 600, att nyare hojar av samma modell är vassare osv. Därför frågade jag om nån vet om ER6F kan vara vassare än min =)

Jag frågar oxå av den anledning att det är lite svårt att hitta en att provköra...
 

newstead

vårkänslor
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
mojjsan skrev:
9800:- hel/hel ger jag iaf,

varför ska man betala 10 lök om året i försäkring för en hoj som är värd 50? lägger man till självrisken oxå så är man ju fan uppe i halva hojens värde. man lagar rätt mycket själv för dom pengarna...

tänkte bara påpeka det eftersom du verkar så benägen om att skryta över hur "billig" din försäkring är...
 

Maria1980

Skitskraj MC
Gick med
24 Jun 2004
Ort
Enköping
Hoj
Sålt Millen :(
Tack för alla bra tips!
Jag hoppas att jag hittar min drömhoj snart, det är iallafall mycket lättare att gallra bland hojannonserna nu när jag fått lite mer kött på benen :Bugar



Sporthoj.com :yoparty
 

mojjsan

Killar sökes
Gick med
18 Sep 2005
Ort
skövde
Hoj
r1
newstead skrev:
varför ska man betala 10 lök om året i försäkring för en hoj som är värd 50? lägger man till självrisken oxå så är man ju fan uppe i halva hojens värde. man lagar rätt mycket själv för dom pengarna...

tänkte bara påpeka det eftersom du verkar så benägen om att skryta över hur "billig" din försäkring är...

öhh nä,men du räkna lite gubben,kör du med din hoj 12 månader om året ?
vad kör vi 4 kanske oj då, så för 800kr i månaden betalar jag gärna för en hel/hel om det skulle hända ngt..eller vad tycker du ?, du kanske tycker det är bättre att plocka ner till 400kr månaden och tjäna 1600kr på en säsong och chansa på en halv försäkring ? :kocko
 
Last edited:

newstead

vårkänslor
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
mojjsan skrev:
öhh nä,men du räkna lite gubben,kör du med din hoj 12 månader om året ?
vad kör vi 4 kanske oj då, så för 800kr i månaden betalar jag gärna för en hel/hel om det skulle hända ngt..eller vad tycker du ?

ja, är man solskensåkare så kanske det inte blir mer än 4 månader om året.. :arsele
jag tycker ändå att det är dyrt
 

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Ort
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
Maria1980 skrev:
Jag gnäller inte men har svårt för besserwisserattityd och det vet du sedan tidigare.

Har ju gett massor med förslag på hojar, samma som många andra..t ex zx9r. Jag vet ju inte att du hade varit inne på hemsidan :huvet

(O att sedan att du "vet" vad jag kan ang hojar kommer jag inte ens kommentera. )
 
Last edited:

mojjsan

Killar sökes
Gick med
18 Sep 2005
Ort
skövde
Hoj
r1
newstead skrev:
ja, är man solskensåkare så kanske det inte blir mer än 4 månader om året.. :arsele
jag tycker ändå att det är dyrt


ok, men jag tycker 800kr i m för en hel-f , är helt överkommligt,som sagt 50-60 papp är ju en del pengar värt att skydda..
 

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
ZX10-R 09
Maria1980 skrev:
Jag är jättelång, 156 cm :tummenupp

Känner mig tryggare nu än när jag tog mckortet för 2 år sedan, så om jag bara når med tåspetsarna gör inte så mycket. Det viktigaste är att det är ett bra avstånd till styret, så att inte :tuttar slår i tanken... :tummenupp


Om du nu skulle vilja ha en låg hoj så är en ZX9 98+ busenkel att sänka, men det kanske är lite längre till styret än vissa andra hojar.
 

TukTuk

Fullända
Gick med
16 Mar 2005
Ort
Malmö
Hoj
Hornet 606
Maria1980 skrev:
Många säger tex att R6 har mer klös än Cbr 600, att nyare hojar av samma modell är vassare osv. Därför frågade jag om nån vet om ER6F kan vara vassare än min =)

Tja, du har nog varit lite otydlig i vad du menar med "vassare" och mera "krut". Är det låg/mellan som får dig att vilja byta upp eller annat?

Hojbyte ger huvudvärk. Men lite lättare är det om man kan kan sätta fingret på varför.

(Jisses vilken tråd du har skapat... )
 

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Två svarta och en röd
Vad ska du göra med hojen egentligen? Kanske ska börja med att se till behoven...
 

Licious

Själv e bäste dräng
Gick med
29 Jun 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Suzuki DR650 -97
Maria1980 skrev:
Det viktigaste är att det är ett bra avstånd till styret, så att inte :tuttar slår i tanken... :tummenupp

Du har la skinnställ på dig, inte hänger väl :tuttar och fladdrar fritt.

Den svarta er6:an du la in en bild på är himmla snygg
 

Maria1980

Skitskraj MC
Gick med
24 Jun 2004
Ort
Enköping
Hoj
Sålt Millen :(
CorbenDallas skrev:
Vad ska du göra med hojen egentligen? Kanske ska börja med att se till behoven...

Jag ska köra den såklart :tummenupp

Landsväg/motorväg, slingriga/kurviga vägar, långa/korta turer. Eventuellt på Rörken oxå.
Det jag söker är en hoj som har mer krut än den jag har idag. Kanske räcker det med att byta till en 600RR. Eftersom jag bara ägt en mc så känns det bättre att fråga dem som testat & kan jämföra olika märken/modeller.

Licious skrev:
Du har la skinnställ på dig, inte hänger väl :tuttar och fladdrar fritt.

Den svarta er6:an du la in en bild på är himmla snygg

Stoppa in två apelsiner i ditt skinnställ så känner du nog oxå att de är i vägen när du sitter på en sporthoj... Är man kort så hamnar överkroppen väldigt lågt över tanken, då är :tuttar tyvärr i vägen. Men det är olika på olika hojar, som tur är =)

Visst är den snygg! Föll för den direkt. Undrar hur den är att köra dock. Ska försöka hitta någon återförsäljare i närheten.

TukTuk skrev:
Tja, du har nog varit lite otydlig i vad du menar med "vassare" och mera "krut". Är det låg/mellan som får dig att vilja byta upp eller annat?

Hojbyte ger huvudvärk. Men lite lättare är det om man kan kan sätta fingret på varför.

(Jisses vilken tråd du har skapat... )

Huvudvärk ja. Man vill ha mycket men plånboken styr.

Jag vill ha en vassare hoj, mera krut! Med det menar jag att jag vill ha en vassare hoj med mera krut! Skämt & sido. Jag vill ha en hoj som är kvickare, axxar bra även under 7000 varv. Gärna högre toppfart så att jag slipper få varvstopp på 6:ans växel...
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top