Tips På Tigsvets?

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
Jag beställde idag. De här svetsmaskinerna har tydligen standardfattning på handtag och återledare mm. Så tex ESAB- eller Lindehandtag passar om man vill lyxa till det med tex vattenkylt handtag i framtiden.

Mvh
Jörgen


Är svetsen förbered för vattenkylning ?

Annars får du köpa löst kylaggregat och mecka ihop något passande själv.



När man ställer in TIG så gäller det att tänka i cykler dvs

Tändning/extra startström-ström till svetsning- ev gasefterströmning.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Är svetsen förbered för vattenkylning ?

Annars får du köpa löst kylaggregat och mecka ihop något passande själv.



När man ställer in TIG så gäller det att tänka i cykler dvs

Tändning/extra startström-ström till svetsning- ev gasefterströmning.

Nej det är den inte, så jag får bygga, förlåt TIG:a :hihi en lite tank och ngn pump den dagen. Men en kille här på SH som svetsat ihop plenom mm sa att den funkar bra med sitt gaskylda handtag upptill 150 amp på växelström. Men sedan så blir det för hett.

Tack för det tipset! Jag måste öva mycket innan jag kan ge mig på de dyra rostfria avgaskrökarna. Jag har bara svetsat gas, mig och pinne innan.
Fotpedal torde ersätta en del av cykel förtänket? Eller är det bara under själva fasen "-ström till svetsning-" man reglerar med den?
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
Nej det är den inte, så jag får bygga, förlåt TIG:a :hihi en lite tank och ngn pump den dagen. Men en kille här på SH som svetsat ihop plenom mm sa att den funkar bra med sitt gaskylda handtag upptill 150 amp på växelström. Men sedan så blir det för hett.

Tack för det tipset! Jag måste öva mycket innan jag kan ge mig på de dyra rostfria avgaskrökarna. Jag har bara svetsat gas, mig och pinne innan.
Fotpedal torde ersätta en del av cykel förtänket? Eller är det bara under själva fasen "-ström till svetsning-" man reglerar med den?

Helt riktigt pedalen ersätter "extra starström" om du kollar på bilden på svetsen så ser du den vågade linjen mellan knappraderna,följ den ifrån vänster till höger när du ställer in så löser sig allt.

Tänk på att hålla kvar /elektroden vid arbetsstycket under gasefterströmingen annars får du lätt en massa oixd på den.

Slipa alltid elektroden i svetsriktningen dvs lodrätt i linje med elektroden (snurrigt?) så får du en bättre och mer exakt ljusbåge.

Kör du varmt så håll koll på elektrodspetsen ,den vill gärna smälta lite och bilda en kula.

Skall du in i veck/hörnen så ta dig tid att justera ut elektroden (spar många svordommar)

Ta stöd med gaskåpan när du skall tända och vik ner elektroden så slipper du köra fast hela tiden.

Har du kört fast och elektroden ser som kriget (oxid/sot en bit upp) är det bättre att knäcka av en bit och börja om på ny kula än att försöka rädda den gammla spetsen med slipning.
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Helt riktigt pedalen ersätter "extra starström" om du kollar på bilden på svetsen så ser du den vågade linjen mellan knappraderna,följ den ifrån vänster till höger när du ställer in så löser sig allt.

Tänk på att hålla kvar /elektroden vid arbetsstycket under gasefterströmingen annars får du lätt en massa oixd på den.

Slipa alltid elektroden i svetsriktningen dvs lodrätt i linje med elektroden (snurrigt?) så får du en bättre och mer exakt ljusbåge.

Kör du varmt så håll koll på elektrodspetsen ,den vill gärna smälta lite och bilda en kula.

Skall du in i veck/hörnen så ta dig tid att justera ut elektroden (spar många svordommar)

Ta stöd med gaskåpan när du skall tända och vik ner elektroden så slipper du köra fast hela tiden.
Tack!
Jag kommer att vara full av frågor när jag fått hem svetsen, så jag ska vänta med att fråga tills då. Men några frågor till bara:

"Tänk på att hålla kvar /elektroden vid arbetsstycket under gasefterströmingen annars får du lätt en massa oixd på den."
Menar du volframelektroden då, eller tillsatsmaterialet?

"Slipa alltid elektroden i svetsriktningen dvs lodrätt i linje med elektroden (snurrigt?) så får du en bättre och mer exakt ljusbåge."

Man ska slipa från spetsen alltså? Har jag förstått rätt om jag tror att man ska ha spetsig elektrodspets vid aluminium och rundad vid stål?
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
Tack!
Jag kommer att vara full av frågor när jag fått hem svetsen, så jag ska vänta med att fråga tills då. Men några frågor till bara:

"Tänk på att hålla kvar /elektroden vid arbetsstycket under gasefterströmingen annars får du lätt en massa oixd på den."
Menar du volframelektroden då, eller tillsatsmaterialet?

"Slipa alltid elektroden i svetsriktningen dvs lodrätt i linje med elektroden (snurrigt?) så får du en bättre och mer exakt ljusbåge."

Man ska slipa från spetsen alltså? Har jag förstått rätt om jag tror att man ska ha spetsig elektrodspets vid aluminium och rundad vid stål?

Volframelektroden menar jag :)

Man skall slipa i linje med elektroden dvs om du håller den mot en slipskiva skall du hålla den rakt ner så du får slipreporna mot spetsen och inte längsgånde (se sexig paintbild)

Har aldrig fuderat över det,en ren och fin spets så går det bra,verkar vara mycket vana och smak på elektrodspetsarna.
 

Bifogat

  • elektrod.jpg
    elektrod.jpg
    3.4 KB · Visningar: 161

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Volframelektroden menar jag :)

Man skall slipa i linje med elektroden dvs om du håller den mot en slipskiva skall du hålla den rakt ner så du får slipreporna mot spetsen och inte längsgånde (se sexig paintbild)

Har aldrig fuderat över det,en ren och fin spets så går det bra,verkar vara mycket vana och smak på elektrodspetsarna.

Aha! Tack, då är jag med!

Skissen var übertydlig jue! :D
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
Aha! Tack, då är jag med!

Skissen var übertydlig jue! :D

Vänligen notera det röda krysset :fakta


Fördelen med att TIG:a är att man kan alltid gå tillbaka och smälta om sin egen fog,vilket gör att man kan fixa det kosmetisk.

TIG kräver lite tid när man svetsar,lätt att var för snabbt framme med pinnen innan materialet har smält tillräckligt.


När det ser ut som en spegel/smält lödtenn under ljusbågen så är det dax.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Vänligen notera det röda krysset :fakta


Fördelen med att TIG:a är att man kan alltid gå tillbaka och smälta om sin egen fog,vilket gör att man kan fixa det kosmetisk.

TIG kräver lite tid när man svetsar,lätt att var för snabbt framme med pinnen innan materialet har smält tillräckligt.


När det ser ut som en spegel/smält lödtenn under ljusbågen så är det dax.

Usch, nu blir jag ännu ner sugen på att få börja testa. Men jag får den först i mitten av december, ska handla flarra och klockor innan så jag kan börja direckt! :hihi

Vänligen notera det röda krysset :fakta


Fördelen med att TIG:a är att man kan alltid gå tillbaka och smälta om sin egen fog,vilket gör att man kan fixa det kosmetisk.

TIG kräver lite tid när man svetsar,lätt att var för snabbt framme med pinnen innan materialet har smält tillräckligt.


När det ser ut som en spegel/smält lödtenn under ljusbågen så är det dax.

Vad är bäst/mest ekonomiskt om jag ska svetsa avgasrör i rostfritt: rigga ngn form av rotgas eller använda pasta typ Solar Flux på insidan?
 
Last edited:

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
Usch, nu blir jag ännu ner sugen på att få börja testa. Men jag får den först i mitten av december, ska handla flarra och klockor innan så jag kan börja direckt! :hihi

Betpasta brukar också vara bra att ha om man skall köra rostfritt.

Avesta Betpasta 101 verkar populär.

Jag var hos ESAB förra veckan och provkörde deras nya 2200 TIG,en sådan och en pulsmig så skulle man vara nöjd :)
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Betpasta brukar också vara bra att ha om man skall köra rostfritt.

Avesta Betpasta 101 verkar populär.

Jag var hos ESAB förra veckan och provkörde deras nya 2200 TIG,en sådan och en pulsmig så skulle man vara nöjd :)

Ok, då ska jag beställa sån pasta från Burn's när jag ändå beställer rören därifrån. :tummenupp
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
Usch, nu blir jag ännu ner sugen på att få börja testa. Men jag får den först i mitten av december, ska handla flarra och klockor innan så jag kan börja direckt! :hihi



Vad är bäst/mest ekonomiskt om jag ska svetsa avgasrör i rostfritt: rigga ngn form av rotgas eller använda pasta typ Solar Flux på insidan?

Utan att ha järnkoll på priser så känns det billigare med pasta än rotgas,dock föreskriver svetstillverkarna rotgas och påvisar att pastan är bara att använda i undatagsfall då det absolut inte går att använda rotgas.

Använder du sådana där fina rotgasmuffar så går det ju iofs lite gas...men allt kostar ju ,gas,slang,muffar osv så jag tror nog att pastan blir billigare.

Sen spelar det i min mening mindre roll i ett avgasystem då rotgasen mycket används för att eliminera slagg på insidan av röret.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Utan att ha järnkoll på priser så känns det billigare med pasta än rotgas,dock föreskriver svetstillverkarna rotgas och påvisar att pastan är bara att använda i undatagsfall då det absolut inte går att använda rotgas.

Använder du sådana där fina rotgasmuffar så går det ju iofs lite gas...men allt kostar ju ,gas,slang,muffar osv så jag tror nog att pastan blir billigare.

Sen spelar det i min mening mindre roll i ett avgasystem då rotgasen mycket används för att eliminera slagg på insidan av röret.

Ok, tack!
Det verkar ju stämma med vad Burn's skriver på sin hemsida ang detta:
"Since stainless steel reacts with oxygen at welding temperatures forming oxides, technically known as ugly rough "noogies," back-purging with an inert gas (such as argon) provides a smooth inside weldment that is up to 30% stronger! This is referred to as back-purging because it purges, or displaces, ambient air inside the tube with a gas that does not contain oxygen. Back-purging is performed by capping both ends of the tacked-together tube and connecting an argon gas line to one end allowing a low continuous flow of gas into the tube during welding.

In the case where back purging is not possible then the recommended course is to use a welding flux on the back side of the weld area. For this purpose, the best product on the market is SolarFlux type B. It comes in 1 Ibs. cans and can be conveniently brushed onto the back side of the weld piece."

/J
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
En utmärkt " snikmetod " är annars att använda aluminiumtape på insidan

Naturligtvis inte helt lätt på alla ställen att få dit

Perfekt då man bygger rostfria grenrör och tillverkar en krök i taget

Och använder korta bitar , Svetsen blir helt godtagbar. Inte som med rotgas där svetsen blir blank, men man slipper svarta kluttar som hänger in
+ att full genomsvets erhålles


Brukar använda denna metod när man gör nått enstaka rör

Busarören har jag ju riktiga jiggar och rotgas nipplar till
 

PTURE

Med lem
Gick med
23 Sep 2006
Ort
Liatorp
Hoj
CBR900RR TURBO -92
Har jag förstått rätt om jag tror att man ska ha spetsig elektrodspets vid aluminium och rundad vid stål?

Helt tvärtom! Spetsig slipad elektrod till stål och när du svetsar aluminium så slipar du inte utan spetsen smälter så den blir rund när du svetsar. Ett litet tips för att snabbt få en rundad spets när du svetsar är att tända bågen och snabbt släppa fotpedalen för att direkt stampa ner den igen. När du har doppat elektroden så kan du knacka av en bit genom att slå den mot en kant så blir det inga sprickor i den som det ofta blir om man klipper av den med sidavbitare. Väntar med spänning på din utvärdering av svetsen! // Peter.
 

Vegas

Racing, plåster för själen...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Falun
Hoj
BMW S1000XR -18 + Sv 650 (R) K2 + SV 650 K3 + Gixxer dragbike K2 + Gixxer 1000 K1 + Gixxer 1000 K3 + Honda CB125T
Du har nog aldeles rätt i att det funkar om man inte kör bågen tänd för länge. För den svetsaren jag pratade med han sa att han hadde lyckats smälta ett handtag så det var helt böjt efter han hadde svetsat utan vattenkylning.

Tig ger en mera homogen fog än vad en Mig gör..... Har fått för mig att det är så.

Det är ingen fara att svetsa långt i RF, satt en hel sommar och svetsa vedeldade badtunnor och då tiga vi botten i ett svep, och den maskin va inte vattenkyld..
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Helt tvärtom! Spetsig slipad elektrod till stål och när du svetsar aluminium så slipar du inte utan spetsen smälter så den blir rund när du svetsar. // Peter.

Aha! Ja det låter ju mer logiskt med tanke på hetta vid växelström :död My bad.
Ett litet tips för att snabbt få en rundad spets när du svetsar är att tända bågen och snabbt släppa fotpedalen för att direkt stampa ner den igen. När du har doppat elektroden så kan du knacka av en bit genom att slå den mot en kant så blir det inga sprickor i den som det ofta blir om man klipper av den med sidavbitare. Väntar med spänning på din utvärdering av svetsen! // Peter.


Tack för det tipset. Jag kommar att vara full med frågor när jag får svetsen i mitten på december!
Om jag inte hittar den här tråden så kommer nog recensionen att hamna i min byggtråd "sothoran goes 1640 retrofit" när jag börjar med avgaseriet.

Det finns en dragracekille här på SH som redan har en sån svets. I inlägg nr 4 kommer svetsen. http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=149634
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
En utmärkt " snikmetod " är annars att använda aluminiumtape på insidan

Naturligtvis inte helt lätt på alla ställen att få dit

Perfekt då man bygger rostfria grenrör och tillverkar en krök i taget

Och använder korta bitar , Svetsen blir helt godtagbar. Inte som med rotgas där svetsen blir blank, men man slipper svarta kluttar som hänger in
+ att full genomsvets erhålles


Brukar använda denna metod när man gör nått enstaka rör

Busarören har jag ju riktiga jiggar och rotgas nipplar till

Tack för det tipset! Alu-tape låter smidigt, du om ngn bygger ju vackra avgassystem. :tummenupp Jag kommer säkert att konsultera dig när jag kört fast.

/J
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jag slog till på den där Scandtigen ...ett demoex som jag har hunnit svetsa ca 1 h med. Funkar bra. Men får du med samma instruktionsbok som jag så ...kasta den åt h..vete... Och testa dig fram med alla knappar o rattar på svetsen istället. Du blir bara förvirrad av inst.boken/pappret.
Har upptäckt att det nog är samma svets tradus.se säljer men då gul o dyrare.


Hej igen

Nu är du ju redan bekant med din WSME-200 så jag antar att instruktionsbok inte är av ngt intresse längre. Men jag fick av en buellkille på Harleyportalen tips om denna instruktionsbok till en Parweldvariant av samma maskin om du vill ha en bättre instruktionsbok:
http://www.maskinekonomi.se/manualer/XTI 200P.pdf

Mvh
Jörgen
 

Nixon #82

sick my duck
Gick med
11 Oct 2007
Ort
Stavanger
Hoj
K7/K8 Suzuki GSXR1000
Tack!
Jag kommer att vara full av frågor när jag fått hem svetsen, så jag ska vänta med att fråga tills då. Men några frågor till bara:

"Tänk på att hålla kvar /elektroden vid arbetsstycket under gasefterströmingen annars får du lätt en massa oixd på den."
Menar du volframelektroden då, eller tillsatsmaterialet?

"Slipa alltid elektroden i svetsriktningen dvs lodrätt i linje med elektroden (snurrigt?) så får du en bättre och mer exakt ljusbåge."

Man ska slipa från spetsen alltså? Har jag förstått rätt om jag tror att man ska ha spetsig elektrodspets vid aluminium och rundad vid stål?


Spetsig vid stål och rundad vid alu, det faller sig naturligt när du börjar svetsa...:tummenupp

är också sugen på en alu TIG, har inte orkat läsa hela tråden så jag frågar istället, vad är den billigaste ni har sett hittills?:va
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Spetsig vid stål och rundad vid alu, det faller sig naturligt när du börjar svetsa...:tummenupp

är också sugen på en alu TIG, har inte orkat läsa hela tråden så jag frågar istället, vad är den billigaste ni har sett hittills?:va

Tack

Inte orkar, tråden är ju bara två sidor :va :hihi
Ja enligt min 2 månaders marknadsundersökning och mailande till ägare, svetsverkstäder etc så är det som sagt den 200Amp AC/DC svetsen jag omnämner i denna tråd som är mest prisvärd för amatörer som jag.
http://www.blocket.se/vi/13882680.htm?ca=11_s
Sedan finns det säkert ngn som är lite billigare, men jag hade lite krav på tex reservdelar, service, fjärrstyrning med pedal etc

Scandtig har dessutom nyligen sänkt priset på den från ca 14000 inkl moms till långt under det pris som Tradus, Verktygsboden mfl säljer den för. Nu kostar den hos Scandtig 10000:- inkl moms som du ser i annonsen. Och då ingår fotpedal mm. det gör det inte hos verktygsboden tex
Det verkar vara en ganska populär svets hos bil- och hojbyggare och andra amatörer.

Kan även tipsa om denna tråd jag startade i samma fråga på Harleyportalen:

http://www.theland.se/webbplatshant...Topic_Title=Tig%2Dsvets&Forum_Title=Allm%E4nt

Googlar du på Scandtig så hittar du dessutom inlägg om bla denna svets på bilbyggarsiter.

/J
 
Last edited:
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

Top