Tips På Tigsvets?

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Kolla med flinks järn dom brukar ha mycke

Har du bråttom får du komma å låna av mig

Last edited:

kanske?

försöka duger inte
Gick med
23 Jan 2008
Hoj
04 - zx10r
Finns det någon bra elektrodslip till Tiggen? Jag tänkte om det fanns någon smidig "pennvässar" modell att använda när man e ute i fält och svetsar? E ju inte alltid man har rondellen med sig nere i katakomberna.

finns ju elektrod slipar till tig... ser typ ut som en rondel... riktigt smidig och man kan ställa in grader på slipningen och sånt beroende på vad man ska svetsa..

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Med risk för att göra bort mig helt nu så har jag för mig att man inte får köpa betpasta som privatperson längre men man kan ju alltid höra med typ ahlsell eller nån firma som borde ha pasta (brukare).

Känns ju bättre att de säljer betpasta/betgel till mig isf för att jag går och köper salpetersyra och fluorväte i lösvikt. Det är det ju än mer samhällsfarligt att jag håller på med :D

Jag har en svetstillbehörsfirna där jag brukar köpa TiG-grejor. Lindkvists heter de, jag ska prova där på måndag. De har ingen internetkatalog tyvärr.

Kolla med flinks järn dom brukar ha mycke

Har du bråttom får du komma å låna av mig

Tack. Tänkte faktsikt på det när jag joggade förbi där igår. Ska ringa dit på måndag!

Det är inte så bråttom, jag svetsar ett antennfäste till båten, så jag vill vara säker på att det inte börjar rosta. Men än är det ju några månader till sjösättning! :D

/J

Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
För den händelse ngn mer stockholmare var intresserad av betgel/betpasta så fann jag detta hos Lindströms Svets på Lidingövägen 75. Det ligger nära mitt jobb så det får bli en lunchpromenad dit.

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Hoj
1.3 0.75 0.45
Hej!
Det vore kul om ni som köpt 200A tigen från scandtig kunde skriva lite intryck i tråden, nu när det har gått en tid. Jag är i full färd att köpa en tig och den är en het kandidat.
Hittills har jag inte hört mycket negativt alls, tvärtom. Men, nytt är ju nytt, så det skulle vara roligt att höra hur svetsen står sig efter en tid, om det dykt upp några problem eller irritationsmoment.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Hej!
Det vore kul om ni som köpt 200A tigen från scandtig kunde skriva lite intryck i tråden, nu när det har gått en tid. Jag är i full färd att köpa en tig och den är en het kandidat.
Hittills har jag inte hört mycket negativt alls, tvärtom. Men, nytt är ju nytt, så det skulle vara roligt att höra hur svetsen står sig efter en tid, om det dykt upp några problem eller irritationsmoment.

För att slippa skriva dubbelt så hänvisar jag till denna parallella tråd jag startade på Harleyportalen inför mitt TIG-köp. Samma fråga som du ställer kom upp nyligen på sid 8.
http://www.theland.se/webbplatshant...Topic_Title=Tig%2Dsvets&Forum_Title=Allm%E4nt

Jag är nöjd. Svetsade med min TIG senast ikväll. Ett turboreturrör åt en medlem här på SH.

Hilsen
J

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Hoj
1.3 0.75 0.45
För att slippa skriva dubbelt så hänvisar jag till denna parallella tråd jag startade på Harleyportalen inför mitt TIG-köp. Samma fråga som du ställer kom upp nyligen på sid 8.
http://www.theland.se/webbplatshant...Topic_Title=Tig%2Dsvets&Forum_Title=Allm%E4nt

Jag är nöjd. Svetsade med min TIG senast ikväll. Ett turboreturrör åt en medlem här på SH.

Hilsen
J

Tack, just plöjt igenom hela tråden, på det hela taget verkar den vara det mest prisvärda som går att få tag i. Jag kommer använda svetsen i huvudsak till fordonsrelaterat finsmide:) med tonvikt på laddtryck som det ser ut nu, och det verkar den ju funka bra till!

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Tack, just plöjt igenom hela tråden, på det hela taget verkar den vara det mest prisvärda som går att få tag i. Jag kommer använda svetsen i huvudsak till fordonsrelaterat finsmide:) med tonvikt på laddtryck som det ser ut nu, och det verkar den ju funka bra till!

Ja den uppfattningen har jag också.
Men jag ska villigt erkänna att jag är amatör och att detta är min första egna TIG-svets.

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Hoj
1.3 0.75 0.45
Nu är svetsen beställd!
Hur har ni andra löst gasfrågan? En femliterstub har jag förstått blir lite klen i sammanhanget, vad kostar en elva alu-köpflaska?
Det var längesen jag hade någon hyrtub, vad ligger priserna på? Jag slutade med att hyra och köpte en femma till migen istället, och det fungerar fint. Långa perioder kommer säkert svetsen stå, och då känns det dumt med hyrtub, om man inte blir överöst med jobb då:va :)

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Nu är svetsen beställd!
Hur har ni andra löst gasfrågan? En femliterstub har jag förstått blir lite klen i sammanhanget, vad kostar en elva alu-köpflaska?
Det var längesen jag hade någon hyrtub, vad ligger priserna på? Jag slutade med att hyra och köpte en femma till migen istället, och det fungerar fint. Långa perioder kommer säkert svetsen stå, och då känns det dumt med hyrtub, om man inte blir överöst med jobb då:va :)

Grattis! :)

Jag har en 20-literstub utan kontrakt. Har fått hjälp med fyllande av en kompis, men nu har han inte längre möjlightet till det. Så hur jag ska göra nästa gång är en öppen fråga. Jag kollade ang kontrakt men har glömt bort priserna nu, men jag bara ringde en AGA-depå.

För mig är det billigare att betala ngn med kontrakt några hundringar extra för att få fylla än att lösa kontrakt. Jag verkar tömma en 20-litersflaska per år ungefär. Det går åt mer gas med TIG än med MIG/MAG är min erfarenhet. I synnerhet när man kör rotgas.

/J

Ozzi

Guest
Grattis! :)

Jag har en 20-literstub utan kontrakt. Har fått hjälp med fyllande av en kompis, men nu har han inte längre möjlightet till det. Så hur jag ska göra nästa gång är en öppen fråga. Jag kollade ang kontrakt men har glömt bort priserna nu, men jag bara ringde en AGA-depå.

För mig är det billigare att betala ngn med kontrakt några hundringar extra för att få fylla än att lösa kontrakt. Jag verkar tömma en 20-litersflaska per år ungefär. Det går åt mer gas med TIG än med MIG/MAG är min erfarenhet. I synnerhet när man kör rotgas.

/J

Du ligger nog precis på brytpunkten för att hyra, jag läste om nån som räknat på detta och han kom fram till att om man har en egen femliters så kan man fylla den 4ggr om året innan det blir billigare med en hyrpava.

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Hoj
1.3 0.75 0.45
Inget är som väntans tider... troligen levereras svetsen nästa vecka. Gasfrågan löste sig galant genom lite kontakter:tummenupp

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Inget är som väntans tider... troligen levereras svetsen nästa vecka. Gasfrågan löste sig galant genom lite kontakter:tummenupp

Kul att höra! Hoppas du får hem den snart. Min TIG fick jag vänta ett tag på.

Rolle247

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2008
Hoj
00 Apa Mille Räser
Har ochså en scandtig 200 som jag haft ett tag nu. Funkar riktigt bra, enda som retar mig är det klumpiga handtaget. Måste nog uppdatera med ett nytt.
Någon som köpt parwelds som scandtig säljer?
Ser ju smutt ut.

kungsberga69

Ny medlem
Gick med
30 Jun 2006
Hoj
M1800R-07,GS550E-82 ,XBR500-85,FJ1200-88
Inkoppling WSME315 ?

Köpte en WSME315 från Tyskland och blev lite fundersam på
inkopplingen,på plinten finns det anslutning för 3 faser
och för jorden sitter det en skruv i chassit enl bilden nedan.
I "Kinesbruxen" står det att men skall dra jordkabeln med minst 6 kvadrat,
vad är vitsen med det när man bara drar 5x2,5 kvadrat till vägguttaget ?
är det meningen att man skall dra en separat jord direkt från centralen ?

Några tips ?

Bifogat

• STP60691 (Medium).JPG
    STP60691 (Medium).JPG
    69.9 KB · Visningar: 142
  • STP60688 (Medium).JPG
    STP60688 (Medium).JPG
    79.9 KB · Visningar: 141

Ozzi

Guest
:)
Köpte en WSME315 från Tyskland och blev lite fundersam på
inkopplingen,på plinten finns det anslutning för 3 faser
och för jorden sitter det en skruv i chassit enl bilden nedan.
I "Kinesbruxen" står det att men skall dra jordkabeln med minst 6 kvadrat,
vad är vitsen med det när man bara drar 5x2,5 kvadrat till vägguttaget ?
är det meningen att man skall dra en separat jord direkt från centralen ?

Några tips ?

Från chassiet till? Var ska den andra änden anslutas?...i stickproppen eller?

kungsberga69

Ny medlem
Gick med
30 Jun 2006
Hoj
M1800R-07,GS550E-82 ,XBR500-85,FJ1200-88

Jag antar det varjefall.......
saxat från bruxen:

3. Machine hull connect ground reliably with a wire, of which the cut area to be no smaller than 6mm2. The method is to connect the ground from the screw at the machine back to ground-linking device.

Notice or preventive measures
1. Behind each welder there is a screw and a mark to connect the ground. Before using, it is necessary to connect the welder’s hull to the ground with a cable of which the cut is biggest than 6mm2, so as to release static electricity or prevent from the probable trouble because electric leakage takes place.

SoX

Gick med
7 Oct 2004
Hoj
no
Den som översatte det där till engelska hade nog sovit på lektionerna.
Jag tror inte att det behövs 6 kvadrat till skyddsjorden.

Last edited:

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Hoj
1.3 0.75 0.45

Det blir till att dra en lång kabel ut genom garagedörrn och slå ner ett jordspett i backen:va

Vill minnas att vi gjorde så med ett bautaelverk vi hade i lumpen.

Själv har jag gett f-n i att dra nån extrajord, funkar bra ändå, WSME200.

lurvensudd

lurvensudd
Gick med
18 Mar 2005
Hoj
BMW R60-67,TLS
Hallå.. jag gör ett litet trådlyft här då jag är i farten att inhandla en tig svets, jag undrar då om ni fortfarande är nöjda mer eran svets Scandtig 200 ? eller WSME-200 P tror jag den heter.. Säljs tydligen nu för 8000:-
Sen undrar jag om ngn vet nåt om dessa:

Den första är också en Tig Ac/Dc 200A HF.. Den ser snarlik ut som WSME men verkar sakna vissa funktioner.. ?

Den andra är en kombinerad Dc tig / plasma 200A ?
Jag vet att saker sällan blir bra när dom försöker fylla två funktioner, samt att man brukar få vad man betalar för...Men det är lite lockande.. Det är mkt som följer med. Sjuka priser..

Nackdelen är att den bara är en dc tig.

www.tradlost.se/shop/16620 4995:-

http://www.tradlost.se/shop/product.php?productid=16710&cat=310&page=1 5995:-

Bifogat

• ac-dc 200A HF.jpg
    ac-dc 200A HF.jpg
    26.2 KB · Visningar: 115
  • CT520 plasmatig.jpg
    CT520 plasmatig.jpg
    7.9 KB · Visningar: 898
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring