Tips & råd inför första Europa-resan

Freshprince

Ny medlem
Gick med
22 Jun 2024
Hoj
2006, Kawasaki ER-6n
Hej! Jag och sambon ska göra vår första Europa resa på motorcykel iår. Vi är relativt okunniga gällande längre resor på MC, därav mycket frågor som dyker upp och som jag hoppas kunna ställa här till er med mer erfarenhet och kunskap.

Först och främst så behöver vi skaffa en motorcykel bättre lämpad för längre distanser än min ER-6n.. Kravet är att både jag och sambon åker bekvämt med goda packningsmöjligheter. Vi har en budget på 70 000kr gällande motorcykeln.

Vad skulle ni rekommendera? Vad ska vi tänka på vid val av motorcykel för detta ändamål? Vad för tillbehör och utrustning är bra att ha på en längre resa? Är det något speciellt vi bör tänka på gällande vår personliga utrustning?

Kommer säkert dyka upp fler frågor, men detta är vad vi sitter och klurar på just nu.

Tack på förhand! / Linus & Amanda
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Hoj on a budget för 2up Europasemester: Fjr1300 med ABS eller R1200RT/GS/RS efter tycke och smak.

Kläder som håller er torra och varma samt svala vid behov. Intercom.

Hotell eller camping? Stor skillnad på packvolym men också budget.

Youtube: Sean and Emily. Inspiration för såväl resmål som packning. Ha överseende med att de har obegränsad budget, packningstipsen är bra och scenerierna trevliga.
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Satsa på hotell - att köra camping med två på hojen +tält/liggunderlag/sovsäckar/kök/ bestick/koppar/fat/handdukar är tveksamt om det är första turen utomlands - det blir ini h-e otympligt på en mc som redan är bra mycket tyngre än ER6-an. Är budgeten ett problem så kör en kortare tur istället för att satsa på kanske Alperna och Rivieran, det är så mycket mysigare att parkera hojen, duscha, på med fräscha kläder o sätta sig på en restaurang än att stå i kö till duschen på campingen för att sedan torka sig med en sur handduk. Rena lakan är värt mycket och tyska hotellfrukostar står man sig på nästan hela dagen - tyska o holländska b&b är också oftast bra (till skillnad från franska där jag upplevt beg. lakan och kaffe+croissant till frukost)
Regnväder inträffar också, då är hotell mycket mysigare..........
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Däcklagning!!!!! S.k. korvar - brukar funka bättre än punkaspray

Microfiberduk att torka av visiret med (+vatten som ni hittar på macken eller annorstädes) -att ta papper när man tankar repar sönder visiret
 

Tebax

Kör mindre än önskat
Gick med
14 Mar 2021
Hoj
Hoj med vingar & Kawasaki GPZ500S -96
För 70000kr i budget så finns där en massa hojar att välja på.
Kolla utbud för respektive märke i taget, och summera mest intressanta val därifrån.
Kanske sortera bort allt för tunga lok om ni inte är ute efter det?
Tänk på att i 70000kr hoj så bör det finnas nya däck, eller bara lite slitage som mest. Nya sulor kostar minst 5000kr, och flera hundra mil i Europa brukar ge plattslitna däck mitt på. Vid mycket regn så är det skönt med hyggligt mönsterdjup.
Service bör också vara ny gjort, annars tillkommer minst oljebyte och byte av bromsvätska.
Bromsbeläggen bör också vara i gott skick inför en lång resa av den digniteten.
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Nu bollar jag en tanke med TS och andra som läser tråden....
Det verkar lite stressat att handla hoj den 23 juni för att ge sig ut på första långsemestern med mc.
Hur skulle det funka att hyra hoj? Hyrpengarna är iofs borta, men det kanske är ett sätt att a) dryga ut själva reskassan b) känna om stor touringhoj verkligen är grejen att satsa på

Tittade på Hygglo och där fanns några hojar som verkade passa för ändamålet (1000-2000 per dag)
Är det en korkad tanke eller värt att fundera på för TS??
 

Freshprince

Ny medlem
Gick med
22 Jun 2024
Hoj
2006, Kawasaki ER-6n
Hoj on a budget för 2up Europasemester: Fjr1300 med ABS eller R1200RT/GS/RS efter tycke och smak.

Kläder som håller er torra och varma samt svala vid behov. Intercom.

Hotell eller camping? Stor skillnad på packvolym men också budget.

Youtube: Sean and Emily. Inspiration för såväl resmål som packning. Ha överseende med att de har obegränsad budget, packningstipsen är bra och scenerierna trevliga.
Vi tittar just nu på FJR, Pan European och Kawasakis GTR. BMW känns dyrt om något skulle gå sönder? Eller har jag fel?
Gällande motorcyklarna nämnda ovan, vad ska vi titta efter när det kommer till utrustning, modellår och milantal? Är det något man ska passa sig för gällande dessa modeller?

Vilket intercom system rekommenderar du?

Vi tänker bo på B&B / hotell.

Tack för tipset om youtubekanalen. Ska titta.
 

Freshprince

Ny medlem
Gick med
22 Jun 2024
Hoj
2006, Kawasaki ER-6n
Satsa på hotell - att köra camping med två på hojen +tält/liggunderlag/sovsäckar/kök/ bestick/koppar/fat/handdukar är tveksamt om det är första turen utomlands - det blir ini h-e otympligt på en mc som redan är bra mycket tyngre än ER6-an. Är budgeten ett problem så kör en kortare tur istället för att satsa på kanske Alperna och Rivieran, det är så mycket mysigare att parkera hojen, duscha, på med fräscha kläder o sätta sig på en restaurang än att stå i kö till duschen på campingen för att sedan torka sig med en sur handduk. Rena lakan är värt mycket och tyska hotellfrukostar står man sig på nästan hela dagen - tyska o holländska b&b är också oftast bra (till skillnad från franska där jag upplevt beg. lakan och kaffe+croissant till frukost)
Regnväder inträffar också, då är hotell mycket mysigare..........
Missade att få med den viktiga detaljen.. Vi ska bo på B&B / hotell under resan just av de anledningarna du nämner. Längden på resan förväntas bli totalt ca. 350mil som vi räknar med att avverka under 7-8 dagar. Är det en rimlig målsättning?
 

Freshprince

Ny medlem
Gick med
22 Jun 2024
Hoj
2006, Kawasaki ER-6n
För 70000kr i budget så finns där en massa hojar att välja på.
Kolla utbud för respektive märke i taget, och summera mest intressanta val därifrån.
Kanske sortera bort allt för tunga lok om ni inte är ute efter det?
Tänk på att i 70000kr hoj så bör det finnas nya däck, eller bara lite slitage som mest. Nya sulor kostar minst 5000kr, och flera hundra mil i Europa brukar ge plattslitna däck mitt på. Vid mycket regn så är det skönt med hyggligt mönsterdjup.
Service bör också vara ny gjort, annars tillkommer minst oljebyte och byte av bromsvätska.
Bromsbeläggen bör också vara i gott skick inför en lång resa av den digniteten.
Precis, därför känner jag att vi behöver ställa frågan till er för att kunna välja ut några färre modeller att sikta in oss på. I nuläget tittar vi på: FJR, Pan European och Kawasakis GTR. BMW har jag valt bort pga att det känns dyrt. Är där någon modell utöver ovan nämnda vi bör lägga till i vårt sökande?

Hur känsliga är dessa motorcyklar för milantalet? Finns där en övre gräns på hur många mil dom klarar och som man bör passa sig för att överstiga?

Bra tips för övrigt, tack!
 

Freshprince

Ny medlem
Gick med
22 Jun 2024
Hoj
2006, Kawasaki ER-6n
Nu bollar jag en tanke med TS och andra som läser tråden....
Det verkar lite stressat att handla hoj den 23 juni för att ge sig ut på första långsemestern med mc.
Hur skulle det funka att hyra hoj? Hyrpengarna är iofs borta, men det kanske är ett sätt att a) dryga ut själva reskassan b) känna om stor touringhoj verkligen är grejen att satsa på

Tittade på Hygglo och där fanns några hojar som verkade passa för ändamålet (1000-2000 per dag)
Är det en korkad tanke eller värt att fundera på för TS??
Ingen korkad tanke. Vi har själva övervägt detta men kommit fram till att vi gärna vill investera i en egen motorcykel för fler framtida resor.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Vi tittar just nu på FJR, Pan European och Kawasakis GTR. BMW känns dyrt om något skulle gå sönder? Eller har jag fel?
Gällande motorcyklarna nämnda ovan, vad ska vi titta efter när det kommer till utrustning, modellår och milantal? Är det något man ska passa sig för gällande dessa modeller?

Vilket intercom system rekommenderar du?

Vi tänker bo på B&B / hotell.

Tack för tipset om youtubekanalen. Ska titta.
Är du stor/medium/liten till växten? Det är ett skapligt kliv i hanterbarhet av hoj du är på väg att ta.
Visst, kedja är ett aber men står du ut med lite smorning finns det roligare, hanterbara hojar som ändå orkar dra runt 2 pers.
Provkör en pan european. Tror du kommer förstå vad jag menar. Vill du ägna semestern åt att brottas med ett överviktigt, övermäktigt åbäke till mc?

Edit;
Att frakta runt sig på just pan european klassar jag knappt som mckörning.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Vi tittar just nu på FJR, Pan European och Kawasakis GTR. BMW känns dyrt om något skulle gå sönder? Eller har jag fel?
Gällande motorcyklarna nämnda ovan, vad ska vi titta efter när det kommer till utrustning, modellår och milantal? Är det något man ska passa sig för gällande dessa modeller?

Vilket intercom system rekommenderar du?

Vi tänker bo på B&B / hotell.

Tack för tipset om youtubekanalen. Ska titta.
Mil är fullständigt ointressant på en motorcykel, snarare är det de som kör mycket som servar dem väl.
Allt är dyrt om det går sönder men BMW har den fördelen att det finns många som kan laga dem och att det sällan är särskilt dyra delar. Dessutom lättservad och 2007- så slipper man servobromsarna. De japanska hojarna får sällan några fel, men man får ofta eftermontera självklarheter som handtagsvärmare och kanske får vara utan farthållare. Dock dyr service, en ventilkoll kan kosta uppåt 10 lax på en radfyra med helkåpor. På en BMW boxer gör jag det själv på en halvtimme...


Finns få hojar som en eller två personer åker lika bra på lika länge och som dessutom är roliga att köra på kurvig väg.

Alla touringhojar har annars i stort det man behöver. Man kan åka långt på alla hojar men komforten för två personer begränsar urvalet en smula. Kardan definitivt att föredra.

Nya kvalitetsdäck (Michelin/Metzeler/Pirelli), bromsbelägg och bromsvätska skall du ha innan du ger dig iväg, liksom förstås olja/filter/luftfilter.

Intercom: Cardo eller SENA, jag väljer Cardo. Finns absolut billigare alternativ från Kina men de är inte lika bra. Finns begagnat att tillgå!
 

Freshprince

Ny medlem
Gick med
22 Jun 2024
Hoj
2006, Kawasaki ER-6n
Är du stor/medium/liten till växten? Det är ett skapligt kliv i hanterbarhet av hoj du är på väg att ta.
Visst, kedja är ett aber men står du ut med lite smorning finns det roligare, hanterbara hojar som ändå orkar dra runt 2 pers.
Provkör en pan european. Tror du kommer förstå vad jag menar. Vill du ägna semestern åt att brottas med ett överviktigt, övermäktigt åbäke till mc?

Edit;
Att frakta runt sig på just pan european klassar jag knappt som mckörning.
Jag är medium på alla håll och kanter skulle jag säga. Har kört motorcykel av olika slag sedan jag var 6år gammal och är fullt införstådd med att det är en enorm skillnad i vikt och hanterbarhet precis som du skriver.

Jag har inga problem med att smörja kedjan osv längs resan. Vad tänker du på för motorcyklar som skulle kunna vara roligare och mer hanterbara? Viktigt är att passagerare (sambon) också åker bra. Men vi är väldigt öppen för förslag och att titta åt annat håll om du har något tips 😃👍
 

Tebax

Kör mindre än önskat
Gick med
14 Mar 2021
Hoj
Hoj med vingar & Kawasaki GPZ500S -96
Precis, därför känner jag att vi behöver ställa frågan till er för att kunna välja ut några färre modeller att sikta in oss på. I nuläget tittar vi på: FJR, Pan European och Kawasakis GTR. BMW har jag valt bort pga att det känns dyrt. Är där någon modell utöver ovan nämnda vi bör lägga till i vårt sökande?

Hur känsliga är dessa motorcyklar för milantalet? Finns där en övre gräns på hur många mil dom klarar och som man bör passa sig för att överstiga?

Bra tips för övrigt, tack!
Angående övre miltal, nja är de välservade och välskötta så bör det gå bra med långmilare med.
Läs på om respektive modell och dess mekaniska svagheter tänker jag.

Sedan finns ju både Triumph Sprint 1050 GT och Honda VFR1200 i rätt prisklass.
Kawasaki Versys 1000 kanske?
Beror på hur mycket utanför asfalt ni vill kunna klara också i vissa fall, jämfört med slankare och sportigare look och karaktär.
Tänk även på försäkringskostnaden!
Lite häftigare antal hästar är fränt men kostar kanske många tusenlappar extra.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Jag är medium på alla håll och kanter skulle jag säga. Har kört motorcykel av olika slag sedan jag var 6år gammal och är fullt införstådd med att det är en enorm skillnad i vikt och hanterbarhet precis som du skriver.

Jag har inga problem med att smörja kedjan osv längs resan. Vad tänker du på för motorcyklar som skulle kunna vara roligare och mer hanterbara? Viktigt är att passagerare (sambon) också åker bra. Men vi är väldigt öppen för förslag och att titta åt annat håll om du har något tips 😃👍
Haha, jag tänker att frågan är om du behöver min input öht? Jag såg någon med relativt färsk lapp som puttrat omkring hemmavid på sin halvt självkörande er6a och tänkte ge sig in i motorcyklarnas bussegment. Alltså buss, inte bus.
Du får nog bättre råd av järnrövsgänget på forumet. Illa uttryckt, inte illa ment…

Du kan nog bara köpa en fjr och brassa runt kontinenten. De verkar kompetenta. Annars var jag inne på blackbird, vfr 800/1200, bandit, bmws K1300modeller. Jag vill inte ha kåpa och då funkar större nakenhojar till mycket.

Lycka till och go for it! Håller med olyckskorparna om att det är lite kort om tid att köra in sig och anpassa en nygammal hoj, men tycker samtidigt att ni inte ska låta det hindra er!
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Har själv en Versys1000 den är kanon att köra länge sträckor på. Tidigare hade jag Z1000SX funkar bra också.
 

Portland

Sporthojsnörd
Gick med
17 Jun 2010
Ort
Nej.
Hoj
BMW R1200GS -16
Vänd på frågan... var vill ni och vad vill ni uppnå med resan?
Särskilda sevärdheter kanske?
Men ja, alla cyklar passar och milen per dygn är inget problem heller... satsa och åk!
 

Freshprince

Ny medlem
Gick med
22 Jun 2024
Hoj
2006, Kawasaki ER-6n
Haha, jag tänker att frågan är om du behöver min input öht? Jag såg någon med relativt färsk lapp som puttrat omkring hemmavid på sin halvt självkörande er6a och tänkte ge sig in i motorcyklarnas bussegment. Alltså buss, inte bus.
Du får nog bättre råd av järnrövsgänget på forumet. Illa uttryckt, inte illa ment…

Du kan nog bara köpa en fjr och brassa runt kontinenten. De verkar kompetenta. Annars var jag inne på blackbird, vfr 800/1200, bandit, bmws K1300modeller. Jag vill inte ha kåpa och då funkar större nakenhojar till mycket.

Lycka till och go for it! Håller med olyckskorparna om att det är lite kort om tid att köra in sig och anpassa en nygammal hoj, men tycker samtidigt att ni inte ska låta det hindra er!
Även om jag har kört mycket motorcykel så är jag och sambon helt gröna på att åka tillsammans och vi har aldrig varit på någon längre resa eller utanför Sverige. Så vi behöver och tar tacksamt emot all input, inklusive din 😊 Aldrig ägt en touring för den delen heller. Så där finns mycket för oss att lära innan vi kan ge oss iväg i augusti/september.

Jag tänker att kåpa nästan är ett måste för att orka beta av många mil per dag?

Tack 🙏
 

Freshprince

Ny medlem
Gick med
22 Jun 2024
Hoj
2006, Kawasaki ER-6n
Vänd på frågan... var vill ni och vad vill ni uppnå med resan?
Särskilda sevärdheter kanske?
Men ja, alla cyklar passar och milen per dygn är inget problem heller... satsa och åk!
Vi vill på ett relativt bekvämt och smidigt sätt ta oss ner i Europa via mindre vägar genom städer och samhällen man inte får uppleva på autobahn etc. Landsbygd och landskap. Dock ingen grus eller offroad körning.

Härlig inställning, det ska vi göra! 🙏
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top