Tips & råd inför första Europa-resan

Freshprince

Ny medlem
Gick med
22 Jun 2024
Hoj
2006, Kawasaki ER-6n
Angående övre miltal, nja är de välservade och välskötta så bör det gå bra med långmilare med.
Läs på om respektive modell och dess mekaniska svagheter tänker jag.

Sedan finns ju både Triumph Sprint 1050 GT och Honda VFR1200 i rätt prisklass.
Kawasaki Versys 1000 kanske?
Beror på hur mycket utanför asfalt ni vill kunna klara också i vissa fall, jämfört med slankare och sportigare look och karaktär.
Tänk även på försäkringskostnaden!
Lite häftigare antal hästar är fränt men kostar kanske många tusenlappar extra.
Men du skulle ändå säga att det är ett säkrare kort att köpa något som gått lite mer och använts frekvent jämfört med något som stått men har låga mil?

Utanför asfalt har vi inte tänkt köra något. Men jag gillar att sitta i en något mer upprätt position jämfört med sport.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Även om jag har kört mycket motorcykel så är jag och sambon helt gröna på att åka tillsammans och vi har aldrig varit på någon längre resa eller utanför Sverige. Så vi behöver och tar tacksamt emot all input, inklusive din 😊 Aldrig ägt en touring för den delen heller. Så där finns mycket för oss att lära innan vi kan ge oss iväg i augusti/september.

Jag tänker att kåpa nästan är ett måste för att orka beta av många mil per dag?

Tack 🙏
Jag blir tröttare av kåpa eftersom jag oftast får turbulenserna mitt i pallet med buller o annat. Undantaget är när man sitter bakom en repig, immig, insektsnedsmetad plastvägg med begynnande känslor av instängdhet. Jag har det oftast stilla och lugnt kring huvud/överkropp utan kåpa också i fart. Har iofs smutsigare jacka och hjälm än kåpfolket…

Sen tycker jag kåpa distanserar mig från det mest essentiella av mckörandet och det är liksom inget alternativ att vara utan den direkta kontakten med vad man sysslar med.

Har du kört kåphoj? Det finns anledningar bakom alla kreativa kåpglas i olika höjder med hål och flärpar på eftermarknaden. Det är no1, står du ut bakom en kåpa? En tankväska avlastar också, just sayin’. Du måste testa.

Nu bytte min kusin till nakenhoj efter att ha kört fjr i några år. Den kåpan funkade för honom och var skön när han matade hem i vägvinnande tempo. Inte minst i regn. Nöjd nu med nakenhoj, tyst hjälm och fri från jobbig turbulens.
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Det mesta du nämner om resan låter genomtänkt. 350 mil på 8 dagar är OK om man tar längre etapper första o sista dagen. 50 mil om dan är annars i överkant tycker jag - man vill stanna, fika, fotografera, leta bra restaurang och boende (om ni inte fixar via nätet) - då är 50 mil mycket. Har du färddator på bilen så kolla vad du snittar härhemma, oftast 45-60 km/tim, mer blir det inte när ni väl lämnat A-bahn, tänk på hur många timmar ni vill sitta i sadeln och räkna på låg snitthastighet
 

Freshprince

Ny medlem
Gick med
22 Jun 2024
Hoj
2006, Kawasaki ER-6n
Mil är fullständigt ointressant på en motorcykel, snarare är det de som kör mycket som servar dem väl.
Allt är dyrt om det går sönder men BMW har den fördelen att det finns många som kan laga dem och att det sällan är särskilt dyra delar. Dessutom lättservad och 2007- så slipper man servobromsarna. De japanska hojarna får sällan några fel, men man får ofta eftermontera självklarheter som handtagsvärmare och kanske får vara utan farthållare. Dock dyr service, en ventilkoll kan kosta uppåt 10 lax på en radfyra med helkåpor. På en BMW boxer gör jag det själv på en halvtimme...


Finns få hojar som en eller två personer åker lika bra på lika länge och som dessutom är roliga att köra på kurvig väg.

Alla touringhojar har annars i stort det man behöver. Man kan åka långt på alla hojar men komforten för två personer begränsar urvalet en smula. Kardan definitivt att föredra.

Nya kvalitetsdäck (Michelin/Metzeler/Pirelli), bromsbelägg och bromsvätska skall du ha innan du ger dig iväg, liksom förstås olja/filter/luftfilter.

Intercom: Cardo eller SENA, jag väljer Cardo. Finns absolut billigare alternativ från Kina men de är inte lika bra. Finns begagnat att tillgå!
Mycket bra information och råd, tack!
Har tittar på den hojen du skickade länk till. Mycket fin vad jag kan se! Ska inte utesluta BMW efter det du skrev.

Ska kolla om det finns något begagnat Cardo system vi kan köpa och testa 👍
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Det mesta du nämner om resan låter genomtänkt. 350 mil på 8 dagar är OK om man tar längre etapper första o sista dagen. 50 mil om dan är annars i överkant tycker jag - man vill stanna, fika, fotografera, leta bra restaurang och boende (om ni inte fixar via nätet) - då är 50 mil mycket. Har du färddator på bilen så kolla vad du snittar härhemma, oftast 45-60 km/tim, mer blir det inte när ni väl lämnat A-bahn, tänk på hur många timmar ni vill sitta i sadeln och räkna på låg snitthastighet
Håller med om att hålla ner dagsetapperna lite. Min egen erfarenhet säger mig att att när man kör aktivt på de roliga småvägarna, särskilt sådana man inte kört på innan och i länder där man inte känner trafiken på samma sätt som hemma, så blir man tröttare snabbare än man tror. 30-40 mil kan ändå bli uppemot sex timmar i sadeln och mycket mer än så vill iaf inte jag köra om jag inte ska vara helt trött i huvudet när jag kommer fram.

(Och ja, jag vet att det finns de på forumet som tycker att 80 mil är en lämplig liten dagsutflykt…)
 

Freshprince

Ny medlem
Gick med
22 Jun 2024
Hoj
2006, Kawasaki ER-6n
Jag blir tröttare av kåpa eftersom jag oftast får turbulenserna mitt i pallet med buller o annat. Undantaget är när man sitter bakom en repig, immig, insektsnedsmetad plastvägg med begynnande känslor av instängdhet. Jag har det oftast stilla och lugnt kring huvud/överkropp utan kåpa också i fart. Har iofs smutsigare jacka och hjälm än kåpfolket…

Sen tycker jag kåpa distanserar mig från det mest essentiella av mckörandet och det är liksom inget alternativ att vara utan den direkta kontakten med vad man sysslar med.

Har du kört kåphoj? Det finns anledningar bakom alla kreativa kåpglas i olika höjder med hål och flärpar på eftermarknaden. Det är no1, står du ut bakom en kåpa? En tankväska avlastar också, just sayin’. Du måste testa.

Nu bytte min kusin till nakenhoj efter att ha kört fjr i några år. Den kåpan funkade för honom och var skön när han matade hem i vägvinnande tempo. Inte minst i regn. Nöjd nu med nakenhoj, tyst hjälm och fri från jobbig turbulens.
Intressant! Jag har aldrig kört med kåpa högre än 10-15cm på min gamla KTM 1190 R. Kul cykel för mig men inget sambon vill åka långt på.. Aldrig heller använt väskor, varken tankväska eller på sidorna. Så bra tips där! Ser att många använder just väskor på tanken.

Vi behöver nog åka och provköra något med rejäl kåpa för att veta hur det känns och om det är vad som är skönast för oss. 🤔

Vad är de största skillnaderna mellan en FJR, Pan European, kawasakis GTR och BMW RT modeller?
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Håller med om att hålla ner dagsetapperna lite. Min egen erfarenhet säger mig att att när man kör aktivt på de roliga småvägarna, särskilt sådana man inte kört på innan och i länder där man inte känner trafiken på samma sätt som hemma, så blir man tröttare snabbare än man tror. 30-40 mil kan ändå bli uppemot sex timmar i sadeln och mycket mer än så vill iaf inte jag köra om jag inte ska vara helt trött i huvudet när jag kommer fram.

(Och ja, jag vet att det finns de på forumet som tycker att 80 mil är en lämplig liten dagsutflykt…)
Och det är för föraren. Passageraren har det jobbigare och inte minst tråkigare…
 

Freshprince

Ny medlem
Gick med
22 Jun 2024
Hoj
2006, Kawasaki ER-6n
Det mesta du nämner om resan låter genomtänkt. 350 mil på 8 dagar är OK om man tar längre etapper första o sista dagen. 50 mil om dan är annars i överkant tycker jag - man vill stanna, fika, fotografera, leta bra restaurang och boende (om ni inte fixar via nätet) - då är 50 mil mycket. Har du färddator på bilen så kolla vad du snittar härhemma, oftast 45-60 km/tim, mer blir det inte när ni väl lämnat A-bahn, tänk på hur många timmar ni vill sitta i sadeln och räkna på låg snitthastighet
Precis så tänker vi med, längre sträckor till och hem från Tyskland via motorvägar. Först när vi kommer en liten bit ner i Tyskland vill vi ta av från autobahn och se landsbygden. Exakt rutt och längd är ännu inte bestämt då vi försöker höra oss för vad andra som varit utomlands rekommenderar att köra. Men sett till distans och antal dagar är det där någonstans vi vill ligga.
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
GPS känns nödvändigt - körde med karta o noter på 70-talet o framåt tills GPS blev vanligt. Det var ett evigt stannande o veckla ut kartan. Noter gör dessutom att man är ganska låst och knappast svänger av där det ser spännande ut. Mao - du har säkert telefon med navigation, men du behöver fixa laddning från hojen och en hållare om det inte finns. Vissa tankväskor har fönster på ovansidan o ingång för kablage, men då sitter inte skärmen i blickfånget
 

Freshprince

Ny medlem
Gick med
22 Jun 2024
Hoj
2006, Kawasaki ER-6n
Håller med om att hålla ner dagsetapperna lite. Min egen erfarenhet säger mig att att när man kör aktivt på de roliga småvägarna, särskilt sådana man inte kört på innan och i länder där man inte känner trafiken på samma sätt som hemma, så blir man tröttare snabbare än man tror. 30-40 mil kan ändå bli uppemot sex timmar i sadeln och mycket mer än så vill iaf inte jag köra om jag inte ska vara helt trött i huvudet när jag kommer fram.

(Och ja, jag vet att det finns de på forumet som tycker att 80 mil är en lämplig liten dagsutflykt…)
Bra input! Oerfarna långdistans åkare som vi är är det precis sånthär vi behöver höra och ta hänsyn till för att kunna genomföra detta på bästa möjliga sätt.
 

ddaannnnee

Medlem
Gick med
14 Aug 2003
Ort
Linköping
Hoj
f800gs-10 +640SM -05 +GPZ900r-88
För några år sen åkte jag ca 600mil på 3v med sambo och full camping-packning på en f800gs. Inga problem alls. Välj en hoj som ni båda sitter bra på.

Intercom är toppen, så mycket roligare om man kan prata om saker man ser när man åker. Dessutom kan man slå ihjäl tid med en pod eller ljudbok om det blir långtråkigt.

Vi hade bara en grov plan om vilka länder vi ville till, så vi körde hyffsat planlöst. Inget förbokat boende, när det var dags att stanna så letade vi bara upp lämpligt boende i närheten på gps, så en bra gps/mobillösning på styret är bra, samt en stor karta i väskan för överblick.

Angående dagsetapper så är det bättre att tänka timmar än mil, vissa dagar raskar man av 80-100 mil om man åker autobahn och liknande, ska man trängas i alperna bland husvagnar och cyklister så kan 20 mil vara långt på en dag..
 

Freshprince

Ny medlem
Gick med
22 Jun 2024
Hoj
2006, Kawasaki ER-6n
GPS känns nödvändigt - körde med karta o noter på 70-talet o framåt tills GPS blev vanligt. Det var ett evigt stannande o veckla ut kartan. Noter gör dessutom att man är ganska låst och knappast svänger av där det ser spännande ut. Mao - du har säkert telefon med navigation, men du behöver fixa laddning från hojen och en hållare om det inte finns. Vissa tankväskor har fönster på ovansidan o ingång för kablage, men då sitter inte skärmen i blickfånget
Precis! Tänker att vi kör med telefonen på en bra hållare. Tips på fäste/hållare till IPhone 14?
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Precis så tänker vi med, längre sträckor till och hem från Tyskland via motorvägar. Först när vi kommer en liten bit ner i Tyskland vill vi ta av från autobahn och se landsbygden. Exakt rutt och längd är ännu inte bestämt då vi försöker höra oss för vad andra som varit utomlands rekommenderar att köra. Men sett till distans och antal dagar är det där någonstans vi vill ligga.
Eifelbergen, Moseldalen, Stelvio, Rothenburg ob der Tauber, köra längs Neckar, Grossglockner, Zell am See - finns ganska mycket bara i Tyskland
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Intressant! Jag har aldrig kört med kåpa högre än 10-15cm på min gamla KTM 1190 R. Kul cykel för mig men inget sambon vill åka långt på.. Aldrig heller använt väskor, varken tankväska eller på sidorna. Så bra tips där! Ser att många använder just väskor på tanken.

Vi behöver nog åka och provköra något med rejäl kåpa för att veta hur det känns och om det är vad som är skönast för oss. 🤔

Vad är de största skillnaderna mellan en FJR, Pan European, kawasakis GTR och BMW RT modeller?
BMW, särskilt R-modellerna, är svårslagna med sin låga tyngdpunkt. Sen får man offra den upplevda kontakten med vägen för den försvinner med deras framvagnar, utom på de med vanlig gaffel. (Usd eller konventionell.) Så R1200/1250R/RS funkar, om du skulle hitta någon -15 eller senare för de pengarna. Sen är det bra att det finns gott om lagningsställen, so to speak.

Andra får bedöma övriga mc.
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Kolla reglerna för att köra hoj på motorväg i Österrike o Schweiz

Edit
Portugal - om ni tänkt er dit..... https://www.portugaltolls.com/en

Edit 2
Italien - har inte klart för mig om det gäller mc https://www.danitalia.com/sv/guide-...resan-till-italien/miljoezoner-i-italien-ztl/
 
Last edited:

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
På hemvägen skulle jag föreslå att ni även gör en snabbare rutt via motorvägar som går att använda som alternativ (tänker framför allt på planering av boende m.m.). Att köra tyska landsvägar är lite småtrevligt i början, men det tar tid och man tröttnar snabbt när det känns som man kört igenom samma by 1000 ggr, så inte omöjligt att ni då vill ta en motorvägsrutt hem.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Intressant! Jag har aldrig kört med kåpa högre än 10-15cm på min gamla KTM 1190 R. Kul cykel för mig men inget sambon vill åka långt på.. Aldrig heller använt väskor, varken tankväska eller på sidorna. Så bra tips där! Ser att många använder just väskor på tanken.

Vi behöver nog åka och provköra något med rejäl kåpa för att veta hur det känns och om det är vad som är skönast för oss. 🤔

Vad är de största skillnaderna mellan en FJR, Pan European, kawasakis GTR och BMW RT modeller?
Tankväska är smutt för alla bra-ha grejor man behöver. Powerbank, vattenflarra, chokladbit, laddare, multiverktyg, p-skiva, extra handskar, keps osv osv.

Kåpa (som du kommer att få anpassa för dig vad gäller ruta osv) är mer eller mindre en förutsättning för trivsamma långturer särskilt om/när det blir lite kyligare och blötare... Det är helt enkelt därför långfärdshojar har kåpor.

Vad gäller skillnader mellan hojar så måste du jämföra dem på de punkter du anser vara viktiga. Tänk på att passageraren skall ha det bra i första hand; BMW har en fördel här med Teleleverchassit och ESA.
 
Nyheter
ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Top