Freshprince
Ny medlem
- Gick med
- 22 Jun 2024
- Hoj
- 2006, Kawasaki ER-6n
Kul! Det är en modell vi missat! Tack för tipset.Har själv en Versys1000 den är kanon att köra länge sträckor på. Tidigare hade jag Z1000SX funkar bra också.
Kul! Det är en modell vi missat! Tack för tipset.Har själv en Versys1000 den är kanon att köra länge sträckor på. Tidigare hade jag Z1000SX funkar bra också.
Men du skulle ändå säga att det är ett säkrare kort att köpa något som gått lite mer och använts frekvent jämfört med något som stått men har låga mil?Angående övre miltal, nja är de välservade och välskötta så bör det gå bra med långmilare med.
Läs på om respektive modell och dess mekaniska svagheter tänker jag.
Sedan finns ju både Triumph Sprint 1050 GT och Honda VFR1200 i rätt prisklass.
Kawasaki Versys 1000 kanske?
Beror på hur mycket utanför asfalt ni vill kunna klara också i vissa fall, jämfört med slankare och sportigare look och karaktär.
Tänk även på försäkringskostnaden!
Lite häftigare antal hästar är fränt men kostar kanske många tusenlappar extra.
Jag blir tröttare av kåpa eftersom jag oftast får turbulenserna mitt i pallet med buller o annat. Undantaget är när man sitter bakom en repig, immig, insektsnedsmetad plastvägg med begynnande känslor av instängdhet. Jag har det oftast stilla och lugnt kring huvud/överkropp utan kåpa också i fart. Har iofs smutsigare jacka och hjälm än kåpfolket…Även om jag har kört mycket motorcykel så är jag och sambon helt gröna på att åka tillsammans och vi har aldrig varit på någon längre resa eller utanför Sverige. Så vi behöver och tar tacksamt emot all input, inklusive din Aldrig ägt en touring för den delen heller. Så där finns mycket för oss att lära innan vi kan ge oss iväg i augusti/september.
Jag tänker att kåpa nästan är ett måste för att orka beta av många mil per dag?
Tack
Mycket bra information och råd, tack!Mil är fullständigt ointressant på en motorcykel, snarare är det de som kör mycket som servar dem väl.
Allt är dyrt om det går sönder men BMW har den fördelen att det finns många som kan laga dem och att det sällan är särskilt dyra delar. Dessutom lättservad och 2007- så slipper man servobromsarna. De japanska hojarna får sällan några fel, men man får ofta eftermontera självklarheter som handtagsvärmare och kanske får vara utan farthållare. Dock dyr service, en ventilkoll kan kosta uppåt 10 lax på en radfyra med helkåpor. På en BMW boxer gör jag det själv på en halvtimme...
Finns få hojar som en eller två personer åker lika bra på lika länge och som dessutom är roliga att köra på kurvig väg.
Alla touringhojar har annars i stort det man behöver. Man kan åka långt på alla hojar men komforten för två personer begränsar urvalet en smula. Kardan definitivt att föredra.
Nya kvalitetsdäck (Michelin/Metzeler/Pirelli), bromsbelägg och bromsvätska skall du ha innan du ger dig iväg, liksom förstås olja/filter/luftfilter.
Intercom: Cardo eller SENA, jag väljer Cardo. Finns absolut billigare alternativ från Kina men de är inte lika bra. Finns begagnat att tillgå!
Håller med om att hålla ner dagsetapperna lite. Min egen erfarenhet säger mig att att när man kör aktivt på de roliga småvägarna, särskilt sådana man inte kört på innan och i länder där man inte känner trafiken på samma sätt som hemma, så blir man tröttare snabbare än man tror. 30-40 mil kan ändå bli uppemot sex timmar i sadeln och mycket mer än så vill iaf inte jag köra om jag inte ska vara helt trött i huvudet när jag kommer fram.Det mesta du nämner om resan låter genomtänkt. 350 mil på 8 dagar är OK om man tar längre etapper första o sista dagen. 50 mil om dan är annars i överkant tycker jag - man vill stanna, fika, fotografera, leta bra restaurang och boende (om ni inte fixar via nätet) - då är 50 mil mycket. Har du färddator på bilen så kolla vad du snittar härhemma, oftast 45-60 km/tim, mer blir det inte när ni väl lämnat A-bahn, tänk på hur många timmar ni vill sitta i sadeln och räkna på låg snitthastighet
Intressant! Jag har aldrig kört med kåpa högre än 10-15cm på min gamla KTM 1190 R. Kul cykel för mig men inget sambon vill åka långt på.. Aldrig heller använt väskor, varken tankväska eller på sidorna. Så bra tips där! Ser att många använder just väskor på tanken.Jag blir tröttare av kåpa eftersom jag oftast får turbulenserna mitt i pallet med buller o annat. Undantaget är när man sitter bakom en repig, immig, insektsnedsmetad plastvägg med begynnande känslor av instängdhet. Jag har det oftast stilla och lugnt kring huvud/överkropp utan kåpa också i fart. Har iofs smutsigare jacka och hjälm än kåpfolket…
Sen tycker jag kåpa distanserar mig från det mest essentiella av mckörandet och det är liksom inget alternativ att vara utan den direkta kontakten med vad man sysslar med.
Har du kört kåphoj? Det finns anledningar bakom alla kreativa kåpglas i olika höjder med hål och flärpar på eftermarknaden. Det är no1, står du ut bakom en kåpa? En tankväska avlastar också, just sayin’. Du måste testa.
Nu bytte min kusin till nakenhoj efter att ha kört fjr i några år. Den kåpan funkade för honom och var skön när han matade hem i vägvinnande tempo. Inte minst i regn. Nöjd nu med nakenhoj, tyst hjälm och fri från jobbig turbulens.
Och det är för föraren. Passageraren har det jobbigare och inte minst tråkigare…Håller med om att hålla ner dagsetapperna lite. Min egen erfarenhet säger mig att att när man kör aktivt på de roliga småvägarna, särskilt sådana man inte kört på innan och i länder där man inte känner trafiken på samma sätt som hemma, så blir man tröttare snabbare än man tror. 30-40 mil kan ändå bli uppemot sex timmar i sadeln och mycket mer än så vill iaf inte jag köra om jag inte ska vara helt trött i huvudet när jag kommer fram.
(Och ja, jag vet att det finns de på forumet som tycker att 80 mil är en lämplig liten dagsutflykt…)
Precis så tänker vi med, längre sträckor till och hem från Tyskland via motorvägar. Först när vi kommer en liten bit ner i Tyskland vill vi ta av från autobahn och se landsbygden. Exakt rutt och längd är ännu inte bestämt då vi försöker höra oss för vad andra som varit utomlands rekommenderar att köra. Men sett till distans och antal dagar är det där någonstans vi vill ligga.Det mesta du nämner om resan låter genomtänkt. 350 mil på 8 dagar är OK om man tar längre etapper första o sista dagen. 50 mil om dan är annars i överkant tycker jag - man vill stanna, fika, fotografera, leta bra restaurang och boende (om ni inte fixar via nätet) - då är 50 mil mycket. Har du färddator på bilen så kolla vad du snittar härhemma, oftast 45-60 km/tim, mer blir det inte när ni väl lämnat A-bahn, tänk på hur många timmar ni vill sitta i sadeln och räkna på låg snitthastighet
Okej, bra input. TackAng köra mindre vägar så tar det en evinnerlig tid i Tyskland.
Ska ni komma söderut in om rimlig tid så måste du åka motorväg.
Bra input! Oerfarna långdistans åkare som vi är är det precis sånthär vi behöver höra och ta hänsyn till för att kunna genomföra detta på bästa möjliga sätt.Håller med om att hålla ner dagsetapperna lite. Min egen erfarenhet säger mig att att när man kör aktivt på de roliga småvägarna, särskilt sådana man inte kört på innan och i länder där man inte känner trafiken på samma sätt som hemma, så blir man tröttare snabbare än man tror. 30-40 mil kan ändå bli uppemot sex timmar i sadeln och mycket mer än så vill iaf inte jag köra om jag inte ska vara helt trött i huvudet när jag kommer fram.
(Och ja, jag vet att det finns de på forumet som tycker att 80 mil är en lämplig liten dagsutflykt…)
Precis! Tänker att vi kör med telefonen på en bra hållare. Tips på fäste/hållare till IPhone 14?GPS känns nödvändigt - körde med karta o noter på 70-talet o framåt tills GPS blev vanligt. Det var ett evigt stannande o veckla ut kartan. Noter gör dessutom att man är ganska låst och knappast svänger av där det ser spännande ut. Mao - du har säkert telefon med navigation, men du behöver fixa laddning från hojen och en hållare om det inte finns. Vissa tankväskor har fönster på ovansidan o ingång för kablage, men då sitter inte skärmen i blickfånget
Eifelbergen, Moseldalen, Stelvio, Rothenburg ob der Tauber, köra längs Neckar, Grossglockner, Zell am See - finns ganska mycket bara i TysklandPrecis så tänker vi med, längre sträckor till och hem från Tyskland via motorvägar. Först när vi kommer en liten bit ner i Tyskland vill vi ta av från autobahn och se landsbygden. Exakt rutt och längd är ännu inte bestämt då vi försöker höra oss för vad andra som varit utomlands rekommenderar att köra. Men sett till distans och antal dagar är det där någonstans vi vill ligga.
BMW, särskilt R-modellerna, är svårslagna med sin låga tyngdpunkt. Sen får man offra den upplevda kontakten med vägen för den försvinner med deras framvagnar, utom på de med vanlig gaffel. (Usd eller konventionell.) Så R1200/1250R/RS funkar, om du skulle hitta någon -15 eller senare för de pengarna. Sen är det bra att det finns gott om lagningsställen, so to speak.Intressant! Jag har aldrig kört med kåpa högre än 10-15cm på min gamla KTM 1190 R. Kul cykel för mig men inget sambon vill åka långt på.. Aldrig heller använt väskor, varken tankväska eller på sidorna. Så bra tips där! Ser att många använder just väskor på tanken.
Vi behöver nog åka och provköra något med rejäl kåpa för att veta hur det känns och om det är vad som är skönast för oss.
Vad är de största skillnaderna mellan en FJR, Pan European, kawasakis GTR och BMW RT modeller?
Tankväska är smutt för alla bra-ha grejor man behöver. Powerbank, vattenflarra, chokladbit, laddare, multiverktyg, p-skiva, extra handskar, keps osv osv.Intressant! Jag har aldrig kört med kåpa högre än 10-15cm på min gamla KTM 1190 R. Kul cykel för mig men inget sambon vill åka långt på.. Aldrig heller använt väskor, varken tankväska eller på sidorna. Så bra tips där! Ser att många använder just väskor på tanken.
Vi behöver nog åka och provköra något med rejäl kåpa för att veta hur det känns och om det är vad som är skönast för oss.
Vad är de största skillnaderna mellan en FJR, Pan European, kawasakis GTR och BMW RT modeller?
ExploreBike: Baltikum
Baltikum är en fantastisk d... |
|
Lego Technic Ducati Panigale V4 S
LEGO har presenterat modell... |
|
Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår
Foto: Jacob Sjöman Trans... |
|
Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tre timmar kvar!
Efter lämning till tryck kl... |
|
Nya Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tankskydd till GSA
ULTIMATE tankskyddWunderlic... |
|
Körkortet får nytt utseende
Det var åtta år sen sist, m... |