Tips & råd inför första Europa-resan

Birger H

Sporthojsnörd
Gick med
26 Jun 2024
Hoj
Enfield Classic 500
Nu bollar jag en tanke med TS och andra som läser tråden....
Det verkar lite stressat att handla hoj den 23 juni för att ge sig ut på första långsemestern med mc.
Hur skulle det funka att hyra hoj? Hyrpengarna är iofs borta, men det kanske är ett sätt att a) dryga ut själva reskassan b) känna om stor touringhoj verkligen är grejen att satsa på

Tittade på Hygglo och där fanns några hojar som verkade passa för ändamålet (1000-2000 per dag)
Är det en korkad tanke eller värt att fundera på för TS??

Många hyrföretag tillåter inte att man tar hojen utomlands.
 

Birger H

Sporthojsnörd
Gick med
26 Jun 2024
Hoj
Enfield Classic 500
Jag skulle titta på något sådant här….









650 - 800 cc resehojar. Suzuki är billigare att äga/serva än BMW/Triumph skulle jag säga.
 

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22, Husky 701, Yamaha 660 XTR
Jag skulle titta på något sådant här….









650 - 800 cc resehojar. Suzuki är billigare att äga/serva än BMW/Triumph skulle jag säga.
Suzukin med 297 mil på mätaren. Nya hojen verkligen för 69. Köpläge
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Jag skulle titta på något sådant här….









650 - 800 cc resehojar. Suzuki är billigare att äga/serva än BMW/Triumph skulle jag säga.
Hmm... Tenere 660? Är den inte lite väl hög och tung för både packning och passagerare? Jag menar inte att det inte skulle funka, allt går ju som bekant. Men att det skulle innebära besvär med en hög hoj + packning + passagerare. Det låter topptungt...Tänker då på lågfartsmanövrering, start-/stopp, parkering och sådant.

Jag har visserligen bara kört lite med vanlig XT660R, som är hög redan i sig. Att sedan lasta på 30-40 kg packning och 60-80 kg passagerare skulle åtminstone inte jag trivas med.

Sedan kan nog motorn vara väl trött med tung last. Den är ju ingen racer ens i naken utförande så jag kan föreställa mig att det är en begränsning på snabba sträckor och upp i bergsmassiv.

Lite tankar, bara. Jag säger inte att jag har hela sanningen, TS får betrakta det som ett resonemang.
 

Birger H

Sporthojsnörd
Gick med
26 Jun 2024
Hoj
Enfield Classic 500
Hmm... Tenere 660? Är den inte lite väl hög och tung för både packning och passagerare? Jag menar inte att det inte skulle funka, allt går ju som bekant. Men att det skulle innebära besvär med en hög hoj + packning + passagerare. Det låter topptungt...Tänker då på lågfartsmanövrering, start-/stopp, parkering och sådant.

Jag har visserligen bara kört lite med vanlig XT660R, som är hög redan i sig. Att sedan lasta på 30-40 kg packning och 60-80 kg passagerare skulle åtminstone inte jag trivas med.

Sedan kan nog motorn vara väl trött med tung last. Den är ju ingen racer ens i naken utförande så jag kan föreställa mig att det är en begränsning på snabba sträckor och upp i bergsmassiv.

Lite tankar, bara. Jag säger inte att jag har hela sanningen, TS får betrakta det som ett resonemang.
Det är många som kört jorden runt på en sån. Men tycke och smak och bara ett förslag av många….. Personligen skulle jag nog tänka Vstrom.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Hmm... Tenere 660? Är den inte lite väl hög och tung för både packning och passagerare? Jag menar inte att det inte skulle funka, allt går ju som bekant. Men att det skulle innebära besvär med en hög hoj + packning + passagerare. Det låter topptungt...Tänker då på lågfartsmanövrering, start-/stopp, parkering och sådant.

Jag har visserligen bara kört lite med vanlig XT660R, som är hög redan i sig. Att sedan lasta på 30-40 kg packning och 60-80 kg passagerare skulle åtminstone inte jag trivas med.

Sedan kan nog motorn vara väl trött med tung last. Den är ju ingen racer ens i naken utförande så jag kan föreställa mig att det är en begränsning på snabba sträckor och upp i bergsmassiv.

Lite tankar, bara. Jag säger inte att jag har hela sanningen, TS får betrakta det som ett resonemang.
Är beredd att hålla med om Tenere 660, eftersom jag har många mil på den.
Har kört Europatouring, men som du säger, den är för trött i motorn.
Det blir tråkigt när man har en transportsträcka, och vill hålla lite fart, vid 120km/h då är det färdigt, och med passagerare blir det inte bättre.
Visst, vi är alla olika, men om jag tänker en trevlig touring med passagerare hade jag valt att gå upp lite i motorstyrka, och i alla fall en cylinder till.
Beroende på modell av Tenere 660 så är dom lite olika i höjden, när den kom med ABS så blev den lite lägre, men framförallt den utan ABS är väldigt hög.
Men...man måste ju provsitta, provköra, och utvärdera, det här ar ju bara mina personliga upplevelser.
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Det är många som kört jorden runt på en sån. Men tycke och smak och bara ett förslag av många….. Personligen skulle jag nog tänka Vstrom.
Du har helt rätt, många kör väldigt långt med tungt lastade Tenere. Det var mest ett resonemang från min sida. Jag har kört några tusen mil med packning (och korta ben!) så att hojen inte får bli för topptung dök upp som nummer ett i min skalle.

Håller med dig om VStrom. Bra hoj! Mindre än en 650 hade jag personligen inte valt om man ska vara två. Ensam i sadeln är en annan sak. Jag köpte en liten smidig 650 i vintras och har sedan dess kört närmre trehundra mil med veckopackning. Funkar finfint!
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
I allmänhet så är ju lättare hoj oändligt mycket bättre, på nästan allt, men med skjuts så tenderar det att bli rätt tungt och bökigt ändå, och då är det ju bättre istället om hojen är en större del av totalvikten. Så något tungt med låg tyngdpunkt blir sedan mer hanterbart i min erfarenhet.

Men sist jag körde med skjuts så hade jag en rätt Pan European - formad sambo bak på en ytterst gixxer 750 - formad GSX-R 750. Inte optimalt.
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top