Tissot Australian Grand Prix

Ska på kalas ikväll så jag kommer inte orka vakna till racet imorrn.
Nån som har nått tips på hur man kan titta på det i efterhand utan att få veta utkommen innan? Går man in på motogp.com i efterhand så står det ju på förstasidan direkt efter.
 
Ska på kalas ikväll så jag kommer inte orka vakna till racet imorrn.
Nån som har nått tips på hur man kan titta på det i efterhand utan att få veta utkommen innan? Går man in på motogp.com i efterhand så står det ju på förstasidan direkt efter.

Klicka in här :tummenupp

Pucktvåa...
 
Vad hände med Pedrosa? Jag såg kvalet men slumrade till rätt frekvent så jag uppfattade aldrig om han gjorde något taktiskt misstag, han var ju med bra tidigare. Jorge och Marc verkar ha förbättrat sig en sekund medans Pedrosa bara ett par tiondelar.

Kändes som Pedrosa inte kom till sin rätt idag! Det stod som mest mellan Jlo,Marquez, Rossi och lite Alvaro!

MGP Kval
1. Jorge Lorenzo ESP Yamaha Factory Racing (YZR-M1) 1m 27.899s (Lap 6/7)
2. Marc Marquez ESP Repsol Honda Team (RC213V) 1m 28.120s (6/8)
3. Valentino Rossi ITA Yamaha Factory Racing (YZR-M1) 1m 28.647s (7/9)
4. Alvaro Bautista ESP Go&Fun Honda Gresini (RC213V) 1m 28.713s (7/9)
5. Dani Pedrosa ESP Repsol Honda Team (RC213V) 1m 28.748s (9/9)
6. Cal Crutchlow GBR Monster Yamaha Tech 3 (YZR-M1) 1m 28.809s (8/9)
7. Bradley Smith GBR Monster Yamaha Tech 3 (YZR-M1) 1m 28.941s (7/9)
8. Nicky Hayden USA Ducati Team (GP13) 1m 29.295s (7/8)
9. Andrea Dovizioso ITA Ducati Team (GP13) 1m 29.660s (8/9)
10. Andrea Iannone ITA Energy T.I. Pramac Racing (GP13) 1m 29.756s (8/9)
11. Colin Edwards USA NGM Forward Racing (FTR-Kawasaki CRT)* 1m 30.264s (2/2)
12. Randy De Puniet FRA Power Electronics Aspar (ART CRT) 1m 30.735s (6/7)

Q1:
13. Aleix Espargaro ESP Power Electronics Aspar (ART CRT) 1m 30.081s (2/7)
14. Claudio Corti ITA NGM Forward Racing (FTR-Kawasaki CRT)* 1m 30.530s (2/7)
15. Yonny Hernandez COL Ignite Pramac Racing (GP13) 1m 30.641s (7/9)
16. Hiroshi Aoyama JPN Avintia Blusens (FTR-Kawasaki CRT)* 1m 30.733s (3/8)
17. Danilo Petrucci ITA Came IodaRacing Project (Suter-BMW CRT)* 1m 30.894s (7/8)
18. Michael Laverty GBR Paul Bird Motorsport (ART CRT) 1m 30.979s (4/9)
19. Hector Barbera ESP Avintia Blusens (FTR-Kawasaki CRT)* 1m 31.061s (3/8)
20. Luca Scassa ITA Cardion AB Motoracing (ART CRT) 1m 31.093s (7/9)
21. Bryan Staring AUS Go&Fun Honda Gresini (FTR-Honda CRT) 1m 31.775s (3/8)
22. Lukas Pesek CZE Came IodaRacing Project (Suter-BMW CRT)* 1m 32.474s (8/8)
23. Damian Cudlin AUS Paul Bird Motorsport (PBM-ART CRT)* 1m 33.007s (3/8)
* Standard ECU.
 
Colin Edwards i FP3 & FP4 :tummenupp:tummenupp

FP3:
9:a i tabellen och 0.753 efter snabbaste tid (Ped).

FP4:
10:a i tabellen och endast 1.008 sek efter Rossi.
 
Finns det nån som använder tumbroms längre, eller var det bara en modenyck (dvs att alla vill va som Doohan ett tag)? Eller är det ingen som behöver mer broms på bakhjulet än det motorbromsen ger?
 
Last edited:
Man måste säga att Dorna, Bridgestone och Dunlop framstår som lite klåpare med tanke på hur dåligt förberedda de verkar vara på den nya beläggningen. Varför har de inte varit där och testat ordentligt? Speciellt med tanke på Att SBK hade samma problem och AUS-SBK har kört där osv.

Moto2 racet kortas till hälften och MotoGP-racet riskerar ju att bli en parodi nu när det ska bli "flag to flag" oavsett om det är torrt eller inte. Racet kortas också till 26 varv.
Alla förare MÅSTE byta hoj och får inte köra mer än 14 varv med ett bakdäck så alla måste byta tidigast varv tolv och senast varv fjorton. Zonerna där de måste hålla hastigheten kommer utökas både in och ut ur depån samt att de kommer måla en sektion där de måste köra in på banan. Kan bli galet farligt för de första som byter och ska ut på banan där det kommer hojar i 330+ km/h ner för rakan.
Philip Island har dessutom en av de absolut minsta och smalaste depågatorna i hela serien.

http://www.motogp.com/en/news/2013/race+direction+decision+for+phillip+island+race

http://www.motogp.com/en/news/2013/moto2+race+reduced+australia

Samtidigt skapar det lite spänning!

Tänk dig Marques och Lorenzo kommer in på samma varv lite strängsel osv. Kanske VM kommer avgöras pga en depåtabbe.
 
Finns det nån som använder tumbroms längre, eller var det bara en modenyck (dvs att alla vill va som Doohan ett tag)? Eller är det ingen som behöver mer broms på bakhjulet än det motorbromsen ger?

Rätta mig om jag har fel, men vad jag minns använde Doohan och även tror jag Capirex bakhjulstumbromsen pga fotskador! Iom att ingen annan "frivilligt" har fortsatt så fanns det säkert inget att vinna på det.
 
Man måste säga att Dorna, Bridgestone och Dunlop framstår som lite klåpare med tanke på hur dåligt förberedda de verkar vara på den nya beläggningen. Varför har de inte varit där och testat ordentligt? Speciellt med tanke på Att SBK hade samma problem och AUS-SBK har kört där osv.

Moto2 racet kortas till hälften och MotoGP-racet riskerar ju att bli en parodi nu när det ska bli "flag to flag" oavsett om det är torrt eller inte. Racet kortas också till 26 varv.
Alla förare MÅSTE byta hoj och får inte köra mer än 14 varv med ett bakdäck så alla måste byta tidigast varv tolv och senast varv fjorton. Zonerna där de måste hålla hastigheten kommer utökas både in och ut ur depån samt att de kommer måla en sektion där de måste köra in på banan. Kan bli galet farligt för de första som byter och ska ut på banan där det kommer hojar i 330+ km/h ner för rakan.
Philip Island har dessutom en av de absolut minsta och smalaste depågatorna i hela serien.

http://www.motogp.com/en/news/2013/race+direction+decision+for+phillip+island+race

http://www.motogp.com/en/news/2013/moto2+race+reduced+australia

Inlägg #99... Passande Gustav O. :hihi


Det är ju helt bedrövligt att de ska behöva gå in i depå. Nu ska väl EsA sparka och vifta och hytta med nävarna för att det är trångt och alla stressar i depån. Tyckte EsA sjönk lite med sitt gnällande över långsammare förare. Nästan som... P€RRA? Fyller du i?
 
Rätta mig om jag har fel, men vad jag minns använde Doohan och även tror jag Capirex bakhjulstumbromsen pga fotskador! Iom att ingen annan "frivilligt" har fortsatt så fanns det säkert inget att vinna på det.

Ja, det var efter kraschen på Assen som Doohan började med den, men jag har ju för mig att det var fler än de som provade.

Om jag hade tänkt lite längre innan jag postade förra inlägget, hade jag kommit på att tumbromsen mycket berodde på tvitaktarnas obefintliga motorbroms.
 
Man måste säga att Dorna, Bridgestone och Dunlop framstår som lite klåpare med tanke på hur dåligt förberedda de verkar vara på den nya beläggningen. Varför har de inte varit där och testat ordentligt? Speciellt med tanke på Att SBK hade samma problem och AUS-SBK har kört där osv.

Moto2 racet kortas till hälften och MotoGP-racet riskerar ju att bli en parodi nu när det ska bli "flag to flag" oavsett om det är torrt eller inte. Racet kortas också till 26 varv.
Alla förare MÅSTE byta hoj och får inte köra mer än 14 varv med ett bakdäck så alla måste byta tidigast varv tolv och senast varv fjorton. Zonerna där de måste hålla hastigheten kommer utökas både in och ut ur depån samt att de kommer måla en sektion där de måste köra in på banan. Kan bli galet farligt för de första som byter och ska ut på banan där det kommer hojar i 330+ km/h ner för rakan.
Philip Island har dessutom en av de absolut minsta och smalaste depågatorna i hela serien.

http://www.motogp.com/en/news/2013/race+direction+decision+for+phillip+island+race

http://www.motogp.com/en/news/2013/moto2+race+reduced+australia

Fy fan vilken jävla parodi alltså. Någons huvud borde verkligen rulla...
Vad händer om det blir "spännande" med hojbyte, och det slår väl ut just för "spänningen"?
Kommer vi då få se obligatoriska depåstopp ala F1? Det gör ju dom racen så oerhört "spännande". Kanske rent av i sann F1-anda fortsätta med dåliga däck som ingen kan förutspå slitaget på?
Jag menar, det gör ju F1 racen sååå spännande att titta på.

Helvete vad arg jag är! :mad:
 
99lore10.jpg
 
Jag tror att flag-to-flag kommer att gynna Rossi mer än MM, JL och DP. Nu behöver han inte bry sig om bränsleförbrukningen och kan ha maxeffekt hela tiden :)

I övrigt håller jag med flera föregående talare: Pinsamt Bridgestone! :3freak
 
Nyheter
BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Omfattande körkortsförändringar på gång

EU förväntas inom kort fatt...

Custom Motor Show 2025

Vårens stora event, som kic...

Back
Top