Tissot Australian Grand Prix

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
SÅ om Lorre vinner nästa 2 race och MM kommer trea i båda blir det samma poäng då? Och isåfall vad gör man då? Delar vinsten? Flest segrar vinner? Sten sax & påse?

Flest segrar, sedan flest andraplatser osv. Så om Lorenzo vinner de två som är kvar och Marquez blir trea så vinner Lorenzo VM.
 

Nelsen

#169 Superbike
Gick med
28 Jan 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
Panigale 899
SÅ om Lorre vinner nästa 2 race och MM kommer trea i båda blir det samma poäng då? Och isåfall vad gör man då? Delar vinsten? Flest segrar vinner? Sten sax & påse?

Hade varit kul med en good oldmfasion brottningsmatch i parkfarme!

Är det bara ja som gillade detta race? Mer spänning i år har vi ju knappast fått!
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
P€RRA;5909588 skrev:
Marquez får väl göra en "Lorenzo", dvs bevaka sin andra plats i racen :)

Han verkar inte kapabel till det. :)
Skulel vara väldigt intressant att se hur de skulle ta sig an Valencia om det var riktigt jämnt inför det racet.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Precis, detta har inget med HRC att göra. Detta är ett misstag som bara kan skyllas på föraren och hans närmaste män. Jag är också överraskad över att så många spyr galla på racet såväl som diskningen. Vad hade varit alternativet...?
Marquez jobb är att köra hojen, inte hålla reda på temporära regler eller att lägga upp strategier. Han kunde välja om han ville byta byta hoj på första möjliga varv eller det efter. Att ett gäng knäckebrön i Repsol (HRC) inte klarade av att läsa reglerna som de fick på print under Moto3-racet är knappast Marquez fel.

Angående Lorenzo/Marquez-incidenten måste jag ändra mig lite efter att ha läst artikeln på Motomatters. Precis som David skriver ledde Marquez racet när han lämnade depåutfarten och har ingen skyldighet att hålla undan för tvåan i racet, oavsett vilken fart han kommer med.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Hade varit kul med en good oldmfasion brottningsmatch i parkfarme!

Är det bara ja som gillade detta race? Mer spänning i år har vi ju knappast fått!

Jag tycker det var ett rafflande race.
Det var kasst av Bridgestone att inte kunna tillhandahålla vettiga däck, men MMs backdäck efter 11 var visar ju med all önskvärd tydlighet att det var antingen 10 varv max och hojbyte som gällde eller inställt race. Eller kanske dubbelheat med två starter och bara 10 varv på varje heat...
MMs för långa väntan på Pit gav det hela en hyfsat stor överraskning och öppnade titelmatchen igen. Nu måste bara JL plocka fram ett mirakel på Motegi (eller MM missa att ta ordentligt med poäng där med) sedan kan valencia bli riktigt spännande.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Han verkar inte kapabel till det. :)
Skulel vara väldigt intressant att se hur de skulle ta sig an Valencia om det var riktigt jämnt inför det racet.
Jag skulle vilja vända på det och säga att han inte är Lorenzo-typen som nöjer sig med en andra plats, vilket jag som åskådare är väldigt tacksam för.

Personligen tror jag att Lorenzo kommer att vara mer nervös än Marquez om allt avgörs i sista racet. Att vinna titeln som rookie har bara en person gjort före honom så det vore bara en bonus.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Han verkar inte kapabel till det. :)
Skulel vara väldigt intressant att se hur de skulle ta sig an Valencia om det var riktigt jämnt inför det racet.

Han har ju gjort det för ett par race sedan, så nog kan han det. Nu är väl frågan vad Pedrosa kan ställa till med i det fallet. :) Tvivlar på att han är så sugen på att bevaka sin position i mästerskapet. ;)
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
P€RRA;5909596 skrev:
Jag skulle vilja vända på det och säga att han inte är Lorenzo-typen som nöjer sig med en andra plats, vilket jag som åskådare är väldigt tacksam för.

Personligen tror jag att Lorenzo kommer att vara mer nervös än Marquez om allt avgörs i sista racet. Att vinna titeln som rookie har bara en person gjort före honom så det vore bara en bonus.
Lorenzo har dock inget att förlora längre men det har Marquez.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
P€RRA;5909594 skrev:
Marquez jobb är att köra hojen, inte hålla reda på temporära regler

Föraren själv är skyldig att hålla rätt på vilka regler som gäller oavsett när de har införts. Har för mig att detta till och med står som en av de första punkterna i FIM's "sporting regulations". Rent juridiskt kan därför ingen annan lastas för detta misstag.
 

lindhamre

Återfallsförbrytare.
Gick med
7 May 2013
Ort
Stockholm
Hoj
Z1000, Laverda 1000 3C 120, Zündapp KS 70
P€RRA;5909557 skrev:
Enligt Marquez själv stod det "BOX" på hans tavla när han skulle in. Teamet hade missat att man var tvungen att byta hoj vid slutet av varv 9 eller 10. De trodde att man fick köra 10 hela varv och byta innan man avslutat det 11:e.

Stort misstag av HRC, inte av Marquez.

Jag såg på reprisen på att kalabaliken var tydlig i depån efter att han inte kommit in under varv 10.
Ungefär som varför körde han ett varv till
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Föraren själv är skyldig att hålla rätt på vilka regler som gäller oavsett när de har införts. Har för mig att detta till och med står som en av de första punkterna i FIM's "sporting regulations". Rent juridiskt kan därför ingen annan lastas för detta misstag.
Självklart. Men om du som rookie ska köra ditt första flag-to-flag race och betydligt mer erfarna personer i ditt team säger att de ska hänga ut "BOX" när det är dags att komma in så tror jag att 99.99% av alla förare skulle svänga in då och inte själv sitta och räkna på när det är dags.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Jag såg på reprisen på att kalabaliken var tydlig i depån efter att han inte kommit in under varv 10.
Ungefär som varför körde han ett varv till
Kollade precis på just den delen och förstår faktiskt inte vad du menar med "kalabalik"? Mekanikerna skymtas när Lorenzo byter hoj och de står helt lugnt vid Marquez hoj med däckvärmarna på :va

(Jag kollar på motogp.com där hela racet finns som det visades i TV. Du kanske har ett annat klipp?)

Med du menar att Marquez ignorerade depåtavlan och valde att köra ett varv till?
 

lindhamre

Återfallsförbrytare.
Gick med
7 May 2013
Ort
Stockholm
Hoj
Z1000, Laverda 1000 3C 120, Zündapp KS 70
Kollade precis på just den delen och förstår faktiskt inte vad du menar med "kalabalik"? Mekanikerna skymtas när Lorenzo byter hoj och de står helt lugnt vid Marquez hoj med däckvärmarna på :va

(Jag kollar på motogp.com där hela racet finns som det visades i TV. Du kanske har ett annat klipp?)

Med du menar att Marquez ignorerade depåtavlan och valde att köra ett varv till?

Detta klipp http://www.motogp.com/en/videos/2013/How+Marquez+took+it+too+far+in+Australia vid ca 00.30 ser att dom fattar att han inte kom in som planerat?
Vet inte vad marques fick för depåsignal, men Lorenzo fick väldigt tydlig vilket syns på klippet.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Detta klipp http://www.motogp.com/en/videos/2013/How+Marquez+took+it+too+far+in+Australia vid ca 00.30 ser att dom fattar att han inte kom in som planerat?
Vet inte vad marques fick för depåsignal, men Lorenzo fick väldigt tydlig vilket syns på klippet.

Det där är ju bevis för att teamet trodde han skulle komma in. Deras reaktion är solklar och man ser även att de vet om att han kommer bli svartflaggad för de säger ju "black flag" till varandra.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Det där är ju bevis för att teamet trodde han skulle komma in. Deras reaktion är solklar och man ser även att de vet om att han kommer bli svartflaggad för de säger ju "black flag" till varandra.
Men du skrev ju själv i ett tidigare inlägg att du reagerade på att Lorenzo hade L1 på sin tavla när han påbörjade varv 10 och att det stod L2 på Marquez. Hur kan teamet då förvänta sig att han ska komma in samtidigt som Lorenzo?
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Men enligt depåtavlan skulle väl Marc gå i depå varvet efter Jorge? Kan det vara så att depåmuren och depåboxen inte hade samma uppfattning om strategin?

Om det är möjligt att se borde det väl framgå av däcksvärmarna, de borde ha hunnit få av de innan de insåg att han inte kom in om det var meningen att han skulle komma in samtidigt som Jorge?

Kanske är så att de fyra som varit med och planerat alltihop var lugna medans resten av teamet insåg vad som höll på att hända och därför började vifta med armarna och prata om svartflagg?
 
Last edited:

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Angående Lorenzo/Marquez-incidenten måste jag ändra mig lite efter att ha läst artikeln på Motomatters. Precis som David skriver ledde Marquez racet när han lämnade depåutfarten och har ingen skyldighet att hålla undan för tvåan i racet, oavsett vilken fart han kommer med.

Jag reagerade också på det där eftersom jag fick intrycket att andra regler gäller när man kommer från depån och inte får gå i racelinje innan man har racefart men enligt den där artikeln gäller ju först går först, oavsett om man kommer ur depån eller inte. På Phillip Island blir det ju en rätt löjligt situation när de som kommer efter har så mycket högre fart än de som kommer ur depån och det är i en kurva. Det betyder ju egentligen att för att vara säkra måste de som kommer på rakan sakta ned till samma fart som de som kommer ur depån eftersom de från depån i princip skulle ha rätt att gå rätt in i racelinjen i betydligt lägre fart och iom det passera tvärs över hela banan.

Jag antog att han inte hade full koll på reglerna.
 

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
P€RRA;5909666 skrev:
Men du skrev ju själv i ett tidigare inlägg att du reagerade på att Lorenzo hade L1 på sin tavla när han påbörjade varv 10 och att det stod L2 på Marquez. Hur kan teamet då förvänta sig att han ska komma in samtidigt som Lorenzo?
För att teamet består av flera personer?
 
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top