Första svaret, andra inlägget i tråden.
Där kunde det slutat, redan innan det börjat. Det är ju så det är.
Men sådant hindrar inte mig att lägga näsan i blöt!
Nuts, ditt förhållande är redan slut. Sorry for being blunt.
Men, inte så som har beskrivits i tråden tidigare, utan...
Du är alltså beredd att köra över din livspartner och hennes uttalade motvilja mot något du tycker är viktigt?
Så gör man bara inte.
Det är hänsynslöst och tyder på bristande respekt.
Lika respektlöst som att gömma någons utrustning, lika omoget som att kasta sig på golvet vid kassalinjen för att böla och skrika sig till något man vill ha.
I ett förhållande så förankrar man och är enig om ett beslut av denna magnitud. Man mosar inte bara på efter eget huvud.
Vänd på steken för att göra det mer begripligt: ens partner bestämmer inte ensidigt att "nu skall jag köpa häst och det får du bara ta."
...och det handlar inte om pengar. Även om man så hade Schlaraffenland som postadress och kunde koka papier mache på sedlar så styr man inte om familjens liv ensidigt på det viset.
Summa summarum: Ni respekterar inte varandra, och har inte en tillräckligt stark grund att bygga vidare på.
Split up nu, innan ni investerat i barn och gräsmatta som måste hållas prydlig.
Jag skojar...?
Inte mycket.
Jag myser åt hästtjejsreferenserna i tråden. Lever även jag sedan mer än 30 år med en hästkvinna som aldrig slutar imponera på mig. Skulderbladsfraktur och AC-ledsluxation just nu denna veckan, men inte tillstymmelse till gnäll.
Natten till fredagen dök det upp en annons på Blocket- jag såg den just vid sänggåendet: en Super Tenere, första årsmodellen, rätt färger, svarta fälgar, få mil, rätt pris - en av alla hojar på min bucketlist.
"Fan, egentligen skulle man sätta sig i bilen nu, köra hela natten och stå på snubbens förstubro klockan 8 på morgonen och bara bryta loss den ur hans händer innan telefonerna börjar ringa..."
"Vill du ha den?"
"Ja!"
"Men, vad gör här då? Ge dig iväg - skynda dig så du verkligen är först på plats imorgon bitti."
...och så kom det sig att det nu står en 3LD hemma på gården, och alla är nöjda och glada.
Jag vill inte utmåla mitt liv som någon blueprint för alla andra att kalkera av: "förutsättningarna är så ofattbart olika" som en vis man sade - men tjafsar ni båda om en sådan här sak, och är beredda att begränsa varandra/köra över varandra så tidigt i livet så är det nog läge att dela på sig innan konsekvenserna blir för tunga.