Tjockisar i alla länder, förena eder!

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
bean305 skrev:
jag skulle ökat träningen i lugnare takt. Resultatet blev att jag inte kunde träna nånting på cirka 3 månader
Jepp man ska ta det lugnt i början, man ska träna men inte slita ut sig, långa men snabba promender ger bra förbränning och grundkondis, dessutom slipper man att få ont i knäna och bli svettig.

Jag brukar sätta upp tempot i början så att man blir varm och får lite puls, sen är det bara att kämpa på i minst en timme, inte sådär jätteroligt i snö och slask men det känns alltid bra efteråt.

2 ggr 50 situps och 5 minuter med 7 kilos hantlar :död

Det enda som driver mig är att slå Freppa :fatta!
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Har kommit till insikt i att man som f.d. soffpotatis och f.d. fetto bör köra en klinisk belastningstest innan man ger sig ut och stressar sin kropp till en bättre kondition. Det kan t.o.m. var förenat med livsfara. Det låter kanske lite fjantigt... men så fjantigt är det inte - att vara säker på att man överlever nästa träningspass. Kroppen far väldigt illa av att gå på tomgång över längre perioder, typ åratals.

/vilopuls 40, maxpuls 184, 46 år
 

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Hur går ett sån test till? Jag har gjort och gör med ca två månaders mellanrum ett s.k. submaximalt test - i princip testcykel i 6-7 minuter med lätt belastning + olika styrkeövningar. Testet är lätt/submaximalt just för att det skulle vara tråkigt om folk dog för att de tar ut sig så mycket. Nackdelen är att det kan slå ca +/- 10-15%. Ett tuffare test ska ge exaktare värde på syreupptagning etc.

andersbrink skrev:
Har kommit till insikt i att man som f.d. soffpotatis och f.d. fetto bör köra en klinisk belastningstest innan man ger sig ut och stressar sin kropp till en bättre kondition.
 

Alicia

Honeybutt
Gick med
27 Sep 2004
Ort
Järna
Hoj
Triumph Street Triple -10 -såld
Jag hoppas att jag inte tar ut mig för mycket men jag borde inte göra det med tanke på att jag har promenerat konstant varje dag i 9 månader.
Så att sätta igång och gå en timma om dagen fast med vikter borde inte vara någon fara, väldigt lätta vikter dessutom.

Nu har jag precis kommit hem från en timmas promenad med stavar plus vikter, gick inne i skogen i väldigt kuperad terräng med en massa djup snö.
När jag var halvvägs så kändes det som att jag inte skulle orka hem, usch vad jobbigt men det kändes som sagt, mina kläder var dygnsura.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Nicke skrev:
Hur går ett sån test till?

I detalj, ingen aning. Däremot vet jag hur illa personerna ser ut som kommer till MIVA för att få hjälp med hjärtbesvär - jag var där själv igår med stressrelaterad FF (som gick över samma dag). Vådan av att vara tidtagningschef för ett skidlopp... och samtidigt träna för tidigt efter en förkylning. Nästintill fatal dumhet. MITTÅT!

/temporärt på Waran

http://ffp.uku.fi/cgi-bin/heart/presenter.pl?slideshow_id=4&slide_id=45&language_id=3
 

Macho Woman

Äppelkäck
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm, Söder
Hoj
Förvuxen 80-talsmoped
Jag har gått ner två kilo sedan början av december. Kan det vara så att det är en fördel att vara vegetarian över julhelgerna? Det verkar så! :tummenupp
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Nicke skrev:
Hur går ett sån test till?
Man cyklar i jämn takt på en motionscykel med gradvis stigande motstånd tills man inte orkar mer - dvs tills man når maxpuls. Under tiden du cyklar mäts EKG. Det tar ungefär en kvart.
 

Alicia

Honeybutt
Gick med
27 Sep 2004
Ort
Järna
Hoj
Triumph Street Triple -10 -såld
Fuskigt, jag har inte gått ner nåt på länge...

Macho Woman skrev:
Jag har gått ner två kilo sedan början av december. Kan det vara så att det är en fördel att vara vegetarian över julhelgerna? Det verkar så! :tummenupp
 

Macho Woman

Äppelkäck
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm, Söder
Hoj
Förvuxen 80-talsmoped
Alicia skrev:
Fuskigt, jag har inte gått ner nåt på länge...

Tyvärr, kan jag inte hjälpa dig. Jag vet inte vad jag gör. Har väl blivit sjuk eller något utan att veta om det. Jag väger 64 just nu. 6 kilo från min målvikt. Får nog börja ta i lite mer om jag ska nå ner dit.
 

emullo

#2027
Gick med
3 Apr 2003
Ort
Kungsholmen
Hoj
Ducati Hypermotard 1100, Honda CBR 1000RR
Dino Velvet skrev:
Jag är perfekt :yoparty

Du med? Fast nja, du gillar sand lite för mycket.. :pannkyss

Ses på knudan senare iår då?

Från tidigare inlägg.. 1400 kalorier på en dag är troligen för lite.
Du vill inte banta, för de e dåligt...
Du vill gå ner i vikt i lagom takt så kroppen hinner med o
inte får panik, dvs, bränner bort muskler o sparar på fettet..

men iof.. du kanske väger 50 kg ?
 

GSXR72

A divorce sucks
Gick med
5 Aug 2005
Ort
Malmö
Hoj
Suzuki GSXR 750 1989
Tja,

Nu e det allvar , 1.80 lång, väger 99 kg. Inte bra, mage har 111cm ....

Så nu har jag köpt träningskort på Goodlife i Malmö, sen skiter jag i ölen i minst 3 månader . Och försöka äta nyttigt .

Så ser vi om man går ner nåt . Vill ner 15 kilo, men vi får se :D
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Bingo skrev:
Man cyklar i jämn takt på en motionscykel med gradvis stigande motstånd tills man inte orkar mer - dvs tills man når maxpuls. Under tiden du cyklar mäts EKG. Det tar ungefär en kvart.
Låter som testet man gjorde under mönstringen till lumpen.
 

Wargen

Fjollhoj medlem
Gick med
18 Oct 2005
Ort
Borås
Hoj
DT 125 R -02*krashad* NSR 125 -96 *krashad*
Gör som jag istället. Gick ner i vikt som satan innan jul 1-2 kg/v. Men under jul och nyår gick det inget vidare. Man tänkte att det är ju bara jul en gång per år. (under denna tid käkades det kakor och godis ganska bra) men så nu efter nyår så slutade jag helt! Så absolut lite socker som möjligt (tillsatt) så poff har man gått ner dem 2 kg man gick upp under jul. Fast jag tränade bara 1 gång.

Jag hade alltså vant kroppen vid att få in mycket socker och den gjorde då av sig med så mycket den kunde. När jag slutade så fortsatte kroppen och tog då av reserven...min fettklump. Men nu är det gym och INGET socker som gäller.

Nyårslöftet är att gå ner minst 10 kg (15 kg om jag inte blir för smal, men det tror jag inte) till sommarlovet. Men det ska nog inte vara något problem eftersom jag har gått ner 6 kg på 5 veckor. Då var det någon/några veckor jag stod helt stilla också.

Hur gick det för er andra under jul och vad är era nyårslöften?

Någon som vill se bilder på hur jag ser ut innan och före den 5 veckors period?
 

Martin

Don't call it a comeback
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Sveriges Jerusalem
Hoj
Honda RS125R
The_Plumber skrev:
...
Jag hade alltså vant kroppen vid att få in mycket socker och den gjorde då av sig med så mycket den kunde. När jag slutade så fortsatte kroppen och tog då av reserven...min fettklump. Men nu är det gym och INGET socker som gäller.
Det är inte något slags mirakel. Det handlar bara om att äta mindre kalorier än man gör av med. Sen i vilken form dom kommer, socker, fett, grönsaker wathever spelar ingen roll.

Din kropp gör inte av med mer socker bara för att du äter mycket socker.
Den enda skillnaden är att din förbränning ökar eftersom din vikt ökar, inget annat.
 
Last edited:

Wargen

Fjollhoj medlem
Gick med
18 Oct 2005
Ort
Borås
Hoj
DT 125 R -02*krashad* NSR 125 -96 *krashad*
Martin skrev:
Det är inte något slags mirakel. Det handlar bara om att äta mindre kalorier än man gör av med. Sen i vilken form dom kommer, socker, fett, grönsaker wathever spelar ingen roll.

Din kropp gör inte av med mer socker bara för att du äter mycket socker.
Den enda skillnaden är att din förbränning ökar eftersom din vikt ökar, inget annat.

Okej då men jag tyckte ändåså att det gick så jädra fort ner. (faktiskt fortare ner än upp :) )
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
The_Plumber skrev:
Okej då men jag tyckte ändåså att det gick så jädra fort ner. (faktiskt fortare ner än upp :) )
Hell yä, 76 kg på fem veckor är fort :D
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top