Tjockisar i alla länder, förena eder!

Alicia

Honeybutt
Gick med
27 Sep 2004
Ort
Järna
Hoj
Triumph Street Triple -10 -såld
Huh.. det blev en promenad ner till friskis och svettis, körde ett jympa pass och sen promenerade jag hem
Så sammanlagt blev det: 40 minuters promenad och 60 minuters Bas/styrke pass. Och nu äter man en god pyttipanna enligt tallriksmodellen
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
The_Plumber skrev:
Okej då men jag tyckte ändåså att det gick så jädra fort ner. (faktiskt fortare ner än upp :) )

Det här har väl beskrivits tidigare i den här tråden. Kroppen ställer in sig på svält om man t.ex. bara äter en enda gång per dygn. Då lagras överflödet enklare som fett istället för att förbrukas successivt som det görs mellan fler och normala/mindre måltider. Att få loss svält-fettet är jobbigt och svårare än att tulla lite-lite på maghullet mellan de många och små måltiderna. Kroppen mår definitivt bättre av 5 små måltider än en enda stor under ett dygn. Det som ger mest fetto-mage är att käka affärslunch och sen gå och sätta sig på kontoret och jäsa plus brakmiddag och sen lägga sig framför TV'n.

Jag fick stickor där jag kunde mäta ketoner i urinen, vet dock inte om man kan köpa det receptfritt på apoketet. Isf vore det kanon, dvs att ha pejl på om man svälter tillräckligt lite för att det ska vara riskfritt. Hm, det verkar vara receptbelagt... tråkigt!
 

Alicia

Honeybutt
Gick med
27 Sep 2004
Ort
Järna
Hoj
Triumph Street Triple -10 -såld
Jag känner mig duktig nu när man verkligen försöker att äta fem måltider om dagen, äta lite mindre portioner, dricka mycket vatten och äta mycket frukt.
Och sen utöver försöka promenera en timma varje dag eller något annat.
Nu ska man bara försöka hålla det här hela tiden.

Hur funkar det där med att mäta ketoner i urinet?
Har man en särskilda mängdlista som man ska gå efter?
Roligt å veta bara

andersbrink skrev:
Det här har väl beskrivits tidigare i den här tråden. Kroppen ställer in sig på svält om man t.ex. bara äter en enda gång per dygn. Då lagras överflödet enklare som fett istället för att förbrukas successivt som det görs mellan fler och normala/mindre måltider. Att få loss svält-fettet är jobbigt och svårare än att tulla lite-lite på maghullet mellan de många och små måltiderna. Kroppen mår definitivt bättre av 5 små måltider än en enda stor under ett dygn. Det som ger mest fetto-mage är att käka affärslunch och sen gå och sätta sig på kontoret och jäsa plus brakmiddag och sen lägga sig framför TV'n.

Jag fick stickor där jag kunde mäta ketoner i urinen, vet dock inte om man kan köpa det receptfritt på apoketet. Isf vore det kanon, dvs att ha pejl på om man svälter tillräckligt lite för att det ska vara riskfritt. Hm, det verkar vara receptbelagt... tråkigt!
 

Wargen

Fjollhoj medlem
Gick med
18 Oct 2005
Ort
Borås
Hoj
DT 125 R -02*krashad* NSR 125 -96 *krashad*
Alicia skrev:
Jag känner mig duktig nu när man verkligen försöker att äta fem måltider om dagen, äta lite mindre portioner, dricka mycket vatten och äta mycket frukt.
Och sen utöver försöka promenera en timma varje dag eller något annat.
Nu ska man bara försöka hålla det här hela tiden.

Hur funkar det där med att mäta ketoner i urinet?
Har man en särskilda mängdlista som man ska gå efter?
Roligt å veta bara

Bra jobbat :tummenupp Det är så man ska göra för att lyckas. Nu under lovet är det lite svårt att hålla på det (konstigt nog när man har tiden :3freak )
 

Alicia

Honeybutt
Gick med
27 Sep 2004
Ort
Järna
Hoj
Triumph Street Triple -10 -såld
Blev arbetslös nu så jag har all tid i världen, dock när man jobbade så hann man knappt med något

The_Plumber skrev:
Bra jobbat :tummenupp Det är så man ska göra för att lyckas. Nu under lovet är det lite svårt att hålla på det (konstigt nog när man har tiden :3freak )
 

Martin

Don't call it a comeback
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Sveriges Jerusalem
Hoj
Honda RS125R
andersbrink skrev:
Det här har väl beskrivits tidigare i den här tråden. Kroppen ställer in sig på svält om man t.ex. bara äter en enda gång per dygn. Då lagras överflödet enklare som fett istället för att förbrukas successivt som det görs mellan fler och normala/mindre måltider...
Kroppen mår bättre av flera mål. Men, så länge du äter färre kalorier än vad du gör av med så går du ner i vikt, oavsett hur man äter det.
Kroppen ställer bara in sig på svält när man äter riktigt lite kalorier över lag.
Äter du en pizza på 2500 kcal en gång om dagen och har ett behov på 3000 så går inte kroppen in i svältläge och du kommar fortfarande tappa vikt.
30% har jag hört att metabolismen kan sjunka med som mest.

Men det är ju ingen nyhet att det inte är så kul för humör och mage att bara äta ett stort mål en gång om dagen.
Största nackdelen med att äta sällan är att en större del av viktminskningen kommer att bestå av muskler än en viktminskning med flera mål per dag gör. Proteinsyntesen är beroende av ett regelbundet tillförande av aminosyror.
 

Alicia

Honeybutt
Gick med
27 Sep 2004
Ort
Järna
Hoj
Triumph Street Triple -10 -såld
Liten fråga här angående friskis och svettis pass.

Vilket bränner mest kalorier?

Ett baspass med mest konditionsövningar och lite styrka.
eller
Ett baspass med mest styrkeövningar och lite kondition.
(endast rörelser och övningar som man gör med kroppen, inga vikter på något sätt)
 

Martin

Don't call it a comeback
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Sveriges Jerusalem
Hoj
Honda RS125R
Alicia skrev:
Liten fråga här angående friskis och svettis pass.

Vilket bränner mest kalorier?

Ett baspass med mest konditionsövningar och lite styrka.
eller
Ett baspass med mest styrkeövningar och lite kondition.
(endast rörelser och övningar som man gör med kroppen, inga vikter på något sätt)
Skulle tro att kaloriförbrukningen är ganska likvärdig. Man kan enkelt säga så här, ju jobbigare det är, desto mer kalorier förbrukar man.
Kanske att passet med fokus på kondition förbrukar lite fler kalorier.
 

MC Doktorn

Guest
Alicia skrev:
Liten fråga här angående friskis och svettis pass.

Vilket bränner mest kalorier?

Ett baspass med mest konditionsövningar och lite styrka.
eller
Ett baspass med mest styrkeövningar och lite kondition.
(endast rörelser och övningar som man gör med kroppen, inga vikter på något sätt)

Det beror hur man förbrukar energi tex ett styrketränings pass kan vara väldigt energikrävande men bränner inga större mängder fettdepåer.
Styrke träning är mer anaerob och snabba energi depåer som bildar mjölksyra.

Antar att det är fettet man vill bränna bort så är konditions/aerob-träning att föredra.
Då börjar kroppen bränna fett när glykogen som ffa finns i muskler när denna minskar till en viss nivå "fats burn in the flames of carbohydrate" så börjar nedbrytningen av lagrat fett.

Så energi åtgången kan vara större om du styrke tränar i 60 min jfr med springer men du förbrukar andra energi depåer. :tummenupp
 

Alicia

Honeybutt
Gick med
27 Sep 2004
Ort
Järna
Hoj
Triumph Street Triple -10 -såld
Ja krångligt det där..
Dock så är ett bas/styrka så myckte jobbigare än ett vanligt baspass där jag inte tycker att det ger så mycket. Då blir man knappt svettigt, jämfört med här då svetten dryper och man pustar och flåsar som aldrig förr.

2ono skrev:
Det beror hur man förbrukar energi tex ett styrketränings pass kan vara väldigt energikrävande men bränner inga större mängder fettdepåer.
Styrke träning är mer anaerob och snabba energi depåer som bildar mjölksyra.

Antar att det är fettet man vill bränna bort så är konditions/aerob-träning att föredra.
Då börjar kroppen bränna fett när glykogen som ffa finns i muskler när denna minskar till en viss nivå "fats burn in the flames of carbohydrate" så börjar nedbrytningen av lagrat fett.

Så energi åtgången kan vara större om du styrke tränar i 60 min jfr med springer men du förbrukar andra energi depåer. :tummenupp
 

Wargen

Fjollhoj medlem
Gick med
18 Oct 2005
Ort
Borås
Hoj
DT 125 R -02*krashad* NSR 125 -96 *krashad*
Martin skrev:
Skulle tro att kaloriförbrukningen är ganska likvärdig. Man kan enkelt säga så här, ju jobbigare det är, desto mer kalorier förbrukar man.
Kanske att passet med fokus på kondition förbrukar lite fler kalorier.

bildas inte muskler av fett? eller är jag ute och cyklar? :va Jag har hört att om man kör kondition så ligger man ju på hög puls och då hinner inte kroppen att förbränna lika mycket fett som socker. Men om pulsen är lite lägre (men inte för lågt) så förbränns mer fett än socker.

Det är inte grundat på bara 1 källa utna på MASSOR.
 

Alicia

Honeybutt
Gick med
27 Sep 2004
Ort
Järna
Hoj
Triumph Street Triple -10 -såld
Träningsverk som heter duga idag! Tog mig knappt ut ur sängen, dock känns det bättre nu.
Vad är det bästa å göra? Ligga å lata hela dagen eller ta en lätt promenad?
 

MC Doktorn

Guest
Alicia skrev:
Ja krångligt det där..
Dock så är ett bas/styrka så myckte jobbigare än ett vanligt baspass där jag inte tycker att det ger så mycket. Då blir man knappt svettigt, jämfört med här då svetten dryper och man pustar och flåsar som aldrig förr.

Orkar du passet i 60 min med styrka är det nog perfekt eftersom du får kondis (ökat syreupptag) och styrka därigenom ökad kapacitet att bränna nästa gång.

Vid kraftigare ansträngning minskar andelen fett som förbränns en aning eftersom kroppen i stället använder energi från kolhydrater. Allt eftersom man blir mer tränad ökar kroppens förmåga att förbränna fett under själva träningen.

Så det är nog perfekt att träna som du gör.

Träning ofta ger större muskler som är tyngre än fett. Man kan därför ha oförändrad vikt trots att mängden fett minskar i kroppen.


Extremt vältränade orkar hålla en högpuls under längre tider och brännafett tack vare ett högre syreupptagnings förmåga.
 

Martin

Don't call it a comeback
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Sveriges Jerusalem
Hoj
Honda RS125R
The_Plumber skrev:
bildas inte muskler av fett? eller är jag ute och cyklar? :va Jag har hört att om man kör kondition så ligger man ju på hög puls och då hinner inte kroppen att förbränna lika mycket fett som socker. Men om pulsen är lite lägre (men inte för lågt) så förbränns mer fett än socker.

Det är inte grundat på bara 1 källa utna på MASSOR.
Nej, muskler bildas inte av fett. Muskler bildas av proteinet du äter.

Det blir lätt lite missupfattning angående det där med löpning och fettförbränning.
Den %-uella andelen fett som förbränns i förhållande till kolhydrater på en löppass är ju lägre än på en promenad. MEN, eftersom den totala energiåtgången är ju mycket högre.
Lite snabb räkning:

900 kcal genom 1h löpning 25% fett / 75% kolhydrater ger
225 kcal från fett / 675 kcal från kolhydrater

450 kcal genom 1h gång 50% fett / 50% kolhydrater
225 av varje

Andelen fett är lika hög och ibland t o m högre, samtidigt får du ett mycket större energiunderskott, vilket kommer att resultera i en större viktminskning. För kroppen måste få den energin sen någongång under dygnet och kommer att ta det från dina fettdepåer.
Man kan inte kolla på fettförbränning på bara en aktvitet, det är hela dygnet eller t o m veckovis man ska titta.
 
Last edited:

Wargen

Fjollhoj medlem
Gick med
18 Oct 2005
Ort
Borås
Hoj
DT 125 R -02*krashad* NSR 125 -96 *krashad*
Martin skrev:
Nej, muskler bildas inte av fett. Muskler bildas av proteinet du äter.

Det blir lätt lite missupfattning ångående det där med löpning och fettförbränning.
Den %-uella andelen fett som förbränns i förhållande till kolhydrater på en löppass är ju lägre än på en promenad. MEN, eftersom den totala energiåtgången är ju mycket högre.
Lite snabb räkning:

900 kcal genom 1h löpning 25% fett / 75% kolhydrater ger
225 kcal från fett / 675 kcal från kolhydrater

450 kcal genom 1h gång 50% fett / 50% kolhydrater
225 av varje

Andelen fett är lika hög och t o m högre, samtidigt får du ett mycket större energiunderskott, vilket kommer att resultera i en större viktminskning. För kroppen måste få den energin sen någongång under dygnet och kommer att ta det från dina fettdepåer.
Man kan inte kolla på fettförbränning på bara en aktvitet, det är hela dygnet eller t o m veckovis man titta.

ok nu förstår jag. Det var bra förklarat :tummenupp Tack!
 

Åsa

Triumph I am
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
Triumph Speed Triple -11
Alicia skrev:
Träningsverk som heter duga idag! Tog mig knappt ut ur sängen, dock känns det bättre nu.
Vad är det bästa å göra? Ligga å lata hela dagen eller ta en lätt promenad?
Ta en lätt promenad, så blir du av med en del av träningsverken.
Bra jobbat :tummenupp

Åsa - precis hemkommen från gymmet :)
 

Martin

Don't call it a comeback
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Sveriges Jerusalem
Hoj
Honda RS125R
Ett bra tips är, att om man är hungrig och känner att man förmodligen kommer att klämma i sig en snickers snart om man inte får i sig lite mat.
Koka havregrynsgröt, 2dl havregryn(2 portioner på paketen) med lite mjölk ger knappt 300 kcal. Havregryn har mycket bra näringsinnehåll. Fett, kolhydrat och omättat fett

Till skillnad från en snickers som kanske ger 400-500? kcal i socker och mättat fett.
Vilket mättar bäst och längst?
 

Wargen

Fjollhoj medlem
Gick med
18 Oct 2005
Ort
Borås
Hoj
DT 125 R -02*krashad* NSR 125 -96 *krashad*
Martin skrev:
Ett bra tips är, att om man är hungrig och känner att man förmodligen kommer att klämma i sig en snickers snart om man inte får i sig lite mat.
Koka havregrynsgröt, 2dl havregryn(2 portioner på paketen) med lite mjölk ger knappt 300 kcal. Havregryn har mycket bra näringsinnehåll. Fett, kolhydrat och omättat fett

Till skillnad från en snickers som kanske ger 400-500? kcal i socker och mättat fett.
Vilket mättar bäst och längst?

Dessutom håller man sig längre på havegrynsgröt. Numera käkar jag alltid det till frukost med enbart mjölk + 1-2 grova mackor och håller mig mätt till kl12. Förut när ja käka flingor + 2 ljusa mackor var jag hungrig redan vid 9-10 tiden. + att havregryn e gott (kanske inte i början men man vänjer sig vid det)
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top