Tjockisar i alla länder, förena eder!

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Alicia skrev:
Hur funkar det där med att mäta ketoner i urinet?

Prata med din husläkare om du kan få stickor på recept därför att du hade tänkt gå ned i vikt fast under kontrollerade former. Stickorna visar färgskiftningar som man jämför mot en tabell. Normalt har man 0 ketoner i urinen. Ett värde på 1 eller 2 indikerar lätt till måttlig svält. Värden över dessa och din läkare kommer att skälla ut dig. För två år sedan skippade jag middagen och tog bara en liten macka istället, då blev jag utskälld. Tappade då 6 kg på 2 veckor. 1/2 kg i veckan är en säker viktnedgång. Det viktigaste är dock att du rör på dig varje dag, även om du tränar stenhårt 2 till 3 ggr i veckan.
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Martin skrev:
Nej, muskler bildas inte av fett. Muskler bildas av proteinet du äter.

Det blir lätt lite missupfattning angående det där med löpning och fettförbränning.
Den %-uella andelen fett som förbränns i förhållande till kolhydrater på en löppass är ju lägre än på en promenad. MEN, eftersom den totala energiåtgången är ju mycket högre.
Lite snabb räkning:

900 kcal genom 1h löpning 25% fett / 75% kolhydrater ger
225 kcal från fett / 675 kcal från kolhydrater

450 kcal genom 1h gång 50% fett / 50% kolhydrater
225 av varje

Andelen fett är lika hög och ibland t o m högre, samtidigt får du ett mycket större energiunderskott, vilket kommer att resultera i en större viktminskning. För kroppen måste få den energin sen någongång under dygnet och kommer att ta det från dina fettdepåer.
Man kan inte kolla på fettförbränning på bara en aktvitet, det är hela dygnet eller t o m veckovis man ska titta.
Skitsnakc! vet ju alla at prommenader bräner FETT bätre än springnign :crash

Är det bara jag som tycker att ordet "bränner" i samband med ämnesomsättningen känns lite sådär. Ordet antyder på något sätt att det skulle vara några särskilda processer igång, skilda från den vanliga metabolsimen. Låter väldigt kvälls/veckotidnings-bantningsmetodartat.

Igår hade jag min vilodag, önskar jag hade den idag istället... :gnissla
 

Alicia

Honeybutt
Gick med
27 Sep 2004
Ort
Järna
Hoj
Triumph Street Triple -10 -såld
Idag vart det inte lika nyttigt, lite godis och en extremt liten portion av pommes och kött.
Plus en 30 minuters promenad
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Fi satan va tråkigt detta är, 1 timmes promenad i isande blåst och bara nyttig mat, lagade bilens avgassystem, jag hatar vintern.

:huvet
 

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Senare...
Martin skrev:
Ett bra tips är, att om man är hungrig och känner att man förmodligen kommer att klämma i sig en snickers snart om man inte får i sig lite mat.
Koka havregrynsgröt, 2dl havregryn(2 portioner på paketen) med lite mjölk ger knappt 300 kcal. Havregryn har mycket bra näringsinnehåll. Fett, kolhydrat och omättat fett

Till skillnad från en snickers som kanske ger 400-500? kcal i socker och mättat fett.
Vilket mättar bäst och längst?

Havregryn är dock att betrakta som snabba kolhydrater, vilket innebär en högre insulinproduktion och lägre fettförbränning. Snickers däremot, trots sitt högre energiinnehåll, innehåller långsamma kolhydrater som låter kroppen arbeta under en längre period. Detta resulterar i ökade möjligheter att förbränna fett.
 

Wargen

Fjollhoj medlem
Gick med
18 Oct 2005
Ort
Borås
Hoj
DT 125 R -02*krashad* NSR 125 -96 *krashad*
McB skrev:
Havregryn är dock att betrakta som snabba kolhydrater, vilket innebär en högre insulinproduktion och lägre fettförbränning. Snickers däremot, trots sitt högre energiinnehåll, innehåller långsamma kolhydrater som låter kroppen arbeta under en längre period. Detta resulterar i ökade möjligheter att förbränna fett.

Men vad ska man äta till frukost då? :3freak
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Gör din havregrynsgröt du men du kan köpa fullkornsvarianten vilket ger ett lägre GI.
 

Wargen

Fjollhoj medlem
Gick med
18 Oct 2005
Ort
Borås
Hoj
DT 125 R -02*krashad* NSR 125 -96 *krashad*
Gustav O skrev:
Gör din havregrynsgröt du men du kan köpa fullkornsvarianten vilket ger ett lägre GI.

Men det gör ja redan :D :rock :yoparty
 
Last edited:

RocketQueen

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Såld :(
The_Plumber skrev:
Men vad ska man äta till frukost då? :3freak


Jag struntar i att äta havregrynsgröt. Kan ju inte låta bli att lägga på halva syltburken. :rolleyes:
Numer äter jag fil och så häller jag i lite av varje. Tex krossade linfrön, skalade sesamfrön, russin, solrosfrön osv osv.
Har hört att detta ska vara bra frukost.

/M
 

Wargen

Fjollhoj medlem
Gick med
18 Oct 2005
Ort
Borås
Hoj
DT 125 R -02*krashad* NSR 125 -96 *krashad*
RocketQueen skrev:
Jag struntar i att äta havregrynsgröt. Kan ju inte låta bli att lägga på halva syltburken. :rolleyes:
Numer äter jag fil och så häller jag i lite av varje. Tex krossade linfrön, skalade sesamfrön, russin, solrosfrön osv osv.
Har hört att detta ska vara bra frukost.

/M

Det e skitbra :tummenupp. Jag skulle gjärna variera det med gröten om jag nu gillade den där blandningen :3freak
 

Wargen

Fjollhoj medlem
Gick med
18 Oct 2005
Ort
Borås
Hoj
DT 125 R -02*krashad* NSR 125 -96 *krashad*
RocketQueen skrev:
:D Vaddå, det är faktiskt jätte gott.
Man vänjer sig. hehe

ok samma me gröten då...tvionga i mig den otillsatta gröten i början men nu måste ja ha gröt :kocko
 

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Senare...
Martin skrev:

Effekten du får av att äta mat med låg GI är inte direkt viktminskaning. Du ökar de facto möjligheten att förbränna fett, men viktigast av allt ökar mättnadskänslan när man äter långsamma kolhydrater, och risken för småätande minskar. Däri ligger den stora vinsten.

Kaloriunderskott är givetvis det allra viktigaste, den som hävdar motsatsen är dum.
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
GSXR1100R skrev:
Fi satan va tråkigt detta är, 1 timmes promenad i isande blåst...
Det blir roligare om du springer :mattias

Martin skrev:
GI hit eller dit spelar ingen roll. Så länge du ligger på kaloriunderskott så kan du äta druvsocker och smör.[/URL]
Äh, varför hålla det enkelt och korrekt när man kan tjafsa till det med någon veckotidningsmetod :confused:
 

aRWe

Föredetting
Gick med
30 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
Elrulle
RocketQueen skrev:
Jag struntar i att äta havregrynsgröt. Kan ju inte låta bli att lägga på halva syltburken. :rolleyes:
Numer äter jag fil och så häller jag i lite av varje. Tex krossade linfrön, skalade sesamfrön, russin, solrosfrön osv osv.
Har hört att detta ska vara bra frukost.

/M
Detta kan du ha på havregrynsgröten (som är liknade din blandning)Blanda 100 g keso, 1 msk solrosfrön, 1 msk krossade linfrön och lägg på gröten, strö lite kanel och fruktsocker över, mumma!
 

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Senare...
Bingo skrev:
Äh, varför hålla det enkelt och korrekt när man kan tjafsa till det med någon veckotidningsmetod :confused:

Veckotidningsmetod och veckotidningsmetod... Ett enkelt sätt att nå ännu bättre resultat.
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top