TL-tråden - v2 !

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Muppsala
Hoj
Röd TL1000S -97
Bakdrevet? :va :hihi

BTW; nån som har en extra TLS-tank å sälja? Nej, jag har inte kraschat...
Ahem... Ehh... Jo... Du vet det där drevet som är bakom.. ehh.. bakom kåpan?

Tror jag är lite bakom. :huvet

well ehh....

jag är sån där hårdvaru knackare kontra el bög så jag tänkte..

ähh bara hjälp mig så förklarar jag en annan dag...

hehe det innefattar lcd och sånt...
Ahaa. ;)

Har inte så mycket info just nu, men du vill alltså ha mätvärden från de olika givare som finns på hojen? Tror inte du behöver blanda in ECU'n egentligen eftersom du inte hittar nåt kul att mäta i den.
 
Last edited:

Slakt

Allt under 1000cc är moped!
Gick med
24 Sep 2004
Ort
Sölvesborg
Hoj
Tl 1000s -98
Sådär! nu har man lagt sin första riktiga runda med sin tls och kännt lite ordentligt på den :)
Efter en vinter med sporadiskt mekande o pulande så har jag hunnit med att byta
-blinkers
-backspeglar
-kåpglas
-olja, filter,stift.
-tre mod (Tack octofinger :tummenupp )
- rengjort bakre bromscylinder och luftat (var lite svampig innan)
Tog bort pairvalve, (tog endast bort rören till cylindrarna och pluggade med brickor, räcker det? eller är det viktigt att plocka bort allt, funkade iaf bra!)
-Kollat tps
-Liten dekaltrimmning! samt rengjort hojen överallt.

Märkte att denna hojen käkar tändstift om man inte är varsam. Gjorde bytet i vinter och efter det så startade den direkt. Blev under diverse fester lite uppstart för att lyssna på micronburkarna:D (hojen har ju stått i mitt pannrum för att inte frysa:hihi ).

Inför premiärflytten till garaget där tremodden och lite annat skulle fixas startades den upp och ut kom vit rök ur avgassystemet som luktade brännt gummi/olja :confused: Tänkte att det är helt klart något fel, slitna ventiler/toppackning/kolvringar!!!!. Tog en liten runda för att testa innan tremodd och det blev lite bättre, men luktade fortfarande inte svagt av bensin ur högra burken som den vänstra gjorde. JaJa får väl ta en riktigt lång runda nu när det börjar bli riktigt bra väder nere i skåne.

Jag vet ju att ingen motor mår bra av att inte köras "ur" ordentligt men en dag så blev den segstartad så jag laddade batteriet. Allt klart på hojen samt slängt på tremod för att testa , drog på mig mina prylar och funderade på vart jag skulle köra. In med stödet, frikoppla startknapp och ........ingenting mer än startmotorns snurrande och efter ett tag ...ploff ur avgasröret. Fan:4skrika superbra väder, helg o allt. Sätter den på laddning och testar nästa dag, likadant. Börjar fundera om något annat hänt, har ju läst lite om ärgade kopplingar i elsystemet. Bort med stiften o borsta försiktigt av den lite svarta ytan tills det såg bra ut. Nästa dag efter laddning startknappen........död. Blev byte av tändstift igen och den vaknade till liv direkt :D

Tack octo för tremodden, vilken skillnad! likaså pairvalve demonteringen. Innan tremodd så gick den som påse mammutskit mellan 2500-4000 varv. När jag höll konstant 2800 varv så hackade den så jag trodde att motorn inte skulle palla mer :näsblod . Nu går den nästintill silkeslent. Kontentan av allt är att tls efter lite fixande är en slaktig hoj som får många i omgivningen att höja på ögonbrynen, är ju inte så jätte vanlig.
Jag har haft 2 R1:eek:r innan och man skall kanske inte jämföra riktigt, men detta är en best med riktigt bra tryck i :tungan. Måste säga att den är riktigt kul och lättsvängd. Det sista blev jag lite överraskad av med tanke på vissa omdömen på nätet.

Skulle vara kul o höra från någon som köpt sin Tl ny (utan tremod och pairvalve) om hur den var att köra. Jag menar, Inte så kul att köpa en hoj ny som man känner behöver ställas in ordentligt för att inte spruta eld och smälla så alla barn i kvarteret får mardrömmar :D
Jag längat tills imorgon, då skall jag ta ut min Tls på en tur till :yoparty
Lite bilder kommer imorgon.
 

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Muppsala
Hoj
Röd TL1000S -97
-tre mod (Tack octofinger :tummenupp )
Vassego. :)
Märkte att denna hojen käkar tändstift om man inte är varsam.
Du är inte den enda som upptäckt det. Man MÅSTE varmköra den innan man slår av den, annars käkar den stift. Tips annars är att köpa NGKs Iridiumstift. Har haft mina i ett par år och de går klockrent. Samma beteckning men slutar på IX.

Skönt att höra att du har liv i pärlan! :Bugar

Men givet!

Med lite hemmapul så får du nog dit det på tillisen! ;)
 
Last edited:

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Du spenderar för mycket tid på e-Gay mannen.... Börjar bli orolig nu.

Tror ni det finns hjälp att få, typ Anonyma Ebay:are...:rolleyes:

...

Med lite hemmapul så får du nog dit det på tillisen! ;)

Ja slänger man ut en fråga på den här tråden om det funkar så vet jag i alla fall 3 stycken som glatt svarar "absolut", "go for it" och "klart du ska prova" :D
 
Last edited:

thebeardninja

Kuro-Obi
Gick med
9 Jun 2007
Ort
Boden
Hoj
2004 XT660R
Tror ni det finns hjälp att få, typ Anonyma Ebay:are...:rolleyes:



Ja slänger man ut en fråga på den här tråden om det funkar så vet jag i alla fall 3 stycken som glatt svarar "absolut", "go for it" och "klart du ska prova" :D

Hehe, kanske det. D går att få dit ett R system på S:en och det blir jäääääääääävligt snyggt oxå!
h0ssman från Tlz.
0308_h0ssman.jpg
 

tl1000larsson

varför eller hur ?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
BRO
Hoj
bygger på en TL1000s banhoj
Tror ni det finns hjälp att få, typ Anonyma Ebay:are...:rolleyes:



Ja slänger man ut en fråga på den här tråden om det funkar så vet jag i alla fall 3 stycken som glatt svarar "absolut", "go for it" och "klart du ska prova" :D

vet inte vad det handlar om men tycker absolut att du ska go for it ja menar det är klart du ska prova :tummenupp
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Hehe, kanske det. D går att få dit ett R system på S:en och det blir jäääääääääävligt snyggt oxå!
h0ssman från Tlz.
0308_h0ssman.jpg

Yupp.
Men, man ska veta att det är en del mekande för att få dit den. INTE bolt-on. :fakta

Men fett blir det. Jag har prexis sådana (som är i e-gay länken, dvs M4)och ljudet är... mmmmm sweet ! :rock :yoparty :rock

Du är inte den enda som upptäckt det. Man MÅSTE varmköra den innan man slår av den, annars käkar den stift. Tips annars är att köpa NGKs Iridiumstift. Har haft mina i ett par år och de går klockrent. Samma beteckning men slutar på IX.

Skönt att höra att du har liv i pärlan! :Bugar

Jag har oxå Iridium stift, efter att Robban tröttnade på att min käkade stiften, så fick jag hans extra par... ( :krama )
Har aldrig haft problem efter det. :)

På snudd att det är ett Top 5 bästa moddar man kan göra på en TL. Imho. :)
 
Last edited:

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Bosch. 35kr styck. Fungerar jämt.

Det känns som om jag har sagt det förut?
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top