TL-tråden - v2 !

martin_642

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2004
Ort
Norrköping
Hoj
Ktm 690 SM
Hej!

Har nyligen köpt en Tlr och fick inte med någon instruktionsbok till hojen.
tänkte höra lite ang tempen. vad är normal arbetstemp? jag ligger på ca 82 grader nu när jag kör.
när ska fläkten starta på en Tlr??

/Martin
 

Stargazeer

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2003
Ort
Bålsta
Hoj
GSXR 1000 -01
Hej!

Har nyligen köpt en Tlr och fick inte med någon instruktionsbok till hojen.
tänkte höra lite ang tempen. vad är normal arbetstemp? jag ligger på ca 82 grader nu när jag kör.
när ska fläkten starta på en Tlr??

/Martin


Normal oljetemperatur ligger väl 80-85 grader.. men du kommer nog se att den varma dagar/ köande osv, kommer ligga på både 90, 95 och uppåt....
När fläktarna startar vet jag icke.

Så länge du inte ligger på nå 100+ grader under längre tid så är de ingen större risk att oljan koxar. Se till att ha ny fräsch olja så blir de nog bra. :tummenupp
 

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Muppsala
Hoj
Röd TL1000S -97
Hej!

Har nyligen köpt en Tlr och fick inte med någon instruktionsbok till hojen.
tänkte höra lite ang tempen. vad är normal arbetstemp? jag ligger på ca 82 grader nu när jag kör.
när ska fläkten starta på en Tlr??

/Martin
Välkommen! :)

Jo, du har nog normal temp. Över 80° vill du i alla fall att den ska vara, annars går den över till kallkarta för insprutning som är lite fetare och det är onödigt när hojen ändå är varm.

Tror att fläkten går igång vid ca 105° och slår av igen vid ca 100°. Ett kylsystem är under tryck och kan därför uppnå temperaturer över 100° utan att det är nåt väldigt allvarligt.

Handbok kan du nog tanka hem från länkar i första posten i den här tråden. :thumbup

Hur mycket meckande, räcker det med tummen på rätt plats eller måste det svetsas o specialmeckas? :confused:

PP
Det jag har fått veta kort sagt är att för att få dit ett TLR-system (aftermarket) på en TLS så krävs:
1. Flytt av oljekylare eller byte till en TLR-oljekylare. Det senare kan bara göras på TLS 98+ då TLS-97 ser lite annorlunda ut vid oljefiltret och inte kan ha TLR'ens oljekylare.
2. Nya ljuddämparhängare eftersom TLR-systemet är mycket högre vinklat bak.

Vill man ha ett orginal TLR-system på TLS har jag för mig att man dels får ett felpassat monteringsfäste mitt på systemet under hojen, dels problem med att det på nåt sätt kolliderar med svingen...

Fråga mig om ett halvår, då vet jag hur det funkar med M4 iaf. ;)
 
Last edited:

tl1000larsson

varför eller hur ?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
BRO
Hoj
bygger på en TL1000s banhoj
malmöpåg ut och skörda råg :D

jag skall ner till malmö på måndag finns det någon boende där nere som vill ta en fika elller? nej octoshitholelicker detta är inget raggningsförsök:arsele
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Välkommen! :)

Det jag har fått veta kort sagt är att för att få dit ett TLR-system (aftermarket) på en TLS så krävs:
1. Flytt av oljekylare eller byte till en TLR-oljekylare. Det senare kan bara göras på TLS 98+ då TLS-97 ser lite annorlunda ut vid oljefiltret och inte kan ha TLR'ens oljekylare.
2. Nya ljuddämparhängare eftersom TLR-systemet är mycket högre vinklat bak.

Vill man ha ett orginal TLR-system på TLS har jag för mig att man dels får ett felpassat monteringsfäste mitt på systemet under hojen, dels problem med att det på nåt sätt kolliderar med svingen...

Fråga mig om ett halvår, då vet jag hur det funkar med M4 iaf. ;)

Hmm, jag hoppar nog så länge, kommer aldrig få ut hojen om jag fortsätter så här...:rolleyes: Tack i alla fall :tummenupp

... nej octoshitholelicker detta är inget raggningsförsök:arsele

Ha, ha, känner ni två varandra eller ? :rofl

Idag går grejerna till lack och om ca en vecka ska hojen va på hjulen igen :yoparty ! Helt sjukt jobbigt att inte ha hojen klar i det här vädret :mad:
 
Last edited:

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Det jag har fått veta kort sagt är att för att få dit ett TLR-system (aftermarket) på en TLS så krävs:
1. Flytt av oljekylare eller byte till en TLR-oljekylare. Det senare kan bara göras på TLS 98+ då TLS-97 ser lite annorlunda ut vid oljefiltret och inte kan ha TLR'ens oljekylare.
2. Nya ljuddämparhängare eftersom TLR-systemet är mycket högre vinklat bak.

Vill man ha ett orginal TLR-system på TLS har jag för mig att man dels får ett felpassat monteringsfäste mitt på systemet under hojen, dels problem med att det på nåt sätt kolliderar med svingen...

:nicka

Octo sa allt jag hade tänkt skriva.

Det är inte svårt. Bara lite meckit med att flytta främre oljeklylaren. Det är en 2a på svårighetsskalan (1 = enkelt, 5 = svårt som attans). Ungefär.
 

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Muppsala
Hoj
Röd TL1000S -97
Hmm, jag hoppar nog så länge, kommer aldrig få ut hojen om jag fortsätter så här...:rolleyes: Tack i alla fall :tummenupp
bacbacbac.
chicken.gif
a39.gif

Ha, ha, känner ni två varandra eller ? :rofl
Nu förstår jag inte. Vem fan är Lasse? :arsele

:hihi
 
Last edited:

Dempen

Ja e de bästa ja vet
Gick med
2 Oct 2007
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RA
Hallo.....

måste bara kolla va era drar i snitt???

o hur mycke rymmer tanken?

kanske lite dumma frågor men ja måste bara veta, lite nyfiken...

strax efter tankalampan börja lysa så kan man inte dra på allt för häftigt eller göra en kraftig inbromsning för då stannar hojen....

Kanske e normalt??
 

Axl45

Ny medlem
Gick med
14 Oct 2005
Ort
Åbo
Hoj
PruttHoj
Ful lack men glas monterat :)
 

Bifogat

  • DSC00697.JPG
    DSC00697.JPG
    57.3 KB · Visningar: 56
  • DSC00698.JPG
    DSC00698.JPG
    44.6 KB · Visningar: 59
  • DSC00699.JPG
    DSC00699.JPG
    57 KB · Visningar: 53

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Hallo.....

måste bara kolla va era drar i snitt???

o hur mycke rymmer tanken?

kanske lite dumma frågor men ja måste bara veta, lite nyfiken...

strax efter tankalampan börja lysa så kan man inte dra på allt för häftigt eller göra en kraftig inbromsning för då stannar hojen....

Kanske e normalt??


Tååring - 0.5 l/mil

Normal tisdags tur - 0.8 l/mil

Bana - över litern/milen

Nja, när lampan börjar lysa (blinka) så har du 8 liter kvar, dvs, nästan halv tank, så nej, det är inte normalt beteende. (att den dör så där).
Det är 4 liter kvar när den lyser konstant. Och då kan jag tänka mig att det kan bli så, men inte regelbundet? :va
Jag brukar tanka innan den lyster fast. :nicka
 

Dempen

Ja e de bästa ja vet
Gick med
2 Oct 2007
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RA
Hallo.....

måste bara kolla va era drar i snitt???

o hur mycke rymmer tanken?

kanske lite dumma frågor men ja måste bara veta, lite nyfiken...

strax efter tankalampan börja lysa så kan man inte dra på allt för häftigt eller göra en kraftig inbromsning för då stannar hojen....

Kanske e normalt??

Tååring - 0.5 l/mil

Normal tisdags tur - 0.8 l/mil

Bana - över litern/milen

Nja, när lampan börjar lysa (blinka) så har du 8 liter kvar, dvs, nästan halv tank, så nej, det är inte normalt beteende. (att den dör så där).
Det är 4 liter kvar när den lyser konstant. Och då kan jag tänka mig att det kan bli så, men inte regelbundet? :va
Jag brukar tanka innan den lyster fast. :nicka

Okej, tankade igår då fick ja i nästan 15 liter, så då kanske den skulle dumma sej när man axade på kraftigt o stannade lite snabbt...

rymmer tanken 17 liter?
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Jo, tanken ska rymma 17 liter, men jag har nog aldrig fått i så mycket som 15 liter! Så du hade nog nästan soppatorks där. :hihi
 

Dempen

Ja e de bästa ja vet
Gick med
2 Oct 2007
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RA
jo, ja fick ta de jäkligt lugnt till macken....

gjorde miit första framhjulslyft igår, ofrivilligt. lite överaskande men coolt...
på ettan, men de blev ett lyft... vart nästan kalsongbyte... :gnissla :tummenupp
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Jag skulle nästan rekomendera en koll av soppa filtret.
 

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Muppsala
Hoj
Röd TL1000S -97
Tååring - 0.5 l/mil

Normal tisdags tur - 0.8 l/mil

Bana - över litern/milen

Nja, när lampan börjar lysa (blinka) så har du 8 liter kvar, dvs, nästan halv tank, så nej, det är inte normalt beteende. (att den dör så där).
Det är 4 liter kvar när den lyser konstant. Och då kan jag tänka mig att det kan bli så, men inte regelbundet? :va
Jag brukar tanka innan den lyster fast. :nicka

Kanske är annars på TLR, men TLS har 4,8l kvar när lampan blinkar och 2,8l kvar när den lyser konstant. Allt som oftast får jag ner ca 14-15l när jag tankar. :)
 

Stargazeer

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2003
Ort
Bålsta
Hoj
GSXR 1000 -01
Min hoj har då inte 8 liter kvar när den börjar blinka.. snarare 5 liter.
Att den börjar lysa konstant har jag inte sett ännu, men kan vara bra att veta att de funkar så iaf..
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Kanske är annars på TLR, men TLS har 4,8l kvar när lampan blinkar och 2,8l kvar när den lyser konstant. Allt som oftast får jag ner ca 14-15l när jag tankar. :)

Opps, missade att han hade en S...

Min hoj har då inte 8 liter kvar när den börjar blinka.. snarare 5 liter.
Att den börjar lysa konstant har jag inte sett ännu, men kan vara bra att veta att de funkar så iaf..

Jag har för mig att det står 8 liter i boken. (Boken ligger i garaget, och jag orkar faktiskt integå och hämta den.. :tungan ) Man kommer rätt lång på "reservern" i alla fall.
Men, japp, lampan har två lägen. Blinka och fast. Fast = hälften så mkt kvar som blinkade lampa.
 
Last edited:
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top