TL-tråden - v2 !

Täppas

Guest
Tror tyvärr att det blev samma fjäder.

Det är ganska tydlig skillnad på dom, har jag för mig.

Nu har nytt drivpaket fixats och provkörning är gjord:tummenupp

Vete f-n om det var fjädrarna eller att jag böt oljemärke (biltema helsyntet, får se hur det håller sig) men nu slirar det inte iallafall....nu är det bara att köööööra:yoparty
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
Nu har nytt drivpaket fixats och provkörning är gjord:tummenupp

Vete f-n om det var fjädrarna eller att jag böt oljemärke (biltema helsyntet, får se hur det håller sig) men nu slirar det inte iallafall....nu är det bara att köööööra:yoparty
Biltema rockar. :tummenupp
 

Akke

Sur på utsidan o Glad på insidan
Gick med
12 Jul 2005
Ort
Uppsala
Hoj
SUZUKI TL1000S -97
slirande koppling

Någon som vet om det räcker med att byta termostat för att få bort slirandet på en tl1000s 97? tempen ligger på 70grader vid vanliga körning nu på sommarn.

eller är det så att när den väl börjat slira är det kört och inte hjälper byta termostat?
eller är det brickor eller nya barnett fjädrar som gäller?
annars används quaker oljan nu utan resultat...

tacksam för tips
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
Någon som vet om det räcker med att byta termostat för att få bort slirandet på en tl1000s 97? tempen ligger på 70grader vid vanliga körning nu på sommarn.

eller är det så att när den väl börjat slira är det kört och inte hjälper byta termostat?
eller är det brickor eller nya barnett fjädrar som gäller?
annars används quaker oljan nu utan resultat...

tacksam för tips
Tempen har inget med slirandet o göra. 2 helt separat problem som dock bör lösas.

Det har tagits upp ett antl ggr dom senaste veckorna bara. Sök i tråden.
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
ingen som har en vänster sidokåpa att sälja?faan krockade med ett råddjur i söndag!

Man får beklaga.
Tyvärr har jag ingen sidkåpa (såvitt jag minns) men jag tänkte bara nämna att jag i alla fall har en toppkåpa om nån behöver.


Edit:
Den som behöver hör av sig via pm. Jag är inte inne i den här tråden så särskilt ofta numer.
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
Man får beklaga.
Tyvärr har jag ingen sidkåpa (såvitt jag minns) men jag tänkte bara nämna att jag i alla fall har en toppkåpa om nån behöver.


Edit:
Den som behöver hör av sig via pm. Jag är inte inne i den här tråden så särskilt ofta numer.
Åhh, en gammal goding som gästspelar. Välkommen. :)
 

Mr. Kongo

Medlem
Gick med
17 Mar 2005
Ort
Nynäshamn
Hoj
ZX6R -05, YZ450F -08, HVA TE250 -08
Är det någon som har haft problem med att kylvätska försvinner när hojen står parkerad? Kylvätskan försvinner inte in i motorn i alla fall, antar jag eftersom oljan inte är grådassig. Jag kan inte se några kristaller efter upptorkande glykol heller :va

Var och körde på Tuvängen förra helgen så jag körde hojen till och från mellan kl 0800 & 1400 och kollade expansionskärlet ofta utan att se att något försvunnit, men efter jag kommit hem och låtit den stått några timmar hade det försvunnit från övre strecket i expansionskärlet till mitt emellan strecken och dagen efter hade det försvunnit ytterligare :va

Luft? nä det har försvunnit alldeles för mycket nu för att det ska vara luft.

Någon som haft liknande problem? Vart ska man börja kolla?
 

terje2

Halv7 till halv4!!
Gick med
8 Oct 2007
Ort
Stockholm
Hoj
01 R1
Kylsystemet är ett slutetsystem som har som uppgift att leda bort värme ifrån motor blocket samt att smörja vattenpumpen. Det vatten som finns i systemet dunstar en aningensaning med tiden. Om vatten nivån sjunker under rekomenderad nivå så har du läck.
1. När du tömmer och återfyller vattnet kan det vara nödvändligt att efterfylla någon dl. då du får luft i systemet. sedan skall det hålla.
2. Du får vit rök i avgaserna. då har du troligen läck in i cylindern och topplockspackningen bör bytas. (kolla även på tändstiften)
3. Du får vatten i oljan du har läck i "annan" packning.
4. Det försvinner vatten under natten när du sover utan att det blir en våt fläck under hojen! Någon skämtar med dig! :)

5. kolla om inte termostaten busar med dig.
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Jag tror faktiskt inte nån här har haft problem med spridarna. Det skulle vara om Ronny har haft upp o gjort nån superduperhemligjustering, men han har väl gett nått tips redan va?

Nu kommer jag inte ihåg vad problemet var?
Gick den inte alls?
Du trodde du hade fått lackflager i spridarna?

Lackfärg i spridarna, pga dåligt maskerat bensinrör från tanken.

PP
 

Mr. Kongo

Medlem
Gick med
17 Mar 2005
Ort
Nynäshamn
Hoj
ZX6R -05, YZ450F -08, HVA TE250 -08
1. När du tömmer och återfyller vattnet kan det vara nödvändligt att efterfylla någon dl. då du får luft i systemet. sedan skall det hålla.
2. Du får vit rök i avgaserna. då har du troligen läck in i cylindern och topplockspackningen bör bytas. (kolla även på tändstiften)
3. Du får vatten i oljan du har läck i "annan" packning.
4. Det försvinner vatten under natten när du sover utan att det blir en våt fläck under hojen! Någon skämtar med dig! :)

5. kolla om inte termostaten busar med dig.

1. Ja, men har inte tömt det sen i mitten av förra säsongen.
2. Inte den mista antydan till vitrök
3. Då skulle oljan varit grådassig å det är den inte.
4. Börjar faen tro det ;)
5. Vad har den med detta å göra?
 

Akke

Sur på utsidan o Glad på insidan
Gick med
12 Jul 2005
Ort
Uppsala
Hoj
SUZUKI TL1000S -97
Tempen har inget med slirandet o göra. 2 helt separat problem som dock bör lösas.

Det har tagits upp ett antl ggr dom senaste veckorna bara. Sök i tråden.


Okej.
Så då gäller det att sätta in barnett fjädrar till kopplingen eller brickor? vad är skillnaden på dessa två metoder: bra / dåligt? och måste man använda moment nyckel eller går det bra med vanlig hand kraft?

när det gäller termostaten. kan man flytta på givaren för att lösa problemet eller är det så att man måste ha en ny termostat och i så fall hur vet man vilken man ska ha artikel nr?

finns ingen hemma gjort guide någon gjort för detta med bilder osv?
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
Okej.
Så då gäller det att sätta in barnett fjädrar till kopplingen eller brickor? vad är skillnaden på dessa två metoder: bra / dåligt? och måste man använda moment nyckel eller går det bra med vanlig hand kraft?

när det gäller termostaten. kan man flytta på givaren för att lösa problemet eller är det så att man måste ha en ny termostat och i så fall hur vet man vilken man ska ha artikel nr?

finns ingen hemma gjort guide någon gjort för detta med bilder osv?
Sök på octos inlägg i tråden. Han har gjort en guide till det hela.
 

LuddE_

Ny medlem
Gick med
16 Jun 2006
Ort
Eskilstuna
Hoj
Kawasaki ZX6R-07
Problem!!

Hej

Det har uppstått ett litet problem för mig, som jag hoppas att alla ni duktiga skulle ha lust att hjälpa mig med.

Joo det är så att min fina TLR inte vill gå som den ska. Tomgången vandrar lite konstigt och den dör efter en stund. När jag skulle åka en sväng förra helgen så gick den bra upp till halv gas mer än det så verkade det som om den bara gick på en burk, den typ hackade som tusan. Det ända jag hade gjort efter sista gången jag körde var att tvätta den men det har ju aldrig varit några problem förut.


Har ni nått förslag vart jag ska börja??:confused:


MVH//Tobbe
 

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Muppsala
Hoj
Röd TL1000S -97
Någon som vet om det räcker med att byta termostat för att få bort slirandet på en tl1000s 97? tempen ligger på 70grader vid vanliga körning nu på sommarn.

eller är det så att när den väl börjat slira är det kört och inte hjälper byta termostat?
eller är det brickor eller nya barnett fjädrar som gäller?
annars används quaker oljan nu utan resultat...

tacksam för tips
Tja, Ricken har en poäng i att det är två olika problem som måste åtgärdas separat, men jag har en liten teori om att 97'ans dåliga kylsystem gör att den går för kall och får för mycket soppa som pressas ner i oljan. Olja spädd med bensin kan kanske ge kopplingsslir.

Sen ska du inte bara byta termostat, du ska modda om kylsystemet. Sök på "termostat" eller "bypass" i den här tråden så hittar du inlägg om det.

Hej

Det har uppstått ett litet problem för mig, som jag hoppas att alla ni duktiga skulle ha lust att hjälpa mig med.

Joo det är så att min fina TLR inte vill gå som den ska. Tomgången vandrar lite konstigt och den dör efter en stund. När jag skulle åka en sväng förra helgen så gick den bra upp till halv gas mer än det så verkade det som om den bara gick på en burk, den typ hackade som tusan. Det ända jag hade gjort efter sista gången jag körde var att tvätta den men det har ju aldrig varit några problem förut.


Har ni nått förslag vart jag ska börja??:confused:


MVH//Tobbe
Du kan ha fått ner vatten vid nåt av stiften eller nåt liknande. Öppna upp och kontrollera att det är torrt och fint.

Det ska vara en liten dränagekanal vid varje stiftgrop, kolla så inte den är tät. Du kan lätt märka om nån cylinder är död om du känner på avgasrören, den som tänder blir HET, den andra på sin höjd lite ljummen...
 
Last edited:

LuddE_

Ny medlem
Gick med
16 Jun 2006
Ort
Eskilstuna
Hoj
Kawasaki ZX6R-07
Du kan ha fått ner vatten vid nåt av stiften eller nåt liknande. Öppna upp och kontrollera att det är torrt och fint.

Det ska vara en liten dränagekanal vid varje stiftgrop, kolla så inte den är tät. Du kan lätt märka om nån cylinder är död om du känner på avgasrören, den som tänder blir HET, den andra på sin höjd lite ljummen...


OK, tack för tipset ska undersöka det!
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
Går bara på främre burken. Jobbet framflyttat till i morgon kväll. Då kommer sanningens ögonblick :rolleyes:
Kanske långsökt men, prova o dra en extra jord ifrån spolen till batteriet.

Eller vad tror du octo, Mr. El, är det en dum tanke?

Man skulle kunna skifta spridarna o se om den går på den andra cyl då istället...
 

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Muppsala
Hoj
Röd TL1000S -97
Jo, +/- modden finns ju. Man drar en ny jord till spolarna, och man sätter ett relä som matar direkt från batteriet till spolarnas +-sida där orange/vit kabel ansluter och låter den orange/vita trigga reläna istället. Men det är bara om det är tändningsproblem, det förändrar inget om det är en dålig spridare.

Att prova växla spridarna är en bra idé. Jag skulle nog också försöka att bara lyfta luftburken och titta ner i insugen när man primar pumpen för att se att den duschar in bränsle.
 
Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

CFMOTO 800MT-X

Idag har vi nöjet att få sm...

Top