TL-tråden - v2 !

martin_642

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2004
Ort
Norrköping
Hoj
Ktm 690 SM
Hej!

Min hoj trillade omkull igår :( så jag behöver ett kopplingshandtag.

Någon här som råkar ha ett hemma i lådan?

Mvh
Martin
 

HoOmer

*Husse glömmer dig aldrig*
Gick med
30 Jan 2004
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Tl1000s
Hola boys.

Hunnit med ca: 150 mil med cykeln sen rasar skiten.. Motorn verkar vara stum. Inte orkat felsöka mer. Var iaf fullt med kylarvätska i oljan. Krökt en stake eller nån kolv antagligen... Rolig början på sommaren... Nån som sitter på en motor månne?
 

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Muppsala
Hoj
Röd TL1000S -97
Hola boys.

Hunnit med ca: 150 mil med cykeln sen rasar skiten.. Motorn verkar vara stum. Inte orkat felsöka mer. Var iaf fullt med kylarvätska i oljan. Krökt en stake eller nån kolv antagligen... Rolig början på sommaren... Nån som sitter på en motor månne?
Skit. :huvet

Har ingen motor tyvärr, men lycka till.
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Hola boys.

Hunnit med ca: 150 mil med cykeln sen rasar skiten.. Motorn verkar vara stum. Inte orkat felsöka mer. Var iaf fullt med kylarvätska i oljan. Krökt en stake eller nån kolv antagligen... Rolig början på sommaren... Nån som sitter på en motor månne?

Beklagar stort.
Har en motor i delar som har varit med om ett kolvras, så det är inget att bara slänga i, men om du behöver vissa delar så kan jag leta i lådan :)

PP
 

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Muppsala
Hoj
Röd TL1000S -97
Imorrn beställer jag Barnett-fjädrar från Over There.

Nu på listan är:
newton83 (5-fjädrat)
twinpower (6-fjädrat)
Slakt (5-fjädrat)

Om nån vill banga eller haka på, skicka ett PM innan lunch imorrn.
Leverans tar typ en vecka.
 

Slakt

Allt under 1000cc är moped!
Gick med
24 Sep 2004
Ort
Sölvesborg
Hoj
Tl 1000s -98
Beklagar stort.
Har en motor i delar som har varit med om ett kolvras, så det är inget att bara slänga i, men om du behöver vissa delar så kan jag leta i lådan :)

PP

Du har möjligtvis inte en gear position sensor över:) Min -98 vill ha en ny.
Börjar bli tröttsamt att inte kunna ha henne ståendes på tomgång.
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Åhh, en gammal goding som gästspelar. Välkommen. :)
Goding? Det brukar det bara vara kvinnor som säger till mig och det är inte ofta. :D


Kongo, kylarproblemet:
Det är fullt normalt att nivån sjunker då knarren kallnar. Och det är givetvis lika normalt att nivån stiger under varmkörning, allt detta beror på att vätskan får större volym då den blir varm. Denna volymökning går då ut till expansionskärlet (när trycket i kylsystemet blivit så stort att kylarlocket öppnar) och ser ut som ökande nivå (minskade medan puffran svalnar). Under avsvalning så drar kylsystemet i sig kylvätska från expansionskärlet så fort trycket blivit så lågt att undertrycket förmår öppna den backventil som sitter i kylarlocket.
Alltså: För att kolla nivån måste man ha samma temp på motorn varje gång, annars blir nivåavläsningen åt skogen.

Att termostaten skulle kunna orsaka sjunkade kylnivå:
Om termostaten kärvar i stängt läge så går motorn varm och kokar ut sig kylarvatten men det brukar man märka.
 

Akke

Sur på utsidan o Glad på insidan
Gick med
12 Jul 2005
Ort
Uppsala
Hoj
SUZUKI TL1000S -97
tl1000s

Någon som vet varför avgas smällarna kommer på tls, kommer inte ofta...
Är det för mycket soppa då? Kan det ha med att den går på "kallkartan" och trycker ut mer soppa än vad som hinner användas?
 

smallsocks

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2006
Ort
Nacka
Hoj
HD superglide sport
Jag har ingen TL men känner mig mera hemma här ändå :ricken

Har ett litet irriterande problem på r1an

på morgonen t ex om jag sätter igång hojen med stödet nere medan jag tar på mig hjälm osv kan den dö efter ett tag och vill inte starta igen, då får jag fälla upp stödet, sedan ner och då kan den gå igång eller så får jag göra så 2-3 ggr...

ibland när jag kört en stund och stannar och stänger av hojen så startar den inte direkt när jag sätter på tändningen utan den e stendöd.. sedan 2 försök senare går den igång, måste hela tiden ställa ner stödet för att den ska gå igång

NU... stödet är urkopplad säkerhetsfunktionen eller så är det fel, för jag kan åka med stödet nere dvs om stödet är nere o jag lägger i en växel så dör inte hojen och jag kan åka iväg... kan detta vara problemet?

Fungerar klockrent att åka när den är igång men börjar bli rädd att den ska paja... vad ska jag göra? :)
 

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Muppsala
Hoj
Röd TL1000S -97
Någon som vet varför avgas smällarna kommer på tls, kommer inte ofta...
Är det för mycket soppa då? Kan det ha med att den går på "kallkartan" och trycker ut mer soppa än vad som hinner användas?
Du ska få standardsvaret till att börja med.
Avgasknallar är i princip alltid orsakade av läckage i avgassystemet, och då oftast där bakre röret fäster mot grenröret från bakre cylindern. På orginalsystemet sitter det en packning där som ofta går sönder. Då drar hojen in tjuvluft som kan eftertända obrända gaser och ge knallar.

Jag har ingen TL men känner mig mera hemma här ändå :ricken

...blablabla...

Fungerar klockrent att åka när den är igång men börjar bli rädd att den ska paja... vad ska jag göra? :)

Jag tror att din säkerhetsbrytare vid stödet är paj, eller så har du glapp i elsystemet mot det relä som styrs av stödbrytaren. Gå igenom delarna och se att inget sitter löst, glappar eller är kortslutet. :tummenupp
 
Last edited:

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X

:hoppa :hoppa
Najs!

Jag forwardade till en XR polare. :)

Jag ska sälja min XR så jag tänker inte lägga många extra kronor på den nu.
Är det någon som vill köpa så släng en pling.
Jag har inte satt ut den på annons ännu, men ska väll ske snart.
Oprutat 49k, så ring och pruta. :tungan
Alla extra delar jag har ingår - men jag har inte full koll på hur mycket extra delar som jag har... (en anledning till att jag inte orkat sätta ut den ännu, måste inventera lite...)

:hej
 

J_Park

Socio #5052
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Lund
Hoj
Ducati MTS 1000DS \n Triumph Daytona 675
Hej!

Jag är på jakt efter ett kopplingshandtag till min TLR 00a och ska man köpa en orginal kostar det 900kr och det känns lite väl saftigt.

Kollade runt på Ebay och hittade denna
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/_Mot...adiZ2863QQcmdZViewItem?hash=item350068986159&

Står att den ska passa
99-07 Suzuki GSXR 1300 Hayabusa
03-07 Suzuki SV1000 & SV1000S
99-04 Suzuki TL1000R

men jag är lite frågande när jag jämför på
http://fiche.ronayers.com/Index.cfm/Module/Main/TypeID/26/Type/Motorcycle/MakeID/2/Make/Suzuki

där är det olika nummer TLR en har nr 57500-02FA0 och dom andra hojarna har 57500-24F00
vad tror ni är det samma??
dom ser välldigt lika ut enligt mig.

Tacksam för svar

Mvh
Martin

De passar, jag köpte ett par som det i annonsen stod passade de cyklar du anger ovan. Inga probs. Vet inte hur Suzuki betecknar sina artiklar men de sista gänget siffror brukar bara visa på att det är en senare version.
Finns för övrigt gott om handtag på tyska Ebay om du inte vill beställa från andra sidan pölen.
 

AndersJohansson

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2005
Ort
Umeå
Hoj
Letar ratbike
Hola boys.

Hunnit med ca: 150 mil med cykeln sen rasar skiten.. Motorn verkar vara stum. Inte orkat felsöka mer. Var iaf fullt med kylarvätska i oljan. Krökt en stake eller nån kolv antagligen... Rolig början på sommaren... Nån som sitter på en motor månne?


Illa illa, dålig TL sommar i Övik år :gnissla
 

-chris-

-chris-
Gick med
21 Sep 2005
Ort
Lund
Hoj
TL 1000S
Påverkar batteriets kapacitet att ta emot laddning hur mycket laddning likriktaren ger ifrån sig? Mht 0.2 ej inkopplad men 13,nått inkopplad men inmte 14,nått vid 5000v utan fortfarande 13,nått
om nån förstår nått :)

Har fixat laddningsproblemet nu, likriktaren var okej efter test på en annan hoj, tack för hjälpen asplund! Men att bara köpa ett nytt batteri räckte inte till det heller. Startade iofs lätt nu men laddade för lite (bara 13,1-12,7) vilket gjorde att batteriet drogs ur sakta och en start efter tanknin var bara att glömma. Putta-putta-putta fy va segt... Modade sen laddningsmatningen, enligt ett föslag från zonen, med en paralellkoppling av batteriet vid matningen från likriktaren. Vilekt innebar en ökning av spänningen till 14,3 oavsett varv både vid batteri och direkt efter likriktaren (samma punkt numera). Vilekt verka innebära att har hoojen för mycket motstånd i kretsen från likritaren till batteriet så känner regulatorn av detta och omvandlar mer energi till värme, precis som när den kopplas ur systemet.

Så om någon annan ahr problem med laddning eller behöver udnerhållsladda så kanske ni ska testa detta? Iaf så är infon uppe nu...
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Du har möjligtvis inte en gear position sensor över:) Min -98 vill ha en ny.
Börjar bli tröttsamt att inte kunna ha henne ståendes på tomgång.

Jepp det har jag. Lite pilligt att få bort men den finns där. Och sedan har jag klippt bort kontakten mot elsystemet och använt den mot min TRE. Men det kan du nog lösa. Ska jag skita ned mig?
 
Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

CFMOTO 800MT-X

Idag har vi nöjet att få sm...

Top